به نظر می‌رسد پس از این که بزرگترین بانک امریکا اعلام کرد که دلار آمریکا نمی‌تواند در برابر برتری‌هایی که بیت کوین به دست می‌آورد، دوام بیاورد، چالش رقابت بین بیت کوین و دلار بیش از پیش خودنمایی کرد.

بانک‌های مرکزی به دنبال اندوخته کردن طلا هستند

بر اساس گزارشی که کریج کوهن، استراتژیست شرکت جی پی مورگان چیس به عنوان یک شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چندملیتی در تاریخ ۱۰ جولای منتشر کرده است: تغییر رفتار در میان بانک‌های مرکزی غیر امریکایی باعث ایجاد نگرانی واقعی در مورد وضعیت دلار در بلند مدت شده است.

دلار به صورت سنتی به عنوان ارز ذخیره جهانی، شاهد افزایش رقیبانی از میان قدرت‌های خارجی و عقب افتادگی‌ در برابر ارزها و کالایی مانند طلاست. بانک‌های مرکزی سراسر جهان با سرعت و شدت و با رکورد بی‌سابقه‌ای در حال افزودن ذخایر طلای خود هستند.

کوهن نوشت: سال ۲۰۱۸ شاهد بالاترین میزان تقاضای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بود. از سال ۱۹۷۱ تا آن تاریخ هیچ‌گاه این میزان تقاضا برای خرید طلا وجود نداشته است و چنانچه که گزارش‌ها نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۸ رکورد خرید طلا زده شده است. برای ما این احساس به وجود آمده است که: طلا به عنوان یک منبع ثابت ارزشی با پشتوانه‌ای از هزاران سال اعتماد است که بشریت از آن حمایت می‌کند.

چنانچه که قابل پیش‌بینی بود جی پی مورگان از ارزهای دیجیتالی یاد نکرد که این مطلب نشان دهنده شکاف رو به گسترش بین دنیای مالی و سیاستمداران آمریکایی، از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست که همچنان بر این نظر استوارند که می‌توانند قیمت دلار را حفظ کنند.

همانطور که بیت کوینیست گزارش داد،ترامپ خودش این مطلب را در نظرات اخیرش در خصوص بیت کوین و ارزهای دیجیتالی نشان داده است. وی گفته که «طرفدار» آنها نبوده و نیست و به ارزش دلار به عنوان یک پول واقعی پایبند است.

ما تنها یک ارز واقعی در ایالات متحده آمریکا داریم که قوی‌تر از همیشه، هم قابل اعتماد و هم قابل اتکاء است. این ارز به مراتب بیشترین میزان استیلاء و سلطه را در هر جای جهان دارد و همیشه این روند ادامه خواهد داشت. این همان دلار آمریکا است! که همیشه بوده است.

آیا بانک های مرکزی بیت کوین می‌خرند؟

جی پی مورگان در عین حال همچنین اشاره کرد که سهم کلی از ذخایر بانک مرکزی دلار کاهش یافته است و از ۶۴ درصد در سال ۲۰۰۸، امروز به ۵۵ درصد کاهش یافته است.

کوهن افزود، جنگ تجاری ترامپ باعث افزایش سهام خواهد شد و پیشنهاد می‌کند که سرمایه گذاران سرمایه‌گذاری‌های متنوع‌تری نسبت به دلار امریکا داشته باشند.

وی گفت: «با توجه به کسری بودجه‌ی ماندگار و روبه رشد در ایالات متحده (در هر دو بحث مالیات و تجارت)، ما اعتقاد داریم که دلار آمریکا می‌تواند دچار آسیب‌پذیری زیاد ارزشی نسبت با سایر ارزهای متنوع که شامل طلا  نیز می‌شود؛ داشته باشد.

به گفته بیت کوینیست، منابع متعدد پیش بینی می‌کنند که بیت کوین به طور فزاینده به عنوان یک ارز ذخیره در سال های آینده، نقش حیاتی بازی می‌کند. این پیش بینی‌ها با سبک‌های مختلفی همراه بوده است، با وجود سوء ظن‌هایی که قبلا منتشر شده است، بانک‌های مرکزی قبلا ارزهای دیجیتال را به ذخایر خود اضافه کرده‌اند.