بر اساس گزارشات منتشر شده، دومین دارایی دیجیتال مشهور با سرمایه گذاری در بازار باعث شد تا صنعت ارزهای دیجیتال با افت گسترده ای روبرو شود. قیمت اتر (ETH)، ارز دیجیتال اصلی شبکه اتریوم، تنها در طی چند دقیقه حدود ۱۰ درصد کاهش یافت.

این کاهش شدید قیمت پس از گزارش چینالیسیس (Chainalysis) به نقل از بلومبرگ صورت گرفت. در این گزارش عنوان شده است که پلاس توکن (PlusToken)، طرح پانزی چند میلیارد دلاری، باعث کاهش قیمت چندین دارایی دیجیتال مختلف شده است و کاهش های بیشتری نیز در راه است.

آیا بلومبرگ سرمایه گذاران اتریوم را ترسانده است؟

بسیاری از تحلیلگران در خصوص سقوط ناگهانی بازار بیت کوین گزارش داده بودند که طی آن، قیمت برترین دارایی دیجیتال بازار برای اولین بار طی هفته های اخیر به کمتر از ۷٫۰۰۰ دلار رسید. همانطور که در این گزارش ذکر شد، اتریوم بیشترین کاهش قیمت را داشت. یکی از معامله گران ارزهای دیجیتال به نام Hsaka خاطرنشان کرد که افت قیمت اتر حدود دو دقیقه زودتر از کاهش قیمت بیت کوین رخ داد.

طبق اطلاعات صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال بایننس، بالاترین قیمت اتر در روز گذشته ۱۴۲٫۵ دلار و کمترین قیمت آن نیز ۱۲۷٫۹۳ دلار بود. این مسئله نشانگر کاهش قیمت بیش از ۱۰ درصدی است. این افت قیمت فقط در چند دقیقه رخ داد.

این کاهش شدید قیمت به دنبال انتشار مقاله بلومبرگ و با ارجاع به گزارش اخیر شرکت تحلیلی چینالیسیس رخ داد. در این گزارش، چینالیسیس مدعی شد که طرح پانزی عظیم ارز دیجیتال باعث کاهش شدید حجم معاملات ارز دیجیتال در هر ماه و منجر به کاهش قیمت شده است.

یکی از تحلیلگران ارز دیجیتال به نام لایت (Light) معتقد است که کاهش شدید قیمت اتریوم به لطف گزارش چینالیسیس بوده است. گزارش اخیر این شرکت مدعی است که پلاس توکن هنوز ۶٫۴ میلیون اتریوم دیگر در اختیار دارد. هرچند لایت می گوید که مقدار واقعی آن تقریبا ۷۸۹٫۰۰۰ اتر است.

وی در توییت های بعدی خود، اقدام چینالیسیس را کاملا شرم آور خواند و گفت که بلومبرگ قبل از انتشار مقاله، بررسی های کافی را انجام نداده است.

افزایش فشار فروش که ظاهرا توسط گزارش پلاس توکن ایجاد شده است به دلیل عدم نقدینگی بازار است. به نظر لایت، چنین شرایطی در معاملات در فصل تعطیلات یک امر معمولی است.

گزارشات پیش بینی می کنند که با پایان یافتن فروش پلاس توکن، کاهش قیمت اتر و بیت کوین نیز کمتر خواهد شد. شواهد نشان می‌ دهند که اخیرا فروش پلاس توکن از حدود ۱۰۰۰ بیت کوین در روز به ۳۰۰ بیت کوین کاهش یافته است. بدون وجود چنین فشاری در امر فروش، مکن است که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ دوباره شروع به افزایش قیمت کنند.