گروهی از شرکت های فناوری های اقتصادی ایران برای ایجاد انجمن فین تک دور هم جمع شدند.

(فین‌تک یا فناوری‌های مالی معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند.)

logo 7 راه اندازی انجمن فین تک ایران

مدیرعامل بانک تجارت می گوید:«بیت کوین مدل کسب و کار بانک ها را دگرگون می کند.»

محمد ابراهیم مقدم که در پنلی تخصصی برای دیجی ارزها سخن می گفت یاد آور شد که ظهور پدیده هایی همچون بیت کوین یا بلاک چین نشانه درهم تنیدگی صنعت مالی و فناوری های تحت وب است و آنچه که امروز با بیت کوین برای خریدهای آنلاین و انتقال اعتبار و تبادل ارزها بین افراد انجام می شود می تواند در سالهای آتی آثار قابل توجهی بر ماهیت کارکرد بانکها حتی در کشور ما بگذارد . وی افزود : اگرچه امروز وجود ملاحظات قانونی و برخی ریسک ها ،  مقاومت ها و نگرانی هایی را در مقابل گسترش استفاده از محصولاتی همچون بیت کوین در کشورها بوجود می آورد ، اما باید توجه داشت همین دست نگرانی ها همواره در گذشته نیز در مقابل محصولات نوآورانه متکی بر فناوری وجود داشته است .

ناصر حکیمی مدیر فناوری اطلاعات بانک مرکزی پیشنهاد ساخت انجمنی توسط شرکت های فین تک را داده است تا بتوان از طریق آن چالش ها و سوالات کلیدی را مطرح کرد و همچنین با رگولاتورها جهت پیدا کردن راه حل های مناسب ارتباط برقرار کرد.

او می گوید:« در حال حاضر با توجه به تعداد بالای نوآوران اقتصادی، بانک مرکزی امکان کمک به آنها را یک به یک ندارد. اما با تشکیل انجمن، مقررات گذار (رگولاتور) می تواند  سریع تر و کارآمدتر به فین تک ها کمک کند. همچنین با توجه به اینکه فعالیت فین تک ها ارزش افزوده در جامعه ایجاد می کند، بنابراین تلاش ما این است که فضای فعالیت آنها را مهیا و تسهیل کنیم.»

مصطفی امیری موسس زرین پال، اولین ارایه دهنده درگاه پرداخت واسط در ایران است، می گوید فین تک های کشور آماده همکاری با رگولاتورها هستند. او می گوید امروز ما نیاز به داشتن یک صدای واحد داریم، در غیر اینصورت زمانی که خارجی ها به بازار ایران ورود کنند، ما بازار را به آنها خواهیم باخت.

در حالی که اقدامات لازم جهت توسعه شرکت های فین تک در ایران در حال اجراست، برخی افراد از مقررات موجود در کشور انتقاد دارند. به عقیده آقای امیری این موضوع به شرکت های فین تک بستگی دارد که نگرانی های رگولاتورها را در نظر بگیرند و از وقوع هرگونه اختلاف و مشکلی جلوگیری کنند.

تحریم‌ها

با توجه به برداشته شدن تحریم ها، اما هنوز موانعی بر سر راه کسانی که می خواهند از آمریکا یا اروپا با ایران تراکنش های بیت کوین انجام دهند وجود دارد.

راه زیادی برای تبدیل شدن ایران به یک هاب فین تک پیش رو است. اما قدم های اولیه جهت بهبود شرایط و رشد این کشور در حال برداشته شدن است.