فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا در روز دوشنبه گزارش وضعیت ثبات مالی آمریکا در شش ماه گذشته را منتشر کرد. در این گزارش از نوسانات قیمتی برخی کالاهای بازار که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین نایاب شده‌اند، گسترش سویه جدید ویروس کرونا و تورم کشور به عنوان دلایل بی‌ثباتی یاد شده است.

برخی استیبل‌کوین‌ها و دیگر رمزارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال در این گزارش به عنوان دارایی‌های در معرض خطر فروش قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلامیه فدرال رزرو، ارزش کل استیبل‌کوین‌های بازار رمزارزها ۱۸۰ میلیارد دلار است که ۸۰ درصد آن توسط استیبل‌کوین‌های معروف یعنی تتر (USDT)، یو‌اس‌دی کوین (USDC) و بایننس یو‌اس‌دی (BUSD) تأمین می‌شود.

استیبل‌کوین‌ها از اهمیت بسیار بالایی برای دولت‌ها و مقامات نظارتی برخوردار هستند و می‌توان با جدیت گفت که استیبل‌کوین‌ها وضعیت کاملاً متفاوتی با ارزهای دیجیتال معمولی بازار دارند. به طور کلی، اهمیت و حساسیت استیبل‌کوین‌ها برای مقامات نظارتی فراتر از بازار ارزهای دیجیتال است. به همین دلیل است که دولت‌ها فشار بسیاری بر بخش استیبل‌کوین‌ها می‌آورند و ضعف‌های آنان را زیر نظر دارند.

بانک مرکزی می‌گوید که این استیبل‌کوین‌ها توسط دارایی‌هایی پشتیبانی می‌شوند که ممکن است در شرایط بحرانی بازار ارزش خود را از دست بدهند یا لیکویید شوند. لیکویید شدن زمانی رخ می‌دهد که تریدر سرمایه کافی برای باز نگه‌داشتن پوزیشن خود نداشته باشد. در این حالت آن پوزیشن از طرف صرافی بسته و معامله‌گر اصطلاحاً لیکویید (Liquidation) می‌شود.

بانک مرکزی معتقد است که باید بر استیبل‌کوین‌ها نظارت شده و قوانین جدی لحاظ شود تا ریسک‌های مرتبط به این بخش از بازار و عدم شفافیت آن کمتر شود. زمانی که فدرال رزرو بر افزایش ۵۰ درصدی نرخ بهره رای داد، برخی از بی‌ثباتی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از هر زمان دیگری خودش را نشان داد. استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی (UST) در ۱۸ آوریل به سومین استیبل‌کوین بزرگ بازار تبدیل شد، اما اکنون از ۱ دلار به ۰٫۶۷ دلار کاهش یافته و با بحران جدی مواجه شده است.

بحران استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی بحران ساده و گذرایی نیست و مقامات نظارتی دولت‌ها از جمله فدرال رزرو از این موضوع برای تأکید بیشتر بر ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و اعمال قوانین بیشتر بر استیبل‌کوین‌ها استفاده خواهند کرد. فدرال رزرو می‌گوید که دلار دیجیتال بانک مرکزی می‌تواند به بهترین شکل نیازهای کشور را در این زمینه برآورده کند.