یک حمله رایج علیه تتر در اکوسیستم ارزهای دیجیتال این است که این استیبل کوین ها از پشتیبانی ۱ به ۱ دلار برخوردار نیستند. ممکن است به زودی متوجه شوید که چرا این نگرانی ها مهم هستند، زیرا این موضوع در حال حاضر با ارائه یک دادخواست علیه کمپانی تتر به دادگاه کشیده شده است. این دادخواست آنها را به ایجاد بزرگ ترین حباب در تاریخ بشر متهم می کند که باعث خسارت بیش از یک تریلیون دلار به کاربران می شود.

تتر به تقلب و دستکاری بازار متهم شد

روز یکشنبه‌ی گذشته یک دادخواست اقدام قانونی علیه اپراتور‌های تتر (USDT) و صرافی ارزهای دیجیتال بیت‌ فینکس (Bitfinex) به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای منطقه‌ی جنوبی نیویورک ارائه شد. در این دادخواست کمپانی تتر و مسئولین صرافی بیت ‌فینکس به طرح پیچیده برای کلاهبرداری از سرمایه‌ گذاران، دستکاری بازار و پنهان کردن درآمدهای غیرقانونی متهم شده‌اند. این دادخواست درست یک روز پس از آن صورت گرفت که این دو کمپانی در اعلامیه‌ی خود در رابطه با یک اقدام حقوقی بی‌شرمانه برای گرفتن پول، به کاربران خود اطلاع داده بودند.

براساس این دادخواست، بیت ‌فینکس و تتر ضمن پنهان کردن همکاری‌های گسترده، اقدام به اشتراک ‌گذاری هویت شخصیت ‌های حقوقی و دارایی کاربران خود کرده‌اند. علاوه بر این گفته شده که این دو کمپانی در رابطه با تعداد توکن‌های USDT در حال گردش که همیشه برابر با مقدار دلار ذخیره‌ شده در حساب‌های بانکی شرکت تتر هستند، به کاربران خود دروغ گفته‌اند. ظاهرا این کار به آن‌ها این امکان را داده است که تنها با چاپ USDT بیشتر و استفاده از آن برای خرید کوین، به صورت مصنوعی میزان تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال را در بازار افزایش دهند. در این دادخواست عنوان شده:

کمپانی تتر برای دستکاری قیمت ارزهای دیجیتال در بازار، حجم قابل توجهی USDT بدون پشتوانه چاپ کرده است. زیرا بازار این دروغ تتر را باور داشت که هر واحد USDT توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. دو کمپانی بیت‌ فینکس و تتر توانسته ‌اند قدرت دستکاری بازار را کسب کرده و از آن سوء استفاده کنند تا با ساخت چرخه‌‌های رونق و شلوغی در مقیاس بی‌سابقه‌ای سود کسب کنند.

بیش از ۱٫۴ تریلیون دلار خسارت

در این دادخواست همچنین میزان نفوذ و تاثیر این دو کمپانی بر روی بازار رمزارزی نیز به شدت باورنکردنی اعلام شده است. گفته شده که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ کمپانی تتر بیش از ۲٫۸ میلیارد دلارUSDT چاپ کرده و به صرافی رمزارزی بیت ‌فینکس انتقال داده است، سپس از این حجم استیبل کوین تقاضا برای ارزهای دیجیتال را به طور مصنوعی بالا برده و باعث افزایش قیمت‌ها شده است. اقتصاددانان با استناد به این دادخواست تخمین می زنند که تقریباً نیمی از رشد بازار ارزهای دیجیتال در آن زمان توسط این طرح دستکاری شده، هدایت می شده است.

در ادامه آمده است که هرچه بازار ارزهای دیجیتال به سمت افزایش تقاضا و سرمایه‌ی در حال گردش پیش می‌رفت، صدور انبوه USDT توسط تتر نیز بزرگ ترین حباب تاریخ بشر را ایجاد می کرد. پس از ترکیدن این حباب، بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار ارزش بازار ارزهای دیجیتال در کمتر از یک ماه ناپدید شد.

با توجه به اتهامات وارد شده به تتر، به نظر می ‌رسد که سقوط ناشی از ترکیدن حباب تتر همچنان بر بازار خرید ارزهای دیجیتال تاثیر می گذارد و باعث می شود قیمت ها پایین تر از آنچه که می خواستند باشد. علاوه بر این گفته می‌شود با وجود تحقیقات گسترده‌ی دادستان کل نیویورک، کمیسیون مبادلات آتی کالا در ایالات متحده (CFTC) و همچنین وزارت دادگستری، دو شرکت تتر و بیت‌ فینکس همچنان به کلاهبرداری و فریب دادن مردم ادامه می ‌دهند. در رابطه با جبران خسارت کاربران نیز وکلای این پرونده اظهار داشتند که محاسبه‌ی خسارات وارده در این مرحله بسیار زودهنگام است، اما میزان این خسارات می‌ تواند از ۱٫۴ تریلیون دلار نیز فراتر رود.