تاریخ اجرای ارتقای بزرگ شبکه بیس مشخص شد؛ بهبود عملکرد شبکه و معرفی استاندارد توکن B20

بیس (Base)، بلاک چین لایه دوم اتریوم که توسط صرافی کوین بیس (Coinbase) پشتیبانی میشود، قصد دارد ارتقای جدید خود به نام بریل (Beryl) را در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۲۶ (۳ تیر ۱۴۰۵) و ساعت ۲۱:۳۰ بهوقت ایران در شبکه اصلی فعال کند.
ثبتنام سریع در سرمایکس
شماره موبایل خود را وارد کنید...
استاندارد توکن جدید
این ارتقا، استاندارد توکن بومی جدید بیس را با نماد B20 معرفی میکند که بهجای قرارداد هوشمند، مستقیماً از نرمافزارهای نود بهره میبرد. تیم توسعه بیس، B20 را نسخهای پیشرفتهتر از ERC-20 معرفی میکنند که همچنان با کیف پولها، صرافیها و برنامههای غیرمتمرکز موجود سازگار باقی میماند.
در بیشتر شبکهها، توکنها بهصورت قرارداد هوشمند ساخته میشوند. در این روش، کد توکن روی بلاک چین مستقر میشود و هر بار که کسی توکن را منتقل میکند، آن قرارداد اجرا میشود. اما در B20 توابع اصلی توکن مستقیماً داخل نرمافزار نودهای Base نوشته و با زبان Rust پیادهسازی شدهاند.
به همین دلیل، نودها لازم نیست کل کد قرارداد هوشمند را ذخیره و اجرا کنند و اجرای عملیات توکن سریع و ارزانتر میشود، فضای ذخیرهسازی کمتری مصرف میشود و شبکه میتواند تعداد بیشتری تراکنش را پردازش کند.
ابزارهای کنترل بر توکنها
بر اساس اطلاعات منتشر شده، تمرکز اصلی B20 روی شرکتها و مؤسسات مالی است و ابزارها و خدمات ویژهای را در اختیار ناشران استیبل کوین و همچنین عرضهکنندگان نسخه توکنیزه شده سهام و اوراق بهادار قرار میدهد.
یکی از این قابلیتها burnBlocked نام دارد که به ناشران این امکان را میدهد تا توکنهای متعلق به آدرسهای مسدودشده را فریز یا مصادره کنند. اعمال محدودکردن انتقالها و تعیین سقف عرضه از جمله دیگر مواردی هستند که در اختیار عرضهکنندگان توکن با استاندارد B20 قرار دارند.
برداشتهای سریع و نودهای سبکتر
ارتقای Beryl همچنین زمان نهاییشدن برداشتها در پل خروجی از لایه ۲ به لایه ۱ را از ۷ روز به ۵ روز کاهش می دهد، بنابراین مدت زمان انتظار برای قطعی شدن برداشت کمتر می شود.
همچنین در این ارتقا، سیستم اجرایی و پردازش شبکه با نسخه جدیدی به نام Reth V2 جایگزین میشود که توسط شرکت پارادایم (Paradigm) توسعه داده شده است. این تغییر باعث میشود نودهای شبکه فضای ذخیرهسازی بسیار کمتر و تقریباً نصف قبل را نیاز داشته باشند. علاوه بر این، سرعت پردازش و توان کلی شبکه حدود یکسوم بیشتر میشود.
نحوه اجرا و اعمال ارتقا
اپراتورهایی که در شبکه بیس فعال هستند، باید پیش از فعالشدن Beryl در ۲۵ ژوئن، نرمافزار خود را به نسخه ۱.۱.۱ یا بالاتر ارتقا دهند. بیس اعلام کرده است که بیشتر کاربران و قراردادهای هوشمند موجود نیازی به انجام هیچ اقدامی ندارند.
از تاریخ ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) نسخه آزمایشی Beryl روی شبکه آزمایشی Base Sepolia نیز فعال است و توسعهدهندگان در حال بررسی عملکرد آن هستند. در زمان اعمال ارتقای Beryl، احتمال توقف موقت واریز و برداشتها در صرافیها نیز وجود دارد.
بیس ارتقای دیگری با نام کوبالت (Cobalt) را نیز برای سپتامبر برنامهریزی کرده است. توسعهدهندگان بیس اعلام کردهاند که این نسخه بهروزرسانیهای بیشتری را برای استاندارد B20 به همراه خواهد داشت و به تغییرات جدید و مهمی در شبکه اصلی بیس منجر خواهد شد.
سرعت بالای انتشار دو ارتقای Azul در ماه می و Beryl در ماه ژوئن نشان میدهد که بیس با سرعت زیادی در تلاش است تا در میان شبکههای لایه دوم برای جذب پروژههای استیبلکوین و داراییهای توکنیزهشده رقابت کند.



