سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

مشکلات بازار معاملات آتی بیت کوین را بشناسید

شروع به کار بازار معاملات آتی بیت کوین در بورس کالای شیکاگو (CME) و بورس اختیار معامله شیکاگو (CBOE) دوباره قیمت بیت کوین را افزایش داد و آمارها را جابجا کرد. بعد از اینکه زمان شروع معاملات آتی بیت کوین در پلتفرم‌های CME و CBOE اعلام شد، در آن زمان قیمت bitcoin از ۱۰ هزار دلار به ۲۰ هزار دلار در برخی از صرافی‌ها رسید. همه می‌دانیم که این تحرکات قیمت تنها آثار معاملات آتی bitcoinنخواهد بود. در این پست به بررسی چهار مورد از مشکلات بازار معاملات آتیbitcoin

۴ مورد از مشکلات بازار معاملات آتی بیت کوین

سرمایه‌گذاران نسبت به معاملات آتی قیمت bitcoin اشتیاق زیادی دارند چون سرمایه‌های سازمانی نقدینگی و پایداری قیمت را به بازار ناپایدار بیت کوین خواهند آورد. اما افزایش شدید قیمت، انتقاداتی را هم به همراه داشته است. برای مثال هاوارد دیویس، رئیس رویال بانک اسکاتلند از بازارهای بورس به خاطر سهل‌انگاری در زمینه نظرسنجی از شرکای بازار در زمینه محدوده قیمت و سطوح مارجین انتقاد کرد.

از طرفی بیت کوین یک ارز دیجیتال جهانی و بدون دولت است و نهادهای غیرقانونی پیچیدگی‌ها و مشکلات بازار معاملات آتی bitcoin را بیشتر می‌کند. در ادامه چهار مشکل اصلی پیش روی بورس کالا و بورس اختیار معامله شیکاگو بعد از شروع فعالیت‌های بازار معاملات آتی بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

 کاهش سودهای تجاری

قراردادهای بورس کالای شیکاگو برای کاهش نوسانات، محدوده قیمت ۲۰ درصد بیشتر یا کمتر از قیمت مرجع بیت کوین دارند. هدف از تعریف محدوده قیمت به حداقل رساندن تاثیر نوسانات شدید قیمت bitcoin  روی بازار معاملات آتی است اما می‌تواند میزان سود سرمایه‌گذاران را هم کاهش بدهد. دلیل کاهش سود این است که قیمت مرجع مشتقات bitcoin بدون محاسبه مبادلات بازارهای غیر قابل تنظیمی که نوسانات قیمت در آنها بیشتر از ۲۰ درصد است، تعریف می‌شود. بنابر این تریدرهای بازار معاملات آتی bitcoin از نوسانات بیشتر از ۲۰ درصد قیمت بیت کوین سود نخواهند برد.

برات رائو، مدیرعامل و یکی از موسسان  لوروج (Leverj) معتقد است:

محدود کردن مشتقات به جای دارایی اصلی، مخرب است به این دلیل که اثربخشی آن ابزار معاملاتی را کاهش می‌دهد و بر مشکلات بازار معاملات آتی بیت کوین

بر اساس اظهارات رائو، محدودیت قیمت در بورس کالای شیکاگو، تریدرها را وادار می‌کند که برای کسب حداکثر سود از سرمایه‌گذاری روی بیت کوین سراغ بازارهای دیگر بروند.

ریسک سیستماتیک برای بورس

تاریخ کوتاه بیت کوین پر از رشد و افت‌های شدید قیمت است، اما این تحرکات معمولا سریع و ناگهانی هستند و به همین خاطر تریدرها می‌توانند از سرمایه‌شان محافظت کنند. به نظر رائو، تاثیر تجمعی این تحرکات قیمت شدید در مبادلات bitcoin بسیار کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بازار معاملات آتی bitcoin شرکت CME چطور کار می کند؟

با این وجود اگر مشکل سیستماتیک باشد، محدودیت قیمت بورس کالای شیکاگو باعث تداوم کاهش قیمت می‌شود چون تریدرهای بازار معاملات آتی، دومینو‌وار شروع به فروش قراردادهایشان خواهند کرد. بازار نوپای bitcoin نمی‌تواند چنین حجم فروشی را تحمل کند و احتمال سقوط بازار وجود دارد.

درست به همین خاطر انجمن صنفی بازارهای معاملات آتی در یک بیانیه ضمن اشاره به ناپایداری بازار بیت کوین، خواستار یک صندوق تضمین جداگانه برای فائق آمدن بر مشکلات بازار معاملات آتی بیت کوین شده است. ایده اصلی این درخواست، پیشگیری از بروز ریسک سیستماتیک در بازار نوپای معاملات آتی bitcoin است.

ناپایداری مبادلات بیت کوین

 

مبادلات بیت کوینی که قیمت مرجع را مشخص می‌کنند، معمولا در بازارهای غیرقابل تنظیم صورت می‌گیرند. واضح است که بدون حضور و دخالت تنظیم‌ کننده‌های رسمی، این مبادلات در معرض دست‌کاری قرار دارند.

تحرکات شدید قیمت bitcoin در گذشته باعث اختلال‌های مکرر در بازار شده است. برای مثال رشد و افت شدید قیمت bitcoin در هفتم دسامبر باعث از کار افتادن صرافی‌های مهمی مثل کوین بیس و گروه IG شد. این نوسانات می‌تواند ضرر تریدرها را بیشتر و سودها را کمتر کند. رائو در همین زمینه می‌گوید:

نمی‌دانم چطور می‌توانید در بازاری که با هر تغییر ناگهانی قیمت، دچار اختلال می‌شود تجربه معاملاتی خوبی داشته باشید.

زمان‌بندی بازار معاملات آتی بیت کوین

ثابت‌ترین قیمت هر کالای معاملاتی معمولا در بازار معاملات آتی وجود دارد چرا که هم تریدرها و هم دلال‌ها در آنها حضور دارند. با این حال، نوسانات اخیر قیمت بیت کوین هر کسی را درباره ورود بازیگرهای جدید به بازار bitcoin به تردید می‌اندازد.

گابریل جیانکولا، مدیرعامل و موسس پلتفرم کوییبی (quibee) درباره این موضوع می‌گوید:

فعالیت‌های مشکوک در بازار bitcoin به اندازه کافی وجود دارد که اخیرا باعث افزایش قیمت هم شد. واضح است اگر افراد بیشتری بتوانند وارد بازار بیت کوین شوند، فقط این فعالیت‌ها بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

چرا بازار معاملات آتی بیت کوین قیمت بیت کوین را بیش از ارزش واقعی آن اعلام می‌کنند؟

کریستوفر گری، مدیرعامل پلتفرم همکاری سازمانی و اشتراک دیتای کپ‌لینکد (CapLinked) هم نوسانات قیمت bitcoin را انگیزه مضاعفی برای ورود به بازار bitcoin می‌داند. گری در مصاحبه‌ای گفته است:

انتظار دارم با شلوغ‌تر شدن بازار، این نوسانات قیمت بزرگ‌تر و بیشتر بشوند.

با وجود تمام این مشکلات که برخی از آنها بسیار جدی به نظر می‌رسند، هنوز برخی کارشناسان با وجود مشکلات بازار معاملات آتی بیت کوین باز هم به آن خوشبین هستند. نظر شما چیست؟ آیا شروع به کار بازار معاملات آتی bitcoin می‌تواند این بازار آشفته را سامان بدهد؟

 

درصورتی که تمایل به خرید بیت کوین دارید، می‌توانید از صفحه سفارش بیت کوین در ارزجو سفارش خود را به میزان مدنظرتان به ثبت برسانید تا پس از پرداخت هزینه سفارش توسط شما، در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارشتان به سرانجام برسد و bitcoin به کیف پول شما منتقل شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location