سرمایکس
video thumb

سرمایه گذاران آماده هزینه‌کرد در پروژه‌‌های پرسود هستند

“اگرچه بازار رو به افول است، اما جامعه هنوز از پروژه‌های پرسود استقبال می‌کند”. این بخشی از سخنان «بینگ لین»، سرمایه گذار خطرپذیر به نام و مدیر سابق صندوق سرمایه گذاری بوده که مسئولیت مدیریت بیش از دو میلیارد دلار سرمایه را بر عهده داشته است.
وی اکنون مشغول کار بر روی پروژه خود به نام «انجمن سوپر نودز» (Supernodes community) است که هدف از آن را دمکراتیزه کردن مدل سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر سنتی اعلام کرده است. به گفته لین، مدل مذکور به مشارکت کنندگان اجازه خواهد داد تا فراتر از شبکه سنتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر رفته تا از این طریق به تعداد بیشتری از استارت آپ‌های امیدوار کننده دست پیدا کنند. این شرکت امیدوار است برای سرمایه گذاری بر روی نخستین استارت آپ تا نیمه دوم سال جاری آمادگی لازم را پیدا کند.
لین در خصوص این پروژه و نحوه کارکرد آن در فضای فعلی سرمایه گذاری با وب سایت کریپتو نیوز گفتگو کرده است.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

• چگونه فضای سرمایه‌ گذاری های خطر پذیر با به وجود آمدن ICO ها (عرضه اولیه سکه) در حال دگرگون شدن است؟

من فکر می کنم تغییرات وسیعی در صنعت سرمایه‌‌ گذاری خطر‌‌پذیر به وجود نیامده است. به همین خاطر مدل تجاری ما کاملا منحصر به فرد است. این مدل منجر به حفظ روابط پویا و پایدار میان سرمایه گذار و مدیر می‌‌شود، لذا هر دو آنها از سبک خاص خود پیروی می کنند. اگرچه بازار در حال افول به سر می‌‌برد، با این حال ما هنوز معتقدیم انجمن از پروژه‌‌های خوب و منفعت زا با آینده ای درخشان حمایت خواهد کرد.

• پس با این حساب آیا استارت آپ ها ICO ها را خواهند پذیرفت یا سرمایه گذاری با خطر؟

استارت آپ ها هنوز به دنبال منابع تامین مالی برای خود هستند. بازار خشن امروز کار با ICO ها را دچار سختی و مشقت کرده است. برخی پروژه‌‌ها حتی یک ICO جدید را معرفی میکنند. لذا آنها به دنبال جذب سرمایه‌‌های ریسک پذیر برای انجام چنین سرمایه گذاری هستند. با اینحال شما می توانید انتظار تامین مالی کمتری از سوی جامعه سرمایه گذاری‌‌های خطرپذیر داشته باشید.

• می توانید کمی بیشتر در مورد خود و پروژه در دستتان به ما بگویید؟

بله حتما. زمینه حرفه ای من در امر سرمایه گذاری، به ویژه در فضای صندوق پوشش ریسک است. من فارغ التحصیل MBA از دانشگاه هاروارد بوده و به مدت ۱۶ سال مدیر مالی بوده‌‌ام. چند سال پیش به سیسم بلاک چین علاقمند شدم. من احساس می کنم این تکنولوژی پتانسیل بالایی برای از بین بردن بسیاری از صنایع، به خصوص شغل مدیریت دارایی برخوردار است.

من ناکارآمدی زیادی در پیش روی یلاک چین‌‌ها می ببینم و به همین دلیل و براساس تجربه قبلی این پروژه را راه اندازی کردم. هدف از راه اندازی این پروژه فائق آمدن بر مشکلات ناشی از اطلاعات ناکافی در صنعت سرمایه گذاری فرشته در جهت ایجاد یک همکاری موثر و اکوسیستم غیر‌‌متمرکز برای تمامی سهامداران جامعه است.

• تفاوت سیستم مالی شما با رویکرد سنتی سرمایه گذاری خطرپذیر در چه بوده و تفاوت آن با آنچه ما به عنوان ICO می شناسیم در چیست؟

رویکرد سرمایه گذاری خطرپذیر ناشی از سیستمهای مدیریت متمرکز است. شما باید طرف‌‌های معاملات خود را شناخته و پس از آن برای انجام معامله اقدام نمایید. تعداد پروژه‌هایی که هر ساله بر اساس کارکنان آنها مشاهده می کنید محدود است، چراکه اکثر برنامه‌های انکوباسیون بسیار کم کار هستند. به عبارت دیگر، شرکت یا موسسه یا باید به ارتباطات شخصی خود با برخی اشخاص ثروتمند تکیه کند و یا می بایست با چنگ و دندان برای به دست آوردن سرمایه تلاش کرده و بجنگد.

پرسود

همچنین آنها باید برای انجام یک ملاقات کوچک با یک سرمایه گذار انکوباسیونی سفرهای بسیاری انجام دهند. عمده مردم شانس دیدن آنچه در آن وجود دارد را ندارند. به همین خاطر ما از بلاک چین‌‌ها استفاده کردیم تا بتوانیم جامعه‌‌ای ایجاد کنیم که همگان بتوانند در آن حق رای خود را داشته باشند.
شما در SuperNode به آن پروژه‌‌هایی رای می دهید (در سوپر نودز، ۲۱ مدیر انکوباسیونی وجود دارند که شورای مدیران را تشکیل داده و در مورد پروژه‌‌های مورد سرمایه گذاری حق رای دارند) که با عقاید شما همخوانی بیشتری داشته و به شما کمک می کنند تا در خصوص اینکه کدامیک از پروژه‌‌ها مستحق حمایت مالی هستند، تصمیم بهتری بگیرید. هریک از استارت آپ‌‌ها می‌‌توانند به انجمن‌‌هایی متشکل از چندین گروه وارد شوند که به دنبال دریافت نوعی سرویس خاص برای خود هستند. آنها همچنین می‌‌توانند از انجمن‌‌ها بخواهند تا نسبت به حمایت آنها و تست استارت آپ خود اقدام نمایند. تمامی این موارد در قالب اکوسیستم SCN قابل انجام بوده و انجمن به کمک‌‌های خود جهت ارتقاء اتخاذ توده‌‌ای بلاک چین ها اقدام خواهد نمود.

• اگر با انجمن موافق نباشم و بخواهم یک پروژه دیگر را حمایت کنم چطور؟

شما می توانید در آن پروژه‌‌ای که انتخاب خودتان است سرمایه گذاری کنید و هیچ کس جلوی شما را نمی‌‌گیرد. برای هر معامله، محدودیت‌‌هایی در خصوص میزان حمایت از آن معامله وجود دارد که مبلغ آن هم ۲۵۰ هزار دلار است. اگر شما به ایده خاصی علاقمند شده‌‌اید می توانید بیشتر هزینه کنید. آنچه انجمن SNC برای شما فراهم می کند، موجی از اطلاعات بهتر است که موجب افزایش دقت شما در انتخاب یک پروژه خواهد شد. ما هر دو طرف، یعنی هم انجمن و هم سوپر نود‌‌ها را تشویق می کنیم تا تصمیمات مورد پسند خود را اتخاذ کنند.

• اساسا چه کسی می تواند به یک سرمایه گذار سوپر نود بدل شود؟

هر‌کسی می‌‌تواند حامی انجمن SNC شود. ما تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران خطر‌‌پذیر را داریم که با نمونه کارها بر روی منطقه خاصی تمرکز می‌‌کنند. سیستم ما برای جذب معاملات جهانی بر روی یک پلتفرم طراحی شده است. بنابراین یک استارت آپ از هر کجای جهان می‌‌تواند از این حمایت برخوردار باشد. هیچ محدودیت جغرافیایی وجود ندارد.

• در حال حاضر چه کسانی سمت سوپرنودها را در اختیار دارند؟

ما تازه همین سه هفته پیش پروژه را با حضور ۲۰ هزار عضو در انجمن خود آغاز کرده ایم. ۲۱ سوپر نود اولیه توسط اعضا تعیین شدند که البته هر ماه برای تعیین سوپرنود‌‌ها رای گیری خواهیم داشت. آن سوپرنود‌‌‌‌‌‌‌هایی که بخواهند سمت خود را حفظ نمایند، می‌‌بایست وظایف محوله خود را به خوبی انجام داده تا بتوانند مجددا انتخاب شوند.

• آیا SNC به جر تامین مالی پروژه ها خدمات دیگری نیز ارائه می دهد؟

پروژه‌ها می‌‌توانند مورد حمایت جمعی سوپرنودها قرار بگیرند. سوپرنود همچنین می تواند یک سندیکا برای سرمایه گذاری بیشتر بر روی پروژه تشکیل داده و استارت آپ هم می تواند با این حساب بیشتر از گذشته از خرد جمعی انجمن بهره ببرد.

• در مورد سرمایه گذاری اولیه چطور؟ آیا تا سه ماهه آخر سال جاری این کار انجام می شود؟

بله دقیقا. ما به دنبال تکمیل سرمایه گذاری اولیه خود تا پایان سال جاری هستیم و متعاقبا ماژول برنامه تا سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ آماده خواهد شد. به محض آماده سازی این فرآیند، با سرعت به پیش خواهیم رفت. ما باید برای انجام سرمایه گذاری‌‌های خود بر روی نخستین استارت آپ تا سه ماهه دوم امسال آمادگی لازم را داشته باشیم.

• لطفا کمی در مورد فروش توکن ها بیشتر به ما بگویید

ما به دنبال مبلغ ۱۰ میلیون دلار به عنوان سافت کپ و مبلغ ۵۰ میلیون دلار به عنوان هارد کپ و یا فروش ۵۵% از مجموع توکن‌‌های موجود خود هستیم. ۸۵ درصد از آنها برای اینکوباسیون و تامین خزانه به کار خواهد رفت و همچنین ۱۵ درصد باقی مانده آن هم برای توسعه فنی، بازاریابی و رشد انجمن به کار بسته خواهد شد. ما حدود ۷۰ درصد از مزایا را هزینه این بخش از انجمن کرده‌‌ایم. در حال حاضر در مرحله دوم نیز ۲۵ درصد از مزایا را به عنوان سنگ بنا هزینه خواهیم کرد.

هر دو هزینه یاد شده جزو هزینه‌‌های شخصی هستند. ما تاریخ مشخصی برای هر مرحله بیان نکرده‌‌ایم. اما به دنبال این هستیم که سیستم توکن را تا پایان امسال ببندیم. هر کسی می‌‌تواند در فروش عمومی شرکت کند. هرچند که ما از اصول اساسی خود پیروی می‌‌کنیم، اما دستورالعمل‌‌های وکلای ما نیز در این خصوص موجود است که می‌‌توان از آنها استفاده کرد.

• شما رئیس و مدیر عامل مجموعه C Block Capital، بلاک چینی که در زمینه سرمایه گذاری، انکوباسیون و به عنوان یک مجموعه مشاوره نیز فعالیت می‌‌کند. آیا این مجموعه در SNC شرکت خواهد داشت؟

بله. C Block Capital یک سیستم عملیات بانکی است که تمرکز آن بر روی بلاک چین است. اگرچه ما سرمایه گذاری‌‌های خصوص خود را فاش نمی کنیم، اما سرمایه گذاری زیادی بر روی بلاک چین کرده ایم. ما در حال حاضر مشغول انجام برخی مبادلات قیمومیتی هستیم. به هر حال SNC تنها پلتفرم انکوباسیون ما است که بر اساس سیستم انجمن محور کار می‌کند. C Block Capital تلاش خواهد کرد که از طریق SNC به یک سوپر نود تبدیل شود، اما همه چیز بستگی به رای اعضای انجمن دارد.

• نظر همکاران شما در زمینه سرمایه گذاری‌‌های خطر پذیر در خصوص ایده SNC چیست؟

به طور کلی ما با یکدیگر رقابت نمی‌‌کنیم. ما واقعا تمرکز خود را بر روی مرحله انکوباسیون و کنار زدن اطلاعات غیر موثر قرار داده‌‌ایم. بنابراین ممکن است آنها درک بهتری در خصوص آنچه در سطح جهان رخ می دهد داشته باشند و بتوانند از پروژه‌‌های بهتری حمایت کنند. لذا ما از حمایت آن دسته از سرمایه گذاران خطر پذیر بهره‌‌مند می‌‌شویم که بخواهند بخشی از سوپرنود‌‌ها بوده و به دنبال کسب اطلاعات بهتر در خصوص آنچه در این صنعت در حال رخ دادن است باشند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version