video thumb

آیا کاردانو می‌تواند جایگزین بیت کوین و اتریوم شود؟

در جنون کریپتوی سال ۲۰۱۷ که ارزهای دیجیتال

در حال حاضر، نوسانات بازار به علت وجود سرمایه گذارانی است که نمی‌دانند سرنوشت ارزهای دیجیتال چه خواهد شد. با این وجود هر چه که بیشتر به جلو می‌رویم و بحث کاربردی‌تر شدن ارزهای دیجیتال پیش می‌آید، مسائل دیگری از قبیل بلاک چین‌های سریع‌تر و قدرتمندتر برای سرمایه گذاران اهمیت می‌یابند. در حالی که بیت کوین و اتریوم امروزه پادشاه و ملکه ارزهای دیجیتال هستند، کاردانو با شعار نسل سوم بلاک چین و با هدف حل مشکلات این دو ظهور کرده است. آیا کاردانو می‌تواند این غول‌ها را کنار بزند؟

نگاهی به کاردانو

کاردانو (Cardano) با نماد اختصاری ADA یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین متن باز، غیرمتمرکز و عمومی (مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بلاک چینی) است. این پروژه حاصل تحقیقات توسعه سه نهاد مختلف است: بنیاد غیرانتفاعی کاردانو، شرکت مهندسی Input Output هنگ‌کنگ (IOHK) و شرکت ژاپنی Emurgo.

این شبکه به تازگی وارد عرصه فعالیت شده و هنوز همه‌ی قابلیت‌ها و به روز رسانی‌های مهمش را ارائه نداده است. کاردانو یک شعار دیگر هم دارد: اولین بلاک چینی که مورد داوری همتای چندین کارشناس زبده قرار گرفته است. این سیستم از پایه با هدف غلبه بر محدودیت‌های بلاک چین‌های موجود ایجاد شده است.

بیت کوین نسل اول ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که شروع کننده جریان بزرگ ارزهای دیجیتال بود اما مشکلاتی در آن حس می‌شود. بلاک چین‌های نسل دوم مثل بلاک چین مشکلاتی از بیت کوین را برطرف کردند اما کافی نبود. اتریوم خود مشکلاتی را یدک می‌کشد.

کاردانو به عنوان نسل سوم می‌خواهد بر مشکلات این دو غلبه کند.

تمایزات دیگری بین نسل اول، دوم و نسل سوم بلاک چین وجود دارد، اما در این مقاله ما بر دو عامل مهم الگوریتم اجماع و داده‌ی تراکنش تمرکز کرده‌ایم.

الگوریتم اجماع

الگوریتم اجماع (Consensus algorithm)،نامی برای چگونگی دریافت پاداش برای تأیید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه است. احتمالاً می دانید که بیت کوین و اتریوم از الگوریتم اثبات کار یا همان ماینینگ برای ایجاد انگیزه در تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

در اثبات کار استخراج کنندگان نسبت به سخت افزار و دستگاه‌هایشان در انجام محاسبات با یکدیگر رقابت می‌کنند اما در این روش اشکالات زیادی از قبیل مصرف برق، سرعت انتقال و رقابت غیرمنصفانه وجود دارد.

در اثبات سهام، به هرکس به اندازه دارایی‌اش از ارز دیجیتال مورد نظر به مرورزمان، کوین تعلق می‌گیرد.

بیت کوین قصدی برای حرکت به اثبات سهام ندارد، اما شبکه اتریوم به زودی از اثبات سهام بهره خواهد برد. اثبات سهام کاردانو قوی‌تر از اتریوم به نظرمی‌رسد.

نام الگوریتم و نرم افزار اثبات سهام کاردانو که امنیت شبکه را تأمین می‌کند، Ouroboros است که امنیتی بی نظیر به شبکه می‌بخشد.

در اثبات سهام تمام واحدها از پیش تولید می‌شوند و به مرور زمان به کاربران می‌رسد و در شبکه به گردش میافتد. تمام واحدهای کاردانو ۴۵ میلیارد واحد است و بیشتر از این وجود نخواهد داشت. در حال حاضر حدود ۳۰ میلیارد واحد کاردانو به گردش افتاده است.

به عبارت دیگر شما برای استخراج کاردانو راهی ندارید و با خرید کاردانو و ذخیره آن در نرم افزارهای رسمی که به زودی ارائه خواهد شد، نسبت بهدارایی‌تان به مرور زمان کاردانو دریافت خواهید کرد و در واقع کارمزد تراکنش ها به کاربران شبکه می رسد. با این کار علاوه بر حذف مصارف بالای انرژی برای استخراج، بازار هم کنترل می‌شود.

داده‌های تراکنش

تفاوت خرید یک شکلات و یک خانه را در نظر بگیرید. در اولی قرارداد بین مشتری و خریدار ساده است اما در دومی قرارداد شامل جزئیات زیادی است.

داده‌هایی که قابلیت ارسال در یک تراکنش را داشته باشند، اهمیت بالایی برای اعتبار یک ارز دیجیتال دارند. بیت کوین فقط ارزش را ارسال می‌کند به همین دلیل از آن به عنوان یک سیستم صرفاً پرداخت یاد می‌شود که در نوع خود مفید است.

اتریوم می‌تواند از نظر فنی هم برای ارسال ارزش و هم برای ذخیره قراردادها استفاده شود اما تمام اطلاعات در یک لایه ذخیره می‌شوند و این یعنی همیشه معاملات هماهنگ نیستند. این امر سبب می‌شود تا فضای بیشتری مورد نیاز باشد و حرکت کند شود.

کاردانو از یک سیستم چند لایه استفاده خواهد کرد تا هم برای انتقال ارزش و هم به منظور ذخیره اطلاعات جامع‌تر برای قراردادهای هوشمند، کاربردی باشد.

خلاصه

بیت کوین به عنوان شروع کننده جریان ارزهای دیجیتال و سیستم پرداخت جهانی می‌تواند مفید واقع شود اما برای دنیایی هوشمند و غیرمتمرکز، نیاز به بلاک چین‌های هوشمندتر حس می شود.

این یک مقاله تحلیلی شخصی است و هیچگونه پیشنهادی برای سرمایه گذاری ارائه نشده است.

در حالی که توسعه کاردانو از سال ۲۰۱۵ آغاز شده، این شبکه فعلاً نوپا است که از سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده است. به گفته سایت رسمی، تا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ به روز رسانی بزرگی برای راه اندازی اثبات سهام شبکه ارائه خواهد شد.

می‌خواهید از کاردانو و نحوه خرید آن بیشتر بدانید؟ راهنمای جامع کاردانو را مطالعه کنید.