سرمایکس
video thumb

قرارداد هوشمند چیست ؟

منظور از قراردادهای هوشمند در بلاکچین چیست ؟ قرارداد هوشمند یک توافقنامه‌ی الکترونیک است که بر بستر بلاک‌چین کار می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد تا مشکلات و چالش‌های متداول در خصوص عدم اعتماد را به حداقل برسانند.

فرض کنید  قرار است در تولد هجده سالگی آلیس از طرف مادربزرگش به او یک خودرو اهدا شود و برای تحقق این امر یک توافقنامه به امضا رسیده است. در نتیجه آلیس باید در تولد هجده سالگی خود تاریخی را مشخص کند تا در چهارچوب فرایند حقوقی متداول، مادربزرگش به صورت رسمی مالکیت خودرو را به وی انتقال دهد. این توافقنامه نشان‌دهنده‌ی وضعیتی است که در آن دو رویداد در چهارچوب اعتماد متقابل رخ می‌دهند و در ادامه‌ی این ماجرا آلیس باید بیمه نامه‌ی خودرو را با نام خود به روز رسانی کند.

اگر تمام مواردی که در بالا ذکر شد، در قالب یک قرارداد هوشمند مابین آلیس و مادربزرگش صورت گیرد، آنگاه  به صورت اتوماتیک مالکیت خودرو به نام آلیس انتقال پیدا خواهد کرد و این موضوع به اطلاع دو طرف قرار داد خواهد رسید. به علاوه، بیمه نامه‌ی خودرو نیز همراه با تغییرات جدید با نام آلیس ثبت خواهد شد.

اگرچه این یک موقعیت فرضی است ولی نشان می‌دهد که قرارداد هوشمند چگونه می‌تواند زندگی انسان‌ها را به شکل مفیدی تحت تاثیر قرار دهد. تقریبا در هر موقعیتی می‌توان از این قرارداد استفاده کرد؛ مواردی مثل انتقال مالکیت خودرو یا دارایی‌های ارزشمند، قراردادهای ازدواج و طلاق، شرط‌بندی در مسابقات ورزشی، پرداخت وام‌های دانشجویی و تقریبا هر چیز دیگری که قابلیت قرارگیری در چهارچوب یک قرارداد را دارد.

 

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version