video thumb

جزییات انشعاب های در پیش روی Zcash

به گزارش ارزجو، با این که ویژگی هایی در به روزرسانی زی کش (Zcash) به این رمزارز اضافه شده است، Zooko Wilcox، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Zerocoin Electric Coin، که توسعه دهنده شبکه هستند، به CoinDesk گفت: «هدف از انشعاب سخت ، انجام تمرینی برای ارتقاء شبکه است».

همچنین با بیان این که تیم توسعه دهنده با دقت به جامعه زی کش (Zcash) در مورد این پروسه اطلاع رسانی می کند؛ ادامه داد: «کاربران یاد می گیرند که از این پس چگونه این کار را مرتبا انجام دهند».

Overwinter آماده برای اجرا

بیشتر انرژی توسعه دهندگان زی کش روی آماده سازی Overwinter، که برای ماه ژوئن برنامه ریزی شده، متمرکز است. با این حال، آنها در تدارک ارتقاء انشعاب سخت بعدی زی کش که Sapling نامیده می شود نیز هستند. این انشعاب های سخت پشت سر هم، نشان دهنده ایجاد یک تغییر بزرگ در این رمزارز می باشد. این تغییر، سرعت بخشیدن به تراکنش های شبکه با حفظ حریم خصوصی در همان سطح قبلی است.

در میان صحبت از نحوه نامگذاری به روزرسانی ها (مرحله ای که نرم افزار زی کش در حال حاضر آن را «Sprout» نام نهاده)، Wilcox ابراز کرد که گذار ملایمی مورد انتظار اوست.

او به CoinDesk گفت:

«اگر یک جوانه دوران سرما را تحمل کند، مقاوم تر می شود.»

و اگر زی کش (Zcash) در این زمستان زنده بماند، مطمئنا با توجه به تیم توسعه دهنده آن، رمزارز قوی تری خواهد شد.

با این که تفکرات در مورد فورک ها تا حدودی تغییر کرده است، انشعاب سخت همچنان بحث برانگیز است؛ چرا که همچون یک ساز و کار حکومتی، کاربران را مجبور به پذیرش تغییرات فنی می کند. اگر جامعه کاربران زی کش (Zcash) از اولین تغییرات استقبال کنند، توسعه دهندگان زی کش باور دارند که بقیه موضوعات حل می شود.

Wilcox گفت: «اگر من از لفظ انشعاب سخت استفاده کنم، فورا سوال می شود که نام سکه جدید چیست و از کی توزیع خواهد شد» و اضافه کرد که مایل است این ارتقاء شبکه را Overwinter بنامد.

مطابق با گفته های Wilcox، توزیع کوین های جدید بخشی از هارد فورک نخواهد بود، چرا که مردم «نسخه ۲٫۰ بهبود یافته» زی کش (Zcash

در میان زمستان (Overwinter)

اولین و مهم ترین نکته این که، Overwinter چیزی که تکرار حفاظت (replay protection) خوانده می شود را به زی کش اضافه می کند، بنابراین، برخی کاربران باید روی زنجیره قدیمی بمانند و تراکنش ها را ارسال کنند، چرا که این تراکنش های قدیمی دوباره روی زنجیره جدید ثبت نمی شوند.

تکرار حفاظت چیزی است که باعث می شود تراکنش های یک زنجیره روی دیگر زنجیره ها نامعتبر باشد تا از دو بار پرداخت شدن تراکنش ها جلوگیری شود.

بنا به گفته های Wilcox، این کار بیشتر برای احتیاط است و یک ویژگی محسوب نمی شود،  زیرا او فکر نمی کند کاربری وجود داشته باشد که نخواهد سیستمش را به سیستم جدید ارتقاء دهد و روی سیستم قبلی باقی بماند (البته این ممکن است مشکل بالقوه انشعاب سخت در آینده باشد و ارتقاء سیستم ها را بحث برانگیز تر کند.)

ایجاد تاریخ انقضا برای تراکنش ها

 

 

 

 

ویژگی ای که Wilcox بیش از همه نسبت به آن هیجان زده است، اضافه شدن ویژگی «انقضای تراکنش» است؛ مکانیسمی که باعث می شود تراکنش ها پس از یک ساعت منقضی شوند. با این که چنین ویژگی ای عجیب به نظر می رسد، اما بسیار اتفاق می افتد که تراکنش هایی که گیر می کنند، غیرمستقیم نگهداری شوند، به این علت که کاربر ها، کارمزد های به قدر کافی بالا پرداخت نمی کنند تا استخراج کنندگان این تراکنش ها را ثبت و به یک بلوک اضافه کنند.

Wilcox می گوید: «برخی فکر می کنند این ایده ی بدی است». مخالفان معتقدند که این کار ممکن است مشکلات امنیتی به بار آورد، اما به نظر او ، این ویژگی کاربران را در مقابل گم کردن پول هایشان، وقتی که به طور تصادفی یک تراکنش اشتباه در شبکه ارسال می کنند، محافظت می کند.

به این ترتیب، این ویژگی زی کش که از کد بیت کوین استخراج شده است، باعث تمایز بیشتر زی کش با بزرگ ترین رمزارز حال حاضر از لحاظ سهم بازار می شود.

تغییر بزرگ دیگری که Overwinter برای شبکه زی کش به ارمغان می آورد، «کارایی تایید امضا» خواهد بود که به زی کش ویژگی ای می افزاید که در بیت کوین تعریف نشده است.

طبق گفته های Wilcox، «زی کش مشکلی دارد که از کد پایه بیت کوین به ارث برده است. در حال حاضر، اگر شما امضا هایی تایید شده و تعداد زیادی خروجی های خرج نشده تراکنش یا UTXO، داشته باشید، زمان زیادی طول خواهد کشید تا تراکنش ثبت شود. ویژگی جدید این مشکل را برطرف خواهد کرد.»

بیت کوین و بسیاری دیگر از آلتکوین ها از یک مفهوم دخیره اطلاعات به نام unspent transaction outputs یا UTXOs استفاده می کنند. هر فردی که در یک کیف پول بیت کوین داشته باشد، لیستی از ساتوشی های خرج نشده دارد که عمدتا حاوی اطلاعات حساب (موجودی) آن کاربر است. مجموع تمام UTXO های صاحب بیت کوین، معادل با کل موجودی آن شخص است.

 هدف مقدس انشعاب سخت زی کش (Zcash)

 علاوه بر معرفی انشعاب سخت پیش رو، زی کش برنامه های دیگری نیز برای مقابله با یکی دیگر از چالش های بدنام رمزارز ها، یعنی مقیاس پذیری نیز دارد.

پس از دومین مراسم رمزگشایی برای حفاظت از سیستم های خصوصی که اخیرا انجام شد، زی کش اثبات کرد که رمزارزی با ایده های تهاجمی است.

در حالی که تیم توسعه دهنده زی کش تا کنون بیشتر تحقیقات تجربی خود را عمومی نکرده اند، Wilcox چنین چشم اندازی درمورد کار تیم به CoinDesk  ارایه داد.

به عنوان مثال، این تیم ایده های بزرگ در دنیای رمزنگاری شده امروز را دنبال می کند؛ از جمله، پلاسمای اتریوم، تقسیم کار (sharding work) و توسعه شبکه متن باز (open-source) بیت کوین به نام شبکه لایتنینگ.

Wilcox گفت، مطمئن نیست چه کسی زود تر به هدف مقدس دست پیدا کند. و ادامه داد: « احتمال دارد ما باشیم»؛ با این استدلال که زی کش ممکن است بتواند مشکل مقیاس پذیری را با تمرکز بر تخصص خودش (zk-snarks) حل کند.

ارتقای بلاکچین و زنجیره های تامین

فناوری شناخته شده تراکنش های ناشناس در زی کش، zk-snarks، همچنان یک راهکار امیدوار کننده برای فشرده سازی اطلاعات بلاکچین است.

zk-snarks در چارچوب زنجیره تامین، امکان تایید هر تراکنش از کالای فیزیکی را در زنجیره نگهداری (حفاظت شده) فراهم می کند. به این ترتیب سوابق پیوسته منابع معاملات حفظ می شود، بدون این که طرفین بالا دست یا پایین دست معامله به اطلاعات فرعی معامله مخصوص خود دسترسی داشته باشند.

او هنوز راه حلی برای این کار اعلام نکرده است، اما این بحث را ادامه می دهد که حتی با فرض کارایی این روش، سال ها زمان خواهد برد تا کاربران  از مزایای آن بهره مند شوند.

با همه اینها، Wilcox نتیجه گرفت که زی کش در حال رقابت است: «ما در حال بررسی هستیم که ببینیم استفاده از zk-proofs  یک بلاکچین کاملا مقیاس پذیر ایجاد می کند یا خیر».