video thumb

طبق اعلام بانک مرکزی خرید و فروش ارز ممنوع شد

به نظر می‌رسد که با توجه به کاهش مداوم ارزش ریال، اعتماد مردم ایران به ارز رسمی کشور در حال کاهش است. در پاسخ دولت ایران در تلاش است تا دسترسی مردم به ارزهای فیات را محدود کند که این خود مثال دیگری است از نیاز به ارزی مانند بیت‌کوین

بانک مرکزی ایران رسما ممنوعیت فروش ارزهای خارجی توسط اشخاص حقیقی و صرافی‌ها را اعلام کرد. براساس گزارش نشریات محلی صرافی‌های ایرانی تا اطلاع ثانوی فقط مجاز به خرید و فروش سکه هستند.

به نقل از محمد علی کریمی رئیس روابط عمومی بانک مرکزی که در برنامه‌ی تلویزیونی در روز ۱۳ اپریل اظهار داشت که براساس دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی چهارچوب کاری جدید صرافی‌ها تعیین شده است. او اضافه کرد که ممکن است صرافی‌ها بجای خرید و فروش فیات، نقش واسطه را وقتی که بانک‌های ایرانی با برخی از بانک‌های خارجی ارتباطی ندارند، ایفا کنند. ممکن است که بانک مرکزی ایران این حرکت را یک اقدام اضطراری موقت به دلیل افزایش گستردگی عدم پذیرش ریال توسط مردم ایران بداند، هر چند که پیشنهاد چهارچوب کاری جدید برای صرافی‌ها ممکن است با این دیدگاه باشد که احتمالا اقدام فعلی تا مدتی پابرجا خواهد بود.

اقدامی که در جهت تعریف روش جدید تهیه‌ی ارزهای خارجی توسط مردم ایران از سوی بانک مرکزی انجام شد، دقیقا پس از این بود که در هفته‌ی گذشته نرخ دلار توسط دولت رقم ثابت ۴۲۰۰ تومان اعلام گردید. علاوه بر این بانک مرکزی حداکثر میزان مجاز ارز قابل نگهداری نزد اشخاص و خارج از بانک‌ها را ۱۰ هزار یورو اعلام کرد. این اقدامات سبب هجوم مردم به سمت صرافی‌ها شد اما این هجوم به سبب اینکه ارزی از سوی بانک مرکزی در اختیار صرافی‌ها قرار نگرفته است، بی نتیجه ماند.

به گزارش رسانه‌های محلی، به منظور تثبیت نرخ تبادل جدید، پلیس در سطح شهر برای جلوگیری از تبادل ارز از طریق اشخاص حقیقی و یا بازار سیاه حضور پیدا کرده و افراد بسیاری را نیز دستگیر کرده است. آیت‌اله مکارم شیرازی در همین زمینه گفته است که باید دلالان ارزی را اعدام کرد. ایشان گفته‌اند که به منظور اینکه درسی به افرادی که مشغول چنین امری هستند داده باشیم، باید برخی از دلالان ارزی را که باعث هرج و مرج کشور می‌شوند دستگیر کرده و طبق موازین اسلامی اعدام کرد.

نظر شما در خصوص چنین موضوعی چیست؟ آیا بیت‌کوین می‌تواند حضوری پررنگ‌تر پیدا کند؟