سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

ربات های معامله گر یا به اصطلاح “تریدر” به چه صورتی عمل می کنند؟

در دنیای اقتصاد و بازارهای مالی، مفهومی به نام "ربات تریدر یا ربات معامله گر" به سرعت به یک اسطوره مدرن تبدیل شده است. این اسطوره، با شباهت‌ها و تفاوت‌هایش، از یک سو، نمادی از پیشرفت‌های فناوری در دنیای مالی است و از سوی دیگر، سوالاتی اساسی را درباره آینده تجارت و سرمایه‌گذاری انسان‌ها مطرح می‌کند. انواع ربات معامله‌گر با هوش مصنوعی و قدرت‌های محاسباتی قوی، به دنبال بهینه‌سازی تصمیمات خرید و فروش در بازارهای پرتلاطم به منظور ایجاد سود و به حداقل رساندن ریسک در ارز دیجیتال می‌باشند. در این مقاله، به بررسی عمیق تاریخچه، عملکرد، مزایا و چالش‌های مرتبط با ربات تریدرها خواهیم پرداخت.

 نمادی از یک ربات معامله‌گر

نگاهی کلی به ربات معامله‌گر

معاملات ارزهای دیجیتال به دلیل تغییرات قیمت پر ریسک و پر واکنش هستند. در بازار کریپتو، معامله‌گران با چالش‌هایی مواجه هستند، زیرا این بازار به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد و واکنش به تغییرات قیمت در طول شبانه‌روز نیازمند پیگیری مداوم است. به عبارتی، تطابق با تغییرات پویا ارزهای دیجیتال برای معامله‌گران چالشی می‌تواند باشد. اما در اینجا به کمک می‌آیند: ربات‌های اتوماتیک تریدر. این ربات‌ها به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا قوانین خاصی را تعیین کنند که در صورت برآورده شدن، معاملات به صورت خودکار انجام شوند.

ربات‌های تریدر اتوماتیک، عملاً سیستم‌های معاملاتی خودکار هستند که بر اساس تنظیمات معامله‌گر اقدام به خرید و فروش می‌کنند. از طریق این برنامه‌ها، تریدها به صورت اتوماتیک اجرا می‌شوند، در صورتی که شرایط تعیین شده توسط معامله‌گر برآورده شود. بهترین ربات تریدر اتوماتیک اطلاعاتی مانند قیمت‌های فعلی و نقاط تغییر را در محاسبات خود لحاظ می‌کند. به طور خلاصه، این نرم‌افزارها کار معامله‌گران را ساده‌تر می‌کنند و فرآیند معامله در بازار ارزهای دیجیتال را آسان‌تر می‌سازند.

ربات‌های معامله‌گر اتوماتیک به دلیل عدم وجود احساسات و عواطف، به طور عمده کارایی بهتری نسبت به انسان‌ها دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا در هنگام معامله، خطاهای کمتری رخ دهند. به دلیل شهرت بازار ارز دیجیتال به عنوان یک بازار با تغییرات قیمت شدید، این ویژگی می‌تواند به انجام بهتر معاملات کمک کند. آمارها نشان می‌دهند که ربات‌های تریدر الگوریتمی تا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از حجم معاملات بازار کریپتو را تشکیل می‌دهند.

 

مکانیزم ربات معامله‌گر

نرم‌افزارهای معاملاتی به این شیوه عمل می‌کنند: 

ابتدا اطلاعات بازار را جمع‌آوری می‌کنند و سپس با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی که مبتنی بر الگوهای تاریخی بازار هستند و قبلاً تعیین شده‌اند، سیگنال‌های مفید و قابل اجرا را تولید می‌کنند. به عبارت دیگر، این نرم‌افزارها از اطلاعات و داده‌ها برای ساختن سیگنال‌های معاملاتی بهره می‌برند، که بر اساس الگوهای تجاری تاریخی تشکیل شده‌اند. به عنوان مثال، با تجزیه و تحلیل نمودار ETH/USDT، ربات ممکن است تشخیص دهد که اتریوم در حال حاضر در کف قرار دارد و زمان مناسبی برای خرید فراهم است. در نتیجه، بلافاصله یک معامله خرید (لانگ) را برای اتریوم انجام می‌دهد.

 

در عین حال، اندیکاتورها نیز الگوهای ریاضیاتی را روی چارت قیمت نشان می‌دهند که به منظور شناسایی روند بازار استفاده می‌شوند. ربات‌ها این الگوها را تحلیل می‌کنند و به صورت اتوماتیک سیگنال‌های مناسب را استخراج می‌کنند. این اندیکاتورها شامل معیارهایی مانند اندیکاتور میانگین متحرک ساده و اندیکاتور میانگین متحرک نمایی، اندیکاتور RSI، اندیکاتور فیبوناچی، اندیکاتور ایچیموکو، انحراف معیار و سایر شاخص‌های مشابه هستند.

نمادی از بیت کوین

انواع ربات‌ معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال

ربات‌های معامله‌گر زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که می‌توان بسته به استراتژی معاملاتی خود، یکی را انتخاب کنید. با این حال، ربات معامله‌گر به طور کلی در چند نوع و برای چند استراتژی مشخص منتشر می‌شود که می‌توان از آن‌ها برای معامله‌ی ارزهای دیجیتال استفاده کرد. انواع ربات معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال به شرح زیر هستند:

·        ربات آربیتراژ (Arbitrage Bot): یکی از محبوب‌ترین انواع این ربات‌ها، ربات‌های آربیتراژ هستند که به طور کلی برای انجام استراتژی معاملاتی آربیتراژ، به استفاده از ربات‌های معامله‌گر نیاز است. در این استراتژی معاملاتی، ربات می‌آید قیمت ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کند و برای کسب سود از اختلاف قیمت‌ها، معامله را انجام می‌دهد. با توجه به نوسان بالای بازار ارزهای دیجیتال، ربات‌های آربیتراژ با فرا رسیدن فرصت سودآوری، سفارش خرید یا فروش را به صورت خودکار اجرا می‌کنند.

·        ربات گرید (Grid Bot): کاربرد این نوع ربات‌های معامله‌گر بسیار ساده است. این ربات‌ها قیمت را پایین‌ترین حالت آن‌که بر اساس تحلیل مشخص می‌کنند، به طور خودکار خریداری می‌کنند و سپس آن را برای سرمایه‌گذار در بالاترین قیمت ممکن که بر اساس تحلیل تکنیکال مشخص کرده‌اند، به فروش می‌رسانند.

·        ربات‌های ترند (Trend Trading Bot): ربات‌های معامله‌گر ترند که به آن‌ها ربات‌های معامله‌گر روند نیز گفته می‌شود، پیش از خرید یک دارایی یا فروش آن، سرعت تغییرات آن را بر روی نمودار قیمتی در نظر می‌گیرند و سپس بر اساس آن اقدام می‌کنند؛ بنابراین در این حال، ربات اگر روند نشان‌دهنده افزایش قیمت دریافت کند، یک موقعیت خریدو‌فروش بلند‌مدت باز می‌کند و برعکس، اگر روند نزول قیمت دریافت کند، موقعیت خریدو‌فروش کوتاه‌مدت باز می‌کند.

·        ربات‌های وام‌دهی ارز دیجیتال (Coin Lending Bot): این نوع ربات‌ها، اجازه وام‌دهی ارز دیجیتال را به تریدرهای مارجین و بازپس‌گیری آن به همراه سود را به شما داده و باعث خودکار شدن این فرآیند می‌شوند؛ بنابراین شما نیز زمان کمتری برای محاسبه نرخ سود صرف می‌کنید. این ربات‌ها همان‌طور که گفته شد، در معاملات مارجین بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارند.

معرفی تعدادی از ربات‌های معروف معامله‌گر ارز دیجیتال

ربات‌های معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال در تعداد زیادی عرضه شده‌اند و به طور کلی تعدادشان به طور روزانه در حال افزایش است. افراد به ربات‌های معامله‌گر و هوش مصنوعی در چند سال اخیر توجه خوبی نشان داده‌اند و این افزایش تعداد ربات‌ها، اتفاق غیرمنتظره یا عجیبی نیست. بعضی از این بات ها برای حرفه ای ها مناسب هستند و فرد باید در مورد کد دادن و اطلاعات فنی وارد باشد. با این حال تعدادی از ربات ها نیز وجود دارند که نیازمند دانستن اطلاعات پیچیده فنی نیستند و برای آماتور ها می­توانند مفید .باشند.

در زیر، تعدادی از ربات‌های معامله‌گر که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید فهرست شده است:

  • ZENBOT

از نقاط قوت این ربات می­ توان به open source (منبع باز) بودن آن اشاره کرد و همچنین کد آن می­ تواند مورد ویرایش قرار گیرد. این ربات قطعا برای آماتور ها مناسب نیست و نیازمند دانش فنی کد دادن می­ باشد و زیاد به روز رسانی نمی­ شود. این ربات می­ تواند به کرات ترید کرده و دارایی های متعددی را پشتیبانی کند. این ربات رایگان است و صرافی های GDAX، Binance، Kraken و Bitfinex را پشتیبانی می کند.

  • CRYPTOHOPPER  

استفاده از این بات بسیار راحت و ساده بوده و تنها کافی است که آن را نصب کنید. در این بات می ­توان استراتژی ها را تنظیم و سفارشی کرد و همچنین دارای قابلیت Backtesting می­باشد، یعنی می­ توان استراتژی های خود را به مرور زمان مورد بررسی قرار داد و در مورد مفید بودن آنها قضاوت کرد.

از نقطه ضعف های این بات این است که تعدادی از استراتژی ها نیازمند هزینه کردن است و رایگان نمی­ باشد. این ربات دارای سیگنال های خارجی حرفه ای و طراحی عالی است. از دیگر ویژگی های این ربات این است که دارای جامعه ی پشتیبان می باشد. این ربات صرافی های Bittrex، GDAX، Kraken و Poloniex را پشتیبانی می­ کند.

قیمت این بات بر حسب تعداد پوزیشن هایی که پشتیبانی می­ کند و مدت زمان رفرش، متفاوت است و دامنه قیمت آن از حدود ۱۹ تا ۱۰۰ دلار می­ باشد. نسخه قیمت بالای آن قابلیت آربیتراژ را نیز دارا است.

  • CRYPTOTRADER  

بات cryptotrader از همه صرافی های اصلی پشتیبانی می ­کند و نیاز نیست که برای استفاده از آن هیچ نرم­ افزاری را نصب کرد. دارای بازار استراتژی ها است و در آنجا می­ توان استراتژی های جدید و مناسب را از افراد خریداری کرد و همچنین این ربات قابلیت backtesting هم دارد. از نقطه ضعف های این ربات هزینه ی ماهانه ­ای است که مشتری باید بپردازد و این هزینه نیز باید به بیت کوین پرداخت گردد و از آنجا که بیت کوین نیز دائما در حال نوسان است، گاها این هزینه می­ تواند بسیار بالا باشد.

این ربات طرح های متعددی را ارائه می­ دهد و ترید خودکار و اعلان از طریق ایمیل و پیام کوتاه از دیگر ویژگی های این ربات می­ باشد. هر گاه خرید یا فروش انجام گردد، از طریق ایمیل یا پیام کوتاه انجام عملیات به مشتری اعلام می­ شود. قیمت آن از ۰٫۰۰۰۷BTC تا ۰٫۰۱۳۶BTC متغیر است. طبیعتا هر چه نسخه گران­تری از این نرم­ افزار را بخرید، قابلیت های بیشتری هم در دسترس شما قرار می­ گیرد. این ربات برای آماتور ها و تازه­ کار ها مناسب و قابل استفاده است.

  • GUNBOT  

این بات از محبوب ترین ها در زمینه رمز­ارز ها بوده و قابل اطمینان است. پرداخت هزینه این بات یک بار برای همیشه است و دارای بازار استراتژی ها می­ باشد. در این بازار می­ توان استراتژی ها را از افراد دیگر خریداری نمود. پشتیبانی از ویندوز، Linux و Mac از دیگر ویژگی های این ربات است.

از نقاط ضعف این ربات می­ توان به گران بودن استراتژی ها اشاره کرد و همچنین این بات server recommended (توصیه شده توسط سرور) می­ باشد. این ربات با مجوز دایمی، صرافی های بزرگی را پشتیبانی می­ کند. این ربات استراتژی های زیادی برای خرید و فروش داشته و بیش از ۴۰۰۰ تریدر فعال از آن استفاده می­ کنند. این ربات محیط کاربری مناسبی دارد و کار با آن ساده است.

صرافی های Bittrex، poloniex، Binance، Kraken، Bitfinex و Cryptopia را پشتیبانی می­ کند. قیمت آن متاسفانه بر حسب بیت کوین است و یک بار برای همیشه پرداخت می­ شود.

  • HAASBOT  

بات haasonline بسیار مشهور و محبوب است و ویژگی های جذابی دارد. دارای ربات های آربیتراژ و همچنین دارای قابلیت backtesting می­ باشد. این ربات گران بوده و زیاد برای مبتدی ها مناسب نیست و همچنین server recommended  نیز هست. این ربات با قابلیت تنظیم خودکار و دارای امنیت بالایی است.

پشتیبانی این بات عالی، بسیار سریع و مناسب پاسخ­گویی مشتری می­ باشد. این ربات از همه صرافی­ های اصلی پشتیبانی می­ کند و مرتبا در حال اضافه کردن صرافی ­های جدید است. این محصول در سه طرح ابتدایی، ساده و پیشرفته به فروش می ­رسد. هزینه خرید آن متاسفانه باید بر حسب بیت کوین و ماهانه پرداخت شود که دامنه قیمت آن از ۰٫۰۳۵ تا ۰٫۰۸۴ می­ باشد. این تفاوت قیمت ناشی از تفاوت در تعداد بات های تریدر و تنظیماتی است که در اختیار کاربر می­ گذارد.

بات های تریدر زیادی در بازار وجود دارند اما در واقع تعداد کمی از آنها مفید و سود­آور هستند. یک ربات تریدر معاملات را به طور خودکار انجام می­ دهد و انجام این معاملات را بر اساس یک سری معیار ها و ضابطه ها که سازنده برای آن تعیین کرده، انجام می ­دهد. بات های تریدر وارد معاملات می ­شوند، از معاملات خارج می­ شوند و پرتفوی فرد را مدیریت می­ کنند.

·        ربات معامله‌گر پایونیکس (Pionex): پایونکس دارای 16 ربات معامله‌گر داخلی تقریباً رایگان است که 0.05 درصد از کارمزد معاملات را به عنوان هزینه‌ی استفاده از ربات‌ها دریافت می‌کند. ربات‌های پایونیکس برای هر دوی تازه‌کاران و حرفه‌ای‌ها مناسب هستند.

·        ربات معامله‌گر باتس‌فولیو (Botsfolio): این ربات قابلیت اتصال به حساب شما در یک صرافی ارز دیجیتال دارد و به راحتی می‌تواند بدون نیاز به تغییرات خاصی، به حساب معاملاتی شما نظارت داشته باشد و در انجام معاملات به شما کمک کند. تحلیل تکنیکال، بررسی سود و زیان، مدیریت ریسک ارز دیجیتال، پیش‌بینی خطرات و دیگر موارد از جمله ویژگی‌های این ربات است.

·        ربات معامله‌گر کریپتو‌هاپر Cryptohopper)): این ربات نیز قابلیت اتصال به صرافی‌های ارز دیجیتالی همچون بایننس را دارد و برخلاف اغلب ربات‌ها، از معاملات شما کارمزدی دریافت نمی‌کند و امکان ایجاد چندین معامله‌ی ارز دیجیتال را با بهره‌مندی از بیش از 7 هزار استراتژی فراهم کرده است.

·        ربات معامله‌گر کریپتو دات کام (Crypto.com): این پلتفرم دارای ربات معامله‌گر اختصاصی نیست، اما می‌توان از API های آن برای اتصال به دیگر ربات‌های معامله‌گر استفاده کرد و با استفاده از آن‌ها، به هولد و استیکینگ خودکار ارزهای دیجیتال پرداخت. این روش، امکان کلاهبرداری با استیکینگ را که در ویدئوی زیر آن را توضیح داده ایم کاهش می دهد.

 

·        پلتفرم شریمپی (Shrimpy.io): این‌یک ابزار معامله‌گری و مدیریت سبد خرید است که به معامله‌گر این امکان را می‌دهد که سبد خرید ارز دیجیتال خود را که در صرافی‌های مختلف خریداری کرده است را روی یک پلتفرم واحد رصد کند. این پلتفرم همچنین از طریق اندیکاتورها و استراتژی های معاملاتی و ترید ارز دیجیتال، به یک ربات تریدر خودکار مجهز است.

·        هاس آنلاین (HassOnline): این ابزار در میان معامله‌گران بازار فارکس و سهام محبوبیت قابل‌توجهی دارد و به طور کلی از قدیمی‌ترین ربات‌های معامله‌گر در بازارهای مالی به حساب می‌آید. این پلتفرم ربات معامله‌گر برای ارزهای دیجیتال نیز ارائه داده است و شما می‌توانید از طریق API، به پلتفرم‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال متصل شوید.

·        ربات معامله‌گر سانتا (TradeSanta): این ربات را می‌توان به انواع صرافی‌های مطرح ارز دیجیتال متصل کرد و برای انجام معاملات بلند‌مدت و کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال، انتخاب مناسبی است. امکان اجرای نامحدود چندین ربات و استفاده از چندین شاخص معاملاتی وجود دارد.

·        ربات معامله‌گر 3 کاما (3Commas): با استفاده از این پلتفرم، شما می‌توانید استراتژی‌های معاملاتی متوسط هزینه دلاری را استفاده کرده و برای دریافت سیگنال خریدوفروش از اشخاص دیگر، آن را با سایت تریدینگ ویو یکپارچه کنید. این ربات معامله‌گر دارای بخش کاربری خوب است و قابلیت تنظیم برای انواع مختلف معاملات را دارد.

·        ربات معامله‌گر بیتس‌گپ (BItsgap): این ربات قابلیت اتصال به بیش از 25 صرافی ارز دیجیتال را دارد و جزو بهترین ربات‌های معامله‌گر برای انجام معاملات آربیتراژ است. ربات معامله‌گر این پلتفرم رایگان نیست، اما دارای یک برنامه‌ی آزمایشی 14 روزه‌ی رایگان است که می‌توانید با ویژگی‌های آن به خوبی آشنا شوید.

·        ربات معامله‌گر زیگنالی (Zignaly): یک ربات معامله‌گر نسبتاً جدید است که اجازه‌ی ساخت استراتژی معاملاتی از پایه یا استفاده از استراتژی‌های معاملاتی دیگران را می‌دهد. این نرم‌افزار رایگان است و امکان معامله‌ی خودکار ارز دیجیتال و کپی کردن روش‌های معاملاتی دیگران را به معامله‌گران داده است.

تعدادی از ربات های مشهور ترید در فارکس

Forex Growth Bot  

برای مبتدی ها بسیار مناسب است و کارگزاری های زیادی را پشتیبانی می کند. دارای قابلیت تعیین محدوده ضرر در حد بسیار پیشرفته می ­باشد و دارای نقاط ورود و خروج دقیق است.

 Million Dollar Pips

دارای یک محیط کاربری ساده است. این ربات برای کارگزاری هایی با اسپرد خوب ( قیمت خرید و فروش نزدیک به هم) مناسب می باشد و باید در کارگزاری هایی که قابلیت اجرای سریع دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. این ربات خیلی سریع وارد معاملات می­شود و با سرعت بالایی نیز خارج می­شود. برای استفاده از این ربات بهتر است که از VPS استفاده شود.

Forex OverDrive   

رباتی است که از www.clickbank.net می­ توان خرید و به صورت دمو و واقعی قابلیت استفاده دارد. در مقاله فارکس چیست هم در این باره توضیحاتی ارائه کرده ایم.

 Wallstreet Forex Robot  

از هر دو اکانت دمو و واقعی پشتیبانی می­کند و دارای قابلیت به روز رسانی خودکار است. از مزیت های این بات انتخاب کارگزار خوب است و از کارگزار های بی­ توجه که اختلاف قیمت خرید و فروش آنها زیاد است، استفاده نمی ­کند. این ربات تنها با کارگزاران مناسب کار می­ کند و وب سایت آن دارای اطلاعات کافی و روشن فراوان است.

Forex Megadroid  

از سایت www.ForexMegadroidReview.com می توانید آن را بخرید. این بات در مارس ۲۰۰۹ راه­ اندازی شد و روزانه به روز رسانی می­ شود. تطبیق­ پذیری با شرایط جدید بازار از ویژگی های برجسته این ربات بوده و دقت آن نسبتا خوب است.

شرایط سودآوری ربات‌های تریدر

کارایی بات‌های معامله‌گر به تنهایی تضمینی برای سودآوری ندارند. موفقیت یک ربات تریدر به تعدادی عوامل وابسته است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1.     دقت در برنامه‌نویسی نرم‌افزار (شامل ربات و API): تکمیل و بی‌ایراد بودن برنامه‌نویسی نرم‌افزار، اهمیت بسیاری دارد. هر نقصی در این مرحله ممکن است منجر به نتایج زیان‌باری شود.

2.     استراتژی معاملاتی: موفقیت یک ربات معاملاتی مستقیماً به درستی و بهینه بودن استراتژی معاملاتی آن وابسته است. در واقع، موفقیت یک ربات به میزانی است که استراتژی معاملاتی توسط تریدر موفقی طراحی و اجرا شده باشد.

3.     عوامل بازار: عوامل بازار نیز نقش مهمی در موفقیت ربات‌های معامله‌گر دارند. در شرایطی که بازار دارای حرکت‌های سریع در جهت رشد و نزول قیمت است یا از نظر عمق کمی دارای مشکلات است، حتی با استراتژی درست، ریسک‌های زیان و ضرر افزایش می‌یابد.

4.     تنظیم ربات در شرایط مختلف بازار: اهمیت تنظیم ربات در شرایط متفاوت بازار نیز قابل توجه است. آیا استراتژی معاملاتی شما تغییرات مختلف بازار را در نظر گرفته است یا تنها برای یک شرایط خاص برنامه‌نویسی شده است؟

 یک عدد بیت کوین

 

مزایا و معایب ربات‌های معامله‌گر ارزهای دیجیتال

ربات‌های معامله‌گر مانند هر چیز دیگری، دارای مزایای و معایب خاص به خود هستند، اما قابلیت‌های خوب و مزایایشان به اندازه‌ای است که شاید بتوان در مواردی، این معایب را نادیده گرفت. از طرفی دیگر، ربات‌ ارزهای دیجیتال محدودیت‌های ما انسان‌ها را ندارد و این خود دارای مزایا و تفاوت‌های مهم است که آگاهی نسبت به آن‌ها می‌تواند به شما در درک درست ربات‌های معامله‌گر و قابلیت‌هایشان، کمک کند. این مزایا و معایب به شرح زیر هستند:

مزایای ربات معامله‌گر ارز دیجیتال

·        انجام تحلیل تکنیکال: ربات‌های معامله‌گر به تمامی الگوریتم‌ها و موارد تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال آشنا هستند و به عبارتی این موضوع توسط برنامه‌نویس برای ربات تعریف شده است. ازاین‌رو، ربات‌های معامله‌گر به طور خودکار برای انجام هرگونه معاملاتی، اقدام به تحلیل تکنیکال و داده‌های موجود در خصوص آن ارز دیجیتال می‌کنند و در نهایت بر اساس آن تصمیم می‌گیرند.

·        پیش‌بینی خطرات و ریسک‌های موجود: ربات‌ها در تخمین ریسک‌ها و خطرات موجود به دقیق‌ترین شکل ممکن عمل می‌کنند و اگر معامله‌گر حد ضرر و استراتژی‌اش را به طور درست برای ربات تعریف کرده باشد، ربات به راحتی خطرات را پیش‌بینی می‌کند و در لحظه خطر، تصمیم درست را می‌گیرد.

·        خریدوفروش خودکار: ربات‌های معامله‌گر این امکان را به تریدر می‌دهند که قیمت خریدوفروش را مشخص کنند. در این حالت، ربات‌ به حساب شما دسترسی دارد و زمانی که قیمت دارایی به قیمت خرید موردنظر شما برسد، اقدام به خرید می‌کند و زمانی که به قیمت فروش موردنظر برسد، اقدام به فروش می‌کند. تمام این روند به طور خودکار توسط ربات انجام می‌شود.

·        سرعت‌بالا در تصمیم‌گیری: ربات‌ها مانند مغز انسان ظرفیت محدودی برای پردازش اطلاعات ندارند و در زمانی کوتاه می‌توانند حجم بالایی از داده‌ها را پردازش کنند.

·        تصمیم‌گیری بر پایه‌ی منطق و نه احساسات: ربات ارز دیجیتال درگیر هیجان، ترس یا طمع نمی‌شود. این در حالی است که انسان‌ها بیشتر وقت‌ها از روی احساس معامله می‌کنند، اما ربات‌ها طبق الگوریتم‌های مشخص شده و هوش مصنوعی به انجام معاملات می‌پردازند.

معایب ربات معامله‌گر ارز دیجیتال

·        نیاز به نظارت و زیر نظر داشتن آن‌ها: ربات‌های تریدر وظایف تکراری زیادی را به طور مکرر انجام می‌دهند و به طور کلی بار زیادی را از روی دوش معامله‌گر برمی‌دارند، اما بااین‌وجود نمی‌توان آن‌ها را به حال خود گذاشت و باید معامله‌گر به بررسی و نظارت مستقیم ربات‌ها بپردازد. شما نمی‌توانید بدون نظارت یک ربات ارز دیجیتال را به حال خود رها کنید و انتظار فعالیت دائمی و درست را از آن داشته باشید.

·        ضعف‌های امنیتی: ربات‌های تریدینگ ارز دیجیتال از طریق API به انجام معاملات می‌پردازند که اجازه فعالیت خودکار بدون نیاز به ورود دستی اطلاعات را به آن‌ها می‌دهد. بااین‌وجود، مجرمان سایبری از بلاک‌چین‌ها که غالباً امن هستند دوری کرده و در عوض، ربات‌ها یا صرافی‌ها را هدف حمله قرار می‌دهند که اغلب دارای مشکلات امنیتی هستند. شما می‌توانید با غیر فعال‌سازی برداشت خودکار و عدم افشای کلیدهای API خود، ریسک هک و کلاهبرداری از طریق ربات‌های معامله‌گر را کاهش دهید.

 

نحوه اتصال ربات‌های معامله‌گر به صرافی‌های ارز دیجیتال

همان‌طور که گفته شد، ربات‌های معامله‌گر از طریق API (Application Programming Interface) به انجام معاملات می‌پردازند که این کلمه به معنای رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار است. ای‌پی‌آی به عنوان ابزاری برای ارسال و دریافت اطلاعات عمل می‌کند و از این طریق می‌توان بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات کاربری خود و رمز عبور، ربات‌ معامله‌گر موردنظر را به حساب صرافی موردنظر متصل کرد.

ربات معامله‌گری که از شما اطلاعات کاربری و حساس بخواهد مشکوک است و نباید از آن استفاده کنید. صرافی‌های ارز دیجیتال خود مراحل اتصال ربات معامله‌گر به صرافی را به طور مرحله‌به‌مرحله آموزش داده‌اند. البته لازم به ذکر است که اغلب صرافی‌ها خود یک ربات معامله‌گر در میان خدمات قابل‌ارائه خود گنجانده‌اند، اما به طور کلی، اگر بخواهید یک ربات معامله‌گر متصل کنید، باید ابتدا بدانید که آیا آن صرافی این امکان را فراهم کرده است یا خیر.

آیا ربات‌های ترید امن هستند؟

به طور کلی، باید بگوییم که ربات‌های تریدر ارزهای دیجیتال تنها ابزارهایی برای اتوماتیک‌سازی معاملات محسوب می‌شوند و به همه‌ افراد مناسب نیستند. به همین دلیل، قبل از استفاده از این نوع برنامه‌ها، به یک پروسه تحقیق جامع و دقیق نیاز دارید.

از جنبه دیگر، باید به این مسئله توجه داشت که ربات‌ها به خطر کلاهبرداری مستعدند. همچنین، حتی یک خطا در برنامه‌نویسی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کارایی این نرم‌افزارها داشته باشد. لازم به ذکر است که عملکرد ربات‌ها بر اساس شرایط و دستورات تعیین‌شده توسط شما صورت می‌گیرد. به همین دلیل، برای استفاده مؤثر از این ابزارها، نیاز به درک کاملی از رفتار بازار ارزهای دیجیتال و تدوین استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب دارید.

 نمادی از چندین کوین و یک ربات

تا چه میزان می‌توانیم به ربات‌های تریدر اعتماد کنیم؟

اگرچه ربات‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال با تأیید قانونی و تاثیرگذاری فراوان در میان سرمایه‌گذاران خرد و نهادی روبه‌رو هستند، اما نمی‌توان چشم‌پوشی از وجود بات‌های تقلبی و جعلی که به‌وسیله‌ی ناشناسان تولید و به فروش می‌رسند، کرد.

با وجود تمامی اندیشه‌هایی که درباره وضعیت حقوقی ربات‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال وجود دارد، یک واقعیت وجود دارد که این نرم‌افزارها در انحصار نهادها و سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند و به‌عنوان ابزارهای قانونی در نظر گرفته می‌شوند. انتشار معاملات خودکار در بازارهای مالی سنتی در حال افزایش است و همچنین در بازارهای ارزهای دیجیتال نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. با این وجود، لازم به ذکر است که تطابق قانونی با امنیت مطابق نیست. این امر به‌ویژه در مورد معامله‌گرانی صادق است که در امید به کسب سود از تغییرات جزئی در قیمت ارزهای دیجیتال به معامله‌های با حجم بالا می‌پردازند.

از آنجا که بدون شک یک ربات معامله‌گر ارز دیجیتال می‌تواند در عرض چند میلی‌ثانیه معاملات بزرگ را انجام دهد، اما در صورتی که استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال به طور کامل آزمایش نشده باشد، پتانسیل بزرگی از ضرر آن را نیز دربر خواهد داشت. یکی از اصول مهم در توسعه یک سیستم معاملاتی مؤثر، آزمایش و تجزیه‌وتحلیل آن توسط بازآفرینی نتایج با استفاده از داده‌های تاریخی و آمار نهایی است تا موفقیت استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال ارزیابی شود.

علاوه بر این، بازار ارزهای دیجیتال تنها به تحلیل تکنیکال محدود نمی‌شود و نیازمند در نظر گرفتن تغییرات فاندامنتالی یا به‌روزرسانی‌های پروتکل رمز ارزها می‌باشد. از آنجا که بات‌های معامله‌گر ارزهای دیجیتال بر پایه محاسبات ریاضیاتی مبتنی بر تغییرات قیمت عمل می‌کنند، امکان تحلیل فاندامنتال برای آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، برای حصول از سود دائمی، توصیه می‌شود از این بات‌ها تنها برای ارزهای دیجیتال قوی و پایدار استفاده نمایید.

 

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، ربات تریدر به‌ عنوان یک نرم‌افزار اتوماتیک معامله‌گر ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. این ابزارها بر اساس استراتژی‌های معاملاتی کدنویسی شده توسط تریدرها یا سرمایه‌گذاران اجرا می‌شوند و توانایی انجام معاملات در زمان‌هایی که افراد نیز قادر به معامله نیستند را دارا هستند. با استفاده از داده‌های بازار و الگوریتم‌های تحلیلی، این ربات‌ها قادر به تشخیص سیگنال در ارز دیجیتال یعنی سیگنال‌های خرید و فروش و اجرای معاملات به صورت اتوماتیک هستند.

با این حال، مهم است توجه داشت که این ربات‌ها تنها ابزارهایی برای اتوماتیک‌سازی معاملات هستند و به‌ خوبی نیازمندی‌ها و شرایط بازار را درک نمی‌کنند. همچنین، نیاز به نظارت و بررسی دائمی بر عملکرد آنان وجود دارد. همچنین، انتخاب استراتژی مناسب و تست دقیق آن با استفاده از داده‌های تاریخی ضروری است تا ریسک‌های معامله با استفاده از ربات تریدر به حداقل رسانده شود.

در نهایت باید بگوییم که استفاده از ربات‌های تریدر در بازار ارزهای دیجیتال بسیار کارآمد بوده که به افراد و نهادها در انجام معاملات و بهره‌برداری از تغییرات قیمت‌ها کمک می‌کند.

سوالات متداول

ربات تریدر چیست؟

ربات تریدر یک نرم‌افزار اتوماتیک بوده که با استفاده از الگوریتم‌ها و استراتژی‌های معاملاتی، قادر به تحلیل داده‌های بازار ارزهای دیجیتال است و به صورت خودکار معاملات خرید و فروش انجام می‌دهد.

این نوع ربات چه مزایایی دارد؟

ربات تریدر با تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها، امکان انجام معاملات در زمان‌هایی که انسان‌ها نیاز به استراحت دارند، را فراهم می‌کند. همچنین، از خطاهای انسانی جلوگیری می‌کند و توانایی اجرای دقیق تریدها را افزایش می‌دهد.

آیا استفاده از ربات تریدر خطراتی دارد؟

بله، استفاده نادرست یا نداشتن دقت کافی در تنظیمات و استراتژی‌ها می‌تواند منجر به ضرر کردن حساب معاملاتی شود. همچنین، وجود ربات‌های جعلی و کلاهبرداری نیز یک ریسک بزرگ است. برای اجتناب از این خطرات، نیازمند آموزش و آگاهی کافی در زمینه استفاده از ربات تریدر هستیم.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version