video thumb

ویزا چیست ؟ چرا اخذ ویزا برای مسافرت لازم است؟

در پاسخ به سوال ویزا چیست به طور خلاصه می‌توان گفت ویزا یک سند رسمی صادر شده یا یک مهر ثبت شده روی گذرنامه متقاضی سفر به کشوری دیگر است که توسط مقامات مهاجرتی یک کشور جهت تایید مدارک متقاضی و تضمین مجوز ورود او به آن کشور جهت اقامت موقت برای دوره‌ای معین ثبت می‌شود. این مجوز موقتی بوده و مشروط به تایید افسر مهاجرت در مبادی ورودی کشور مقصد است.

انواع ویزاهای رایج

ویزا انواع مختلفی دارد. انواع ویزاهای رایج عبارتند از:

۱. ویزای یک بار ورود: تنها برای یک بار بازدید از کشور مقصد اعتبار دارد.

۲. ویزای چند بار ورود: هر تعداد ورود دلخواه در طول مدت اعتبار را برای دارنده ویزا میسر می‌سازد.

۳. ویزای تجاری: برای بازدیدهای کوتاه جهت انجام گفتگوها، مذاکرات و سخنرانی‌ها صادر می‌شود و به منظور استخدام شغلی اعتبار ندارد.

۴. ویزای توریستی: اجازه گردش آزادانه در سرتاسر یک کشور و عبور کوتاه مدت از مرزهای آن به کشورهای دیگر را صادر می‌کند.

۵. ویزای اقامتی: اجازه اقامت طولانی مدت را صادر می‌کند اما اجازه اشتغال را برای شخص دارنده ویزا صادر نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

چطور با ۳ مرحله ساده ویزای الکترونیکی آذربایجان بگیرید

۶. ویزای کار: مجوز اقامت و اشتغال در مشاغل معین را به مدت یک دوره کوتاه صادر می‌کند و به نام مجوز کار هم شناخته می‌شود.

۷. ویزای الکترونیکی: مجوزی که به جای صدور به صورت سند رسمی یا مهر روی گذرنامه، در سیستم کامپیوتری ثبت می‌شود.

اهمیت ویزا چیست ؟

ویزا چیست

ویزا چیست

ویزا به طور کلی نوعی نظارت رسمی روی اسناد ملیتی یک مسافر به عنوان ابزاری بود که قابل پذیرش بودن مسافر در کشوری که تقاضای ویزای آن را دارد را تضمین می‌کرد. سپس به روش اولیه درخواست و صدور مجوز ورود به کشورها تبدیل شد که در شکل ابتدایی آن به صورت مجوز مکتوب بوده و سپس به درج مهر درون گذرنامه متقاضی تبدیل شد. در حال حاضر ویزاها روی کاغذهای غیرقابل دستکاری و غیرقابل جعل با چسب دائمی قوی بر پشت آن چاپ شده و روی یکی از صفحات گذرنامه چسبانده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

ویزای شنگن چیست و برای اخذ این ویزا چه باید کرد؟

ویزا توسط یکی از مقامات کنسولگری، افسر کنسولگری یا اداره کنسولی سفارت کشور مقصد صادر می‌شود. اخذ ویزا به این دلیل ضروری است که اکثر دولت‌ها بتوانند افرادی که وارد کشورشان می‌شوند را کنترل نمایند، همچنین بتوانند از سوابق افراد متقاضی ویزا اطلاع یابند.

درخواست ویزای شخصی که دارای سابقه بدی در کشور خود است، رد می‌شود. هدف از این کار پیشگیری از ایجاد تعارض، تروریسم یا هرگونه مشکلی است که ممکن است پس از ورود این گونه افراد بدسابقه به کشور رخ دهد.

دولت‌ها به عنوان روشی برای محدود نمودن دسترسی به کشورهای خود، از افراد خارجی درخواست ویزا می‌کنند. اگرچه در برخی موارد، درخواست ویزای یک کشور از شهروندان کشوری دیگر، در جهت مقابله به مثل با سیاست‌های ویزایی کشور مقابل است؛ به همین دلیل هزینه‌های صدور ویزای دو کشور، در اکثر موارد مشابه یکدیگر است.

در این مطلب به پرسش ویزا چیست پاسخ دادیم و با انواع ویزا آشنا شدید. ارزجو آماده است با ارائه کارت‌های اعتباری مثل مستر کارت تراول، که امکان واریز ارز و همچنین شارژ مجدد از طریق کارت‌های بانکی عضو شتاب را دارد، خیال شما را از این بابت پرداخت‌های ارزی برای اخذ ویزا راحت کند.

انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷