سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

علت کاهش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر چیست؟

همانطور که در جریان هستید، بیت کوین (Bitcoin) به عنوان اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال جهان، از زمان ظهورش در سال 2009 تاکنون مسیری پرفراز و نشیب را طی کرده است. این ارز دیجیتال با وعده‌هایی از تغییر پارادایم‌های مالی و اقتصادی جهانی به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شد و به یک پدیده جهانی تبدیل شد. اما در طی این دوران پررونق، بیت کوین نیز شاهد متغیرهایی بوده است که بر قیمت آن تأثیر گذاشته و موجب کاهش‌های چشمگیری در ارزش آن شده است. در این مقاله، به بررسی عواملی که به کاهش قیمت بیت کوین انجامیده‌اند و تأثیرات آن بر بازار ارزهای دیجیتال و جوامع مختلف می‌پردازیم. همچنین به بررسی پیش‌بینی‌ها و تجارب گذشته از کاهش‌های قیمت بیت کوین خواهیم پرداخت؛ همچنین سعی داریم تا برخی از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این ارز دیجیتال و علت کاهش قیمت بیت کوین امروز را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

 ریزش قیمت بیت کوین

درگیری حقوقی بایننس و SEC

اخبار نامطلوبی از ایالات متحده آمریکا به گوش می‌رسد. در کنار معضل افزایش بدهی‌های دولت که سقف جدیدی را در 31 تریلیون دلار گذاشته و قله‌ای به ثبت رسانده است، یکی از مهمترین دلایل کاهش اخیر قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی، برخورد صرافی بایننس، بزرگترین صرافی دنیا، با مسائل قانونی در ایالات متحده بوده است.

به گزارش کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، بایننس توانمند نشد به عنوان یک صرافی معتبر برای مبادلات اوراق بهادار ثبت شود. این موضوع منجر به ادامه فعالیت غیرقانونی بایننس در ایالات متحده شده است. از جالبی‌ترین نکات این اتفاق، تأسیس شعبه مجزای بایننس به نام Binance US برای ساکنان ایالات متحده بود. این شعبه با قوانین و مقررات مختلفی از شعبه اصلی عمل می‌کرد و از تعداد معدودی از رمزارزها پشتیبانی می‌کرد. اما به نظر می‌آید که این تدابیر نتیجه مطلوبی نداشته و در نهایت SEC به آن انتقاد کرده است. با توجه به تأثیر بسیار بالای بایننس در مبادلات ارزهای دیجیتال، ناگزیر به نظر می‌آید که این واقعه تأثیراتی منفی بر قیمت بیت کوین و سایر ارزها در دنبال داشته باشد.

در تاریخ 5 ژوئن 2023 (15 خرداد 1402)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شکایتی علیه بایننس، شعبه آمریکای آن و مدیر عاملش، آقای چانگ پنگ ژائو، در دادگاه منطقه‌ای کلمبیا ثبت کرد. SEC سیزده اتهام به آن‌ها وارد کرده است که شامل فروش اوراق بهادار غیرثبت‌شده و فروش ارزهای Binance Coin (BNB) و Binance USD (BUSD) و همچنین ارائه محصولاتی نظیر کسب درآمد ساده (Simple Earn)، BNB Vault و استیکینگ می‌شود.

 نمادی از بایننس

افزایش نرخ بهره

با توجه به تصمیم گیری اخیر بانک مرکزی ایالات متحده، به رهبری فدرال رزرو، نرخ بهره از این اواخر ثابت باقی خواهد ماند و افزایش احتمالی در آینده نخواهیم دید. این تصمیم مهمی است که تا حدی می‌تواند تسکین آور باشد. اما سخنان رئیس فدرال رزرو، آقای جروم پاول، درباره افزایش نرخ بهره، مخصوصاً برای بازارهای مالی پرریسک مانند بازار کریپتوکارنسی، بسیاری را نگران کرده است.

آقای پاول در سخنرانی خود اعلام کرده که تقریباً همه شرکت‌کنندگان در جلسه تصمیم‌گیری فدرال رزرو، افزایش دیگری در نرخ بهره را ضرور می‌دانند. این افزایش به دلیل نگرانی از تورم بالا اتفاق می‌افتد و آن‌ها متعهد به بازگرداندن نرخ تورم به 2 درصد وعده داده شده هستند. تورم در آمریکا به 4 درصد رسیده است که نشان از موفقیت سیاست‌های تنظیم مالی بانک مرکزی دارد. با این حال، به نظر می‌رسد اعضای تصمیم‌گیرنده در فدرال رزرو نگران افزایش دوباره تورم هستند، بنابراین تصمیم به عدم افزایش نرخ بهره در این ماه گرفته شده است، اما افزایش‌های آتی ممکن است از سرگیری کنند.

 

تلاش آمریکا برای قطع دسترسی کریپتو به بانک‌ها

یکی از دلایلی که می‌تواند کاهش ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین، در چند روز اخیر را توجیه کند؛ تلاش‌های علنی دولت ایالات متحده آمریکا برای ضعیف کردن صنعت کریپتوکارنسی است. بر اساس گفته‌های نیک کارتر، کارشناس برجسته در حوزه رمزارزها، شرکت‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی ممکن است به زودی از دسترسی به خدمات بانکی در ایالات متحده محروم شوند. این اقدام مشابه تلاش‌هایی است که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما علیه وب‌سایت‌های پوکر آنلاین، فروشندگان سلاح آنلاین، وب‌سایت‌های پورنوگرافی، پلتفرم‌های شرط‌بندی و شبکه‌های انتقال پول انجام شد. نیک کارتر معتقد است که صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در معرض حمله دولت آمریکا قرار گرفته است. این اخبار ممکن است باعث افت قیمت اتریوم و قیمت سولانا و ریزش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شده باشد. او همچنین به فهرستی از بانک‌های مشغول در حوزه کریپتوکارنسی اشاره می‌کند که تحت فشار دولت ایالات متحده قرار گرفته‌اند و برخی از آنان تصمیم به قطع ارتباط با شرکت‌های کریپتوگرافی معتبر گرفته‌اند. از طرف دیگر، تصریحات اعضای مقاماتی از جمله نمایندگان بانک مرکزی ایالات متحده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار، کنگره ایالات متحده، شرکت بیمه سپرده فدرال، دفتر کنترل ارز، وزارت دادگستری در مورد توصیه به بانک‌ها برای دوری از نگهداری ارزهای رمزی و قطع ارتباط با شرکت‌های کریپتو را هم شنیده‌ایم. این تلاش‌ها ممکن است هنوز به صورت علنی ارتباط با شرکت‌های کریپتو را ممنوع نکرده‌اند، اما به تدریج باعث تضییق فضای کریپتو شده‌اند.

 نمایی از بانک

جمع بندی

نتیجتاً می‌توان گفت که کاهش قیمت بیت کوین امروز به عوامل زیادی وابسته است. این امر نه تنها نتیجه تغییرات بازار و رویدادهای تکنیکی است، بلکه از تأثیر تلاش‌های دولت ایالات متحده آمریکا در ضعیف کردن صنعت کریپتوکارنسی نیز در نشات گرفته شده است. تأکید مقامات بانک مرکزی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار، کنگره، شرکت بیمه سپرده فدرال، دفتر کنترل ارز و وزارت دادگستری بر عدم حمایت از شرکت‌های کریپتو و تشویق بانک‌ها به دوری از نگهداری رمز ارزها، باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بازار ارزهای دیجیتال شده است. این عوامل همگی باعث کاهش قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در بازار می‌شوند. در پایان پیشنهاد می کنیم ویدئوی زیر را هم که درباره آینده و گذشته ارزهای دیجیتال در ایران است و توسط مدیرعامل مجموعه سرمایکس در برنامه بیسیم بیان شده را مشاهده کنید.

سوالات متداول

عوامل اصلی که باعث کاهش قیمت بیت کوین در امروز شده‌اند چیست؟

کاهش قیمت بیت کوین امروز به عوامل متعددی برمی‌گردد. از جمله این عوامل می‌توان به تغییرات بازار، تاثیر تصمیمات دولتی در ایالات متحده آمریکا بر صنعت کریپتوکارنسی، تغییرات تکنیکی در شبکه بیت کوین، و تأثیر اخبار و اظهارنظرهای مقامات مالی و اقتصادی اشاره کرد.

نقش بانک‌ها و نهادهای مالی در کاهش قیمت بیت کوین چیست؟

نهادهای مالی و بانک‌ها نقش مهمی در کاهش قیمت بیت کوین ایفا کرده‌اند. تأکید مقامات بانک مرکزی ایالات متحده بر افزایش نرخ بهره به منظور کنترل تورم، باعث نگرانی شده و به بیان نیک کارتر، متخصص حوزه رمز ارزها، ایجاد فشار بر شرکت‌ها و بانک‌ها برای ترکیب بازار کریپتوکارنسی و قطع ارتباط با شرکت‌های کریپتویی شده است.

آیا کاهش قیمت بیت کوین ادامه‌دار است؟

این کاهش قیمت بیت کوین به نظر می‌رسد نتیجه ترکیب عوامل مختلف باشد و آینده‌ای پیش‌بینی نشده داشته باشد. اما با توجه به تأثیر مثبتی که خبرها و تصمیمات مثبتی درباره کریپتوکارنسی می‌توانند داشته باشند، ممکن است این کاهش موفقتی باشند و با عوامل مثبتی در آینده متوقف شود.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version