video thumb

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر؛ از رویا تا واقعیت

اسکیل ورکر کانادا (Skilled Worker) یکی از روش‌های مهاجرت به کانادا است که مشتاقان زیادی دارد. کشور کانادا به دلیل داشتن مرز زمینی طولانی با آمریکا و همچنین پیشرفتگی علم و صنعت در این کشور، همیشه برای جذب نیروهای متخصص مشتاق و علاقمند است.

اداره مهاجرت کانادا به نیروهای متخصص با توجه به سطح تحصیلات، تجربه کاری و دانش زبان انگلیسی یا فرانسوی، اقامت دائم کانادا می‌دهد. از ابتدای سال ۲۰۱۵، نیروهای متخصص تنها می‌توانند از روش اکسپرس اینتری برای ثبت درخواست مهاجرت خود استفاده کنند. اگر متقاضی پس از ثبت درخواست در سیستم اکسپرس اینتری دعوت‌نامه‌ای دریافت کند، می‌تواند سایر مدارک خود را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کند. در غیر این صورت باید تا دریافت دعوت‌نامه منتظر بماند. استان فرانسوی زبان کبک هم به صورت اختصاصی نیروی تخصصی می‌پذیرد، که برای آشنایی با شرایط آن می‌توانید قسمت اول تا چهارم مقاله «مهاجرت تخصصی به استان کبک کانادا» را مطالعه کنید.

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

NOC یا رده‌بندی شغلی کانادا

National Occupational Classification که به اختصار NOC گفته می‌شود، یک سیستم رده‌بندی شغلی است که در آن شغل‌های مورد نیاز اداره مهاجرت کانادا با یک عدد ۴ رقمی و در ۵ سطح تقسیم شده‌اند. افرادی که در شغل‌های سطح صفر، سطح A و سطح B قرار دارند می‌توانند در برنامه اسکیل ورکر کانادا شرکت کنند.

سطح صفر شامل شغل‌های مدیریتی مثل مدیر رستوران، مدیر معدن و کاپیتان‌های صیاد ماهی است. سطح A شامل شغل‌های حرفه‌ای مثل پزشکی، دندانپزشکی و معماری است که معمولا به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارند.

سطح B شامل شغل‌های تکنیکی و تخصصی مثل سرآشپزی، لوله کشی و برق‌کاری است که معمولا به گرفتن مدرک دیپلم یا دوره‌های کارآموزی نیاز دارند. سطح C و سطح D هم در سیستم رده‌بندی NOC وجود دارد که شامل ویزای اسکیل ورکر کانادا نمی‌شود. در هر کدام از سه سطح صفر، A و ‌B صدها عنوان شغلی وجود دارد که برای پیدا کردن کد چهاررقمی آن باید از صفحه جستجوی عنوان شغلی در وب‌سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا کمک بگیرید.

شرایط لازم برای درخواست ویزای اسکیل ورکر کانادا

قبل از ورود به فرایند درخواست ویزای اسکیل ورکر کانادا بهتر است شرایط لازم برای گرفتن این ویزا را بررسی کنید. حداقل شرایط لازم برای گرفتن ویزای اسکیل ورکر کانادا به‌شرح زیر است:

تجربه کاری حرفه‌ای

تجربه کاری شما باید دقیقا در زمینه نوع شغلی باشد که کد آن را از NOC انتخاب کرده‌اید. تجربه کاری شما باید حداقل در ۱۰ سال گذشته باشد و مدت آن حداقل یک‌سال باشد. برای این کار باید حقوق گرفته باشید و کارهای داوطلبانه یا بدون حقوق در این تجربه کاری محاسبه نخواهند شد.

مهارت‌های زبانی

برای اثبات توانایی خود در زبان، باید در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی شرکت کنید و مدرک قبولی دریافت کنید. حداقل نمره زبان مشخص شده CLB 7 است. Canadian Language Benchmark مدرک معتبری است که از طرف اداره مهاجرت کانادا، ۲ سال اعتبار دارد. اما می‌توان در سه آزمون معتبر بین‌المللی دیگر هم شرکت کرد و نمره معادل از آن آزمون‌ها را برای اثبات مهارت زبانی ارائه داد.

مقاله‌های مرتبط:

مدارک زبان انگلیسی معتبر برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری و ویزای اسکیل ورکر کانادا، CELPIP و آیلتس و مدرک زبان فرانسوی معتبر TEF است. حداقل نمره لازم از CELPIP نمره ۴L است و در آزمون IELTS در تمام مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن، همه نمره‌ها بالای ۶ مورد نیاز است. حداقل نمره لازم در آزمون زبان فرانسوی TEF نمره ۲۰۶ در خواندن، ۲۴۸ در شنیدن و ۳۰۹ در مکالمه و نوشتن است.

به دلیل این که مدت زمان اعتبار پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری حداقل ۱۲ ماه است، مدرک زبان شما باید تا پایان این مدت معتبر باشد. در غیر این صورت باید مجددا امتحان بدهید و پروفایل خود را با نمره جدیدتان به روز کنید.

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

تحصیلات

اگر در کانادا درس خوانده باشید باید گواهی یا دیپلم یا مدرک دانشگاهی داشته باشید و اگر در کشور دیگری تحصیل کرده باشید، باید ECA یا ارزشیابی مدرک تحصیلی داشته باشید. این ارزشیابی نشان می‌دهد که تحصیلات شما در کشورهای دیگر از نظر اداره مهاجرت کانادا چقدر معتبر است. چهار سازمان زیر برای انجام این ارزشیابی از طرف اداره مهاجرت کانادا معرفی شده‌اند:

  • World Education Services
  • Comparative Education Service: University of Toronto School of Continuing Studies
  • International Credential Assessment Service of Canada
  • Medical Council of Canada

مدارکی که توسط این ۴ سازمان تایید می‌شوند، ۵ سال اعتبار دارند. در برنامه اسکیل ورکر کانادا سهم قابل توجهی از پذیرفته‌شدگان مدرک PHD از یکی از دانشگاه‌های کانادایی دارند و تعدادی هم از کارفرمای معتبر کانادایی دعوت‌نامه گرفته‌اند.

اثبات توانایی مالی

باید نشان دهید که می‌توانید پس از رسیدن با کانادا خودتان و خانواده‌تان را حمایت مالی کنید. مگر این که در حال حاضر به صورت قانونی آماده کار در کانادا باشید یا یک پیشنهاد کاری معتبر از یک کارفرمای کانادایی داشته باشید. راهنمای IMM 5482 در وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا، نحوه محاسبه حداقل هزینه‌های مالی زندگی در کانادا با توجه به تعداد اعضای خانواده را به طور مفصل توضیح داده است.

سیستم امتیازبندی برای ویزای اسکیل ورکر کانادا

در این سیستم حداکثر امتیاز ممکن، ۱۰۰ امتیاز است و اگر کسی ۶۷ امتیاز کسب کند واجد شرایط ویزای اسکیل ورکر کانادا شناخته می‌شود. توجه به این نکته مهم است که در سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری، امتیاز متقاضی از ۱۲۰۰ محاسبه می‌شود و بدست آوردن حدنصاب امتیاز اکسپرس اینتری تنها باعث می‌شود که متقاضی دعوت‌نامه بگیرد و وارد مراحل بعدی درخواست خود شود. کسانی که می‌خواهند در برنامه اسکیل ورکر کانادا شرکت کنند، با پشت سر گذاشتن تمام مراحل اکسپرس اینتری و کسب امتیازهای آن، در نهایت باید امتیازهای لازم برای قبولی در برنامه اسکیل ورکر را داشته باشند.

معیار حداکثر امتیاز
تحصیلات ۲۵ امتیاز
زبان ۲۸ امتیاز
سابقه کار ۱۵ امتیاز
سن ۱۲ امتیاز
پیشنهاد شغلی در کانادا (دعوت‌نامه کاری) ۱۰ امتیاز
انطباق‌پذیری ۱۰ امتیاز
مجموع ۱۰۰ امتیاز
نمره قبولی ۶۷ امتیاز

نداشتن سوپیشینه و انجام معاینات پزشکی برای متقاضی، همسر و فرزندان او اجباری است.

هزینه درخواست ویزای اسکیل ورکر کانادا

هزینه درخواست ویزا، برای متقاضی اصلی ۵۵۰$ کانادا، برای همسر یا فرزندان بالای ۲۲ سال، هر نفر۵۵۰$ کانادا و برای هر همراه کوچک‌تر از ۲۲ سال ۱۵۰$ کانادا است که باید در همان مراحل اولیه پرداخت شود.

نیروی متخصص کانادا

نیروی متخصص کانادا

مهاجرت به کانادا، از راه‌های گوناگونی امکان‌پذیر است. ویزای اسکیل ورکر کانادا تنها یکی از این روش‌ها است. اگر مایل هستید برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کنید با ۱۰ دانشگاه‌ برتر کانادا و بهترین بورسیه‌های تحصیلی کانادا آشنا شوید. کارشناسان ما در ارزجو برای گرفتن وقت سفارت و راهنمایی برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی با شما همکاری می‌کنند.