سرمایکس
video thumb

Waves Enterprise پلتفرم رای گیری در بلاک چین را برای عموم منتشر می‌کند

Waves Enterprise، از انتشار عمومی سیستم رای گیری بلاک چین خود که هدفش عمدتاً شرکت ها و هیئت مدیره بود، اطلاع رسانی کرد. سیستم Waves در هر مرحله از مراحل رای گیری از بلاک چین استفاده می کند، زیرا آرا ثبت شده و سپس با تضمین های رمزنگاری شده ، شمارش می شوند. رمزگذاری همومورفیک برای شمارش دقیق آرا بدون نیاز به فاش کردن هویت شخصی که در هر رأی شرکت کرده استفاده می شود.

در حالی که این سیستم در درجه اول برای محیط های کم خطر مانند هیئت مدیره شرکت ها در نظر گرفته شده است، این فناوری اخیراً در روسیه در جریان انتخابات محلی و پارلمانی نیز مورد آزمایش قرار گرفته است.

آرتم کلیخوف (Artem Kalikhov)، مدیر ارشد محصولات این شرکت به کوین تلگراف گفت: این تیم می گوید که این تجربه نشان می دهد این پلتفرم برای به کارگیری Waves system آماده است، اما این محصول عمومی تا حدودی متفاوت از آن چیزی است که در روسیه استفاده می شود. وی  در این خصوص عنوان کرد:

“در آن انتخابات از یک سیستم رأی گیری که با همکاری Rostelekom تهیه شده بود استفاده شده است که مبتنی بر یک پروتکل رمزنگاری مشابه است اما دارای چندین تفاوت مهم می باشد. به عنوان مثال، از رمزنگاری روسی استفاده می کند، مکانیسم های مختلفی برای شناسایی و ناشناس ماندن دارد، روند رأی گیری متفاوتی دارد.”

اگرچه کالیخوف عنوان کرد که مقامات برزیل نیز در حال بررسی اجرای بالقوه رأی گیری بر روی بلاک چین هستند، اما محصول فعلی برای تنظیمات شرکت ها و رأی گیری در هیئت مدیره در نظر گرفته شده است – بازاری که Waves ارزش آن را در سراسر جهان حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده است.

مشتریان اجازه دارند تا دسترسی به این پلتفرم را برای عموم فراهم کنند. در جریان انتخابات روسیه، برخی از این پلتفرم به دلیل عدم توانایی احزاب خارجی برای اتصال و تأیید نود های بلاک چین، انتقاد کردند. کالیخوف عنوان کرد که نسخه تجاری آن بر روی Waves Enterprise Mainnet ، یک بلاک چین مجاز اما عمومی اجرا می شود.

این پلتفرم از تکنیک های مختلفی برای جلوگیری از تقلب در روند رأی گیری و شمارش آرا استفاده می کند. کالیخوف عنوان کرد که استفاده از بلاک چین و امضای رمزنگاری شده تراکنش ها تضمین می کند که رای پس از ذخیره شدن در دفتر تغییر نمی کند یا حذف نمی شود. وی در ادامه توضیح داد:

“استفاده از رمزنگاری همگن باعث می شود تا نتایج انتخابات بدون رمزگشایی هر رأی به صورت خودکار جمع آوری شود و این امر حریم خصوصی رای را تضمین می کند. با استفاده از پروتکل تولید کلید توزیع شده و چندین سرور رمزگذاری مستقل تضمین می کند که هیچ کس قادر به رمزگشایی نتایج یا بررسی آرا واحد قبل از اتمام رای نیست.

به طور کلی، ترکیبی از تکنیک های رمزنگاری، بلاک چین و سیستم کنترل و تعادل، هدفشان به حداقل رساندن احتمال تقلب در روند انتخابات است. با این وجود، استفاده از بلاک چین، باگ ها را آن گونه که برخی از پلتفرم های دیگر نشان داده اند، مستثنی نمی کند.

با فرض مستحکم بودن سیستم انتخابات، این پلتفرم هنوز به اندازه روند ثبت نام رای دهندگان دارای قدرت می باشد. تقلب در انتخابات اغلب حول ایجاد آرا ء جعلی یا دستکاری شده رخ می دهد، مثلاً با انداختن رأی به نام افراد مرده، زندانیان یا رای دهندگان غیر واجد شرایط ؛ پرداخت پول یا آزار و اذیت مردم برای رای دادن به یک نامزد خاص یا ایجاد روزنه هایی که باعث می شود یک شخص بتواند چندین رای بیاورد.

کلیخوف عنوان کرد که رأی دهندگان از طریق یک سیستم کلید عمومی و خصوصی ثبت می شوند. قراردادهای هوشمند از طریق کلیدهای عمومی رجیستری را برای کلیه رای دهندگان معتبر در اختیار دارند، در حالی که هر کلید خصوصی بر روی دستگاه های شخصی آنها باقی می ماند. برای دفاع در برابر رای گیری غیر صادقانه، این سیستم به رأی دهندگان اجازه می دهد تا در هر نقطه قبل از پایان انتخابات رای خود را تغییر دهند.

کالیخوف در ادامه خاطرنشان کرد: “البته این سیستم” نمی تواند از وسایل شخصی کاربران در برابر هک، از دست دادن یا انتقال کلیدی آغاز شده توسط کاربر محافظت کند. ” در حالی که نرم افزار رأی گیری برای اطمینان از ایمنی کلیدهای خصوصی ساخته شده است، کاربران همچنان باید “از قوانین بهداشت سایبری پیروی کنند – با استفاده از نرم افزار آنتی ویروس و نصب آخرین به روزرسانی های سیستم عامل خود.”

کلیخوف در ادامه افزود که این تیم در حال برنامه ریزی برای اجرای فن آوری هایی است که می تواند هویت هر کاربر را تأیید کند. با این وجود، در تنظیمات شرکت ها، راه حل فعلی می تواند کافی باشد – در انتخابات غیر دولتی احتمالاً تقلب در مورد آراء اضافی مشاهده می شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version