video thumb

ذخایر کلی اتریوم از مرز ۱۰۰ میلیون گذشت

لیست عناوین این مطلب

میزان ذخایر کلی اتریوم بیشتر از ۱۰۰ میلیون شد. این روند در آینده به چه شکلی باید کنترل شود؟

مقاله‌های مرتبط:

اتریوم وارد مرحله جدیدی شد و ذخایر کلی آن از مرز ۱۰۰ میلیون گذشت. به‌عبارت دیگر اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون واحد ارز دیجیتال اتر در چرخه‌ی کار قرار دارد. اتریوم برخلاف بیت‌کوین که عرضه‌ی کلی آن در عدد ۲۱ میلیون متوقف شده است، به حد بالاتری در ذخایر عرضه خود رسید. چنین امری نگرانی‌ها در مورد تورم در جامعه اتریوم را افزایش داده است.

ویتالیک بوترین، یکی از مؤسسان اتریوم ،در سال ۲۰۱۶ ادعا کرد که ذخایر از ۱۰۰ میلیون نخواهد گذشت و حداقل تا قرن آینده شاهد چنین موردی برای اتریوم نخواهیم بود. مشخصا موردی در محاسبات آن‌ها از قلم افتاده است.

بوترین شاید به وضعیت ابتدایی اتریوم شک کرده و پیشنهاد پیشرفت اتریوم (EIP) را در آوریل ۲۰۱۸ مطرح کرده باشد تا جلوی روند ذخایر اتر را بگیرد و مقدار آن از مرز ۱۲۰ میلیون عبور نکند. ویتالیک در آن مقطع گفت:

برای اینکه از پایداری وضعیت اقتصادی در پلتفرم در شرایط گوناگون اطمینان حاصل کنیم و همچنین با توجه‌ به اینکه ارائه سکه‌های جدید برای اثبات کار ماینرها دیگر راه مؤثری برای توزیع عادلانه‌ی سکه نیست، پیشنهاد می‌کنم جلوی افزایش اتر را بگیریم. پیشنهاد می‌کنم بیشینه ذخایر در گردش، ۱۲۰ میلیون باشد؛ یا اینکه دقیقا ۲ برابر آن مقداری باشد که اتر در عرضه‌ی اصلی خود به‌ فروش رفت.

EPI تا به حال مورد قبول واقع نشده است و ذخایر شبکه فعلا بدون کنترل محدودیت هستند.

صعود دخایر کلی اتریوم

مجموع عرضه‌ی ارز دیجیتال اتر روز‌به‌روز در حال افزایش است ( تقریبا سالانه ۱۰ درصد افزایش می‌یابد). اولین بلاک چین اتریوم با ۷۲ میلیون اتر در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. بنابراین ۲۸ میلیون اتر دیگر در این سه سال استخراج شده است.

افزایش ذخایر ارز دیجیتال اتر مانند پول‌های بی‌پشتوانه عمل می‌کند و باعث نگرانی جامعه‌ی اتریوم از نقطه‌نظرهای مختلف اقتصادی شده است. یکی از مشکلات وضعیت اقتصادی اتر، مسئله‌ی عرضه و تقاضا است. برای اینکه قیمت کالا یا ارز افزایش یابد، باید ذخایر آن در مقایسه با تقاضا، کمتر باشد. مشخصا با افزایش ارز، چنین کمبودی هیچ‌گاه به‌ وجود نخواهد آمد.

اتریوم

تا به حال راه حل‌های زیادی برای مشکل ذخایر اتریوم پیشنهاد شده؛ ولی هیچ کدام از آن‌ها تا به امروز اجرایی نشده‌ است. حتی اگر پیشنهادات بوترین برای مهار ذخایر ارز دیجیتال اتر اجرایی نشود، باز هم امکان کاهش مقدار وجود دارد. درواقع چنین کاری با پروتکل گواه بر سهام (پروتکل کسپر) اتریوم شدنی است.

انتظار می‌رود پروتکل کسپر نرخ تورم ۱۰ درصدی فعلی را به ۰.۵ تا ۲ درصد در سال کاهش دهد؛ اما زمان اجرایی شدن آن هنوز مشخص نیست.

یک مسئله مشخص است: ما با اجرایی شدن و نتیجه دادن هر نوع رهیافت عملی جدید، ماه‌ها یا شاید سال‌ها فاصله داریم. حتی اگر روشی پیشنهاد شود که بتواند مشکل پشتیبانی و تامین اتریوم را در میزان ذخیره‌ی ۱۲۰ میلیون حل کند، ویتالیک کماکان معتقد است که بایستی سقف ۱۴۴ میلیون را برای گسترش اتریوم در نظر بگیریم.