سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بررسی مشروعیت بیت کوین و دیگر رمزارز ها از منظر دین اسلام

این مقاله به بررسی رمزارز ها مخصوصا بیت کوین از منظر اسلام می پردازد و در ابتدای مقاله ساختار بیت کوین و دیگر رمزارز ها مورد بررسی قرار می گیرد. از فناوری پشت بیت کوین یعنی بلاکچین به عنوان یک نوآوری در علم کامپیوتر تعبیر می شود و نویسنده بیان می دارد که اگر چه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و فناوری جالبی هم در پشت آن بود؛ اما توجه مردم را تا سال ۲۰۱۷ به خود جلب نکرد و در این سال بود که قیمت بیت کوین از ۱۰۰۰ دلار به ۲۰۰۰۰ دلار رسید و افراد زیادی آن را مورد توجه قرار دادند.

1547798 halal bitcoin 1509611509 289 640x480 293x220 بررسی مشروعیت بیت کوین و دیگر رمزارز ها از منظر دین اسلام
Is bitcoin legal in Islam?/ Source

عدم مشروعیت احتمالی رمزارز ها در اسلام

در کل نویسنده این مقاله بیان می کند که پولی در اسلام پذیرفته شده است که ارزش ذاتی داشته باشد و با یک دارایی خارجی مانند طلا و نقره پشتیبانی شود و این پول باید خاصیت ذخیره ارزش را نیز داشته باشد و مال مردم را به خوبی حفظ کند. نویسنده بیت کوین را به دلیل نوسانات زیاد فاقد خاصیت حفظ ارزش می داند و از آنجا که ارزش ذاتی هم ندارد، آن را مشروع نمی داند.

اختلاف نظر بین علما

هر چند نویسنده در جاهایی به این امر اشاره می کند که بعضی از فقها با او موافق نیستند و بیت کوین را با در نظر گرفتن اصل مصلحت قبول می کنند و در جاهایی خود نویسنده نیز اذعان می کند که چنین تعبیراتی از بیت کوین را با اندکی سخت گیری و در جهت حفظ مقاصد شریعت بیان می کند.

همچنین بخوانید: برکناری دو پیشوای مذهبی ترکیه ای در پی سرمایه گذاری در بیت کوین

شباهت پول ذاتی و بیت کوین از نظر برخی دانشمندان دینی

در کل نویسنده بیان می دارد که حتی پول کلاسیک بدون ارزش ذاتی را که دولت ها حمایت می کنند بعضی از فقها مشروع نمی دانند و دلیل نابسامانی ها و فساد اقتصادی موجود در جهان را این پول بدون ارزش ذاتی می دانند. از طرف دیگر برخی از دانشمندان دینی پول کلاسیک بدون ارزش ذاتی را در صورتی که دولت ها حمایت کنند و برای دریافت مالیات، جریمه، خراج و غیره قبول کنند، جایز می دانند.

در قسمت های پایانی مقاله از ابهاماتی که در مورد بیت کوین مطرح است نیز سخن به میان می آید و ابراز می شود که خالق بیت کوین مشخص نیست و همچنین ممکن است یک حباب مانند حباب گل های لاله هلندی باشد که در نهایت افراد زیادی سرمایه خود را از دست دهند. همچنین به احتمال وجود کد های مخفی و مواردی از این دست نیز اشاره می کند.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله استفاده شده اند متعلق به نویسنده بوده و لزوما مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

همچنین بخوانید: چطور کسب و کار بیت کوین خود را امن نگه داریم؟

  Source

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location