video thumb

مدیر سابق بانک فدرال آمریکا: یک ارز دیجیتال دولتی شایان توجه است

مدیر سابق بانک فدرال آمریکا: یک ارز دیجیتال دولتی شایان توجه استReviewed by ثریا نیل درار on May 5Rating: ۵.۰

به نقل از نیویورک تایمز؛ کوین وارش، رییس سابق بانک فدرال آمریکا ساخت یک ارز دیجیتال فدرال FedCoin را مورد توجه قرار داده است. او باور دارد ساخت فدکوین (FedCoin) به منظور فعالیت های قانونی در یک سکه دیجیتال، سزاوار توجه است.

مدیر سابق بانک فدرال آمریکا: یک ارز دیجیتال دولتی شایان توجه است

کوین وارش

کوین وارش (Kevin Warsh) از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در مقام یک سرمایه گذار آمریکایی و کارشناس امور مالی به عنوان یکی از مدیران بانک فدرال آمریکا فعالیت کرده است.

در دولت ترامپ، کوین وارش یکی از نامزدهای برگزیده ریاست فدرال رزرو (Federal Reserve) بود، که در نهایت جروم اچ.پاول (Jerome H. Powell) به این مقام منصوب شد و ترامپ در یک مراسم رسمی در کاخ سفید، او را رییس بعدی این بانک معرفی کرد.

به گفته وارش، چنانچه او به مقام ریاست فدرال رزرو منصوب شده بود، تیمی برای «تحقیق و توسعه در خصوص ایجاد FedCoin» تشکیل می‌داد.

او می گوید:

ایجاد یک ارز دیجیتال فدرال شایان توجه است. نه برای اینکه جایگزین پول کاغذی شود، بلکه برای اینکه در صورت بروز بحران بعدی در اجرای سیاست های مالی راهکار موثری در اختیار داشته باشیم.

به گفته وارش دیدگاه بسیاری از بانک های مرکزی نسبت به ارزهای دیجیتال مثبت است. آن ها به این نکته توجه دارند که استفاده از ابزار ارز دیجیتال راهکار هوشمندانه ای است. اما در حوزه ارز دیجیتال نیز احتمال ضرر و تقلب برای سرمایه گذاران وجود دارد: درست شبیه به اینکه در یک برنامه تلویزیونی کاری را ببینیم و انجام آن از نظرمان جالب و در عین حال خطرناک باشد.

وارش در صحبت های خود این نکته را متذکر شد که استفاده از فناوری بلاک چین برای فدرال رزرو و سیستم پرداختی آن نتایج مثبتی را به همراه دارد. به باور وارش، انتقال بین بانکی با کمک ارز دیجیتال آسان می شود و تریلیون ها دلار پول می توانند به سادگی از یک بانک به بانک دیگر انتقال داده شود.

به نقل از جروم پاول، در حال حاضر فدرال رزرو مشغول بررسی بلاک چین است تا آن را از جهت یک ابزار کاربردی در بخش اقتصاد و پرداخت های بزرگ، ارزیابی کند.

مدیر سابق بانک فدرال آمریکا: یک ارز دیجیتال دولتی شایان توجه است

فدرال رزرو

وارش می گوید:

اگر مردم تا حدی باور دارند که ارز دیجیتال آینده پول است، بانک های مرکزی باید این بخش را چیزی فراتر از یک «نوآوری» در نظر بگیرد.

کنگره آمریکا به فدرال رزرو مالکیت انحصاری پول بخشیده است. فرض بر اینکه نسل بعدی پول ها بیشتر شبیه پول باشند تا طلا، و نوسان قیمتی‌شان به گونه ای پایین باشد که آن ها را علاوه بر یک دارایی ارزشمند به یک واحد پولی مورد اطمینان تبدیل کند، آن وقت اگر این انحصار مالی که اکنون در اختیار فدرال رزرو است در دست من بود، شخصا دوست نداشتم کسی آن را از من بگیرد.

در حال حاضر برخی از بانک های مرکزی، تحقیق و آزمایش در زمینه فناوری دفتر کل توزیع شده را آغاز کرده اند. در ماه مارس، بانک انگلیس اعلام کرد که مشغول انجام یک مطالعه اثبات مفهوم است. این مطالعه در جهت تشخیص قابلیت برقراری ارتباط با بلاک چین در سامانه جدید تسویه ناخالص آنی (Real Time Gross Settlement) انجام شده است.

تحقیقات بانک مرکزی اروپا و ژاپن در خصوص پتانسیل بلاک چین برای انتقال اوراق بهادار هم به پایان رسیده است. بنابر یک اعلام اخیر، بانک مرکزی کره جنوبی در نظر دارد کاربردهای بلاک چین و ارز دیجیتال را در خدمت پروژه ای تحت نام «جامعه بدون پول نقد» به کار بگیرد.

منبع: cointelegraph