سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نگرانی دارندگان بیت کوین در آمریکا از تسلط چینی ها بر شبکه استخراج!

چین بیش از نیمی از عملیات استخراج بیت کوین در جهان را در تسلط خود دارد. اما این شرایط چه تهدیداتی را می تواند ایجاد کند؟ آیا چین می تواند اکوسیستم بیت کوین (BTC) را به دست بگیرد؟ این یک امکان بسیار واقعی است و می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد زیرا چین بیش از نیمی از عملیات استخراج بیت کوین جهان را کنترل می کند – چیزی بیش از ۶۵ درصد از قدرت محاسباتی استخراج بیت کوین. هیچ کشور دیگری در چنین جایگاهی قرار ندارد. علاوه بر این، مطابق گزارش اخیر جنسیس ماینینگ تحت عنوان “The State of Crypto Mining 2020” ۶۰ درصد از دارندگان بیت کوین نسبت به این قضیه واقعا نگران هستند.

و آنها حق دارند که نگران باشند. چین که بیش از نیمی از عملیات استخراج را در اختیار دارد، می تواند منجر به اختلال در سیستم، بی ثباتی در بلاک چین بیت کوین یا حتی تصاحب کل سیستم شود. بیت کوین ساخته نشده است که یک ارز کنترل شده باشد.

بنابراین، چرا گسترش شبکه استخراجدر چین یک نگرانی است؟ برای درک خطر احتمالی کنترل اکثریت فرآیند استخراج در چین، باید به یک ویژگی اساسی در نحوه عملکرد اکوسیستم بیت کوین نگاه کنیم و آن ویژگی عدم تمرکز است.

بیت کوین روی یک سیستم غیر متمرکز کار می کند

ساتوشی ناکاموتو، بنیان گذار بیت کوین یک چشم انداز برای یک ارز دیجیتال داشت که مشمول شخص ثالثی مانند بانک نباشد، اما می تواند از یک فرد به فرد دیگر به صورت دموکراتیک تبادل شود. اکوسیستم بیت کوین به دلیل جامعه ای که در پشت آن است یعنی ماینرهایی که بلاک هایی به زنجیره اضافه می کنند و نودهایی که تراکنش ها را اسکن می کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها به پروتکل بیت کوین پایبند هستند، کار می کند. هیچ نهاد حاکمی برای بیت کوین وجود ندارد – و این همان نکته است.

حتی اگر بیت کوین شبکه ای غیر متمرکز داشته باشد، باز هم می توان آن را تهدید کرد. اگر کسی می توانست ۵۰ درصد از انرژی مورد استفاده در عملیات استخراج را کنترل کند، احتمالاً می توانست کل سیستم را با استفاده از حمله ۵۱ درصد یا حمله اکثریت مختل کند. کنترل اکثریت به مهاجم امکان می دهد تا تراکنش ها را تغییر دهد، دو برابر بیت کوین را برای منافع خود خرج کند یا حتی سایر ماینرها را از استخراج منع کند.

به همین دلیل دغدغه این است که ماینرهای چینی ۶۵ درصد از قدرت هشی جهانی را برای استخراج بیت کوین استفاده می کنند که مطمئناً بیش از ۵۱ درصد است.

چرا چین صاحب بخش بزرگی از قدرت محاسباتی است

برای استخراج بیت کوین انرژی زیادی لازم است، بنابراین معقول است که ماینرها زیگ های خود را در مکان هایی که انرژی و هزینه نیروی کار ارزان است راه اندازی کنند. از آنجا که چین مرکز معامله بین المللی است، زمان سرب و هزینه های تولید تقریباً برای کلیه کالاها نسبت به سایر کشورها کمتر است و این مسئله در مورد مزارع استخراج و مایرها نیز صادق است. اما در حالی که تعدادی از مزارع استخراج از منابع پایدار مانند نیروگاه برق استفاده می کنند، بسیاری از آنها برای سوخت مورد نیاز استخراج خود به زغال سنگ روی می آورند. در حالی که ممکن است زغال سنگ ارزان تر از سایر سوخت ها مانند گاز و نفت باشد، اما از این گزینه بسیار گران تر از گزینه های جایگزین مانند برق آبی و بادی است و برای محیط زیست ناپایدار و مضر است.

نگرانی های مربوط به کنترل

در اختیار داشتن ۶۵ درصد از استخراج جهان توسط چین باعث بروز نگرانی جهانی شده است. با وجود اینکه ماینرهای چینی به طور مستقل کار می کنند، اکنون اکثر نیروگاه ها در یک کشور قرار دارند. و این واقعیت که دولت چین بر تمام صنایع خود کنترل دارد نیز نگران کننده است. اگر دولت تصمیم بگیرد که می خواهد اکوسیستم بیت کوین را به دست بگیرد، می تواند قدرت خود را بر شرکت های استخراج کشور بکشاند و به سادگی اکثریت قدرت محاسبات را به دست بگیرد و یک حمله ۵۱ درصد را انجام دهد و ناگهان، سیستم غیر متمرکز در یک کشور متمرکز خواهد شد.

عدم اطمینان در مورد آینده چین در زمینه استخراج

در حالی که اگر همه قطعات در سر جای قرار بگیرند، این ممکن است یک سناریوی بسیار واقعی باشد، اما احتمالاً یک نمای دور است. بازیکنان جدید در بازار استخراج به طور فزاینده ای در کشورهای شمال اروپا، کانادا و ایالات متحده آمریکا اقدام به راه اندازی فروشگاه می کنند. هزینه های موجود در آنجا، که شامل گزینه های ارزان قیمت انرژی مانند نیروگاه های برق و باد، همراه با عدم نظارت دولت است که این امر به شرکت ها اجازه می دهد تا استراتژی های خود را بطور آزاد برنامه ریزی کنند، این مکان ها را برای سرمایه گذارانی که بدنبال فرصتی پایدارتر هستند، جذاب تر می کند.

علاوه بر این، مشخص نیست که آینده چین با بیت کوین چه خواهد بود. بیت کوین به همراه تمام ارزهای دیجیتال، سال هاست که در این کشور ممنوع شده است. اگرچه فرآیند استخراج می توند به فعالیت خود ادامه دهد، اما به طور کلی این صنعت در سال گذشته در معرض خطر قرار داشت. حتی اگر دولت چین به طور ناگهانی در پایان سال ۲۰۱۹ اعلام کرد تعهد به توسعه فناوری بلاک چین را داده و به ادامه فعالیت استخراج اجازه داده است، این دولت هنوز ممنوعیت خود را برای ارز دیجیتال برنگردانده است. حتی اگر چین بتواند بیت کوین را به دست بگیرد، فقط ممکن است چنین چیزی را نخواهد.

با این وجود، تعداد اکثریت قریب به اتفاق ماینرها، استخرهای استخراج و شرکت ها چیزی است که جامعه بیت کوین باید از آن آگاه باشد. در عین حال، جامعه می تواند اطمینان حاصل کند که عملکرد استخراج خود را متنوع نگه می دارد وعدم تمرکز را در داخل اکوسیستم ادامه می دهد. همانطور که در بالا اشاره شد، ما شاهد مزارع جدید استخراج در جغرافیای جدید هستیم که به توزیع منابع و قدرت استخراج در سراسر جهان ادامه خواهد داد.

هنوز مشخص نیست که آینده استخراج چینی چه خواهد بود. اما جامعه بیت کوین که به شفافیت و دموکراسی ارزش می نهد، به فعالیت خود ادامه می دهد تا اطمینان اصل کند که این امر برای همه در دسترس خواهد بود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location