video thumb

آخر هفته، موقع نوسانات شدید بیت‌ کوین است، اما هیچ‌کس دلیل آن را نمی‌داند!

آیا به سرمایه گذاری در بیت کوین فکر می کنید؟ اگر افت و خیز معاملات این هفته باعث ترس شما نشده باشد، ممکن است آخر هفته تصمیم به سرمایه گذاری در آن را بگیرید.

با اینکه بیت کوین در ۲۴ ساعت روز و تمام طول هفته معامله می شود، اما معمولا آخر هفته ها با نوسان روبرو می شود. طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط بلومبرگ، افزایش فعالیت در اوایل ماه می، حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت سال جاری را دربر گرفت. با توجه به داده های صرافی بیت استمپ، بیت کوین در یکی از شنبه های ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ تا اوج قیمت خود و به مقدار ۱۹۶۶۶ دلار رسید.

بر خلاف اوراق بهادار موجود در اغلب صرافی های سنتی، ارزهای دیجیتال تقریبا در همه‌ی ساعات و در سراسر جهان قادر به معامله هستند. به همین دلیل است که دارایی های دیجیتال بر روی شبکه های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین که تمام تراکنش ها را در خود ثبت می‎کند، اجرا می شوند و از اینرو امکان انجام معاملات را در هر زمان و مکان برای معامله گران فراهم می کنند.

دیوید تاویل (David Tawil)، رئیس صندوق سرمایه گذاری ProChain Capital عنوان کرد: دارایی های دیجیتال واقعا منحصر بفرد هستند.

نظریه های فراوانی وجود دارند که چرا نوسان قیمت ها در آخر هفته ها بیشتر می شود. در اینجا به بیان برخی از دلایل احتمالی می پردازیم:

پیشروی جلوتر از اخبار

یک چرخه خبری در معاملات ارزهای دیجیتال هرگز تمام شدنی نیست. اما بسیاری از شرکت های بزرگ ممکن است تا دوشنبه صبح صبر کنند تا اخبار قابل توجهی را انتشار دهند. به عنوان مثال، شرکت ها صبح اولین روز هفته را برای گزارش دستاوردهایشان انتخاب می کنند.

تاویل اظهار داشت: شرکت های ارزهای دیجیتال، دوشنبه را برای اعلام اخبار خود انتخاب می کنند و معامله گران زیادی سعی می کنند معاملات خود را جلوتر از سیل اخبار آخر هفته انجام دهند.

وی افزود: با توجه به معاملات آخرهفته، اخبار تا حدودی قابل پیش بینی است. شما با این تفکر که دوشنبه صبح اخبار انتشار می یابند، تا حدودی چشم بسته پیش می روید، اما در یک چرخه خبری انبوه مانند فضای ارزهای دیجیتال که پیشرفت روزانه ای دارد، فکر نمی کنم شرط بندی برای اینکه دوشنبه توسعه بازار مثبت خواهد بود، کار اشتباهی باشد.

تفکر گروهی

به علاوه، سرمایه گذاران رمزنگاری ممکن است شنبه یا یکشنبه را به گفتگو در مورد هر موضوع خبری با دوستان یا سایر سرمایه گذاران بپردازند و آنها را به تجارت توکن های زیرساختی تشویق کنند.

هانتر هورسلی (Hunter Horsley)، مدیر اجرایی شرکت مدیریت دارایی بیت وایز (Bitwise Asset Management) عنوان کرد: در این بازار، هم سرمایه گذاران خرد و هم کلان وجود دارند و از نظر من آخر هفته ها زمان مناسبی برای مطالعه اخبار هفته، بیان موضوعات هیجانی و اشتراک تازه ها با دوستان خود می باشد، چرا که مردم اوقات فراغت بیشتری در اختیار دارند.

در سال ۲۰۱۷ هنگام شکل گیری حباب قیمت بیت کوین، صحبت اصلی ضیافت های شام در روز شکرگزاری آمریکا راجع به قیمت بیت کوین بود. و علاقه مندان بسیاری به توضیح ارزشمندی این بازار به خانواده و دوستان صمیمی خود پرداختند.

هورسلی گفت: کنفرانس های بزرگ ارزهای دیجیتال و بلاک چین نیز تاثیر مشابهی در هدایت هیجان بازار دارند. قیمت بیت کوین در ماه می سال جاری و در طول هفته ی بلاک چین، که در آن هزاران نفر دور هم جمع شدند تا جدیدترین تحولات آن را جشن بگیرند، افزایش پیدا کرد.

حجم کل معاملات معامله گران

طبق گفته جاناتان زپتینی (Jonathan Zeppettini)، خالق ارز دیجیتال دکرد (Decred)، همانطور که قیمت ها در آخر هفته ها افزایش می یابند، ممکن است افراد کمتری تمایل به انجام مبادلات داشته باشند و در واقع این امر به دلیل نوسانات بیشتر قیمتی صورت می گیرد.

زپتینی از طریق یک ایمیل عنوان کرد: واقعیت این است که فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال در زمان تعطیلی بانک ها افزایش پیدا می کند و منجر به افزایش قیمت آن می شود. همچنین وقتی همه خواب هستند یا آخر هفته است، زمان بسیار کمتری برای انتقال تراکنش ها نیاز خواهد بود.

این امر نیز برای مایک مک گلون (Mike McGlone)، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس (Intelligence) نیز آشکار شد. مک گلون اظهار داشت که این امر بیشتر از آسیا نشات می گیرد و معامله گران حرفه ای تر زمان و روندی را که دارای کمترین مقاومت باشد انتخاب کرده تا سود بیشتری را کسب کنند. من انتظار دارم، افرادی که پول بیشتر در اختیار داشته و حرفه ای هستند، از تمام ابزارها برای تحریک جنبش ها و کسب سود از آنها استفاده کنند.

فومو

همچنین، افرادی وجود دارند که افزایش قیمت بیت کوین، از نظر آنها بسیار مسئله‌ی بزرگی است و به خاطر ترس از دست دادن سودهای آتی که این ارز دیجیتال می تواند در اختیار آنها قرار دهد، وارد بازار می شوند. ترس از دست دادن فرصت خرید یا فومو (FOMO) می تواند سرمایه گذارانی را که تا به حال از ورود با بازار امتناع می ورزیدند را ترغیب کند تا به بازار ورود پیدا کنند. با توجه به داده های موجود در صرافی بیت استمپ، آخر هفته ۲۲ ژوئن را در نظر بگیرید. بیت کوین در جمعه آن هفته نزدیک به ۱۹ درصد افزایش یافت و پس از آن ۱۰ درصد دیگر نیز در آخر هفته افزایش پیدا کرد.

نعیم اسلام (Naeem Aslam)، تحلیلگر ارشد بازار در Think Markets لندن گفت: این مسئله عمدتا توسط سرمایه گذاران فرصت طلب هدایت می شود. آنها افرادی هستند که با توجه به شنیده ها اقدام می کنند و بسیار جهت از دست دادن فرصت خرید می ترسند.

این قضیه نیز می تواند برعکس نیز عمل کند و آن زمانی است که بعضی از سرمایه گذاران به دنبال خرید بیت کوین در هنگام کاهش قیمت هستند.

اسلام عنوان کرد: با توجه به آخر هفته های گذشته، من مطمئن هستم که بسیاری منتظر خرید بیت کوین با قیمت پایین تر هستند.

موارد موجود در گزارش کمیسیون معاملاتی آتی کالا (CFTC)

کمیسیون معاملاتی آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، الزامات مربوط به معامله گران خود را در اواخر جمعه منتشر می کند و آخرین تغییرات در معاملات آتی را مشخص می کند. و متخصصان نیز می توانند اطلاعات ارزشمندی را از این گزارشات جمع آوری کنند، از جمله آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت معامله گران در بورس های اوراق بهادار مختلف. نگاهی به این داده ها می تواند بینشی در خصوص حرکت صعودی و نزولی بازار برای معامله گران ایجاد کند و همچنین اطلاعاتی مناسب حال معامله گران را به آنها ارائه دهد.