video thumb

وارونگی منحنی بازدهی در بازارهای خزانه‌‌داری ایالات متحده؛ آیا بیت کوین می‌تواند سرمایه‌گذاران را نجات دهد؟

شاخص‌ های رکود در بازار اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا عمیق ‌ترین سیگنال‌ های هشدار خود را از دوره زمانی که منجر به بحران مالی سال ۲۰۰۸ شد، نشان می‌ دهند. در صورت وقوع بحران اقتصادی در ایالات متحده آمریکا، آیا بیت کوین می‌ تواند به عنوان یک ذخیره ارزش امن از سرمایه‌ گذاران محافظت کند؟

شاخص‌ های رکود در بازار اوراق بهادار آمریکا سیگنال‌‌ های هشدار خود را نشان می‌‌ دهند

در بازار بورس اوراق بهادار، ماه‌ های تابستان دوره ثبات معاملات بازارهای سهام است، اما روز دوشنبه، بعد از تصمیم اخیر دولت چین برای تشدید جنگ تجاری و تضعیف ارز خود در برابر دلار، ارزش سهام‌ اصلی ایالات متحده آمریکا، بدترین روز معاملاتی خود در سال ۲۰۱۹ را پشت سر گذاشتند.

افزایش شک و تردید در پی این رویدادها، می ‌تواند تأثیر چشمگیری در بازارهای مالی داشته باشد. بنابراین جای تعجب ندارد که سرمایه‌ گذاران شروع به فروش سهام خود کنند.

عدم اطمینان در بازارهای خزانه ‌داری ایالات متحده

در میان این سر و صداهای جنگ تجاری، یکی از عواملی که فراموش شده است. ریسک وقتی بیشتر می‌ شود که از سال ۱۹۶۰ تاکنون، هشت رکود اخیر ایالات متحده، دقیقا بعد از وارونه شدن منحنی بازدهی روی داده است.

شاخص ‌های اقتصادی داخلی در ایالات متحده تا حد زیادی پایدار بوده ‌اند، زیرا رقم تولید ناخالص داخلی سالانه ۳٫۱ درصد افزایش یافته و نرخ بیکاری در حال حاضر در پایین ‌ترین سطح ۵۰ سال اخیر یعنی ۳٫۷ درصد است. با این حال، نوسانات اخیر در بازار اوراق بهادار نشان دهنده این است که سرمایه ‌گذاران نگران خطرات زودهنگامی هستند که می ‌تواند آسیب جدی به چشم‌ اندازهای هر دو گروه کسب و کارها و مصرف‌ کنندگان برساند.

تعریف مجدد بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش امن

سوال اصلی برای معامله گران این است که آیا بازار بیت کوین توانایی پاسخ به هرگونه آشفتگی قریب‌ الوقوع در بازار اوراق بهادار ایالات متحده را دارد؟ توجه بیشتر به حوزه ارزهای دیجیتال در طول سال جاری بیشتر در دوره‌ هایی رخ داده که یا بازار سهام در حال نزول بوده یا گزارش‌ های اقتصادی حاکی از وجود ضعف‌ های کلان اقتصادی در آینده بوده است.

ذخیره‌ های ارزش امن بازار سنتی شامل دارایی‌ هایی مانند طلا، اوراق قرضه و دلار آمریکا است، با این حال، دو مورد از سه دارایی ذکر شده می وانند مستقیماً تحت تأثیر اثرات منفی وارونگی منحنی بازده قرار ب‌گیرند.

طلا تنها استثناء این گروه از دارایی‌ های سنتی امن است، بنابراین تعجب آور نیست که دارایی های دیجیتال هم از تحولات اقتصادی اخیر بهرمند شوند، زیرا علاوه بر طلا، بازار ارزهای دیجیتال هم می‌ تواند گزینه‌ خوبی باشد.

در نهایت، سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال شاهد خواهند بود تا ببینند که آیا این بازار واقعاً برای تعریف مجدد بیت کوین به عنوان یک یک ذخیره ارزش امن آماده است یا خیر. از آنجا که دوره رکود اقتصادی تقریباً همیشه با کاهش سرمایه‌ گذاری در بازار بورس همراه بوده است،سرمایه‌ گذاران سنتی بازار سهام نیز به احتمال زیاد به دنبال مکان ‌های دیگر برای حفظ ارزش ثروت خود هستند.

حال باید دید که آیا بیت کوین می ‌تواند برنده چنین سناریوهایی شود؟ البته هنوز هم باید منتظر باشیم. با این حال، روندهای اخیر حاکی از افزایش فزاینده تمایل سرمایه گذاران به حفظ دارایی ‌ها از طریق ارزهای دیجیتال است، به خصوص زمانی که تمام بازارهای دیگر در روند نزولی به سر می‌ برند.