سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

مزارع استخراج بیت کوین در ویرانه های صنعت شوروی در سیبری شکوفا می‌شوند!

نیروگاه برق آبی براتسک در شرق سیبری که در طول جنگ سرد برای تامین صنایع تولیدی شوروی ساخته شد، اکنون به یکی خدمت صنعت دیگری با مصرف انرژی بسیار زیاد یعنی استراج بیت کوین درآمده است.

چندین مزرعه بزرگ استخراج در شهر صنعتی براتسک در حاشیه رود آنگارا ایجاد شده است و از دمای پایین منطقه که باعث کاهش هزینه های خنک کنندگی این مزارع می شود و همچنین از برق فراوان و ارزان قیمت نیروگاه های آبی این منطقه بهره مند می شوند.

برتسک نمونه ای از این مسئله است که چگونه ویرانه های امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی به یک مکان مناسب برای صنایع نوظهور تبدیل شده اند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بخش هایی از صنایع که اکثرا صنایع نظامی بودند، بسیاری از کارخانه ها مجبور به تعطیلی شدند.

در سال های اخیر، ماینرهای مجدداً چرخ های کارخانه های شهر را به حرکت در آورده اند.

تصویری از نیروگاه برق آبی براتسک

دیمیتری اوزرسکی ((Dmitry Ozersky)، مدیرعامل شرکت استخراج Eletro.Farm در قزاقستان عنوان کرد: “به دلیل بسته شدن برخی از نیروگاه های اتحاد جماهیر شوروی و این واقعیت که مصرف انرژی به طور کلی با گذشت زمان بسیار کارآمدتر شده است، مازاد برق در روسیه بسیار زیاد است.

در نتیجه، مزارع استخراج بیت کوین در سراسر روسیه در حال حاضر، مجموعا ۶۰۰ مگاوات برق مصرف می کنند که تقریباً ۱۰ درصد از ۷ گیگاوات برق شبکه بیت کوین را در سراسر جهان تشکیل می دهند. تخمین وی براساس داده های تولید کنندگان تراشه های مخصوص ماینینگ مشهور به اسیک (ASIC) است.

اوزرسکی خاطرنشان می کند که این میزان ، حدود ۷ درصد از کل توان هش شبکه بیت کوین را تشکیل می دهد و با در نظر گرفتن ماینرهای قدیمی و کم کار، احتمالا ۲۰ درصد افزایش می ‌یابد. در مقایسه، طبق گزارش اخیر Coinshares، مزارع کشور چین که به طور گسترده به عنوان پایتخت ماینینگ جهان در نظر گرفته می شوند، حدود ۶۰ درصد از کل توان هش شبکه را تشکیل می دهند.

مطمئناً، سیبری هنوز مقدار قابل توجهی از تولیدات صنعتی از جمله فلزات و چوب را در اختیار دارد. اما نیروگاه هایی که به تعطیلی انجامیدند، ساختمان ها ، زمین و زیرساخت های نیروگاهی را که آماده بهره برداری توسط ماینرهاست را به جا گذاشتند و این منطقه را به یک مرکز بین المللی ماینینگ تبدیل کرده اند.

کانتینرهای چندملیتی

در حومه شهر براتسک، منطقه حصارکشی شده ای وجود دارد که هیچ ورودی در آن نمی ‌توان پیدا کرد. دیوارهای بتنی و دروازه های فلزی که هیچ علائمی ندارند و فقط کارمندان و مهمانان مجاز می توانند وارد آن شوند.

با کسب مجوز و ورود به منطقه با محوطه ای حصار کشی شده مواجه می شوید که ۲۶ کانتینر در سطح آن قرار گرفته است. هر کدام از کانتینرها چندین هواکش دارند که با صدای کر کننده بی وقفه کار می کنند.

مزرعه استخراج ماینری در برتسک

درون محوطه افراد با ملیت های گوناگون دیده می شوند، کارآفرینان چینی، کره ای، ژاپنی، آمریکایی و برزیلی به براتسک آمده اند تا تأسیسات ماینینگ این شرکت را مشاهده کنند.

سام چی (Sam Chi)، رئیس شرکت Landmark Entertainment Asia که برای تأمین بودجه عملیات خود اقدام به استخراج بیت کوین می کند، دارای دو کانتینر می ‌باشد که اسیک های او در این کانتینرها در حال کار می‌باشند. وی در پاسخ به این سؤال که چرا از میان این همه مکان، اینجا را انتخاب کرده است، عنوان کرد که وی سطح امنیت ارائه شده توسط شرکت ماینری را می‌ پسندد.

سام چی در گفتگو با کوین دسک عنوان کرد:

من می خواهم شب با آرامش بخوابم

پابلو لوبو (Pablo Lobo) از شرکت Sthorm که برای تامین بودجه آزمایشگاه تحقیقاتی خود از استخراج بیت کوین استفاده می ‌کند توضیح دیگری را ارائه داد. وی گفت: آب و هوای سیبری باعث می ‌شود که انتخاب خوبی برای استخراج سود است، زیرا اکثر مواقع سال، خنک کنندگی طبیعی را داراست. شرکت Sthorm هنوز هیچ اسیکی به ماینری واگذار نکرده است اما این اقدام را به عنوان یک گزینه در نظر دارد.

گفتنی است که دمای هوا در براتسک در فصل زمستان حدوداً منفی ۱۷ درجه سلسیوس و در فصل تابستان تا ۲۵ درجه سلسیوس است. البته در بیشتر روزهای فصل تابستان دما حول و حوش ۱۵ درجه سلسیوس باقی می ماند. فصل گرم تنها چهار الی پنج ماه طول می کشد. میانگین دمای سالانه در این منطقه منفی ۲ درجه سلسیوس است.

برومن (Bruman)، مدیرعامل ماینری گفت این شرکت، دو محوطه استخراج بیت کوین با ظرفیت کلی ۳۰ مگاوات دارد. کارخانه فعلی می ‌تواند تا ۱۰ مگاوات را مدیریت کند و ظرفیت برای تأمین برق سیستم های جدید را هم دارد. ظرفیت کارخانه دیگر توسط یک سیستم کاملا پر شده است.

ایلیا برومن، مدیرعامل ماینری

برومن گفت: مشتریان از آمریکا، روسیه، کره، هند، ژاپن و اسپانیا می آیند. به گفته وی، چند روز قبل این کارخانه ۵۵۰ اسیک دیگر توسط مشتری‌ای از کره دریافت کرده است و در شب اول این دستگاه ها نیم بیت کوین تولید کردند که در حال حاضر حدود ۵ هزار دلار ارزش دارد.

ماینرهای روسیه اغلب از کارخانه های متروک و بزرگ صنعتی استفاده می‌کنند زیرا زیرساخت های برقی آنها آماده استفاده می ‌باشد. برای مثال مزرعه شرکت ماینری زمینی را که قبلاً کارخانه ای برای تعمیر قطعات فلزی بوده است، خریداری کرده است.

وی ادامه داد: “ما سه نگهبان مسلح با مسلسل های خودکار داریم که یکی از آنها در حال مشاهده دوربین ها و دو نفر در حال گشت زنی در محوطه هستند.”

این حرف را ایوان کاپ (Ivan Kaap) ،افسر سابق پلیس در خصوص اقدامات امنیتی بیت ریور(Bitriver) گفت که در یکی از بزرگ ترین کارخانه های فلز منطقه قرار دارد. فعالیت های این کارخانه طی دهه های گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است و اکنون تنها یکی از بخش های آن فعال است، در حالی که بیت ریور دو بخش دیگر را اجاره کرده است.

ایوان کاپ در مزرعه استخراج بیت ریور در برتسک

طبق گفته دمیتری اوشاکوف (Dmitri Ushakov) ،مدیر ارشد بازرگانی بیت ریور، این شرکت ۱۸ هزار سیستم اختصاصی استخراج بیت کوین را در ساختمانی سه طبقه ای به طول ۶۵ متر جای داده است. بیشتر سیستم ها متعلق به مشتریان روسی و آمریکایی هستند.

اوشاکوف گفت که روسها حدود ۹۰۰۰ اسیک، آمریکایی ها حدود ۴،۰۰۰ و ژاپنی ها با حدود ۳۰۰۰ اسیک در بیت ریور در رده سوم قرار دارند. بقیه مشتریان نیز تز کشورهای برزیل، لیتوانی، هند، لهستان و چین هستند.

ایوان کاپ گفت هر هفته یک یا دو مشتری جدید وارد بیت ریور می ‌شوند. اگرچه فقط نیمی از این ساختمان سه طبقه ای که ۷۰ متر طول دارد پر شده است، اما انتظار می ‌رود که در دو هفته آینده کاملا پر شود. در ماه اکتبر نیز شرکت ساخت ساختمانی با ابعاد مشابه با این ساختمان را آغاز خواهد کرد.

سپس تعداد ماینرها تقریبا ۴ برابر خواهد شد. اوشاکوف به کوین دسک گفت تا قبل از پایان سال جاری، ساختمان دیگری با ابعاد یکسان در کارخانه قدیمی به دیتاسنتر ماینینگ تبدیل خواهد شد.

تکنسین ها به طور مداوم عملکرد سیستم های ماینینگ را بررسی می کنند

صدای دستگاه های استخراج مانند موتور هواپیماست و هوای گرم بیرون می ‌دهند. تکنسین هایی یونیفرم پوش که تجهیزات صداگیر بر سر دارند در طبقات مختلف به بررسی ماینرها می‌ پردازند. سیم های برق ضخیم نیز برای ساخت و سازهای آینده بر روی زمین قرار دارند.

پنجره های بزرگ این ساختمان بدون شیشه می ‌باشد. کاپ توضیح داد، هنگامی که کار ساخت و ساز تمام شود فن های صنعتی به جای پنجره ها قرار می ‌گیرند. وی افزود ماینرها در محل توسط مهندسان خود شرکت تعمیر می ‌شوند که توسط شرکت بیت مین در شنژن تأیید شده اند.
بیت ریور و ماینری تنها شرکت های ارائه دهنده خدمات به ماینرها نبوده و شرکت کریپتو ری‌اکتور (Cryptoreactor) نیز با ظرفیت ۴۰ مگاوات آماده خدمات دهی به مشتریان است.

کریپتو ری‌اکتور نیز ساختمان های کارخانه های متروک در براتسک را اشغال کرده است که قبلاً کالاهای صنعتی مختلف تولید می ‌کرده است و دچار مجموعه بازسازی های ناموفق بوده اند و در آخر به صورت مکانی برای ماینرها تبدیل شده اند.

فدور اگوروف (Fedor Egorov)، مدیرعامل کریپتو ری‌اکتور در گفتگو با کوین دسک عنوان کرد: تولید این کارخانه طی ۱۵ سال گذشته کمتر شد و هرسال این میزان کاهش تولید بیشتر می شد. تا اینکه در سال ۲۰۱۷ صاحبان این کارخانه تصمیم گرفتند که آن را به روش دیگری مانند هتل استخراج توسعه دهند. وی افزود که در حال حاضر اسیک های مشتریان حدود ۱۵ مگاوات از ۴۰ مگاوات را مصرف می‌کنندو برنامه ریزی شده است که بزودی این ظرفیت را تا ۶۳ مگاوات افزایش دهد.

استقبال از حضور ماینرها

برق در سیبری که بیشتر از طریق نیروگاه برق آبی تولید می شود ، و یکی از ارزانترین مناطق در جهان می‌باشد که هزینه آن حدود ۴ سنت برای کیلووات ساعت بوده و قیمت آن از قیمت متوسط در روسیهکه در حال حاضر حدود ۷-۸ سنت می باشد ارزان تر است.

ارزهای دیجیتال در روسیه هیچ وضعیت قانونی ندارند و مشمول مالیات یا قانونگ ذاری های اوراق بهادار نمی باشند. از سوی دیگر، اداره دیتاسنتر یک کسب و کار معمولی می ‌باشد و بیت ریور توجه گسترده مسئولان را به براتسک جلب کرده است.

یکی از وزرای روسیه به کاپ گفته است که هفته آینده جلسه ای با شهردار براتسک دارد. کاپ گفته است که نمی‌ داند این جلسه درباره چه موضوعی است، اما اذعان کرده که برگزاری این گونه جلسات از نظر او یک امر عادی است.

ساختمان مزرعه استخراج بیت ریور

در ماه می، شرکت بیت ریور با شهرداری براتسک توافقنامه ای را امضا کرد که بر اساس آن متعهد شد تا ۷٫۵ میلیون دلار برای ایجاد دیتاسنترهای محلی سرمایه گذاری کند. این شرکت همچنین اسپانسری کلینیک دامپزشکی را به عهده دارد و کارآموزهایی را از دانشگاه براتسک تحت حمایت خود درآورده است.

در تاریخ ۱۹ آگوست، سرگئی سربرنیکوف (Sergey Serebrennikov)، شهردار براتسک از بیت ریور بازدید کرد و بیانیه ای در وبسایت رسمی این شهر منتشر کرد. به گفته شهردار ، شهر براتسک در هر هر مرحله از توسعه‌ی بیت ریور به آنها کمک می کند.

شهردار گفت: «استخراج بیت کوین به اقتصاد شهر براتسک کمک می کند. این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است. این کار هم باعث اشتغال زایی شده و هم مالیات به خزانه دولت واریز کرده است.»

شرکت های تولید برق با ماینرها نیز رابطه‌ی دوستانه ای دارند. رئیس Irkutskenergo، شرکت برق منطقه، در اوایل ماه جاری در اجلاس ارزهای دیجیتال و بلاک چین حوزه بایکال در ایرکوتسک مشاهده شد.

به گفته تیموفی بنندیوک (Timofey Benedyuk)، رئیس استراتژی این شرکت ، اخیراً ، با تعطیل شدن موتورخانه های موتورخانه های ناکارآمد و قدیمی منطقه، حدود ۵۰۰ مگاوات برق در دسترس می‌باشد. وی به کوین دسک گفت:

اخیرا پیشنهادهایی برای یکی از این موتورخانه ها که در سال ۲۰۰۸ تعطیل شده است، از جانب شرکت های فناوری های جدید دریافت کرده ایم و شرکت های ماینر نیز در بین این شرکت ها حضور داشته اند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location