video thumb

بیت کوین در بین ۳۰ ارز برتر دنیا!

از آنجایی که بیت کوین در حال حاضر جز ۳۰ ارز برتر قرار دارد در حال تبدیل شدن به نیرویی است که می توان آن را جز بازار ارز جهانی به حساب آورد. این مسئله زمانی دارای اهمیت است که بدانیم تنها یک دهه از آغاز فعالیت بیت کوین می گذرد و حتی با وجود اینکه ۵۰ درصد از ارزش خود را از بالاترین قیمت از دست داده و بازهم در این لیست قرار دارد.

بیت کوین در چشم انداز اقتصاد کلان

نمودار زیر موجودی بازار نقدینگی (M2) ارزهای برتر دنیا را نشان می دهد. این میزان شامل پس انداز سپرده ها، سرمایه متقابل و همچنین چک سپرده ها و وجوه نقد در گردش می باشد. براساس گزارش ها، بزرگ ترین ارز از لحاظ میزان نقدینگی (M2) یوآن چین می باشد که حدود ۲۸٫۰۱۱ میلیارد دلار سرمایه دارد و پس از آن دلار آمریکا با ۱۴٫۵۲۱ میلیارد می باشد. گفتنی است که بیت کوین توانسته نام خود را در بین ۳۰ ارز برتر ثبت کند و در حال حاضر ۲۹ امین ارز بزرگ جهان است.

با وجود اینکه این ارز تنها یک دهه است که وجود دارد، اما ارزش بازار آن از موجودی در گردش نقدینگی (M2) پزوی کلمبیا بیشتر است. به جرات می توان گفت که این ارز دیجیتال برتر با وجود تاریخچه کوتاه خود به خوبی توانسته است وارد صحنه اقتصادی کلان شود.

نمودار بالا نشان می دهد که ارزش بازار بیت کوین حدود ۱۸۳ میلیارد دلار می باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که این مقدار هنوز نزدیک به بالاترین حد خود نمی باشد. قیمت این کوین در اواخر مته دسامبر سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰٫۰۰۰ دلار و ارزش بازار این ارز ۳۲۰ میلیارد دلار بود. به طور نظری این میزان می تواند این ارز را در جایگاه بالاتری قرار دهد.

همبستگی ساتوشی با سایر ارزها

تغییر قیمت بیت کوین در هفته های اخیر نسبتاً پایدار بوده است. اما در همین سال شاهد آن بودیم که قیمت بیت کوین از ۳٫۸۰۰ دلار در ماه ژانویه تقریبا به ۱۳٫۸۰۰ دلار در ماه ژوئن رسید.

مقدار کنونی ۱ ساتوسی که ارزش کوچ کترین واحد بیت کوین است، بیشتر از برخی ارزهای فیات منطقه ای می باشد. در حال حاضر ۱ ساتوشی با ارزش تر از ارزهای زیر می باشد:

  • ۱ ریال ایرانی
  • ۱ دونگ ویتنامی
  • ۱ روپیه اندونزی
  • ۱ فرانک گینه
  • ۱ سیرالئون لئون
  • ۱ کیپ لائوتایی
  • ۱ سام ازبکستانی

یک بیت کوین شامل ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ساتوشی است ، بدین معنی که ۱ بیت کوین برابر است با ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ ساتوشی. گفتنی است که ارزش بیت کوین در برابر دلار آمریکا به طور پیوسته در حال افزایش است. قیمت فعلی بیت کوین کمتر از ۱۰،۰۰۰ دلار و ۱ ساتوشی برابر با ۰٫۰۰۰۱ دلار است. ۳ سال پیش، این همبستگی نشان می داد که دلار آمریکا ۲۰ برابر با ارزش تر از بیت کوین بود. در آن زمان قیمت بیت کوین تنها حدود ۵۰۰ دلار بود.

رشد سریع قیمت بیت کوین در طی سالیان متمادی، این ارز را به عاملی تبدیل کرده است که دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت. در حقیقت، کاهش مداوم قدرت خرید دلار، این سؤال را ایجاد می کند که آیا باید بیت کوین که دائما بر ارزش آن افزوده می‌شود را حفظ کرد و دلاری که از ارزش آن کم می‌شود را خرج کرد یا خیر.