video thumb

بیت کوین (BTC) به سالگرد پمپ هالووین نزدیک است، آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟

در حال حاضر بیت کوین ‌هدف خاصی ندارد، اما تغییرات ناگهانی همواره در کمین می‌ باشند. در سال ۲۰۱۵ بیت کوین پامپ غیرمنتظره ای را مشاهده کرد که قیمت آن را برای اولین بار به کانال ۳۰۰ دلار رساند.

پمپ هالووین نشانگر یک موفقیت تاریخی

در سال ۲۰۱۵، طی افزایش قیمتی که به پامپ هالووین معروف است، از سطح قیمت ۳۰۰ دلار عبور کرد. فرانسیس پولیو در این خصوص توییت کرد: دقیقا چهار سال پیش بیت کوین دستخوش رویدادی شد که همواره آن را به عنوان پامپ هالووین به یاد خواهم داشت.

حدود دو هفته قبل از هالووین، قیمت بیت کوین ۵۰ درصد افزایش یافت و سرانجام به کانال ۳۰۰ دلار رسید.

چنین افزایش قیمتی پس از سال ۲۰۱۷ یک مسئله‌ی غیرعادی نیست، اما در سال ۲۰۱۵ بیت کوین کاملا پدیده ای جدید بود و اعتباری متفاوت با شرایط فعلی داشت. بیت کوین که در آن زمان حجم معاملات بسیار کمتری داشت و هم چنان تحت تاثیر ضربه وارد شده از جانب صرافی Mt. Gox بود توانست رشد چشمگیری داشته باشد.

پامپ هالووین تقریبا یکسال پس از پامپ مشابه دیگری به اسم “جویدن نهنگ خرسی” رخ داد که یکی از فروشندگان عظیم، قیمت ۳۰٫۰۰۰ بیت کوین را بر روی ۳۰۰ دلار قرار داد. در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۴، این نهنگ خرسی متوجه فرا رسیدن سفارش خود شد و پس از آن قیمت بیت کوین حتی بیشتر هم شد.

مطمئناً، بیت کوین در آن زمان که قیمتی حدود چند صد دلار داشت، بسیار انعطاف پذیرتر بود. اما آخرین سه ماهه هر سال معمولاً شگفتی های قابل توجهی را برای بیت کوین رقم زده است. پاییز سال ۲۰۱۷ نیز از این لحاظ بسیار جالب بود، به طوری که رکورد تاریخی قیمت بیت کوین در کانال ۱۹٫۶۰۰ دلار در این زمان ثبت شده است.

بیت کوین همچنان به روند صعودی انتهای سال امیدوار است

بیت کوین پس از عبور از سه ماهه سوم ناامیدکننده سال جاری بار دیگر به دنبال این است که روند راکد فعلی را بشکند. شرایط بیان شده با یکدیگر متفاوت می‌باشند، به طوری که این پیش بینی ها از افت ناگهانی به سطح ۶۰۰۰ دلار و حتی کمتر تا افزایش قیمت ناگهانی را شامل می ‌شوند. تاکنون بیت کوین در سال جاری نتوانسته است انتظارات مبنی بر رسیدن به قیمت ۱۵٫۰۰۰ دلار را برآورده کند و تنها موفق شده به قیمت ۱۳٫۸۰۰ دلار دست یابد.

اکنون بیت کوین در شرایط بهتری قرار دارد، به طوری که پذیرش و استخراج آن چندین هزار برابر از سطحی که در سال ۲۰۱۵، در آن قرار داشت، فراتر رفته است. بیت کوین توانسته از بازار نزولی بلندمدت و همچنین ده ها هاردفورک عبور کند و هیچکدام از این اتفاقات نتوانسته اند جایگاه برتر بیت کوین را به چالش بکشانند.

این موضوع که آیا شاهد روند صعودی نظیر پامپ هالووین خواهیم بود یا خیر هنوز تایید نشده است. عملکرد کوتاه مدت طی چند هفته اخیر چندان امیدوارکننده نبوده است. بیت کوین در این مدت با کاهش قیمت مواجه شد و به ۸،۰۷۶٫۰۴ دلار رسید و حتی انتظار می‌ رود بار دیگر به طور موقت وارد کانال ۷۰۰۰ دلار شود. در حال حاضر قیمت بیت کوین حدود ۳ درصد کاهش داشته است که با در نظر گرفتن ثبات قیمت اخیر، نوسان تقریبا بزرگ به حساب می ‌آید.

تفاوت بزرگ بین روند صعودی هالووین و شرایط فعلی این است که سلطه بیت کوین در حال حاضر حدود ۶۹ درصد می ‌باشد، درحالی که در سال ۲۰۱۵ این رقم تقریبا ۹۰ درصد بود. در حال حاضر آلت کوین ها نفوذ بیشتری بر بازار دارند و روند قیمتی آنها مستقل از بیت کوین می باشد.