video thumb

آشنایی با اصطلاحات رایج در زمینه‌ ارزهای دیجیتال!

اخیرا، موضوع ارزهای دیجیتال و بلاک چین تبدیل به بحث داغی در بین مردم دنیا شده است. برای شروع هر کاری، تسلط به مفاهیم پایه ضروری است. در این مقاله، قصد داریم تا شما را با لیستی از پر کاربردترین و رسمی ترین اصطلاحات در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. توجه کنید که برای دسترسی به ویدئوی کامل این بخش بایستی در سایت ارزجو عضو شده و به ویدئوی کامل این مبحث دسترسی داشته باشید.

برای مشاهده ویدئو اینجا کلیک کنید

Bitcoin Address: یک عبارت طولانی است که شامل اعداد و حروف درهم می باشد که با ۱، ۳ و bc شروع می شود و کار آن نیز آدرس دادن می باشد. وقتی شما می خواهید برای فردی بیت کوین ارسال کنید باید آدرس بیت کوین آن فرد را داشته باشید.

Bib: که مخفف Bitcoin improvement proposal می باشد و به معنی پیشنهاد بهبود بیت کوین است. از آنجایی که بیت کوین دارای هیچ گونه شرکت و کمپانی ای نیست بنابراین هیچ الگوی مشخصی برای بهبود پیدا کردن آن نیز وجود ندارد به همین دلیل توسعه دهنده ها از سر تا سر دنیا پسشنهادات خود را برای بهبود پیدا کردن بیت کوین تحت عنوان Bib ارائه می دهند و از اینجا به بعد ماینرها و کاربران شبکه هستند که می توانند تصمیم بگیرند که آیا این Bib اجرا شود یا خیر که در خیلی از مواقع نیز به توافق نمی رسند.

Transaction: به معنی تراکنش. هنگامی که برای ارسال بیت کوین آدرس گرفته می شود و بت کوین ارسال می شوددر واقع یک تراکنش صورت گرفته است.
Block: به مجموعه تراکنش های که به ترتیب زمانی در کنار هم قرار می گیرند بلاک گفته می شود.

Blockchain: به مجموعه بلاک های موجود معتبری که در کنار هم قرار گرفته اند و به یکدیگر متصل شده اند بلاک چین گفته می شود.

Confirmation: به معنی تائید یا تائیدیه. اگر تا کنون بیت کوین خرید و فروش کرده باشید با این واژه آشنایی خواهید داشت. این واژه بیشتر توسط صرافی ها مورد استفاده قرار می گیرد. سیاست صرافی ها این گونه است که اگر یک تراکنش سه تا هفت کانفرم نخورده باشد تسویه حساب ریالی صورت نمی کنند. وقتی شما برای یک فرد یا یک صرافی بیکوین ارسال می کنید در واقع یک تراکنش ایجاد می کنید که این تراکنش در شبکه معلق است وقتی این تراکنش در یک بلاک قرار می گیرد، اولین کانفرم خورده می شود و وقتی بلاک بعدی به بلاک تراکنش شما اضافه می شود، دومین کانفرم خورده می شود، به همین ترتیب کانفرم ها تا آخر ادامه پیدا می کنند و به مرور زمان کانفرم های تراکنش شما زیاد می شود.

Miner: ماینر کسی است که اعتبار تراکنش ها را بررسی می کند. در واقع ماینرها همان کسانی هستند که دفتر کل را آپدیت می کنند که در ازای آن پاداش و کارمزد تراکنش ها را دریافت می کنند.

Reward: به معنی پاداش. ماینرها در ازای زحمت خود و اضافه کردن بلاک ها به شبکه بلاک چین پاداش دریافت می کنند، البته مقدار آن ثابت نبوده و به مرور زمان میزان این پاداش کمتر می شود. گفتنی است که در حال حاضر مقدار پاداش ماینرها ۱۲٫۵ بیت کوین به ازای هر بلاک است که در بهار ۹۹ مقدار آن به ۶٫۲۵ بیت کوین به ازای هر بلاک می رسد.