video thumb

ضروری‌ترین نکات امنیتی نگهداری از بیت کوین

بیت کوین

برای نگهداری و خرید بیت کوین

جهان ارزهای دیجیتالی با وجود همه هیجان و استرس و سود و زیانی که دارد لبریز از کلاهبرداری و هک است. هکرها ترفندهای زیادی برای هک دارند، که با هر کدام از آنها می توانند چندین نفر را در دام هک انداخته و دارایی هایشان را به سرقت ببرند. به دلیل وجود مبالغ نجومی در صرافی ها آنها به عنوان یکی از اهداف اصلی هکرها هستند تا جاییکه در سال ۲۰۱۸ صرافی ها ۲۷ درصد از حمله های سایبری را به خود اختصاص داده اند.

اگر اخبار سرقت صرافی ها را مرور نمایید متوجه خواهید شد که در ماه های اخیر و امسال حملات سایبری اتفاق افتاده است. زیرا ارزش و قیمت بیت کوین و حتی سایر ارزهای دیجیتالی در حال بالا رفتن می باشد. همچنین یک بد افزار رمز نگاری شده نیز به عنوان تهدیدات جدید، به وجود آمده است. سارقان و هکرها از هر روشی برای به دست آوردن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی بهره می برند. البته هکرها به دنبال سرقت از جاهایی هستند که بیشترین بیت کوین نگهداری می شود، مانند صرافی ها و کیف پول کاربران، برای این منظور از روش های متعددی مانند تقلب های فیشینگ، کلاه برداری با استفاده از ICO، انتقال تلفن، جعل کردن هویت یک سایت، ارسال ایمیل های جعلی به منظور کسب اطلاعات از فرد قربانی، استخراج با کمک یک کامپیوتر دیگر، تعویض سیم کارت و غیره است.

کاربرانی که طعمه چربی برای هکرها و سارقان هستند، بیشتر کسانی می باشند که اصول ایمنی را درست رعایت نمی کنند، متاسفانه بسیاری از کاربران نیز نمی دانند وقتی بیت کوین هایشان را از دست بدهند، دیگر امکان بازپس گرفتن آن را ندارند و احتمالا هرگز دیگر صاحب آنها نخواهند شد. آخرین سرقتی که طی چند ماه اخیر صورت گرفت مربوط به صرافی بایننس است. با وجود حملات روز افزون سایبری، یکی از راه های نگهداری ایمن از بیت کوین همان کیف پول های الکترونیکی می باشند. کیف پول الکترونیکی نیز باید دارای ویژگی هایی باشد، مانند اینکه در حالت نرمال قابل حمل بوده و اطمینان خاطر وجود داشته باشد که عاری از هر گونه ویروس و بدافزار می باشد.

نگهداری از بیت کوین

برای ارسال ارزهای دیجیتال از یک کیف پول به کیف پول دیگر شما نیازمند دانستن نکات مهمی هستید. زیرا برای این امر باید تراکنش های مختلفی را انجام دهید. در اولین قدم برای این کار شما باید دارای یک کیف پول مخصوص ارزهای دیجیتال باشید. پس بهتر است پس از تحقیق در یک کیف پول مناسب ثبت نام نمایید. این کیف پول باید دارای آدرس عمومی ارسال کننده و یا دریافت کننده ارز دیجیتال باشد.

یکی از کارهایی که باید انجام دهید، ذخیره کلیدهای خصوصی به صورت آف است. کلید خصوصی همان کد شناسه منحصر به فردی است، که برای دارندگان بیت کوین و یا ارزهای دیجیتالی دیگر صادر می شود. این کلید در زمان انجام تراکنش ها به عنوان یک امضای دیجیتال کاربرد دارد، بنابراین باید آن را با دقت و حساسیت و در امنیت حفظ و نگهداری کرد. کلید عمومی که به طور آشکار در همه تراکنش ها وجود دارد بر عکس کلید خصوصی است. کلیدهای خصوصی که به عنوان تنها روشی به حساب می آید که کاربران با کمک آن به ارزهای دیجیتالی که در کیف پول هایشان ذخیره شده است، دسترسی خواهند داشت. بنابراین هر گز نباید آن را منتشر کرده و یا با دیگران به اشتراک بگذارید. چون مانند این است که کیف پول خود را در اختیار آنها قرار داده باشید.

همچنین برای ایمنی بیشتر امضای دیجیتالی و یا کلیدهای خصوصی می توانید آن را در یک محل به نام cold ذخیره نمایید. یا کامپیوتری که بدون اتصال به اینترنت است. همچنین شما می توانید آن را در یک کیف پول سخت افزاری نگهداری نمایید.این خود یک روشی است که شما را از حملات هکرها و تروجان ها حفاظت خواهد کرد. البته این امکان نیز وجود دارد که کلید خصوصی خود را بر روی یک دفترچه یا کیف پول سخت افزاری نگهداری نموده و یا از USB نیز بهره مند شوید. اما یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم که در حفظ کیف پول شما موثر است تایید هویت دو عاملی (۲FA) و تایید ایمیل می باشد. این کار برای حفظ امنیت ارزهای شما ضروری و اساسی است.

نکات مربوط به نگهداری از بیت کوین

برای حفظ امنیت بیشتر کیف پولتان باید هر بار که وارد آن می شوید رمز عبورش را وارد کنید تا اکانت کیف پول شما حفظ شود و به دست هکرها سرقت نگردد. حالا شما ممکن است با خود بگویید وقت ندارم هر بار رمز عبورم را وارد کنم. اما اگر گوشی یا لپ تاپ خود را گم کردید با به سرقت برده شود، در این صورت به راحتی امکان دسترسی به اکانت های شما برای افراد فراهم می گردد. و ممکن است فردی که آنها را به سرقت برده یا پیدا کرده به راحتی بتواند دارایی های شما را به کیف پول خود منتقل کند.

یکی از کارهایی که باید به آن اهمیت زیادی دهید امنیت سیستم کامپیوتری است که برای ارزهای دیجیتال از آن استفاده می نمایید. بنابراین باید همیشه هوشیار باشید که نرم افزارهای این سیستم کامپیوتری و آنتی ویروس های آن را به روز نگهدارید و از گزینه های امنیتی آن نیز آگاهی و دانش کافی داشته باشید. بنابراین تا می توانید از وب سایت های مخرب دوری کنید. زیرا آنها می توانند با بدافزارهای مختلف شما را وارد سایت های جعلی نموده و رمز کیف پولتان را به دست بیاورند. یکی دیگر از راه های به دست آوردن کیف پول کاربران توسط سارقان و کلاه برداران ساختن کیف پول های جعلی مخصوص ارزهای دیجیتال است. آنها پس از اینکه یک کیف پول جعلی را ساختند با ترفندی آن را مثلا در گوگل پلی قرار می دهند. این کیف پول ها بسیار شبیه کیف پول های واقعی هستند و از آنها الگو برداری شده اند.

یکی از روش هایی که می توانید با اطمینان زیاد جهت انتقال بیت کوین های خود استفاده نمایید استفاده از سیستم عامل لینوکس است. زیرا لینوکس یکی از گزینه های مناسب برای جلوگیری کردن از حملات هکرها که مبتنی بر USB است. پس بهتر است از سیستم عامل لینوکس جهت انجام معاملان و نقل و انتقالاتی که مربوط به ارز دیجیتالی بیت کوین است بهره ببرید و از آنها در سیستم های آنلاین و آفلاین استفاده نمایید. همچنین کاربران می توانندبرای حفاظت بیشتر از بیت کوین های خود آنها را آفلاین و در یک کیف پول سخت افزاری نگهداری نمایید. کیف های پول سخت افزاری یک دستگاه الکترونیکی کوچک که کمی از دزدگیر ماشین بزرگ تر است و امکان امنیت بالاتر را برای حفظ دارایی هایتان می دهد.

همچنین شما باید عبارت پشتیبان خود را به صورت آفلاین نگهداشته و کیف پول های موبایلی ارز دیجیتال یا عبارت یا کلید رمز خود را خیلی ایمن نگهداری کنید. معمولا عبارتی که به عنوان عبارت پشتیبان در اختیار شما قرار می گیرد ۱۲ کلمه می باشد که این ۱۲ کلمه تصادفی انتخاب شده است. حالا به هر دلیل شما ابزار نگهداری از ارزهای دیجیتالی خود را از دست داده اید. راهش این است که ابتدا ابزار دیگری تهیه کنید سپس کیف پول خود را بر روی آن نصب کرده و با این ۱۲ کلمه کوین های خود را بازیابی کرده و به ابزار جدید منتقل نمایید.

یک ضرب المثل وجود دارد که می توان درباره نگهداری و امنیت بیت کوین ها نیز به آن استناد کرد. این ضرب المثل می گوید تمام تخم مرغ هایت را در یک سبد و برای بیت کوین در یک جا قرار نده، بنابراین می توان گفت که گرفت پشتیبان از از کیف پول ارزهای دیجیتالی به حفظ امنیت این کیف پول ها کمک شایانی خواهد کرد. زیرا وقتی اتفاقی ناخواسته مانند تصادف، فوت، خرابی سیستم، خطاهای انسانی و غیره رخ بدهد، دسترسی به بیت کوین ها را امکان پذیر خواهد نمود. همچنین از طریق این روش خواهید توانست در صورت به سرقت رفتن کامپیوترتان، بیت کوین خود را به کمک سیستمی دیگر و یا تلفن همراهتان به سرعت بازیابی نمایید.

روش های مربوط به نگهداری از بیت کوین

بد افزارها یا Malware نیز به عنوان کدهایی می باشند که توسط برنامه نویس مخربی نوشته می شود. کار بدافزارها آلوده کردن سیستم ها کامپیوتری، تبلت و یا موبایل است. با این آلودگی هکر موفق به انجام اعمال خرابکارانه خواهد شد. در کل بدافزار به همه کدها و یا برنامه های مخرب گفته می شود. وقتی بدافزارها بر روی یک سیستم راه اندازی می شوند عملیاتی خلاف خواسته صاحب سیستم انجام می دهند و باعث ضررهای مالی برای وی می شوند. بیشترین جایی که این بدافزارها بر روی آن قرار می گیرند سایت های تورنت و یا فروشگاه مربوط به گوگل پلی است.

برای درک روشن روش کار این بدافزارها با یک مثال توضیح داده می شود. مثلا شما می خواهید بیت کوین هایتان را به یک آدرس مشخص ارسال نمایید و فقط کافی است به جای تایپ آدرس آن را کپی و پیست نمایید. در این صورت آدرس به طور خودکار با آدرس تقلبی جابه جا می شود. و شما ارزهایتان را به آدرس مورد نظر هکرها ارسال خواهید کرد. جعل آدرس یک کاربر نیز یک روش دیگر است که هکرها از طریق آن اقدام به سرقت خواهند کرد. در این روش تا ICO باز می شود، هکر که به وب سایت پروژه دست یافته آدرس دیگری را جایگزین می کند و این یک روش ساده برای به دست آوردن پول فراوان برای هکرها است.

شما همچنین می توانید از خدمات Escrow بهره ببرید. زمانی خواهد رسید که کاربران علاقمند به خرید یا فروش و معامله با بیت کوین هایشان هستند. اما آنها از طرف مبادله کننده خود اطمینان کافی ندارند. در این شرایط کاربران می توانند از خدمات Escrow بهره ببرید. این یک سرویس شخصی می باشد که طی آن کاربری که باید پرداختش را انجام دهد، در حالی که منتظر می باشد تا کالای خریداری شده را دریافت نماید، ابتدا بیت کوین هایش را به سرویس Escrow بانتقال خواهد داد. وقتی که کالای مورد نظرش را دریافت نمود. برای اینکه پرداخت نهایی شود آن را به Escrow اطلاع می دهد. بنابراین فروشنده و خریدار هر دو دارای امنیت خاطر برای انجام معاملاتشان خواهند بود.

یک راه دیگر نیز برای انتقال بیت کوین ها برای انجام معاملات وجود دارد. و آن این است که در ابتدا قبل از آنکه مقدار هنگفتی از ارزهایتان را برای کاربر دیگری ارسال کنید، مقدار بسیار کمی را ارسال نمایید تا مطمین شوید تمام مراحل را درست پیش می روید و متضرر نشوید. این امر یک عیب دارد و آن این است که مجبور خواهید بود دو کارمزد را جای یک کارمزد بپردازید. درست است که شما در ارسال آزمایشی دو کارمزد را پرداخت خواهید کرد اما به جای آن مطمین خواهید شد پول هایتان را درست انتقال داده اید. همچنین شما می توانید از صرافی های معتبر برای انتقال ارزهایتان استفاده نمایید. برای این کار باید از کلیدهای برداشت و واریز در کنار توکن های خود در صرافی ها بهره ببرید.

همچنین می توانید با استفاده از MultiSig به عنوان یک مرحله اضافی که برای کاربران ایجاد شده است استفاده نمایید. هر چند هر کسی که تمایل داشته باشد نیز می تواند از آن استفاده کند. روش کار MultiSig به این صورت است که برای تکمیل معامله ای که در بین چند نفر در حال انجام است آنها می بایست از امضای دیجیتالی MultiSig که به معنی چند امضایی است بهره ببرند. این امر منجر به حداقل رسیدن سو استفاده های احتمالی خواهد شد. و برای آن کیف پول هایی با پشتیبان گیر MultiSig مانند Armory و Electrum و همچنین Coinbase و GreenAddress و غیره وجود دارد.

از موارد ضروری دیگر این است که برای جلوگیری از حدس جزییات حسابتان توسط هکرها ایمیل و حتی نام کاربری خود را فاش نکنید. وقتی این اطلاعات خود را در فضای مجازی منتشر کنید و یا آن را در اختیار دیگران قرار دهید چون به سیستم های مالی متصل هستند، کمک زیادی به هکرها برای به دست آوردن سرمایه خود کرده اید. آنها با کمک نرم افزار های مخرب و یا ربات ها خواهند توانست رمز عبورتان را پیدا کرده و در صرافی ها به دارایی شما دست پیدا کنند. علاوه بر آن از نصب کردن برنامه های ناشناس بر روی سیستم و گوشی خود اجتناب کنید. و تنها برنامه هایی را نصب کنید که از اپل استور و یا گوگل پلی استور دریافت کرده اید و زیر این برنامه ها نظرات کاربران را مطالعه و سپس اقدام به نصیبشان کنید.

باید به نکات امنیتی بسیار دقت نمایید مانند اینکه نباید کلیدهای خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار دهید و یا آن را به اشتراک عمومی بگذارید. شما می توانید به جای آن کلیدهای عمومی را اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید از صرافی های کریپتو به کریپتو استفاده کنید. یعنی می توانید از پلتفرم شیپ شیفت با کوین دیگری تراکنش را انجام دهید، استفاده از این پلتفرم ها می تواند برای شما بسیار مفید و مثمر ثمر باشد.