سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بهترین عملکرد در چرخه بازار ارزهای دیجیتال

بیت کوین

از آنجایی که بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال دارای یک بازار بزرگ و پر طرفدار است بر اثر انفجارهای قیمتی که داشته توانسته این بازار را شکل دهد. البته پس از یک دوره اوج بیت کوین یک سقوط را تجربه کرد و پس از این سقوط و سکون در آن با روند افزایشی که پیدا کرد چرخه خود را ادامه داد و دوباره اوج گرفت. بعد از سال ۲۰۱۳ که حباب ارزشی بیت کوین شکسته شد و ارزش آن دوباره دچار افت شد بیت کوین یک روند نزولی را در حال تجربه کردن بود و این تجربه تا سال ۲۰۱۵ ادامه یافت.

اما بعد از سال ۲۰۱۵ بود که روند صعودی این ارز دیجیتال افزایش پیدا کرد تا جایی که در تابستان سال بعدش توانست خود را به حدود ۶۰۰ دلار برساند. در این حرکت صعودی بیت کوین که باعث شگفتی همگان شده بود ارزشش تا حدود ۲ هزار دلار هم رسید. ناگهان بعد از این قیمت افت کرد اما این افت قیمت تنها دوماه به طول انجامید و ناگهان بیت کوین ارزش خود را به مرز ۶ هزار دلار رسانید. بیت کوین یک ارز خاص و منحصر به فرد است و نمی توان معامله آن را با اوراق بهادار یکی دانست و کاملا امری متفاوت است. از آنجایی که بیت کوین یک سازمان یا اداره نیست بدون ترازنامه سالیانه بوده و این امر در اوراق بهادار وجود دارد.

ارزهای سنتی که توسط بانک های مرکزی کشورها صادر می شود دارای یک پشتیبانی حکومتی هستند. اما بیت کوین را هیچ بانک مرکزی صادر نمی کند. چون بانک مرکزی آن را صادر نمی کند و پشتوانه دولتی ندارد بنابراین فاقد اندازه گیری های رشد اقتصادی نیز می باشد. این اندازه گیری های رشد اقتصادی هستند که بر ارزهای سنتی موثر هستند. قیمت گذاری مربوط به بیت کوین را تقاضا و عرضه بازار تعیین می کند و تحت تاثیر چنین عواملی است.

بهترین عملکرد در چرخه بازار ارزهای دیجیتال

بیت کوین امروزه دیگر به عنوان یک ارز دیجیتالی و یک رمز ارز در نظام پرداخت های جهانی و به عنوان یک پول غیر متمرکز و البته بدون پشتوانه شناخته شده است. این رمز ارز دارای کارکردهایی مشابه با پول های سنتی است. اما فعلا هیچ کشوری وجود ندارد که بیت کوین را به عنوان یک پول قانونی به رسمیت شناخته باشد. از نظر فنی می توان گفت که بیت کوین نخستین پول دیجیتال در جهان به حساب می آید. دارایی های دیجیتالی مثل ارزش سایر کالاها مانند طلا و نقره، به میزان عرضه و میزان تقاضا بستگی دارند. بر خلاف طلا و نقره دارایی های دیجیتالی را نمی توان لمس نمود. اما آنچه در نمودارها خود را نشان می دهد و بالا و پایین می شود، تا بتواند ارزش خود را نشان دهد، همان ارزهای دیجیتالی هستند.

از آنجایی که توجه فعلی ما به قله و کف بازار یا همان صعود و نزول ارزش بیت کوین است باید بگوییم رخ دادن اینگونه چرخه ها در بازارهای محافظه کارانه سهام طبیعی است و معمولا در دوره های طولانی اتفاق خواهد افتاد. در کل تفاوت هایی بین بازار بورس و ارزهای دیجیتال وجود دارد زیرا بر خلاف بازار بورس این بازار ارزهای دیجیتال است که مدام نوسانات شدید را تجربه می کند. شاید در کل فکر کنید این دو بازار تفاوت زیادی ندارند زیرا هر دو بر اساس میزان تقاضا قیمت های خود را تعیین می کنند.

از آنجایی که بیت کوین یکی از ارزهای باثبات محسوب می شود و به نوعی دارایی مبنا به حساب می آید گاهی تا ده درصد افت و یا ۱۷ درصد صعود را از خود نشان داده است. این به معنای این است که بازار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار بسیار سریع تر از بازار بورس عمل خواهد کرد بنابراین قیمت های آنها با سرعت سرسام آوری افزایش و حتی کاهش می یابد. بنابراین نوسانات بیشتری را تجربه می کند. این اتفاقات در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار طبیعی است و کاربران این ارزها با آن کاملا آشنایی دارند.

جو روانی که حاکم بر بازار می شود می تواند یک تاثیر دو جانبه هم بر روی سرمایه گذار و هم بازار داشته باشد. و از آنجایی که چرخه بازار ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین دارای مراحل مختلفی مانند وحشت، رکود، خود خشنود، باور، امید، هیجان، رضامندی، اضطراب و انکار است. می توان گفت احساساتی که کاربران دارند یکی از بزرگ ترین نقش ها را در بازار ایفا می کند و آنها را به حرکت در می آورد و حتی می تواند از حرکت بازدارد. مثلا احساس امید که می تواند نشانه بهبودی بعد از مرحله ناباوری یا بی باوری تلقی اش کرد، نشان دهنده یک حرکت صعودی روبه جلو و بهبود اوضاع است. در این زمان سرمایه گذاران باز کمی احتیاط به خرج می دهند و همه پولشان را وارد بازار نمی کنند و کمی از آن را سرمایه گذاری می نمایند.

مرحله دوم

در مرحله دوم که مرحله خوش بینی است سرمایه های جدید پشت سر هم وارد بازار شده و قیمت ها بالا و بالاتر می شود. وقتی مرحله خوش بینی وارد بازار و رفتار سرمایه گذاران می شود که بازار معاملات برای چند ماه پی در پی روندی روبه رشد و صعودی را تجربه کرده و ادامه می یابد. در این مرحله بازار برای کاربران و سرمایه گذاران دارای روندی صعودی است و چشم اندازی مثبت دارد و نتیجه آن ورود سرمایه های بیشتری از سرمایه گذاران به بازار است. همینطور که این خوش بینی ادامه دارد کم کم تبدیل به باوری قوی می شود و این نشانه بازار گاوی است.

از آنجا که در بازار گاوی مدام تقاضا بالا و بالاتر می رود و عرضه ای نیز صورت نمی گیرد سرمایه داران سعی به سرمایه گذاری برای موفقیت بیشتر و کسب سود می کنند، اما فروشندگان تمایلی به فروش از خود نشان نمی دهند. در بازار گاوی این سرمایه گذاران هسند که به امید سود وارد بازار می شوند و برعکس بازار خرسی است زیرا در بازار خرسی جوی منفی بر بازار حاکم است و در این بازار سرمایه گذاران تمایلی به ادامه سرمایه گذاری ندارند. پس از مرحله خوش بینی جو روانی بازار وارد مرحله باور می شود و می توان گفت باور مرحله سوم بازار است.

از آنجایی که خوش بینی جایش را به باور داده می تواند از دیگر نشانه های وارد شدن بازار به بازار گاوی باشد زیرا در مرحله باور سرمایه گذاران مدام به دنبال موقعیت های جدید می گردند تا بتوانند سرمایه های خود را وارد بازار کرده و سود کسب کنند. در این مرحله اگر اخبار خوبی هم به گوش برسد باز به گاوی شدن بازار و رفتار سرمایه گذاران کمک می کند. و در این زمان است که بازار وارد دوره چهارم خود یعنی دوره هیجان می شود. این پیدا کردن گزینه های جدید سرمایه گذاری اگر که سرمایه گذار درک خوب و شفافی از وضعیت داشته باشد ایده خوبی می تواند باشد.

در مرحله هیجان است که کاربران و سرمایه گذاران که به دنبال کیس های بهتری برای سرمایه گذاری بیشتر هستند، باورهایشان تثبیت شده و به این نتیجه رسیده اند که همه چیز خوب و عالی پیش می رود آنها نشانه ای از نامطلوب بودن بازار نمی یابند. تصور کاربران در این زمان این است که حتما قیمت ها افزایش یافته و سود به سمت آنها سرازیر می شود. اما واقعیت این است که چیزی در بازار و در مقابل هیجان کاربران در جریان است و این هیجان و شور زیاد می تواند نشانه بستن یک پوزیشن برای کاربران باشد و چه بسا به نفع آنها نیز پیش رود.

مرحله پنجم

مرحله رضایت مندی که مرحله بعد از هیجان است و مرحله پنجم محسوب می شود شامل یک حرکت بزرگ و صعودی است که رضایت خاطری را برای سرمایه گذاران به همراه دارد. در چنین شرایطی احساسات بر آنها مسلط شده و گویا مانعی وجود نخواهد داشت. همه چیز عالی و خوش بینانه و مطلوب است و تنها جهت روبه روی کاربران صعود به قله به نظر می آید. از رسانه ها هم انتظار اخبار صعودی و مقاله های امید بخش وجود دارد. تا جایی که داستان هایی از میلیونرهای جدید و جوان می شنوید. در این مرحله، پول هوشمند از طریق حرکت پارابولیک سود خود را می گیرد.

همچنان که در مرحله رضامندی بازار صعودی در حال نزولی شدن و فروکش کردن است که انتظارات رویایی بسیاری از افراد به طور کامل برآورده نشده است و نشانه های بازگشت بازار کم کم نمایان می شود. در حالیکه کاربران و سرمایه گذاران در حال خشنودی از خود هستند، این اتفاقات در حال تغییر است بنابراین این مرحله از مراحل سخت و خطرناک به حساب می آید. کاربران تصور می کنند در این تغییرات در حال رخ دادن تنها نیاز به چند اصلاح است که لازمه حرکت صعودی و رسیدن به قله است. در حالیکه بازار به سرعت به سمت معکوس شدن حرکت می کند سرمایه گذاران هیچ گونه آمادگی روانی برای چنین تغییراتی را ندارند.

مرحله هفتم

بعد از خشنودی بازار وارد مرحله اضطراب خواهد شد. در مرحله هفتم است که کاربران کم کم متوجه می شوند که این بازار روند صعودی خود را ادامه نخواهد داد و در حال معکوس شدن است. عده ای که متوجه معکوس شدن بازار شده اند بقیه نیز این امر را متوجه شده و نگران از دست دادن سرمایه خود می شوند. در این مرحله ترس بر بازار حاکم شده و این ترس جلوی کاربران را برای جلوگیری از ضرر می گیرد. همین ترس باعث می شود وقتی متوجه اشتباهشان می شود که کلی ضرر کرده اند.

همچنان که ارزش سرمایه ها در حال سقوط است بازار وارد مرحله هشتم یعنی انکار می شود. در این مرحله سرمایه گذارانی هستند که به امید اینکه وضعیت اصلاح شود از فروش دارایی خود اجتناب می کنند و حالت تدافعی در آنها آشکار می شود. این حالت تدافعی از آنجا نشات می گیرد که آنها مطمئن هستند سرمایه گذاری هایشان درست و به موقع و عاقلانه بوده است. سپس بازار وارد مرحله نهم می شود که وحشت است. از آنجایی که در این مرحله بازار دیگر حالت خرسی پیدا کرده قیمت ها به شدت افت پیدا می کند و کاربران دیگر مجبور خواهند شد دارایی هایشان را به فروش برسانند. در حالیکه اضطراب از دست دادن کل سرمایه خود را دارند. همچنان که همه در حال فروش سرمایه هایشان هستند فروش های بزرگ در این مرحله اتفاق می افتد.

مرحله آخر!

مرحله آخر که مرحله دهم است کاربران و سرمایه داران دیگر امیدی به روند صعودی بازار ندارند زیرا بازار نیز در کف و پایین ترین حد خود قرار دارد و دقیقا از همین مرحله است که ثبات به بازار باز می گردد و می تواند مدت طولانی در این حالت باقی بماند. این ده مرحله هستند که چرخه های بازار را تشکیل داده و آن را تعریف می کنند. البته می توان گفت که به طور قطعی همه چرخه های بازار از این کیفیت تبعیت می کنند. اما این ده مرحله در کل می تواند بینش جدیدی را به کاربران و سرمایه گذاران برای حالات بازار بدهد. هر چند می توان گفت بازار های کوچک تر معمولا این چرخه را طی می کنند.

در بازار ارزهای دیجیتال نمی توان به طور دقیق اظهار نظر کرد که دوام و یا دامنه های مربوط به این ده مرحله یا چرخه بازار چقدر است و نمی توان به طور کامل و دقیق آن را پیش بینی کرد. در این مراحل ده گانه بازار ارزهای دیجیتال دارای ریسک بالاتری هستند. پر واضح است که یک بازار همیشه در حال صعود نخواهد بود و همچنین مدام در حال سقوط و اینگونه هم نیست که دارایی های کاربران به صفر برسد. تجربه نشان داده است که بالاخره بازار و دارایی ها به سمت میانگین خود بازگشته اند. همچنین نمی توان گفت که بیت کوین تنها این چرخه را طی کرده بلکه این چرخه ها طبیعی است و در همه بازار ها ممکن است اتفاق بیفتد.

باید سعی کنیم به عنوان یک سرمایه گذار در بازار ارزهای دیجیتال و یا بازار بیت کوین در انتظار محرک های مثبت و منفی باشیم زیرا می توانند بازار را وارد مرحله جدیدی نمایند همچنین باید احساسات خود را کنار بگذارید زیرا می تواند دشمن شما در معاملات شود و خرید و فروش های احساسی ضررهای زیادی را به شما وارد نماید. تحلیل گران با توجه و دقت به چرخه های بازار تصمیمات درست و عقلانی تری می گیرند. البته اینکه بتوانید نقاط شروع و پایان بازار را تشخیص دهید واقعا کار سخت و پیچیده ای است. در نهایت روش ساده کار این است که وقتی قیمت ها پایین می آید خرید کرده و با بالا رفتن قیمت آنها را به فروش برسانید.

در کل می توان گفت دو روند اصلی در بازار و چرخه ارزهای دیجیتال به وجود آمده است و می توان با دنبال کردن بازار آن را مشاهده کرد. یکی زمانی است که نقدینگی بازار بالا می رود و این به دلیل وارد شدن پول های سرمایه گذاران به بازار است و اکثر این پول ها بر روی بیت کوین سرمایه گذاری می شود. زیرا بیت کوین هم یک ارز محبوب و شناخته شده و قابل اعتمادی است و هم اینکه برای اکثر افراد نقطه ورود به این بازار است. در حال حاضر به نظر می رسد بازار بیت کوین در مرحله عصبانیت و رکود است.

با توجه به شرایط فعلی بازار انتظار می رود بیت کوین در قیمت ثابتی باقی بماند. رشد بیت کوین به نظر می رسد فعلا منفی باشد و احساس رضایت از این ارز دیجیتالی فعلا بین همه وجود دارد. این رکود و ثبات قیمت بیت کوین فعلا باعث می شود تعداد زیادی از پروژه های غیر ضروری و پول های بی هدف از میان برداشته شود. و فضا و جا برای پروژه های واقعی تر و قوی تری باز شده و سرمایه ها به سمت پروژه های بهتری هدایت شود. اما باید بدانیم که بهترین رویکردی را که می توانیم نسبت سرمایه گذاری در چرخه ده گانه بازار داشته باشیم چه چیزی می تواند باشد. زیرا بازارها معمولا چرخه هایشان از نزولی به سمت صعودی است و به نظر می رسد بازارها معمولا دوره بهبود را بعد از رکود تجربه خواهند کرد.

وقتی بازار ارزهای دیجیتال وارد بازار صعودی می شود که ضررهایی که به خاطر تبدیل شدن بازار به بازار خرسی وجود داشته است جبران شود. اما زمانی که بازار به مرحله خوش بینی وارد شود که باید بدانیم نزدیک بازار گاوی هستیم و معمولا زمانی که بازار ضعیف هست می گویند حالا باید خرید کنید. همچنین می توان در زمانی که دوره رکود فرا رسیده و سرمایه گذاران در حال جمع آوری سرمایه هستند خریدهایتان را انجام دهید و دقیقا در زمان قوت بازار دارایی خود را وارد بازار کرده و به فروش برسانید. از سال ۲۰۱۷ بود که بیت کوین استیلای خود را شروع کرد. یعنی ارزش آن روبه کاهش نهاد. دلیل آن نیز جست و جوی سرمایه گذاران برای آلت کوین های جدید و سرمایه گذاری بر روی آنها بود.

باید حسابی حواس خود را جمع کنید و با دقت و حساب شده و دور از احساسات به خرید و فروش در بازار بپردازید. زیرا این چرخه های بازار هستند که وضعیت شما را مشخص می کنند و گاهی از یک الگوی دقیق تبعیت نخواهند کرد. در بازار خرسی باید بدانید که قبل از آنکه وارد یک بازار خرسی عمیق شود ضررهای شما جبران نخواهد شد و احتمالا این امر نشان می دهد که یک افت جدید در راه است و شما باید منتظر آن در یک آینده نزدیک باشید. همچنین می تواند نشانه این باشد خرید بیش از حد در بازار وجود دارد و سرمایه گذاران در حال پیدا کردن موقعیت های جدید تری می باشند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location