video thumb

۴ میلیون بیت کوین به ارزش ۲۸٫۵ میلیارد دلار در معرض خطرات ناشی از حملات کوانتومی قرار دارند!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که ۴ میلیون بیت کوین (حدود ۱۹ درصد از کل بیت کوین ها) به طور بالقوه در معرض حمله کوانتومی قرار دارند. گفتنی است که ارزش سهام فوق با قیمت کنونی بازار این ارز دیجیتال بیش از ۲۸٫۵ میلیارد دلار است.

این ماجرا که بیت کوین در معرض خطر حملات کامپیوتر‌های کوانتومی قرار داد، مدتهاست که در میان فعالان جامعه‌ ارزهای دیجیتال در جریان است. اما پس از انتشار خبر دستیابی شرکت گوگل به “برتری کوانتومی” نگرانی و بحث پیرامون این موضوع شدت گرفت. به‌ طور طبیعی بسیاری بحث پیرامون این‌ موضوع که آیا محاسبات کوانتومی خطری برای بیت کوین محسوب می‌ شود یا خیر را آغاز کردند و این موضوع در حال حاضر داغ تر از گذشته است.

چند بیت کوین در معرض خطر هستند؟

طبق گفته محققان دلویت (Deloitte)، همه بیت کوین‌ هایی که در آدرس ‌های پرداخت به کلید عمومی (P2PK) و همچنین پرداخت به هش کلید عمومی (P2PKH) نگه‌داری می‌ شوند، در معرض خطر هستند. آدرس‌ های P2PK در نخستین روزهای پس از تولد بیت کوین برای ذخیره‌ سازی تمامی بیت کوین‌ ها مورد استفاده قرار گرفته است که برخی از ارزهای دیجیتال استخراج شده توسط خالق بیت کوین را نیز در بر می ‌گیرد. برخی از برآورد‌ها نشان می ‌دهد که چنین آدرس هایی حاوی حدود ۲ میلیون بیت کوین است. به عبارت دیگر این بیت کوین‌ ها به ‌طور مستقیم استخراج شده‌ اند و برای سال ها در یک کیف پول نگهداری می شوند.

پس از راه‌ اندازی آدرس‌های P2PKH در سال ۲۰۱۰، استفاده از این نوع از آدرس‌ ها رواج یافت به‌ طوری که در ده‌ سال گذشته اغلب کوین ها در این نوع از آدرس‌ها ذخیره‌ شده اند. با این حال، انتظار می رود که تعداد بیت کوین های ذخیره شده در چنین آدرس هایی حدود ۲٫۵ میلیون بیت کوین باشد.

محققان معتقدند که مردم، دیگر از آدرس p2pk استفاده نمی کنند و هنوز ۴ میلیون بیت کوین وجود دارد که در معرض آسیب پذیری هستند. به عبارت دیگر، فناوری محاسبات کوانتومی ۴ میلیون بیت کوین را تهدید می‌ کند.

ارزهای دیجیتال ، بیت‌کوین ، قیمت

اکنون، گمانه زنی های زیادی در مورد این مسئله وجود دارد که این محاسبات کوانتومی بیت کوین را از بین خواهند برد یا خیر، و به نظر می رسد پاسخ این سوال خیر است. یا حداقل در حال حاضر درست نیست، زیرا محاسبات کوانتومی پیش از آن‌که به یک تهدید واقعی برای بیت کوین تبدیل شود، یک مسیر طولانی توسعه را در پیش خواهد داشت. این موضوع موجب بحث گسترده‌ای پیرامون آمادگی صنعت ارزهای دیجیتال در مقابل “برتری کوانتومی” شده است.

چگونه از بیت کوین در برابر حملات احتمالی کامپیوتر‌های کوانتومی محافظت کرد

به عبارت ساده، آدرس های p2pkh که قبلاً برای هزینه کردن بیت کوین استفاده نمی شدند، باید کاملاً بی خطر باشند. کلیدهای عمومی آنها برای عموم آشکار نشده است، به این معنی که حتی کامپیوترهای کوانتومی هم نمی توانند از آنها برای تهیه یک کلید خصوصی استفاده کنند. تمام کاری که مردم باید انجام دهند انتقال بیت کوین خود به آدرس جدید p2pkh است تا دارایی‌ های آنها در شرایط امن قرار بگیرند.

البته مشکل اینجاست که بسیاری از افرادی که بیت کوین های خود را در آدرس های آسیب پذیر قرار داده اند، نمی توانند وجوه خود را انتقال دهند، زیرا ممکن است کلیدهای خصوصی خود را از دست داده باشند. این بدان معنی است که اولین کاربری که برای دسترسی به این دارایی ‌ها با استفاده از سیستم‌ های محاسبات کوانتومی تلاش کند می‌ تواند ثروت زیادی را از این روش کسب کند.

با این وجود، ممکن است راهی برای جلوگیری از این امر وجود داشته باشد، اگر جامعه‌ کاربران بیت کوین برای جلوگیری از وقوع این سناریو زمان مشخصی را برای انتقال دارایی ‌ها به آدرس‌های امن مشخص کنند، زمانی که مهلت تعیین شده به پایان برسد، تمامی بیت کوین ‌هایی که در آدرس‌ های ناامن قرار دارند غیر قابل استفاده شوند. اگرچه این رویکرد یک اقدام سختگیرانه است، اما این تنها راه برای برای جلوگیری از کسب ثروت و سرقت بیت کوین ‌های افراد دیگر با استفاده از کامپیوتر‌های کوانتومی است.

در این مقطع زمانی، دارایی‌ های بیت کوین همچنان از امنیت کامل برخوردارند. هولدر‌هایی که نسبت به امنیت دارایی‌ های خود نگران هستند می‌ توانند با انتقال بیت کوین‌ ها به آدرس‌ های جدید P2PKH از آنها محافظت کنند. البته این بدان معنی است که آنها باید هر بار که کلید عمومی خود را آشکار می کنند این روند را تکرار کنند. البته باید عنوان کرد که این یک راه حل خوب نیست، اما در حال حاضر بهترین راه حل ممکن است، اگرچه ممکن است که راه حل های دیگری نیز طی سال های آینده ظهور کند.