video thumb

نگاهی به حقایقی که عنوان می‌کنند نیک سابو همان ساتوشی است!

نیک سابو (Nick Szabo) تبدیل به یک اسطوره در فضای ارزهای دیجیتال شده است. مهم تر از همه سهم او در توسعه بیت کوین (bitcoin) و تاثیر گذاری وی در محافل اقتصادی، فلسفی، سیاسی و ارزهای دیجیتال بسیار قابل توجه است. با این حال، جالب است بدانید که حقایق زیادی پیرامون گذشته و حال او وجود دارند که می توان او را به عنوان ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت کوین معرفی کرد.

پیش زمینه نیک سابو در عرصه ارزهای دیجیتال

نیک سابو خودش را به عنوان یک فرد پیشگام در فضای بلاک چین، ارز دیجیتال و قراردادهای هوشمند معرفی می کند. او قبل از اینکه بیت کوین اختراع شود، بر روی یک ارز دیجیتال با نام بیت گلد (bit gold) کار می کرد. این محقق و دانشمند کامپیوتر ارتباطات زیادی با پیشگامان فضای ارزهای دیجیتال مانند هال فینی (Hal Finney) و وی دای (Wei Dai) داشته است. وی دای نیز که تقریباً همزمان با سابو از رشته علوم کامپیوتر دانشگاه واشنگتن فارغ التحصیل شده است، به خاط تلاش هایش در جهت ساخت یک ارز دیجیتال قبل از بیت کوین که “b-money” نام داشت، شناخته شده است.

داستان نیک سابو در مقایسه با دیگر افراد برجسته در فضای بیت کوین، به خوبی مستند نشده است و در این میان خلا ایی تاریخی و اطلاعاتی به همراه بسیاری واقعیت های دیگر وجود دارند که بسیاری را متقاعد می سازد که سابو در واقع همان ساتوشی ناکاموتو است.

بیت گلد

نیک سابو در دسامبر سال ۲۰۰۵ پستی را در وبلاگ شخصی خود منتشر کرد و در آن به توصیف ایده های خود در مورد ارزهای مجازی بدون واسطه یک شخص ثالث پرداخته بود. وی عنوان کرده بود که مشکل ارز فیات این است که تحت تاثیر افراد ثالث می باشد و به همین دلیل است که در قرن بیستم شاهد تورم های عظیمی در گوشه و کنار جهان بوده ایم و این وضعیت جالبی نیست. وی در ادامه به توصیف پروتکل پیشنهادی خود پرداخت.

بعد از اینکه سابو در آن پست به توصیف بیت گلد به عنوان یک زنجیره غیر قابل جعل پرداخت، به سیستم گواه اثبات کار قابل استفاده مجدد هال فینی استناد می کند و نتیجه گیری می کند که پول نباید تحت تاثیر تورم قرار گیرد. این سخنان او، شباهت های زیادی با مفاهیم تعریف شده در وایت پیپر (whitepaper) بیت کوین دارد. نیک سابو از خطرات حکومت ها به خوبی آگاه بود و این را از پدرش آموخته بود که تجربه خشونت و ارعاب رژیم کمونیست را در دهه ۱۹۵۰ داشت.

تاریخ های تغییر یافته و نبود ایمیل هایی با ساتوشی

در حالی که تاریخ انتشار پست وبلاگ فوق الذکر، ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ می باشد. اما این پست در واقع در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است. اینکه چرا نیک تاریخ را ویرایش کرده است، برای بسیاری باعث به وجود آمدن سوالات زیادی شده است است.

لینک همیشگی این پست تایید می کند که تاریخ انتشار سال ۲۰۰۵ بوده است سایر جزئیات شواهد بسیار قانع کننده ای را ارائه می دهند، اما هیچ پاسخی در مورد این مسئله که چرا سابو این کار را انجام داده است، وجود ندارد. بسیاری گمان می کنند که وی نمی خواسته پست مربوط به بیت گلد خود را قبل از وایت پیپر بیت کوین منتشرکند تا بتواند هویت خود را پنهان کند. برخی از منتقدان این نظریه بر این باورند که سابو و ساتوشی صرفاً از یکدیگر و یا از پروژه های مربوط به یکدیگر بی خبر بوده اند.

جالب است بدانید، در حالی که هال فینی، وی دای و دیگران مکاتباتی با ساتوشی داشته اند و در معرض عموم قرار گرفته است، اما بین نیک سابو و ساتوشی هیچ ایمیلی رد و بدل نشده است.

سکوت نسبی بعد از انتشار بیت کوین و یک ویدیوی عجیب

بلافاصله پس از استخراججنسیس بلاک بیت کوین درتاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۰۹، انتظار می رفت که سابو با هیجان زیادی به نوشتن پست هایی در مورد این پروژه جدید بپردازد، اما جالب اینجاست که این امر صورت نگرفت و فعالیت وبلاگ نویسی او از سال ۲۰۰۹ کم شد و از بیش از ۲۵ پست در سال به تعداد کمی بروز رسانی سالانه رسید.

جالب است بدانید که در همان ماه راه اندازی بیت کوین، نیک سابو در یک پست ویدیویی به نمایش تعدادی خودرو پرداخت که سعی می کنند مکانیسم کنترل ترافیک را در یک چراغ قرمز کنار بزنند. بسیاری بر این باورند که این پست به راه حل بیت کوین برای مشکل دوبار خرج کردن اشاره دارد که رمزنگاران و حامیان پول نقد دیجیتال با آن مواجه بودند که حالا به خوبی توسط پروتکل ساوتشی اجرا شده بود.

نیک سابو ساتوشی ناکوموتو بیت کوین
نیک سابو ساتوشی ناکوموتو بیت کوین

لغزش فرویدی

طی مصاحبه ای در سال ۲۰۱۷، نیک سابو حرف هایی را بر زبان آورد که به نوعی خود را به عنوان خالق بیت کوین معرفی می کند. بسیاری از افراد کنجکاو، این سخنان و لغزش های گفتاری را فراموش نمی کنند و آنها را نوعی افشاسازی ناخودآگاه حقیقت می دانند. در این مصاحبه، مجری برنامه از سابو در مورد بلاک های بزرگتر و راه حل های لایه دوم پرسید و سابو پاسخ داد:

منظور من این است که قطعا به سمت لایه دوم می روم، منظورم این است که من بیت کوی.. گلد را با دو لایه طراحی کرده ام.

وی به اشتباه بیت گلد را بیت کوین تلفظ کرد و سریعا اشتباه خود را تصحیح کرد. به گفته خیلی از افراد ممکن است این امر تنها یک اشتباه لفظی باشد و برخی معتقدند که این چیزی بیش از یک اشتباه لفظی است که ممکن است جامعه ارزهای دیجیتال آن را درک نکرده باشد.

یک نام می تواند نشانگر چه باشد؟

نیک سابو، فرزند یک فرد بومی مجارستان است و او این مسئله را یکی از دلایل آمدنش به فضای ارزهای دیجیتال ذکر می کند. هدف او از آمدن به این فضا، جستجوی راه حل هایی برای پول بوده که خشونت کمتری داشته باشند. او در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۸ به این نکته اشاره کرد و گفت که . “پدر من در انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان علیه اتحاد جماهیر شوروی جنگید، و او به همراه بسیاری دیگر از جوامع کمونیستی که من نیز با آنها روبرو شده ام، داستانهای ترسناک فراوانی دارند که در مورد ظلم بگویند، بنابراین، اگر او در ایالات متحده متولد شده اید و در آنجا بزرگ شده اید، ممکن بود به اندازه امروز در مورد پتانسیل حکومت ها برای سوء استفاده اطلاعاتی نداشته باشید.

گاها در مورد ایمیلی صحبت می شود که ناکاموتو به هال فینی فرستاد و در آن ابراز داشته بود که دست به کار مخاطره آمیزی زده است و آدرسی با حروف اول نام و فامیل خود (NS) ایجاد کرده است. بسیاری بر این باورند که منظور از این حروف، ناکاموتو ساتوشی است که به سبک ژاپنی آورده شده است که در آن نام خانوادگی قبل از اسم کوچک می آید. اما عده ای نیز بر این باورند که منظور از این حروف نیک سابو است. آنچه کمتر مورد بحث قرار می گیرد این است که اسامی مجارستانی نیز به ترتیب نام شرقی درج شده است.

نیک سابو ساتوشی ناکوموتو بیت کوین
نیک سابو ساتوشی ناکوموتو بیت کوین

این معما همچنان باقی است

همانطور که هال فینی در سال ۲۰۱۳ در انجمن bitcointalk.org عنوان کرد که من مدتها بود که به طرح های پرداختی ارزهای دیجیتال علاقه مند بودم. علاوهبراین، من به اندازه کافی خوش شانس بودم که با وی دای و نیک سابو مکاتبات گسترده ای داشته ام که منجر شد تا ایده هایی را طراحی شود که منجر به تحقق بیت کوین شده است.

با این حال، مسائلی هم در این میان وجود دارند که این تئوری را تا حدی از واقعیت دور می کنند. همانطور که خالق بیت گلد می گوید، این ارز دیجیتال به گونه ای طراحی شده بود تا یک سیستم دولایه باشد. سابو به پشتیبانی از لایه دوم بیت کوین نیز پرداخت که با نام شبکه لایتنینگ (Lightning network) شناخته شده است. به نظر نمی رسد که این مسئله با روش توصیف شده ساتوشی برای مقیاس پذیری مطابقت داشته باشد. به هر صورت، ممکن است که فرد یا افرادی وجود داشته باشند که ممکن است این تصور وجود داشته باشد که آنها ساتوشی ناکاموتو هستند که نیک سابو نیز یکی ازاین افراد است.