سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بزرگ‌ترین برندگان و بازندگان ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹!

حتی اگر صنعت ارزهای دیجیتال با نوسان غریبه نباشد، اما سال ۲۰۱۹ با فراز و فرودهای غافلگیرکننده ای برای بازار همراه بوده است. بازار خرس طولانی مدت سال ۲۰۱۸ ، تحلیلگران بازار را بر آن داشت تا آن را سال حسابرسی نظارتی بنامند و بسیاری از حوزه های قضایی را در مورد چگونگی رفتار با ارزهای دیجیتال مردد کرد.
با این حال، سال ۲۰۱۹ را می توان سال بازگشت نیز نامید، زیرا غول های فناوری بزرگ فناوری مانند فیس بوک از ممنوعیت ارزهای دیجیتال دست برداشتند و خودشان برای عرضه یک ارز دیجیتال اقدام کردند.

رویدادهای جهانی مانند جنگ تجاری میان آمریکا و چین دیدگاه سرمایه گذاران را در مورد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین تغییر داده است، از طرف دیگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده همچنان ETF های بیت کوین را رد می‌کند، با این حال باید گفت که هنوز هم راه زیادی در پیش است.

حالا با ورود به سال جدید، نگاهی میاندازیم به افراد، شرکت ها و پروژه های مختلف ارزهای دیجیتال که موفق شدند تا در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شوند و همچنین آن دسته از پروژه هایی که نتوانستند موفق شوند.

برندگان سال ۲۰۱۹

رشد دوبرابری بیت کوین

سال ۲۰۱۹، بیت کوین و کل صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین دهمین سالگرد خود را جشن گرفتند. با این حال، در ابتدای سال ۲۰۱۹ صنعت ارزهای دیجیتال در حال بهبودی از به اصطلاح زمستان ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بود.

خوشبختانه بیت کوین سال ۲۰۱۹ را با روندی صعودی آغاز کرد و این امر منجر به افزایش تقریبی ۱۱ درصدی قیمت تا پایان سه ماهه اول شد. آنتونی پومپلیانو، بنیان گذار شرکت مدیریت دارایی مورگان کریک دیجیتال (Morgan Creek Digital)، دیدگاه خود را با کوین تلگراف به اشتراک گذاشت و عنوان کرد:

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۹ به طور قابل توجهی بالا رفت (همانطور که در این سال تعداد خریداران نسبت به فروشندگان بیشتر بود.)

با افزایش حجم معاملات و سرمایه در بازار در سه ماهه دوم سال، بیت کوین با افزایش ۱۶۵ درصدی از قیمت ۴۱۰۳ دلار به ۱۰،۸۸۸ دلار صعود کرد و توانست میزان تسلط خود را بر بازار افزایش دهد و از ۵۴٫۶ درصد به ۶۵ درصد برسد.

از جمله دلایلی که باعث رشد مداوم بیت کوین با وجود بازار تلاطم سال گذشته شد، این است که این رز دیجیتال به دلیل افزایش تنش‌ های بین‌ المللی می تواند به عنوان محافظ عمل کند. سال ۲۰۱۹، جنگ تجاری ایالات متحده و چین نشان داد که بیشتر سرمایه گذاران نگاهی به بیت کوین و طلا دارند. پومپلیانو همچنین عنوان کرد که عوامل کمک کننده دیگری نیز در این زمینه وجود دارند و عنوان کرد:

مهم ترین دوره سال ۲۰۱۹ را می‌ توان خبر عرضه لیبرا و واکنش ‌هایی مثبت و منفی که از سوی اعضای جامعه ارزهای دیجیتال و هم بازارهای سنتی پیرامون آن صورت گرفت، دانست.

این در حالی بود که سال ۲۰۱۹ برای بیت کوین تماما روشن نبود. در سه ماهه سوم سال، با کاهش صد میلیارد دلاری بیت کوین حجم بازار این ارز دیجیتال، چشم انداز نزولی این ارز دیجیتال ظهور کرد. خوشبختانه بازار تلاش کرد تا با تمام اخبار نزولی، جای پای خود را محکم کند. بیت کوین نه تنها کمترین سقوط را در پایان سه ماهه سوم متحمل شد، بلکه تسلط خود را بر بازار نیز ۵٫۴ درصد افزایش داد. در کل می ‌توان عنوان کرد که در بین تمام ارزهای دیجیتال، بیت کوین عملکردی بهتری داشته است.

نمودار قیمت بیت کوین از آغاز سال ۲۰۱۹

در مقایسه با سایر دارایی‌ های بازار، عملکرد بیت کوین طی سال گذشته بسیار بهتر بوده است. به عنوان مثال، حتی اگر طلا به عنوان یک یک ذخیره ارزش در نظر گرفته شود، قیمت آن از ژانویه تنها ۱۷ درصد افزایش یافته است. حتی شاخص S&P 500 با وجود افزایش ۲۱ درصدی، هنوز هم از بیت کوین عقب تر است. بابی لی (Bobby Lee)، مدیرعامل شرکت بالت (Ballet)، در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف، ضمن بیان این مسئله که بیت کوین تحت تاثیر توسعه ‌های فنی بسیاری قرار دارد، افزود:

سال ۲۰۱۹ به دلیل پیشرفت های موجود در اکوسیستم متن باز، سال خوبی برای گاوهای بیت کوین بود. شبکه لایتنینگ در حال افزایش ظرفیت تراکنش های بیت کوین است، از طرف دیگر کیف پول‌هایی کاربرپسند و قابلیت‌های متنوع در آنها (سامورایی و واسابی) نیز در حال افزایش حریم شخصی بیت کوین هستند.

Gods Unchained در اوج محبوبیت قرار گرفته است

براساس گزارش ها، Gods Unchained ، یک بازی کارتی مجازی مبتنی بر بلاک چین است که بر روی اتریوم ساخته شده است و به عنوان یکی از پرمخاطب ترین و محبوب ترین بازی های بلاک چینی در سال ۲۰۱۹ ظاهر شد. Gods Unchained توانست ۶٫۲ میلیون دلار از بسته‌های ویژه بازی را (Genesis Card Pack) به فروش برساند. تولید این بازی در حالی انجام شد که شرکت بزرگ بلیزارد (Blizzard)، سازنده بازیِ کارتیِ هارت استون (Heartstone)، یکی از بازیکنان چینی بازی با نام چانگ انجی وای (Chung Ng Wai) با نام کاربری بلیتزچانگ (Blitzchung)، را به دلیل حمایت از معترضین هنگ کنگی جریمه و حساب کاربری وی را مسدود کرد. این شرکت همچنین پیروزی‌های بلیتزچانگ را نیز مردود اعلام کرد و جوایزش را پس گرفت.

علاوه بر عکس العمل های دریافت شده از جامعه بازی ، اقدامات بلیزارد در توئیتی از طرف Gods Unchained مورد انتقاد قرار گرفت که ادعا کرد که بلیزارد بیش از اینکه به آزادی اهمیت دهد، درگیر پول است. Gods Unchained همچنین قول داد جوایز پیروزی‌ های وی، که توسط بلیزارد ضبط شده بود را جبران کند و وی را به تورنومنت ۵۰۰٫۰۰۰ دلاری ‌اش دعوت کرد.

توئیت منتشر شده توسط Gods Unchained بیش از ۱۰،۰۰۰ بار بازنشر شد و جستجوهای گوگل برای این بازی از آن زمان بیشتر شده است. بر خلاف هارت استون، Gods Unchained غیر متمرکز است و از بلاک چین استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که بازیکنان واقعاً از وسایل بازی استفاده می کنند و آزادی دارند که آنها را به خواست خود معامله کنند.

جیمز فرگوسن (James Ferguson)، مدیرعامل Gods Unchained در تلاش برای ارائه انگیزه های بلندمدت به بازیکنان بازی های آنلاین عنوان کرد که این بازی در حال تغییر صنعت بازی‌های رایانه‌ای به سطحی جدید است.

گسترش مداوم کوین بیس

در گذشته صرافی کوین بیس (Coinbase) به رویکرد انتخابی ‌اش در خصوص ارزهایی که به پلتفرم خود اضافه می‌ کند، معروف بوده است. کوین بیس به عنوان یکی از صرافی های بزرگ در زمینه ارزهای دیجیتال، به دلیل تعداد بالای هک هایی که با آنها روبرو شده است، نیز شهرات دارد. در سالی که سایر صرافی های بزرگ مانند بایننس، قربانی نقض امنیت در مقیاس بزرگ شدند و منجر به از بین رفتن هزاران بیت کوین شد، کوین بیس به عنوان یک بستر مطمئن و امن در نظر گرفته شده است.

با این حال، کسب مالکیت پلتفرم رهگیری تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، نوترینو (Neutrino) توسط کوین بیس، سبب اعتراض کاربران توییتری شد. نوترینو، استارتاپی است که با استفاده از بلاک چین، اطلاعات تراکنش های ارزهای دیجیتال را جمع آوری می کند. به عقیده کاربران توییتر این اقدام کوین بیس، گامی به سمت جاسوسی از مشتریان این صرافی بود.

با این حال، براساس یک پست وبلاگ کوین بیس، اقدام این صرافی برای به دست آوردن نوترینو، بخشی از هدف آن در جهت حمایت از کلیه دارایی ها ضمن رعایت قوانین است. علاوه بر دستیابی به نوترینو، کوین بیس از سال ۲۰۱۸ تعداد ارزهای دیجیتال موجود در لیست خود را دو برابر کرده است. دش، کازماس (Cosmos) و ویوز (Waves) از جمله ارزهایی بودند که پس از خرید نوترینو توسط کوین بیس، به این صرافی اضافه شد.

این شرکت تقریباً به طور مداوم در طول سال ۲۰۱۹ خبرساز بوده است، از کسب بعضی دارایی ها گرفته تا تکذیب آنها و همچنین ثبت حقوق انحصاری متعدد در این مدت. در همین حال، کارت بدهی ویزای کوین بیس(Coinbases’s Visa debit card) نیز در این سال رشد چشمگیری داشته است، و در حال حاضر در کشورهای بسیاری مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

در ماه می سال ۲۰۱۹، شرکت کوین بیس خدمات خود را به بیش از ۱۰۰ کشور گسترش داد، و همچنین دسترسی به استیبل کوین خود یعنی USDC را که قبلاً فقط در ایالات متحده امریکا در دسترس بود، به ۸۵ کشور از کشورهای پشتیبانی شده گسترش داد. در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که کوین بیس فقط در حدود ۳۲ کشور در دسترس بود. به نظر می رسد گسترش فعالیت‌های این صرافی برای پیشی گرفتن از رقبایی همچون بایننس باشد.

مشارکت بیشتر بایننس

اگر از هریک از تحلیلگران بازار سؤال کنید، تایید می کنند که عرضه اولیه صرافی (IEO) در سال ۲۰۱۹ به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است. طبق گزارش‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا سه ماهه سوم آن، تقاضا برای عرضه اولیه صرافی به شدت بالا رفت و تنها در نیمه اول آن سال، ۱٫۵ میلیارد دلار سرمایه از طریق IEO ها کسب شد. بر خلاف پیشنهاد اولیه سکه یا ICO، بزرگ ترین عامل تعیین کننده برای یک IEO موفق، در دسترس بودن نقدینگی است و هر چه میزبانی توکن توسط صرافی معتبری صورت گیرد، نقدپذیری نیز بالاتر خواهد رفت.

به همین دلیل است که بایننس و ارز بومی آن یعنی بایننس کوین (BNB) یکی از بهترین سال ها را پشت سر گذاشته اند. به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای دارایی های دیجیتال، بایننس از سهم قابل توجهی از حجم معاملات برخوردار است. عملکرد این صرافی به حدی استثنایی بوده است که ارزش کوین BNB در طول سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به همه جهات و در نظر گرفتن رشد سال به سال، بایننس کوین حتی کمی از بیت کوین پیشی گرفته است.

همچنین، بایننس با راه اندازی یک بازوی کاملاً مستقل ایالات متحده از پلتفرم تجاری خود، دسترسی خود را گسترش داد. با وجود فشارهای نظارتی سنگین که از فعالیت این صرافی در ایالات هایی مانند نیویورک جلوگیری می کند، همکاری این شرکت با BAM، از ارائه ‌دهندگان رسمی خدمات پولی و مالی در آمریکا، راه گریزی برای این صرافی فراهم کرده است.

سرمایه گذاری
سرمایه گذاری

بازندگان

عرضه لیبرای فیس بوک در سال ۲۰۲۰ در هاله ای از شک و تردید

اعلام عرضه ارز دیجیتال لیبرا توسط فیس بوک به عنوان یک استیبل کوین با پشتوانه تعدادی از ارزهای فیات منتخب، یکی از مهم ترین رویدادهای سال ۲۰۱۹ بود. با این حال، قانون گذاران آمریکا نسبت به پرده برداری از لیبرا با شک و بدبینی واکنش نشان دادند و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک را به چندین جلسه بازرسی دعوت کردند.

لیبرا در اصل یک استیبل کوین است که توسط ارزهای فیات پشتوانه ‌سازی می شود و به کاربران امکان می دهد تا خرید، فروش و ارسال پول را تا آن سوی مرزها با هزینه تقریباً صفر انجام دهند. طبق وایت پیپر این پروژه، ماموریت کلی لیبرا ایجاد یک ارز ساده جهانی و زیرساخت مالی است که در اختیار میلیون‌ها نفر قرار گیرد.

وایت پیپر لیبرا همچنین ادعا می کند که از “یک بلاک چین غیرمتمرکز جدید، یک ارز دیجیتال کم نوسان، و یک پلتفرم قرارداد هوشمند” برای توانمندسازی حدود ۱٫۷ میلیارد نفر از افرادی که از دسترسی به بانک محروم هستند استفاده خواهد کرد. این امر با استفاده از واتس اپ، مسنجر و کالیبرای فیس بوک حاصل خواهد شد. کالیبرا یک کیف پول دیجیتال است که برای کاربران لیبرا طراحی شده است. بابی لی، مدیرعامل کیف پول بالت، در مصاحبه با کوین تلگراف درباره لیبرا ابراز خوشبینی کرد و گفت:

اگرچه قانون گذاران و تنظیم کنندگان در ایالات متحده امریکا و اروپا می دانند که ارزهای غیر دولتی تهدیدی برای قدرت آنها به حساب می ‌آیند. مخالفت دولت ‌ها در طول زمان از بین می‌ رود. لی در ادامه افزود:

دولت ها موضع خود را تغییر خواهند داد، زیرا آنها خواهند فهمید که توانایی کنترل یا توقف بیت کوین را ندارند و ترجیح خواهند داد که شهروندانشان از کوین های متمرکز و تجاری استفاده کنند که به راحتی قابل قانون‌ گذاری، کنترل و پیوند به پول فیات هستند.

با وجود برنامه بلندپروازانه لیبرا برای توانمندسازی افراد محروم از بانک، پروژه لیبرا نه تنها مورد بررسی دقیق قانون گذاران قرار گرفت، بلکه با مشکلات داخلی خود نیز روبرو شد.

کنگره ایالات متحده از فیس بوک خواسته است که توسعه بیشتر پروژه لیبرا را متوقف کند، و بدبینان اکنون معتقدند که این پروژه بدون تأیید دولت از بلاک های آغازین فراتر نخواهد رفت. چندین کشور اروپایی نیز بر ضد این ارز دیجیتال پیشنهادی صحبت کرده اند. در همین حال، چین احتمالاً به عنوان یک اقدام تلافی جویانه اعلام کرده است که به زودی استیبل کوین خود را که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی ملی چین است، راه اندازی می کند. علاوه بر این، در پی افزایش نظارت دقیق از طرف قانون گذاران دولتی، بعضی از پشتیبانان مشهور لیبرا مانند Visa ،eBay ، MasterCard و PayPal از مشارکت در این پروژه انصراف دادند.

یک سال سخت برای Circle

در اکتبر سال ۲۰۱۸، سرکل (Circle)، یک شرکت ارز دیجیتال مستقر در بوستون با پشتیبانی “Goldman Sachs”، با کوین بیس برای راه اندازی کنسرسیوم سنتر (Center) همکاری کرد. با توجه به شهرت سنتر به عنوان یکی از سرمایه دارترین استارتاپ های رمزنگاری، این دو شرکت تصمیم گرفتند به تسریع پذیرش ارزهای دیجیتال کمک کنند. از طریق کنسرسیوم سنتر، کوین بیس و سرکل با انتشار سکه پایداری به نام USD Coin، نقدینگی صنعت ارزهای دیجیتال را افزایش می دهند.

مدیریت پول ، ارزهای دیجیتال ، سرمایه گذاری
مدیریت پول ، ارزهای دیجیتال ، سرمایه گذاری

در ماه جولای سال ۲۰۱۹، کوین بیس و سرکل با گسترش مشارکت خود در کنسرسیوم سنتر، به سایر نهادهای مالی علاقمند به این پروژه امکان ارائه USD Coin را دادند. شبکه سنتر در بیانیه ای اظهار داشت:

قدم بعدی طبیعتا تصور کردن یک ارز دیجیتال جهانی جدید است که شامل سبدی از توکن هاست که توسط انواع استیبل کوین ها پشتیبانی می شوند. به عبارت ساده تر، برنامه سنتر ایجاد یک ارز جهانی با رویکردی مانند فیس بوک پیش می رود.

با این حال، سرکل در تمام سال ۲۰۱۹ تجربه سختی داشته است. اگرچه USD Coin با استقبال روبرو شد، و سنتر ادعا می کند که این استیبل کوین برای شفاف سازی نقل و انتقالات درون زنجیره ای (on-chain) به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار مورد استفاده قرار گرفته است، اما سرکل برنامه تلفن همراه خود را بست، هدف جذب سرمایه خود را به ۴۰ درصد محدود کرد و بین ماه های می و ژوئن سال ۲۰۱۹ ده درصد کارمندان خود را اخراج کرد. به تازگی، این شرکت در تلاش برای ساده سازی خدمات خود، تعداد ۱۰ نفر دیگر از کارمندان خود را نیز اخراج کرد.

آخرین اخبار تعدیل نیرو در شرکت سرکل حاکی از انتقال سین نویل (Sean Neville)، از بنیان‌ گذاران این شرکت از سمت مدیرعامل به یکی از کرسی های هیئت مدیره شرکت است. با این حال، یک نماینده از سرکل هرگونه ارتباط بین اخراج های اخیر و انتقال سین را رد کرد، و به کوین تلگراف گفت:

هیچ یک از این موارد مربوط به انتقال سین از سمت مدیرعامل نیست. سین به خدمت خود در هیئت مدیره سرکل ادامه خواهد داد.

کریگ رایت و دادگاه

هنگامی که کریگ رایت، تکنولوژیست متولد استرالیا در سال ۲۰۱۵ ادعا کرد که ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین است، اکثر اعضای جامعه ارزهای دیجیتال نسبت به این ادعا مشکوک بودند.

اکثر مردم انتظار داشتند که رایت از موضع خود کوتاه بیاید. با این حال، رایت و ادعاهای او همچنان در سال ۲۰۱۹ سرخط اخبار در سراسر سال ۲۰۱۹ بود. رایت ادعا می کند که یک دهه پیش بیت کوین را اختراع کرده و بیش از یک میلیون بیت کوین را به همراه شریک تجاری فقید خود دیو کلیمن استخراج کرده است. پس از درگذشت کلیمن در سال ۲۰۱۳، رایت ادعا می کند که بیت کوین های استخراج شده را در صندوقی به نام Tulip Trust قرار داده است.

به هر حال، در سال ۲۰۱۸ املاک کلیمن از این کارآفرین استرالیایی و دانشمند رایانه به اتهام سرقت حدود یک میلیون بیت کوین شکایت کرد. در گذشته گفته می شد که رایت و کلیمن با هم در استخراج و توسعه بیت کوین کار می کردند. طبق گفته های خانواده کلیمن، رایت بین ۵۵۰،۰۰۰ تا یک میلیون بیت کوین به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار سرقت کرده است.

قاضی بروس در مورد این پرونده حکم داد که رایت نیمی از دارایی و مالکیت معنوی بیت کوین خود را از قبل از سال ۲۰۱۴ به املاک کلیمن پرداخت کند، با فرض اینکه وی واقعاً ناکاموتو است. در تاریخ ۳۱ اکتبر، پس از آنکه رایت از توافق نامه تسویه حساب درباره واگذاری نیمی از بیت کوین و مالکیت معنوی خارج شد، محاکمات دوباره به جریان افتاد.

علاوه بر درگیری های دادگاه، رایت در مورد ارائه اسناد دروغین و جعل هویت ناکاموتو در پرونده دیگری با عنوان رایت در برابر پیتر مک کورمک (Peter McCormack) توسط جامعه ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. اخیراً، رایت سندی دیگر ارائه داد که ظاهرا دلایل وی در خصوص استفاده از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو را نشان می دهد.

مشاور مالی ارزهای دیجیتال
مشاور مالی ارزهای دیجیتال

رد مداوم ETF بیت کوین توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده آمریکا

حتی اگر قانون گذاران ایالات متحده همواره راه گریزی را برای امکان تصویب صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در آینده به جای بگذارند، تاکنون ، هرگونه تلاشی برای کسب مجوز صندوق سرمایه گذاری بیت کوین با شکست روبرو شده است. در اکتبر ۲۰۱۹، یک پیشنهاد ETF که توسط شرکت مدیریت دارایی Bitwise در مشارکت با صرافی اوراق بهادار الکترونیکی NYSE Arca ارائه شده بود، به دلیل عدم تحقق الزامات قانونی جلوگیری از دستکاری غیرقانونی بازار، توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادارایالات متحده رد شد.

در واقع، تمام پیشنهادات صندوق سرمایه گذاری بیت کوین که تاکنون به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارائه شده اند به دلیل نگرانی از فعالیت های کلاهبرداری و دستکاری بازار رد شده اند. یکی از اصلی ‌ترین شاخصه‌ ها برای تایید ETF، ایجاد بازاری از یک ETF مبتنی بر کالاست.

در صورتی که این بازار نسبت به دستکاری مقاوم باشد، ETF مورد تایید قرار خواهد گرفت. با وجود پیچیدگی بازار بیت کوین، به نظر نمی‌رسد هیچ ETF ای تاییدیه لازم را دریافت کند. علیرغم رد درخواست بیت وایز، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌ متحده اعلام کرد که درخواست این شرکت را بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چارلز لو (Charles Lu)، مدیرعامل فیندورا (Findora) در ارتباط با زمان احتمالی موافقت با ETF بیت کوین، در مصاحبه ‌ای با کوین تلگراف درباره جدول زمانی تصویب اولین صندوق سرمایه گذاری بیت کوین گفت:

برای جلب رضایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در خصوص ETF، تامین ‌کننده باید روند دقیق کشف قیمت بیت کوین را طوری ارائه کند که نتوان بازار را دستکاری کرد. به نظر لو، به این زودی ها این اتفاق نمی افتد، زیرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار به توافق نامه های اشتراک نظارت با صرافی های بزرگ نیاز دارد.

جمع بندی

بطور کلی، صنعت ارزهای دیجیتال طی سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. با وجود نوسانات شدید، بیت کوین علائم قابل توجهی از رشد را نشان می دهد. سرمایه گذاران نهادی بیشتر به دنبال این صنعت هستند تا راه های بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا کنند. حتی با وجود روند نزولی در ارزش بازار و حجم معاملات، معامله گران برجسته معتقدند که موفقیت در انتظار دارندگان بیت کوین است.

لازم به ذکراست که از بین همه برندگان و بازندگان سال ۲۰۱۹، شاید لیبرای فیس بوک یکی از تأثیرگذارترین بازیگران در سال ۲۰۲۰ باشد. برای اکثر ناظران، جالب خواهد بود که ببینند آیا پروژه لیبرا در سال ۲۰۲۰ بطور موفقیت آمیز راه اندازی خواهد شد یا نه. اگر این اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که تغییرات زیادی در کل صنعت ارزهای دیجیتال رخ دهد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location