video thumb

پرده‌برداری از دلیل برگزاری اجلاس ارزهای دیجیتال در کره شمالی!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۵ ژانویه هشدار داده که حضور در اجلاس ارزهای دیجیتال ماه فوریه در کره شمالی به‌ منزله تلاشی برای دور زدن تحریم‌ های این کشور

این هشدار بعد از حوادثی که نشان از علاقه روزافزون کره شمالی به بلاک چین و ارزهای دیجیتال داشت، به اعضای این سازمان ابلاغ شده است. در ماه آگوست، گروهی که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌ های سازمان ملل بر کره شمالی بود، گزارش داد که مأمورین این کشور موفق شده ‌اند از طریق سرقت از سازمان ‌های مالی و صرافی‌ های ارزهای دیجیتال حدود ۲ میلیارد دلار درآمد کسب کنند. در این گزارش محرمانه آمده است که کره شمالی قصد دارد از این پول برای ساخت تسلیحات کشتار جمعی استفاده کند. خبری که باعث بروز نگرانی‌ های بسیاری شد.

کره شمالی از زمان انجام نخستین آزمایش هسته ای خود در سال ۲۰۰۶ تحت تحریم های ایالات متحده قرار داشته است. تحریم ‌های این کشور علاوه بر مواد اولیه ساخت تسلیحات و کالاها، دارایی‌ های مالی (ازجمله ارزهای دیجیتال) و تراکنش ‌های بانکی را هم شامل می شود.

هشدار سازمان ملل علاوه بر وجوه به سرقت رفته، شامل اعلام‌ جرم علیه ویرجیل گریفیث (Virgil Griffith)، یکی از محققین بنیاد اتریوم که برای شرکت در اولین اجلاس بلاک چین کره شمالی به این کشور سفر کرده بود نیز می ‌شود.

طبق این کیفر خواست گریفیث بدون اخذ مجوز از اداره کنترل دارایی‌ هایی خارجی وزارت خزانه‌ داری ایالات متحده اقدام به ارائه خدمات به مردم جمهوری دمکراتیک خلق کره کرده است. گریفیث که به تبانی برای دور زدن قانون تحریم ‌های آمریکا متهم شده است ممکن است به حداکثر ۲۰ سال زندان محکوم شود.

بلاک چین
بلاک چین

کره شمالی همایش بعدی بلاک چین خود را برای ماه فوریه برنامه ریزی کرده است

با وجود همه این‌ مسائل هنوز بعضی از اعضای جامعه بلاک چین قصد دارند ماه آینده از یک رویداد بلاک چینی دیگر در کره شمالی میزبانی کنند. بر اساس اطلاعات ارائه ‌شده در وب‌ سایت این رویداد، تاریخ برگزاری این اجلاس ۱۰ فوریه خواهد بود و توسط آلخاندرو سائو دی بنوس (Alejandro Cao De Benos)، نماینده ویژه کمیته روابط فرهنگی و رئیس انجمن دوستی دو کره و کریس امز (Chris Emms)، یک توسعه ‌دهنده کسب کار از سایت Bitcoin.com، ساماندهی خواهد شد.

هیچ ‌یک از این دو به درخواست کوین تلگراف از آن‌ها برای اظهارنظر در مورد دلایل میزبانی از یک اجلاس بلاک چین در کره شمالی پاسخ ندادند.  بریتانی کایزر (Brittany Kaiser)، فعال سیاسی و فاش کننده رسوایی کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) که سوژه مستند هک بزرگ (The Great Hack) شبکه نتفلیکس بود، توضیح داد که از او هم در ماه آگوست سال قبل از طریق گروه تلگرامی که توسط امز (Emms) سازماندهی می ‌شد برای شرکت در رویدادی در ماه سپتامبر، دعوت شد که در نهایت به دلایل نامعلوم لغو شد.

کایزر به کوین تلگراف گفت که به نظر او امز مسئول برگزاری اولین اجلاس بلاک چین کره شمالی در ماه آوریل که درن هایت به دستگیری گریفیث انجامید، بوده است. او با دفاع از اعضای جامعه بلاک چین که که در آوریل گذشته به این رویداد دعوت شده بودند، گفت که آن‌ها به‌احتمال زیاد از خطرات سفر به کشوری مثل کره شمالی آشنا نبودند. کایزر توضیح داد:

بسیاری از افراد فعال در صنعت بلاک چین افرادی آرمان‌ گرا و عاشق فناوری هستند و نه دانشمندان علوم سیاسی یا متخصصین امور خارجه.

مطابق پیام‌های رد و بدل شده در تلگرام، حدود ۹۰ نفر از اعضای جامعه بلاک چین جزو شرکت‌ کنندگان در این مراسم بودند که برخی از آنها عبارتند از: مو لوین (Moe Levin)، برگزارکننده اجلاس بلاک چین آمریکای شمالی، رن نئو نر (Ran Neo-Ner) ، مدیرعامل آن چین کپیتال (OnChain Capital) و بسیاری دیگر.

این پیام‌ ها همچنین هزینه شرکت در اجلاس را که ۳۴۰۰ یورو (حدود ۳۵۵۰ دلار) برای هر نفر بود را مشخص می کند که شامل بازدید از جاذبه‌های گردشگری، اجلاس‌ها و نشست های کاری مختلف هم می ‌شود.

بنا بر گفته کایزر، امز از او برای شرکت در این رویداد دعوت کرده بود اما او در پاسخ عنوان کرد که نمی‌ تواند سخنرانی کند زیرا او یک شهروند آمریکایی می باشد.

تائید بلاک چین ( اثرگذاران ارزهای دیجیتال )
بلاک چین

آیا کره شمالی یک بازیگر بد برای بلاک چین است؟

کایزر همچنین توضیح داد که گرچه اجلاس ماه آگوست (پارسال) که توسط امز سازماندهی‌ شده بود، به دلایلی نامشخص لغو شد اما او هنوز هم می ‌خواهد بداند که چه کسی از وی و دیگر اعضا خواسته بود که این رویداد را در وهله اول برگزار کنند. کایزر گفت:

می‌ خواهم بدانم که کدام مقام دولتی به دنبال کشاندن آن‌ها به اجلاس بوده است؟ این حرکت با توجه به به خطر افتادن امنیت افراد شرکت‌ کننده بسیار مشکوک است و در نتیجه آن، یکی از محققین بنیاد اتریوم اکنون به زندان افتاده است.

کایزر که صاحب یک مدرک دکترای حقوق بشر با تمرکز روی کره شمالی است معتقد است که علاقه کره شمالی به فناوری بلاک چین شاهد خوبی برای سو استفاده آن‌ها از این فناوری برای تسلط بر دیگران است. سازمان ملل می ‌گوید که کره شمالی یکی از بزرگ ‌ترین تهدیدها علیه حقوق بشر است و بسیاری از موافقت نامه های بین ‌المللی را در زمینه رعایت حقوق حداقلی مردمش را نقض می ‌کند.

کایزر در ادامه عنوان کرد که این کشور با استفاده از وضعیت نامشخص و فقدان قانون‌ گذاری در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال قصد دارد نظریه قرارداد اجتماعی و همچنین موافقت نامه های بین بین ‌المللی را تضعیف کند. او در پایان عنوان کرد:

ما نباید به تمام فناوری‌ های نوظهور با دید مثبت نگاه کنیم. درست است که این فناوری تنها یک ابزار بی ‌طرف هستند، اما برخی از کسانی که از آن‌ها استفاده می‌ کنند نیات خوبی ندارند.