video thumb

تأثیر صندوق های پوشش ریسک بر روی رونق قراردادهای آتی

صندوقی با عنوان صندوق پوشش ریسک یا Hedge fund وجود دارد که از آن به عنوان پوشش سرمایه نیز نام برده می شود. این صندوق ها به سرمایه گذاران خود این امکان را می دهند که در طیف وسیع تری از موقعیت های تجاری و سرمایه گذاری

صندوق های پوشش ریسک یک نوع شرکت خصوصی هستند

اما به طور ساده تر می توان گفت صندوق های پوشش ریسک یک نوع شرکت خصوصی هستند، که افرادی که سرمایه های سنگین و بزرگ دارند، سرمایه خود را در اختیار این شرکت ها قرار می دهند، این شرکت ها نیز با شناسایی موقعیت های خوب این پول ها را سرمایه گذاری می کنند. این شرکت ها کارشان را بسیار خوب انجام می دهند و انواع استراتژی ها را برای سود آوری به کار می گیرند. مدیران این شرکت ها افراد حرفه ای و باتجربه در زمینه سرمایه گذاری هستند.

در این میان در دنیای ارزهای دیجیتال نیز صندوق های پوشش ریسک وجود داشته و فعالیت می کنند، این صندوق ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. در این میان نیز صندوق پوشش ریسکی با نام مدالیون فاندز یکی از اهداف جدید خود را قراردادهای آتی بیت کوین قرار داده است. به نظر می رسد این صندوق که جزو صندوق های مطرح و قدرتمند است، که تا کنون توانسته سودهای خوبی را برای سرمایه گذارانش به ارمغان بیاورد، درصدد ورود بیشتر به بحث قراردادهای آتی بیت کوین می باشد.

قراردادهای آتی برای نخستین بار بر پایهٔ محصولات کشاورزی و بعدها بر پایهٔ منابع طبیعی مانند نفت معامله می‌شدند. قراردادهای آتی مالی در سال ۱۹۷۲ وارد بازار شدند. در سال های اخیر، قراداد بر پایه‌های دیگر مانند ارز، نرخ بهره، و شاخص‌های بازار سهام بسیار متداول شده‌اند و نقش مهمی در کنترل ریسک بازی می‌کنند. در دنیای ارزهای دیجیتالی انواع معاملات متنوع وجود دارد که یکی از انواع آنها «قراردادهای آتی» یا «پیش فروش» است. وقتی که قراردادهای آتی یا پیش فروش بسته می شود. کالا و یا ارز دیجیتالی و یا هر نوع دارایی دیگر گذشته از آنکه قیمت آن در روز اتمام قرار داد چقدر است، به قیمتی که قبلا توافق شده معامله خواهد شد.

در این نوع تبادل ارزهای دیجیتالی طی یک توافق نامه بین دو طرف معامله در تاریخی در آینده که روز آن کاملا مشخص است، کالایی معامله می شود. در این نوع از قرارداد هر دو طرف معامله موظف می شوند ارز مورد توافقشان در هر مبلغی که در تاریخ پایان قراردادشان است، خرید و فروش می کنند. این نوع معاملات در دنیای ارزهای دیجیتالی هدفش تنها کسب سود نیست، بلکه به عنوان یک ابزار کاربرد دارد. و از آن به عنوان ابزار مدیریتی یاد می شود. این ابزار برای جلوگیری از تغییرات قیمت در بازارهای مالی و همچنین با قوانین خاصی انجام می شود.

مجوز ورود صندوق مدالیون فاندز به قراردادهای آتی بیت کوین

در این میان کمیته اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا نیز طی یک گزارش عنوان کرده بود که صندوق مدالیون فاندز این اجازه را خواهد داشت، که وارد عرصه قراردادهای آتی بیت کوین شود. البته اینکه روی این مساله تاکید شده است به این دلیل است که به نظر می رسد، ورود صندوق مدالیون فاندز به بازار قراردادهای آتی بیت کوین می تواند کمکی به پیشرفت و رونق بیشتر اینگونه قراردادها گردد. همچنین Renaissance این دسترسی را به قراردادهای آتی بیت کوین که نقدی باشد را در CME محدود خواهد نمود.

سود ۲۴ درصدی صندوق پوشش ریسک ۱۰ میلیارد دلاری با وجود شیوع ویروس کرونا در جهان و درگیری شرکت ها و دولت ها با مشکلات آن، طی چند ماه اخیر باعث شگفتی همگان شده است. و جالب تر اینکه در ماه مارس سالجاری با وجود اینکه قیمت بیت کوین رو به سمت نزولی و کاهش شدید نهاد، این صندوق پوشش ریسک مدالیون فاندز دارای رشد بیش از ۹ درصدی بوده است.

از آنجایی که قراردادهای آتی دارای معایب و ریسک مخصوص به خود نیز هستند، چون به عنوان یک معامله با ریسک بالا و یکی از ابزارهایی که امکان شکست، بالایی برای ترید دارد، نیز می توان عنوان کرد. مثلا وقتی فشار زیادی بر روی تریدر برای خرید و فروش وجود داشته باشد، ممکن است باعث ضرر و زیان شده و یا خرید و فروشی به طور غیر منتظره اتفاق بیفتد. و این خود یک نوع دستکاری در بازار به حساب می آید که منجر به ضرر و زیان برخی خواهد شد. با این حال طی ماه های گذشته همه شاهد کاهش شرکت کنندگان و معامله گران در بازار قراردادهای آتی بودند. با وجود این موانع پیش بینی ها حاکی از برگشت به شرایط خوب در آینده نزدیک می باشد.

با وجود آنکه قرارداد های آتی کمکی هستند، که شما با آنها می توانید به خرید و فروش ارزهایی که دوست دارید، البته به شیوه استقراضی اقدام کنید. بنابراین می تواند منجر به شرط بندی در این بازارها شوند. همچنین به دلیل مسایل امنیتی و هکرها که ریسک نگهداری از ارزهای دیجیتالی را بالا می برند، برای شما لوریج مورد نیازتان را فراهم می کنند. اما قراردادهای آتی می تواند روشی منحصر به فرد برای محافظت و ایجاد تنوع از هر پورتفو باشد. شما می توانید به جای از دست دادن بیت کوین هایتان با قراردادهای آتی قرارداد فروش خریداری کرده و از دارایی خود به نوعی محافظت کنید.

با وجود همه ریسک ها و مشکلات قراردادهای آتی خبر ورود صندوق پوشش ریسک مدالیون فاندز به این نوع قراردادها و سرمایه گذاری در این زمینه، اثرات خوبی در بازار قراردادهای آتی داشته است. هر چند این شایعه نیز قوت گرفته که سال گذشته سوء ظن هایی نسبت به این امر وجود داشته است که قراردادهای آتی بیت کوین منجر شده است که به طور کاذب قیمت بیت کوین افزایش یاشد و در این زمینه بازار دچار حباب شده است.