video thumb

موانع موجود بر سر راه پذیرش پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

کوین تلگراف با بازرگانان و مدیران Crypto.com و Pundi X مصاحبه کرد تا از وضعیت فعلی پرداخت های ارز دیجیتال

اما با وجود نوید رشد و هیجان در فازهای صعودی ارز دیجیتال، پرداخت با ارز دیجیتال همچنان در بهترین حالت یک بازار گوشه است. کوین تلگراف برای فهمیدن دلیل این امر با بازرگانان و رهبران این صنعت مصاحبه ای انجام داد.

چه کسی امروزه از ارز دیجیتال استفاده می کند؟

به عنوان یک قاعده کلی، از پرداخت ارز دیجیتال در جایی که منطقی است، استفاده می شود. این موضوع برای بازارهای دارک نت باقی مانده است، که طبق گزارش چینالیسیس در ژانویه سال ۲۰۲۰ همچنان به حجم های بالای جدید ادامه می دهند.

علیرغم سهم ناچیز فعالیت ارزهای دیجیتال، بازارهایی که در حال فروش کالاهای عمدتا غیرقانونی هستند به سادگی نمی توانند از مکانیسم های پرداخت سنتی استفاده کنند. با این وجود، این بازارها در مقایسه با تجارت سنتی مواد مخدر مبتنی بر پول نقد که حجم آن سالانه تقریبا ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود، ضعیف تر هستند.

در زمینه تنظیمات قانونی، کریس مارزالک (Kris Marszalek)، مدیرعامل شرکت Crypto.com به کوین تلگراف عنوان کرد که چه نوع محصولاتی شاهد استفاده معنی دار از ارز دیجیتال هستند.

مارزالک به ارقام ارائه دهندگان پرداخت ارز دیجیتال پیشروی بیت پی و کوین بیس کامرس (Coinbase Commerce) اشاره کرد که به ترتیب هر کدام سالانه حجم ۱ میلیارد دلار و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد دارند.

مارزالک بی پرده عنوان کرد که “این ارقام بسیار ناچیز است.”

در واقع، در مقایسه با رقم ۲ تریلیون دلاری ویزا تنها برای یک دوره سه ماهه در سال ۲۰۱۸ ، پرداخت های ارز دیجیتال، مسیری طولانی را طی می کنند.

مشکل در پرداخت ارز دیجیتال

مارزالک مجموعه ای از مواردی را که مانع از پذیرش پرداخت ارز دیجیتال است، شناسایی کرد و اظهار داشت:

“برای اکثریت بازرگانان، همانند اکثریت قریب به اتفاق کاربران بانکداری خرده فروشی، ارز دیجیتال همچنان چیزی ناشناخته است، چیزی است که بسیاری هنوز یاد نگرفتند که به آن اعتماد کنند.”

پکو وان (Peko Wan)، مدیر ارشد اکوسیستم ارائه دهنده ارز دیجیتال Pundi X نیز در این باره به کوین تلگراف گفت:

“درک کلی نسبت به ارز دیجیتال برای استفاده پیچیده یا برای دارندگان ارز دیجیتال همراه با ریسک است.”

این نگرش توسط یک صاحب کسب و کار مستقر در ایالات متحده که یک شبیه ساز هواپیمای تفریحی را اداره می کند، منعکس شده است، که کوین تلگراف با آن مصاحبه کرده است. آنها عنوان کردند که علیرغم افزودن گزینه پرداخت ارز دیجیتال، کسی تاکنون با استفاده از ارز دیجیتال پرداخت خود را انجام نداده است. آنها همچنین عنوان کردند که “مراقب همه ارزهای دیجیتال باشید زیرا کلاهبرداری های زیادی در آنجا وجود دارد.

حتی در بین علاقه مندان به ارز دیجیتال نیز پرداخت های ارز دیجیتال کمی مورد استفاده قرار می گیرد. این مسئله با صدور WBTC برای تأمین مالی غیر متمرکز اتریوم که اکنون بیش از دو برابر کل شبکه لایتنینگ است، نشان داده شده است.

مارزالک معتقد است که بخشی از آن مشکل مرغ و تخم مرغ است که تعداد بازرگانانی را که ارز دیجیتال را مورد پذیرش قرار می دهند، محدود می کند. وی عنون کرد:
“از آنجا که اگر فقط ۵۰ میلیون نفر در سطح جهان در از ارز دیجیتال استفاده کنند، بازرگانان انگیزه کمتری برای تکیه به این فناوری دارند، مگر آنکه در شغلی مشغول به کار باشند که جمعیتی مشابه جمعیت ارز دیچیتال را پوشش می دهد.”

استیبل کوین ها گزینه ای برای نجات؟

یکی از بزرگ ترین مشکلات پرداخت های ارز دیجیتال، نوسانات این دارایی هاست. مارزالک معتقد است که اکثر مردم فقط در مورد نوسانات قیمت ارز دیجیتال آگاهند که این مسئله برای پذیرفتن بازرگانان مناسب نیست.

علاوه بر این، فرض بسیاری از ارائه دهندگان پرداخت ارز دیجیتال این است که بازرگانان می توانند به طور کامل از قرار گرفتن در معرض نوسانات ارز دیجیتال جلوگیری کنند. مارزالک معتقد است که استیبل کوین ها با توجه به سرعت و هزینه ای که دارند، برای تراکنش های تجارت الکترونیکی فوق العاده قدرتمند هستند. وی می بیند که Crypto.com سرانجام استیبل کوین خود را به عنوان بخشی از دیدگاه خود در مورد یک اکوسیستم کامل ایجاد می کند.

کلودیو باروس (Claudio Barros)، صاحب اهل پرتغال DBR Electronica و یکی از تجاری که از راه حل های Pundi X استفاده می کند، معتقد است که استیبل کوین ها می تواند یک افزودنی عالی برای این اکوسیستم باشند:. وی در این خصوص عنوان کرد:

“هرگونه بهبود در ثبات کوین ها یک مزیت خواهد بود، ما به طیف وسیعی از کوین های متصل به کوین های بسیار بی ثبات برای رفع نیازهای مختلف نیاز داریم.”

آیا پرداخت های ارز دیجیتال به یک واقعیت تبدیل می شوند؟

ارز دیجیتال با سیستم های پول الکترونیکی تثبیت شده مانند وی چت در چین و فناوری های جدید مانند کالیبرا رقابت می کند. مارزالک معتقد است که دیجیتال به دلیل عملکرد بهتر و حفظ حریم خصوصی بهتر از هر کدام از این موارد بهتر است.

مارزالک که در هنگ کنگ مستقر می باشد، شخصاً شاهد چگونگی انتقال غیرنقدی در چین بوده است که وی را قادر به پرداخت در یک رستوران پکن نمی کند، زیرا وی چت هنگ کنگ در سرزمین اصلی چین فعالیت نمی کند. در هر صورت، سطح شدید قانون گذاری وی چت باعث می شود که او احساس ناراحتی کند. وان همچنین با اشاره به کشورهای در حال توسعه ، خاطرنشان کرد:

“برای دو سال گذشته، ما همچنین مشاهده کردیم که در کشورهایی که پول محلی با گذشت زمان کاهش یافته است، مردم نسبت به ارز دیجیتال آگاه هستند یا به داشتن ارز دیجیتال علاقه دارند.”

مارزالک در پایان عنوان کرد که برای Crypto.com، پرداخت ها تنها در ابتدای کار خود قرار دارند. اما او به شدت معتقد است که مهم ترین محصول این شرکت است که “پلتفرم کلی ما را در طی پنج سال به صد میلیون کاربر خواهد رساند.”

 ممکن است همین اظهارات برای سایر ارزهای دیجیتال نیز بیان شود.