video thumb

پنج چیزی که در مورد ارزهای رمز پایه باید بدانید

از آنجایی که قابلیت های انکار ناپذیری دارد، خطراتی را هم در بر دارد که باید از آن ها آگاه بود. ارزهای رمز پایه مرحله اصلی دیگر در تکامل اینترنت است. البته این مرحله پیچیده و ترسناک برای سرمایه گذاران است و بررسی اخبار اخیر این مسئله را بهتر نشان می دهد.

تیترهای اخبار اخیرا بر روی موج خیزش قیمت بیت کوین

صاحبان مشاغل طبیعتاً باید از این سؤال کنند که آیا باید راهی را برای پرداخت بوسیله رمزپرداخت و ارزهای دیجیتالی ایجاد کنند تا در پرداخت هایی که بالقوه در حال تغییرند، مسیری را باز کند.

اما رشد ارزهای دیجیتالی و رمزپایه دلالت بر صنعتی خارج از قلمرو مالی می کند. از آنجایی که پیش بینی آینده دشوار است، بنیان ارزهای دیجتالی جای خوبی برای شروع است.

ارزهای رمز پایه چه هستند؟

به زبان ساده، ارزهای رمز پایه، ارزهای دیجیتالی ای هستند  که فقط به صورت آنلاین موجود هستند و از طریق تکنولوژی همتا به همتا مدیریت می شوند. بر عکس ارزهای فیات که توسط یک کشور منتشر و توزیع می شوند، ارزهای رمز پایه هیچ موجودیت کاغذی ندارد و هیچ بانک مرکزی ای متولی آن نیست.

به هر ترتیب، آن ها مانند بسیاری از ارزهای دیگر کاربرد دارند یعنی به عنوان ابزاری برای پرداخت و سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها را می توان از یک صرافی معتبر خریداری کرد یا این که به صورت آنلاین از پلتفرم های مختلف به دست آورد. حتی می توان میزان کمتر از یک واحد را خریداری کرد. به این معنا که می توان پول خرد یک واحد ارز دیجیتالی را نیز در اختیار داشت.

کل بیت کوینی که در جهان وجود دارد محدود به ۲۱ میلیون بیت کوین است و این باعث می شود تا سرمایه گذاری بالقوه برای این میزان ارزشمند وجود داشته باشید. اما با وجود این که بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتالی جهان است، این را باید در نظر داشت که این تنها یکی از ارزهای دیجیتالی در جهان است و نمونه های دیگری چون ریپل، لایت کوین و دس و غیره وجود دارد که نفوذ قابل قبولی را در بازار به دست آورده اند.

بنابر قول درن پرلین، مدیر پرداخت ها و پردازشگر و مدیر خدمات ریانه ای بازر سرمایه RCB در بالتیمور امروز قریب به ۲۰۰۰ ارز دیجیتالی در بازار وجود دارد که مطمئن هستم بسیاری از آن ها شرایط لازم و تکنولوژی مطلوب را ندارند و آنچه در این رابطه اتفاق می افتد این است که حجم زیادی از نوسانات را ایجاد می کند.

در حالی که رمز ارزها به خودی خود جذاب هستند، هیجان بیشتری در اطراف شبکه  که باعث قدرت آن ها می شود، وجود دارد. این جذابیت معروف به بلاک چین است. بیت کوین اولین استفاده از فناوری بلاک چین را ایجاد کرد، اما این دو یکسان نیستند. بلاک چین یک سیستم به طور مداوم در حال رشد از سربرگ های رمزگذاری شده است، که همه با هم ارتباط دارند و به طور گسترده در بین بسیاری از کاربران توزیع شده اند. ایجاد تغییر در هر بلاک مستلزم ایجاد تغییر در بلاک قبلی است و هر جایگزینی ای یک رکورد در بلاک ثبت می کند و این زنجیره ای بودن باعث می شود تا فرایند هک صورت نگیرد.

از آنجایی که سرمایه گذاران بر روی توانمندی های بالقوه ارزهای دیجیتالی به عنوان جایگزینی برای سرمایه گذاری یا سامانه ها پرداختی تمرکز دارند، این پتانسیل بلک چین است که می تواند در نهایت تحول آمیز باشد.

درن پرلین می گوید: اینجا واقعاً دو مکتب فکری وجود دارد. یکی از این دو مکتب فکری از ارزش های ذخیره شده در آن است که شما را به درستی توانمند می کند تا این ارز رمزپایه را به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات استفاده کنید … اما وقتی به این موضوع عمیق تر می شوید، آنچه پیدا می کنید این است که پروتکل ها در حال رشد کردن هستند. به این معنی که اهداف این چیزها را می توان ارزش واقعی به حساب آورد.

ارزهای رمز پایه از کجا آمده اند؟

بر عکس ارزهای فیات، ارزهای دیجیتال توسط یک بانک مرکزی منتشر نمی شوند. بر عکس، آن ها استخراج می شوند. استخراج کلمه ای ست که اشاره بر یک سری از اعمال بر رمز گشایی کدهای ارز دیجیتالی دارد. ماینر ها به وسیله رایانه های قدرتمند برای رمزگشایی انتقالات ارز رمز پایه زمان می گذارند و آن ها را به بلاک چین اضافه می کنند. برای انجام این کار، آنها با سکه های جدید پاداش می گیرند. این فرایند به سخت افزار خاصی احتیاج دارد و از مقدار قابل توجهی انرژی استفاده می کند که این روند را گران می کند.

میچ استیو، تحلیلگر سرمایه بازار آر بی سی، در سان فرانسیسکو، چنین عنوان می کند که، مسائل مربوط به استخراج و ماینینگ، احتمالا با صرف زمان زیاد بر روی یک تکنولوژی بدیع رفع می شود. این تکنولوژی جدید شبکه لایتنینگ نام دارد. این تکنوولژی به مثابه یک قرار داد پرداخت عمل می کند که می تواند در بالای بلاک چین ارز رمزپایه لایه بندی شود تا اینکه سرعت نقل و انتقال زیاد شود و انرژی هدر رفته نیز کاهش یابد. شبکه لایتنینگ در حال حاضر در حال کار است و فقط به زمان نیاز دارد.

ارزهای دیجیتال چه منافعی را ایجاد می کنند؟

با استفاده از تکنولوژی غیرمتمرکز بلاک چین؛ نقل و انتقالات ارزهای رمز پایه نیاز به یک میانجی دارد که بتواند هزینه نقل و انتقالات را کمتر کند و هیچ قدرتی هم نتواند این مبادلات را لغو یا اینکه مداخله ای در آن انجام دهد.

به عنوان مثال، شخصی که مایل به ارسال پول بین المللی به خانواده یا خرید یک محصول است، معمولاً برای تبدیل ارز از یک ارز دیگر با پرداخت هزینه برای تبدیل و همچنین برای معامله به یک واسطه نیاز دارد. بسته به نحوه انتقال وجه نیز می تواند تأخیرهایی ایجاد کند.

با ارزهای دیجیتالی ای نظیر بیت کوین، مبادلات می تواند با یک مبلغ کارمز واحد تا چند دقیقه هم به طول بیانجامد. همچنین با استفاده از اتصال اینترنتی می توان از هر نقطه جهان این کار را شروع کرد. برای مشاغل، این ممکن است نوید بخش معاملات ارزان و تقریباً لحظه ای باشد که بتواند از مرزهای مختلف با عمکرد یکسانی استفاده کند و این می تواند صنعت پرداخت و حواله های جهانی را متحول کند.

هزینه کارمزد ارسال ارز برای افرادی که از خدمات انتقال پول استفاده می کنند بسیار زیاد است. گزینه هایی که امروزه وجود دارد به نظر می رسد چیزی باشد که به شدت بالقوه مختل کننده آن فضا باشد. با استفاده از ارزهای رمزنگاری و دیجیتال می توان این کار را سریعتر، ارزانتر و با سطح مشابه انجام داد ولی نه با سطح بالاتری از امنیت در ارتباط با آن.

بلاک چین نیز به عنوان ابزاری که هیچگاه هک نمی شود، معرفی می شود. از آنجا که دفترچه توزیع شده به این معنی است که شواهدی از هر تراکنش در هر رایانه موجود خواهند ماند و در یک در زنجیره تکثیر می شود، اگر حتی تعدادی از این موارد هک شده باشند، هنوز سوابقی وجود خواهد داشت که جزئیات معاملات صحیح را نشان می دهد.

خطرات چیست؟

در حالی که توانمندی رمز ارزها غیرقابل انکار است، خطرات زیادی نیز باید، هم به عنوان سرمایه گذاری و هم به عنوان ارز معاملاتی، در نظر گرفته شود.

اولا، ماهیت غیر متمرکز ارزهای رمزپایه با کاهش روبرو می شود زیرا عدم حمایت دولت به معنای عدم محافظت دولت نیز هست. استیوز می گوید این می تواند به این معنا نیز باشد که دولت شور و تمایلی برای اعمال مجرمانه ای که رخ می دهد ندارد و در صورتی که سرقتی صورت بدهد، پیگیری دولتی نخواهد داشت.

از آن جایی که خود بلاک چین امکان هک ندارد، مواردی از سرقت از صرافی هایی که ارزهای رمزپایه را می خرند و می فروشند وجود داشته است. بر اساس گزارش رویترز، در ماه ژانویه در ارز دیجیتالی ای به ارزش حدودی ۵۳۰ میلیون دلار از صرافی کوین چک در ژاپن ربوده شد.

همچنین کیف پول های دیجیتالی که مشتریان برای ذخیره ارزهای رمزپایه از آن استفاده می کنند، به طور بالقوه آسیب پذیر هستند. به گفته استیو، نکته ضعف در امنیت مجموعه کدها یا کلیدها است که برای دسترسی به کیف پول استفاده می شود. اگر کدها به سرقت بروند – به عنوان مثال هک تلفن هوشمندی که در آن ذخیره می شوند – می توان از کیف پول دیجیتال تخلیه کرد.

وی می گوید: ما فکر می کنیم که هکرها بیشتر و بیشتر سعی در سرقت و باز کردن کیف پول های غیر امن دارند، این یک خطر مهم است.

خطر دیگری که ممکن است در کاهش اخیر ارزش بیت کوین نقش داشته باشد، خطر اقدام دولت است. استیوز می گوید، در حالی که ممکن است کشورها نتوانند به طور کامل رمزپرداخت را خاموش کنند، اما می توانند تجارت را غیرقانونی کنند. نگرانی از این که چین و کره جنوبی فقط در ماه ژانویه این کار را انجام دهند، باعث افزایش فروش بیت کوین شده است. در صورت تلاش دولت ها برای ردیابی جریانهای مشمول مالیات بر پول و فعالیتهای بالقوه مجرمانه، می توان سطح دیگری از مقررات را نیز به کار گرفت. برای بسیاری، کاهش اخیر قیمت برخی ارزهای رمزنگاری – بیت کوین بیش از نیمی از ارزش خود را از ماه دسامبر از دست داده است – آنها را به عنوان سرمایه گذاری قانع کننده تر می کند.

وی گفت: تعیین ارزش هر یک از این ارزها (ارزهای رمزنگاری شده) در سطح بالایی ناشی از پروتکل هایی است که در حال ساخت هستند. این یک تلاش بسیار زیادی برای تعیین آن است و به همین دلیل است که در بسیاری از موارد سرمایه گذاری امروز بسیار سخت است.

چه آینده ای در انتظار ارزهای دیجیتالی است

به گفته پرلین، در حالی که ارز رمزنگاری فضایی جدید را در دنیای مالی و پولی به وجود آورده باشد، بسیاری از سرمایه گذاران در حال حاضر بیت کوین را در سراسر جهان قبول می کنند – و تکنولوژی بلاک چین پتانسیل تأثیرگذاری بر صنایع مختلف را دارد.

علاوه بر پول های جهانی، ماهیت غیر متمرکز بلاک چین امکان بازنگری در ماهیت صنعت را ایجاد می کند. با این امکان که مشخصات مشتری در یک پایگاه داده توزیع شده معتبر، که می تواند توسط مصرف کننده مدیریت شود، با دسته بندی مشاغل و اختیاراتی که مایل باشد، ذخیره می شود.

این همچنین می تواند هر صنعتی را که از برنامه ها یا قراردادهای وفاداری استفاده می کند، تحت تأثیر قرار دهد. این فضای به طور کلی پتانسیل رشد عظیمی را دارد. مهمترین نکته در این امر باید در نپر گرفت این است که، پیشرفت مداوم در رمز ارزها وجود دارد. زیرا این نوع از ارزها برنامه ها و معاملات سریعتر با هزینه کمتر را فراهم می کنند. استیوز می گوید: آیا ارز رمزپایه ارز اصلی جهان خواهد بود یا خیر، معلوم نیست . اما چند سکه به ارزش تریلیون دلار وجود دارد.