video thumb

روسیه، سیستم رأی‌دهی الکترونیکی مبتنی بر بلاک چین را مورد آزمایش قرار می‌دهد

بر اساس گزارش های منتشر شده، روسیه قرار است در ماه سپتامبر یک سیستم رأی دهی الکترونیکی مبتنی بر بلاک چین را مورد آزمایش قرار دهد. این سیستم جدید با همکاری Rostelecom، بزرگ ترین ارائه دهنده یکپارچه روسیه و Waves Enterprise توسعه داده شد.

یکی دیگر از آزمایشات رای گیری الکترونیکی بلاک چین اخیر در روسیه پس از متحمل شدن تعدادی از مشکلات و حملات در فیاسکو به پایان رسید. دولت روسیه از یک ارائه دهنده خدمات مختلف و راه حل های دیجیتال به نام Bitfury، برای این اجرای خاص استفاده کرده است. آرتم کلیخوف (Artem Kalikhov)، مدیر ارشد تولید شرکت Wave Enterprise در این باره به کوین تلگراف گفت که کار آنها با Rostelecom مستقل از آزمایش قبلی است. کلیخوف عنوان کرد که این سیستم توسعه یافته توسط Waves، اثبات دانش صفر و بسیاری از اولیات رمزنگاری پیشرفته دیگر را به کار می بندد.

این تیم با استفاده از پنج کلید رمزگذاری اصلی، ایمنی این پلتفرم را تضمین می کند:

“آنها کلید رمزگذاری ایجاد می کنند، این کلیدها در یک روش غیر متمرکز با استفاده از نودهای بلاک چین تولید می شوند که خدمات رمزنگاری را اجرا می کنند. این کلیدهای عمومی روی بلاک چین منتشر می شوند.”

بعداً این پنج کلید در یک کلید اصلی که برای رمزگذاری کلیه تراکنش های بلاک چینی مورد استفاده قرار می گیرند، ترکیب می شوند. برای رمزگشایی نتایج رأی دهی، یک فرد باید کلیدهای خصوصی مربوطه را در اختیار داشته باشد. در مورد این سوال که چه کسی کلید خصوصی را در اختیار خواهد گرفت، کلیخوف توضیح داد که آنها باید توسط ناظران مستقلی نگهداری شوند. وی تصدیق کرد که این تصمیم در نهایت خارج از کنترل Wave است.

در گذشته، بسیاری از انتخابات روسیه به دلیل بی عدالتی و عدم شفافیت انتقاد کرده اند. ما از کلیخوف پرسیدیم که آیا آنها درخواستی برای ایجاد یک راه فرار از طرف شریک دولتی خود، Rostelecom دریافت کرده اند یا خیر. وی در پاسخ عنوان کرد: “نه ، ما در چنین تلاش هایی شرکت نمی کنیم، ما اعتبار خود را ارج می نهیم. ما از شفافیت و عدم تمرکز حمایت می کنیم”، وی در ادامه افزود:

در واقع، ممکن است شگفت آور به نظر برسد، اما شرکای ما از رستلکام واقعاً مشتاق هستند که همه چیز را شفاف و قابل اثبات کنند.
به گفته کلیخوف، این شرکت در حال حاضر بر روی مقیاس بندی سیستم به ده ها میلیون کاربر متمرکز است. این شرکت در حال حاضر حدود یک دهم از این مقدار را کنترل می کند. وی در این رابطه عنوان کرد:

“اولین اجرای سیستم جدید برای دومای دولتی که مجلس سفلای مجمع فدرال روسیه است، صورت می گیرد یعنی انتخابات ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۲۰ در روز رای گیری متحد در مناطق کورسکا و یاروسلاوسایا. گفتنی است که تقریبا ۶۰۰۰۰۰ رای دهنده می توانند در این رای گیری الکترونیکی شرکت کنند.”

اگر آزمایش اولیه موفقیت آمیز باشد و این پلتفرم تازه توسعه یافته تبدیل به ستون اصلی روند انتخابات آنلاین روسیه شود، این کشور می تواند اولین کشور بزرگی باشد که از فناوری بلاک چین برای رأی گیری استفاده می کند.