video thumb

اهمیت هویت غیرمتمرکز در پی شیوع همه گیری کووید ۱۹

با توجه به هک های بسیاری که اخیرا صورت گرفته است، توسعه هویت خود-مختار باید از اولویت های اصلی هر شرکت، قانون گذار و سرمایه گذار باشد که در صنعت امنیت فعالیت می کنند. برای پیمایش خوب در دنیای دیجیتال، باید بتوانیم به راحتی و با ایمنی هویت دیجیتالی خود را تثبیت کنیم. به طور سنتی، نام کاربری، گذرواژه و برخی از آرکانا های بی اهمیت مانند اولین نام حیوان خانگی ما اطلاعات کلیدی است که در اختیار موسسات برای ایجاد هویت دیجیتالی ما بوده است. متاسفانه این سیستم هزینه بالایی داشته است.

اعتماد به اشخاص ثالث برای نگهداری ایمن اطلاعات شخصی ما پیشنهادی پرخطر است. تعداد هک هایی که منجر به سرقت داده های شخصی شده اند حیرت انگیز است. در ۱۵ مورد از این موارد، داده های شخصی ۳٫۵ میلیارد نفر به سرقت رفته است. و وقتی اطلاعات شخصی ما به سرقت رفت شد، دیگر نمی توانیم آن را پس بگیریم.

خوشبختانه، ما می توانیم امنیت داده های شخصی را تقویت کرده و نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را با راه حل های غیرمتمرکز هویت، مانند هویت خود مختار یا SSI برطرف کنیم. اصل اساسی هویت خود مختار این است که افراد به جای اشخاص ثالث و مقامات مرکزی قادر به کنترل نحوه استفاده، اشتراک و دسترسی به هویت خود هستند. یک سیستم هویت خود مختار از طریق فناوری بلاک چین غیرمتمرکز کیف پول های دیجیتالی تخطی ناپذیر را روی تلفن هوشمند ایجاد می کند که افراد را قادر می سازد اطلاعات هویتی را بدون به خطر انداختن امنیت به اشتراک بگذارند.

هویت خود مختار به جای اعتماد به شخص ثالث برای ذخیره داده های شخصی، با ایمن کردن اطلاعات شخصی فرد در اختیار او، لایه ای از اعتماد و ایمنی را ایجاد می کند. افراد می توانند داده های شخصی را – به روشی محدود و غیر قابل کپی – از طریق تلفن های هوشمند خود به اشتراک بگذارند. این فرآیند همچنین با تأیید صحت داده های به اشتراک گذاشته شده توسط شخص ثالث مورد اعتماد، به شخصی که درخواست داده را ارائه داده است اطمینان می دهد.

پس از شیوع همه گیری کووید ۱۹، علاقه به اشتراک ایمن داده های شخصی از طریق هویت خود مختار بسیار افزایش یافته است. در تلاش برای بازگشایی جوامع و اقتصادهای ما، راه حل هایی برای حمل و ارائه اطلاعات سلامت دیجیتال در حال ظهور است. به عنوان مثال، شرکت های پیشرو در صنعت در حال توسعه روش های محرمانه و ایمن برای تأیید نتایج آزمایش کووید ۱۹ هستند که می تواند به کسب و کارها، صنایع و سازمان های بهداشتی اجازه دهد تا با اطمینان، فعالیت خود را از سر بگیرند. سایر مبتکران در حال کار بر روی گواهینامه های دیجیتالی هستند که به افراد اجازه می دهد اثبات کنند که از این ویروس بهبود یافته اند یا اگر آزمایش مثبت یا منفی داشته باشند، به افراد کمک می کند تا به زندگی عادی خود برگردند.

این راه حل ها – همچنین به عنوان گذرنامه های سلامتی نیز شناخته می شوند – می توانند اثبات قابل تأیید ارائه دهند که فرد دارای آنتی بادی های ویروسی است که باعث کووید ۱۹ می شود یا اینکه پس از تولید واکسن، ایمن سازی شده است. این گذرنامه ها به افرادی که از ابتلا به ویروس در امان هستند و امکان شیوع آن را ندارند، امکان بازگشت به محل کار و اماکن عمومی خود را دارند، زیرا افراد می توانند به سرعت داده های بهداشتی قابل تأیید و قابل اعتماد خود را ارائه دهند. به عنوان مثال، کسب و کارها می توانند کد QR را روی تلفن ورودی ساختمان اسکن کنند. مردم می توانند خیال آسوده ای داشته باشند تا بتوانند آزادانه در جامعه حرکت کنند و راهی به سمت عادی شدن امور را شروع کنند.

ثابت شده است که نیاز فوری برای به اشتراک گذاشتن داده های بهداشت شخصی در طی همه گیری، یک کاتالیزور برای علاقه به راه حل های غیرمتمرکز هویت است. با این حال، این راه حل ها فراتر از داده های سلامت ادامه می یابد ما می توانیم آنها را برای طیف گسترده ای از کاربردها، مانند دسترسی به خدمات مالی و دولتی برای ثبت نام در دانشگاه و حتی جایگزینی کارت های کتابخانه و یا مجوزهای رانندگی صادر شده توسط دولت، اتخاذ کنیم.

ارزش یک هویت ایمن، قابل تائید و قابل توزیع به سختی قابل اغماض است. پذیرش گسترده راه حل هایی مانند هویت خود مختار با ورود به وب سایت ها خطر نام کاربری و رمزهای عبور را از بین می برد. و حتی هنگام هک شدن اطلاعات شخصی، نام، شماره تأمین اجتماعی یا تاریخ تولد ارزشی ندارند زیرا هیچ مجرمی بدون داشتن هویت خود مختار لازم نمی تواند کاری با این اطلاعات انجام دهد. ما در حال ورود به دنیایی هستیم که سارقان قادر به افتتاح حساب بانکی یا گرفتن کارت اعتباری به نام شخص دیگری نیست.

از آنجایی که همه گیری کووید ۱۹ همچنان زندگی ما را به صورت آنلاین تغییر می دهد، مدت زمانی است که کشور ما باید هویت خود مختار را برای همه شهروندان خود داشته باشد. متأسفانه، این یک دوره طلایی برای جرایم هویتی است – جرمی که اغلب به افرادی که تحمل آن را ندارند، آسیب می رساند.