سرمایکس
video thumb

وجود باگ فنی در شبکه اتریوم به دلیل نقصان تنوع در قراردادهای هوشمند

بر اساس تحقیقات مشترک انجام شده در دانشگاه‌های «نورت ایسترن» و مریلند، نقصان تنوع در قراردادهای هوشمند اتریوم (ETH) تهدیدی جدی علیه اکوسیستم بلاک چین این ارز دیجیتال ایجاد کرده است.

تحقیقات انجام شده با عنوان “تحلیل توپولوژی قراردادهای اتریومی” نشان می‌دهند که اغلب قراردادهای هوشمند اتریومی بر گرفته از نسخه‌های کپی شده از دیگر قراردادهای موجود در بازار بوده که همین امر موجب ایجاد تهدید بالقوه حامل کدهای آسیب پذیر و یا باگ در بدنه قراردادهای هوشمند این ارز دیجیتال شده است.

این تحقیقات که با پشتوانه بنیاد ملی علوم آمریکا انجام شده، ریزکدهای قراردادهای هوشمند اتریومی در ۵ میلیون بلاک ساخته شده است. نخست اتریوم در سال ۲۰۱۵ را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. محققان همچنین اطلاعات جمع آوری و اصلاح شده از ماشین مجازی اتریوم را جهت بررسی تراکنش‌های انجام شده میان قراردادهای هوشمند و کاربران را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گفته محققان، تا به امروز، تعداد قراردادهای هوشمند اتریومی سه برابر میزان کاربران آن بوده که همین امر نشان دهنده وجود باگ در سیستم اتریوم به حساب می‌آید. به علاوه، بیش از ۶۰ درصد از قراردادهای تولید شده هیچ‌گاه در تراکنش‌های انجام شده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. همچنین کمتر از ۱۰ درصد از این قراردادهای کاربر محور ماهیت انحصاری داشته‌اند. محققان همچنین معتقدند استفاده مجدد از کدهای قراردادهای اترویمی توسط کاربران، تاثیر گسترده‌ای بر تعداد کاربران این ارز دیجیتال داشته و همین امر منجر به نشان دادن موفقیت کاذب اترویم در آمارهای این شبکه ارزی دیجیتال شده است.

به جز مساله نقصان گوناگونی در قراردادهای هوشمند اتریومی که منجر به تحمیل تهدید بالقوه علیه تمامی اکوسیستم بلاک چین این ارز دیجیتال شده، مشکل دیگر موجود در این شبکه به وجود باگ‌های زیاد در پروفایل کاربران اتریویمی باز می‌گردد که در نتیجه منجر به سکون ۱۷۰ میلیون دلاری ارزهای این شبکه شده است.

لازم به ذکر است اترویم یک شبکه ارزی دیجیتال عمومی با منبع باز است که توسط «ویتالیک بوترین» طراحی و ساخته شده است. این ارز دیجیتال از قراردادهای هوشمند و همچنین ارزی به نام اتر بهره برده و فعالیت رسمی خود را از تاریخ ۳۰ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز نموده است.

اتریوم در حال حاضر با ۲۰٫۶ میلیارد دلار دارایی، دومین شبکه ارزی هوشمند جهان به حساب می آید که ارزش هر اتر در بازار امروز رقمی معادل ۲۰۰ دلار می‌باشد.

در اواسط ماه اکتبر سال جاری میلادی، وب سایت کوین تلگراف گزارشی در خصوص مشکلات موجود در قراردادهای هوشمند اتریومی منتشر کرده و مدعی شد که این نقص فنی منجر به تحمیل ضرر مالی ۳۸ هزار دلاری به کاربران این ارز دیجیتال شده است.

در آوریل سال جاری میلادی نیز اتریوم تمامی توکن‌های صادر شده  ERC20  خود را به دلیل وجود باگ در سری قراردادهای هوشمند جدید خود به حال تعلیق درآورد. گفته می شود این باگ به هکرها اجازه می‌داد تا تعداد زیادی از توکن‌های تقلبی را وارد شبکه اتریوم کرده و با بهره گیری از آدرس‌های عادی، آنها را به عنوان توکن اصلی به مشتریان واگذار کنند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version