سرمایکس
video thumb

نیک زابو از مقیاس‌پذیری اجتماعی بلاک‌چین می‌گوید

لیست عناوین این مطلب

نیک زابو در وبلاگ خودش با نام Unenumerated، درباره‌ی دیدگاه‌ها و ایده‌هایش در رابطه با بلاک‌چین مطالب مختلفی می‌نویسد و همچنین منافع اجتماعی و اقتصادی آن را برجسته می‌کند.

نیک زابو(Nick Szabo) که اغلب به عنوان یک نابغه‌ در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، طیف گسترده‌ای از مسائل مهم در صنعت فناوری و حواشی آن را درک می‌کند. بعلاوه وی یکی از افراد پیشرو در زمینه‌ی بلاک‌چین و حوزه‌ی رمزنگاری است، تاجایی که برخی معتقد هستند او از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده کرده تا اولین رمزارز غیرمتمرکز جهان، بیت‌کوین را بسازد. در ادامه‌ به برخی از صحبت‌‌های او می‌پردازیم.

bitcoin scalability

از آغاز این دهه کشور یونان خود را در میان بحران اقتصادی و بدهی‌های کلان یافت. در آن هنگام دولت یونان از صندوق بین‌المللی پول(IMF) کمک‌های مالی دریافت کرد که بعد از آن موفق به بازپرداخت هیچ کدام از این کمک‌های مالی نشد.

هنگامی که دولت دیگر هیچ راهی برای دریافت کمک مالی نداشت، شروع به تعطیلی بانک‌ها کرد، سرمایه‌های مردم را بلوکه کرد و برچسب تغییرات بنیادی بر روی کارهایش زد.

از آنجایی که حساب‌های بانکی در این کشور مدیترانه‌ای بسته شده بود، مردم قادر به برداشت پول خود نبودند. در نتیجه به علت کمبود نقدینگی فروشگاه‌ها برای تامین موارد مورد نیاز به جای پول از اسکریپ (نوعی سند بدهی همانند چک یا وثیقه) استفاده می‌کردند.

یکی از ویژگی‌های مهم این چنین ارزی این است که در زنجیره‌ای بسته قرار دارد. به طرز عجیب و غریبی در حال حاضر شکل اقتصادی بیت‌کوین دقیقا همانند انزوای اقتصادی ارائه شده توسط اسکریپ‌ها است.

شهروندان یونان می‌توانند به بیت‌کوین به عنوان یک راه حل که به صورت شخصی صادر شده یا حتی جایگزین بالقوه‌ای برای اسکریپ نگاه کنند.

بلاک‌چین یک زنجیره‌ی طولانی از مبادلات است و بلاک‌چین

در حالی که خود بلاک‌چین مقیاس‌پذیر است، یکی از راز‌های موفقیت بیت‌کوین نیز مقیاس پذیری اجتماعی آن بوده است.

مزیت مستقیم و برجسته‌ی مقیاس‌پذیری اجتماعی، به حداقل رساندن نیاز به اعتماد‌سازی است. بلاک‌چین می‌تواند با استفاده شرایط و قرارداد‌های شناخته شده‌ی دیجیتال و کاهش آسیب‌پذیری و خطرات مربوط به انتقال پول، باعث افزایش میزان اعتماد به شبکه شود.

نیک سابو مقیاس پذیری اجتماعی را به این شکل تعریف کرد:

توانایی یک موسسه، یک رابطه یا تلاش مشترک بین چند نفر که شامل آداب و رسوم، قوانین و یا ویژگی‌های دیگری است، که باعث محدود کردن یا ایجاد انگیزه در رفتار شرکت‌کنندگان می‌شود تا بر کاستی‌های ذهن انسان غلبه کند. در جنبه‌های انگیزشی یا محدودیتی، موسسه‌ی نام برده می‌تواند مشخص کند چه کسی یا چند نفر می‌توانند با موفقیت شرکت کند.

Nick Szabo

 

 

 

به گفته‌ی زابو شبکه‌ی اتریوم یکی دیگر از شبکه‌هایی است که نقش عظیمی در راه قرارداد‌های هوشمند ایفا کرده و مشوق افزایش اعتماد در کد و در نهایت تنوع مقیاس‌پذیری بوده است.

این ساخته‌ی ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) به وسیله‌ی قرارداد‌های هوشمند انجام فعالیت‌های dapp را ممکن می‌سازد. قرارداد هوشمند یک نرم‌افزار از پیش برنامه‌ریزی شده است که به وسیله‌ی برخی قوانین محدود می‌شود. این کد همچنین چگونگی کار کرد خودش را در زمان فعال شدن بر روی بلاک‌چین اتریوم، کنترل می‌کند.

ایده‌ی اولیه قرارداد‌های هوشمند، کاهش مداخله‌ی انسانی در بلاک‌چین و کاهش هزینه‌های جاری بود.

این همان کدی است که در پایان روز و قبل از جابجا کردن سرمایه، انجام شدن شرط مورد نظر را چک می‌کند. از اینجا به بعد اهمیت علم محض در توسعه‌ی جامعه‌ی قرن ۲۱ برای ما مشخص می‌شود.

نگاهی به تکامل آینده

امروزه کاربرد علم در بسیاری از زمینه‌ها مشخص شده است. در حالی که دولت‌ها برای پروژه‌های پژوهشی مختلف سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، این نکته که آن‌ها نباید مجاز به حمایت از این نظریه‌های علمی برای رویکرد‌های دیگری باشد، بسیار مهم است.

سپس جوامع باید در پذیرش این تحقیقات علمی بدون هیچ گونه تعصبی، دموکراتیک عمل کنند:

برای به حداقل رساندن تعصب ضروری است که ما مجددا موسسات علم بنیاد را طراحی کنیم و سپس منابع مالی این نهاد‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که آیا آن‌ها برای ترویج یک دیدگاه متضاد حمایت مالی می‌شوند یا خیر.

Nick Szabo

به این ترتیب، آیا بهترین راه بررسی این اعمال استفاده از پلت‌فرم‌های کدنویسی منبع باز و دفاتر توزیع نیست؟

سابو در مقاله‌ای تحت عنوان “چگونگی موفقیت یا شکست در مرزهای آن” توضیح داده که سلطنت چین در زمان اوج خود در قرن پانزدهم چگونه از ناوگان قدرتمند و کشتی‌های بزرگ خود برای نشان دادن قدرت و موفقیت خود استفاده می‌کرده، در حالی که پرتغالی‌ها  با استفاده از قایق‌های کوچکی در سراسر جهان قایقرانی کردند و توانستند مستعمرات تجاری خود را بنا کنند.

امپراتوری پرتغالی‌ها هرگز قادر نبود در مقابل عظمت چین ایستادگی کند، اما آن‌ها طی مبادلات خود توانستند به سود‌های کلانی دست یابند. در انتها می‌توانیم بگوییم که ناسا(NASA) را می‌توان جایگزین امپراطوری چین آن زمان در نظر گرفت که حالا پیشرو در صنعت اکتشافات فضایی است و شاید بتوان گفت که این نابغه‌ی رمزنگاری به صورت کنایه، رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین را به عنوان نسل بعدی فناوری معرفی کرده است.

شما می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید و برای مشاهده قیمت های لحظه ای ارزهای دیجیتالی و مشاوره با پشتیبانان و کارشناسان حرفه ای ارزجو به آدرس arzjoo.com مراجعه کنید.

 

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version