سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

افزایش حجم ۱ تریلیون دلاری تجارت جهانی با استفاده از بلاک چین‌

انجمن اقتصاد جهانی این هفته با انتشار گزارشی اعلام کرد که تکنولوژی لجرهای توزیعی مانند بلاک چین می‌توانند طی ۱۰ سال آینده، حجم تجاری جهان را تا بیش از ۱ تریلیون دلار در سال افزایش دهند.

در حالیکه تکنولوژی لجرهای توزیعی (DLT) در حال ایجاد انقلابی در فرآیند مشارکت دولت ها در اقتصاد هستند، این لجرها حتی بخشی از قوانین آینده زنجیره تامین واردات خوراکی ها و نوشیدنی ها را نیز در دست خواهند گرفت.

یافته‌های پژوهشگران در این خصوص که به تازگی تحت عنوان “تکنولوژی تجاری – نسل جدید تجارت و زنجیره مالی تامین” منتشر شده، نگاهی به تکنولوژی‌هایی انداخته که به گفته آنها در حال رقم زدن چهارمین انقلاب صنعتی جهان بوده که می‌تواند “هیولای کاغذی” فناوری‌های قدیمی را با بهینه سازی جریان‌های تجاری و زنجیره‌های عرضه، ضربه پذیر کند.

به اعتقاد این پژوهشگران، تامین مالی شکاف موجود در تجارت جهانی چیزی حدود ۱٫۵ تریلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت؛ رقمی که می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ حتی تا ۲٫۴ تریلیون دلار نیز افزایش یابد. اما با از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه و بکار گیری موثر فرآیندهای تجاری، DLT می‌تواند با ایجاد حجم تجاری جدید، تا سقف ۱٫۱ تریلیون دلار از این شکاف را جبران کرده و حجم تجاری جهان را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

واحدهای تجاری کوچک و متوسط بیشترین سود را از فعالیت DLT ها برده و بازارهای جدید در پیش روی آنها گشوده خواهد شد. روش‌های فعلی موروثی که بسیار هم پر هزینه و زمانبر هستند، به سود شرکت‌های چند ملیتی بزرگ بوده و از طریق تاسیس واحدهای تجاری و تامین روابط زنجیره‌ای به آنها کمک می‌کند.

به عنوان نمونه در بخشی از پژوهش حاضر آمده است: شرکت‌های IBM و Maersk اخیرا حمل محموله‌های گُل از کنیا به بندر روتردام در هلند را به صورت آزمایشی آغاز نموده‌اند که خود منجر به تجمع بیش از ۲۰۰ سند ارتباطی شده است. این یعنی جمع شدن توده‌ای بزرگ از اسناد در طول یک مسیر.

فرآیند کاغذ بازی طی قرون گذشته میراثی از خطا و اشتباهات، خطرات و تاخیر را به یادگار گذاشته و به زمان واقعی مورد نیاز در به روز رسانی و پیگیری را ایجاد کرده است. در واقع، DLTها به عنوان پایگاه‌های اطلاعاتی مشترک و اما امن بوده و اتلاف زمان، تاخیر و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش داده‌اند.

اگر دستاوردهای بهره وری کافی نباشد، نتیجه این بحث چیزی جز تقلب نخواهد بود. طی سالهای اخیر، بانک‌ها میلیون‌ها دلار از سرمایه خود را از طریق کلاهبرداری در تجارت فلزات از دست داده‌‌‌اند که دلیل آن هم اعتماد به اسناد تقلبی و انباری از رسید‌‌های مالی گسترده بوده که تمامی اینها از طریق تحقق بخشیدن به DLTها بر طرف خواهد شد.

ضمنا لجرهای توزیعی در ارتقاء فعالیتهای تجاری در کشور مالاوی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ائتلافی از سه بانک به همراه شرکت‌های Sainsbury و Unilever به عنوان بزرگترین شرکت‌های تجاری فعال در تجارت چای، بابت کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف کمتر آب که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده تعیین می‌‌شوند، به کارگران محلی خود پاداش می‌دهند که این کار در انطباق با قوانین ضد برده داری انجام شده است.

این تنها تکنولوژی ۴IR نیست که در حال تغییر بازی در صحنه تجارت بین المللی است. سیستم‌های “تک پنجره” (Single Window) ریشه در تامین اسناد استاندارد سازی شده از طریق پرتال اینترنتی داشته که منجر به کاهش ۹۰ درصدی زمان مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک در سنگال شده که این زمان از حدود دو هفته به یک روز کاهش یافته و همین مساله دستکم ۶۰ درصد از هزینه‌های مربوط به فرآیند ترخیص گمرکی در این کشور را کاهش داده است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location