video thumb

بهره‌‎برداری از بلاک چین برای رفاه و تجارت کشورهای توسعه یافته

امروزه اغلب کشورهای توسعه‌یافته با رویکردی مثبت به استقبال فناوری‌های نوین از جمله بلاک چین می‌روند و با این فناوری‌ها نه‌تنها رونق و رشد اقتصادی خود را رقم می‌زنند، بلکه مسیر شکوفایی ظرفیت‌های نهفته خود را نیز هموار می‌کنند.

بیش از ۵۰ سال است که مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در مسیر تلاش جهت توسعه راه‌حل‌هایی برای بزرگ‌ترین چالش‌های سیاسی دنیا مصمم است. امروزه محققان CSIS  در حال ارائه دیدگاه‌های استراتژیک و راهکار‌های سیاسی دو حزبی برای کمک به تصمیم‌گیرندگان هستند تا در مسیری هموار در این زمینه گام بردارند.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی یا به اختصار CSIS سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن دی سی در ایالات متحده آمریکا است که ۲۲۰ کارمند تمام وقت و شبکه گسترده‌ای از محققان این سازمان مشغول تحقیق و تحلیل و در حال بررسی ابتکارات سیاسی هستند.

این مرکز تحقیقاتی و پژوهشی به‌طور مستقل و با هدف ارائه تحلیل‌های استراتژیک و راهکارهای سیاسی برای مسائل و معضلات کنونی و آتی جهان بنیان نهاده شده است و به مطالعه و بررسی چالش‌های نوین رویاروی امنیت ملی و بین‌المللی، مناطق جغرافیایی مهم جهان و اشکال جدید حکومت در عصر جهانی شدن می‌پردازد.

CSIS در خلال دوران جنگ سرد توسط « David M. Abshire» و « Admiral Arleigh Burke» تاسیس شد تا روش‌هایی برای تقویت رفاه و امنیت آمریکایی‌ها بیابد. از سال ۱۹۶۲ این سازمان یکی از نهاد‌های بین المللی برتر دنیا شناخته شد که بر روی دفاع و امنیت و ثبات منطقه تمرکز داشت.

 

معرفی

تصور کنید رستورانی دارید و خبری در مورد شیوع بیماری ناشی از اسفناج‌های آلوده را شنیده‌اید. در همین حین شما ۲۰۰ پوند اسفناج برای رستوران خود سفارش داده‌اید. در این لحظه آیا دوست ندارید این مسئله را در مورد اسفناج‌هایی که تهیه کردید پیگیری کنید تا متوجه شوید آیا این اسفناج‌ها هم آلوده هستند یا خیر؟

اکنون تصور کنید در حال مدیریت یک ایرلاین هستید. یکی از نگرانی‌های مهم شما ایمنی مسافر و خدمه و مسئله دیگر سرعت چرخش هواپیماها در گیت است. برای کنترل این دو وظیفه می‌بایست ابتدا از با کیفیت بودن تمام بخش‌ها و اجزای هواپیماهایتان اطمینان حاصل کنید و بدانید کدام یک نیاز به تعمیر دارند و قبل از اینکه دچار شکستگی و یا به تاخیر انداختن پرواز شوند بتوانید مشکل را برطرف کنید. در این مواقع به عنوان یک مدیر دوست نداشتید بدانید که هر کدام از این قطعات ساخت کجا هستند و به یک ضمانت نامه دسترسی داشتید و یا اینکه بدانید این قطعات چگونه ساخته شده‌اند؟

ارزهای دیجیتال

حال خودتان را جای یک تولیدکننده ذرت در منطقه‌ای با شرایط  آب و هوایی غیرمعمول بگذارید. ابتدا حس درونی‌تان به شما می‌گوید که باید محصولاتتان را دربرابر حوادث طبیعی ایمن کنید اما می‌دانید که بیمه کردن هزینه بردار و دریافت حق بیمه زمان‌بر است و احتمال دارد حتی مجبور شوید برای گذراندن این مراحل با یک وکیل گران قیمت صحبت کنید. در این مواقع دوست ندارید هنگامیکه مزرعه ذرت شما بر اثر حوادثی مانند طوفان خسارت می‌بیند بیمه‌ای داشته باشید که به طور خودکار پرداخت شود؟

بلاک چین می‌تواند هر کدام از این چالش‌ها را برطرف کند. این تکنولوژی پایه‌ای قادر است تعاملات اقتصادی و اجتماعی، تراکنش‌ها و مدل‌های تجاری در بخش‌های مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی، تولید و خدمات مالی را تغییر دهد. بلاک چین توسط استارت‌ اپ‌ها، شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی پذیرفته شده است. در سطح جهانی بیش از ۶۵۰ سرمایه گذار، بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ با سرمایه‌ای به ارزش ۲٫۱ میلیارد دلار در شرکت‌های بلاک چین سرمایه گذاری کرده‌اند. شرکت‌هایی نظیر « Walmart» و «GE» سرمایه گذاری‌های قابل توجه‌ای در حوزه بلاک چین انجام داده‌اند‌ و در بیش از ۱۴۰ معامله با ارزش ۱٫۲ میلیارد دلار شرکت کرده‌اند. به سختی می‌توان ادعا کرد که تکنولوژی بلاک چین قادر است از طریق بهره‌وری، شفافیت بیشتر، اعتماد و سفارش سازی اقتصاد را دگرگون کند.

تکنولوژی بلاک چین ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر بیاید. در واقع خیلی بی شباهت به اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی نیست تنها از لحاظ امنیت و خصوصی بودن پیشرفته‌تر است و می‌تواند به طور گسترده تراکنش‌های خودکار انجام دهد. اگر بخواهید در مورد این فناوری بدانید باید آن را به بازی بسکتبال تشبیه کنید. به این صورت که یک نفر توپ را به فرد دیگر پرتاب می‌کند و آن شخص دوباره توپ را به فرد دیگری پرتاب می‌کند و تمام این حرکات در زمان واقعی ضبط می‌شوند و برای همه در بازی قابل مشاهده هستند. بلاک چین مجموعه‌ای از این حرکات، معاملات و تراکنش‌ها را بین کاربران در شبکه یا همان بازیکنان در بازی کدگذاری می‌کند. هنگامیکه که کاربران یا همان بازیکنان توافق کردند که این حرکات یا همان بلوک‌ها (blocks) واقعی هستند، در این موقع بلاک چین اطلاعات حرکات را در دسترس همه بازیکنان قرار می‌دهد و مطمئن می‌شود هیچ کدام از آنها نمی‌توانند اعتراضی یا دخالتی دراین اطلاعات داشته باشند.

بلاک چین به خصوص در موقعیت‌های که شبکه بزرگی از بازیکنان، هزینه‌های بالای واسطه گری، عدم هماهنگی اطلاعات میان بازیکنان و نگرانی در مورد صحت اطلاعات و نگرانی‌های مکرر درباره تقلب وجود دارد بسیار مفید است.

با فعال کردن تعاملات میان کاربران ناشناس بدون مرجع مرکزی، با استفاده از اطلاعات غیرقابل جعل در این تعاملات که برای همه کاربران در زمان واقعی قابل مشاهده است، بلاک چین ارزش جدیدی را به اقتصاد و زندگی اجتماعی اضافه می‌کند. برای مثال، بلاک چین اطلاعات شخصی و هویت افراد را محفوظ نگه می‌دارد و کمک می‌کند حس عدم اعتماد بین طرفینی که یکدیگر را نمی‌شناسند از بین برود و همچنین در هزینه‌های واسطه گری بین دو طرفین معامله با تایید خودکار و قبول تعهد قراردادی صرفه جویی می‌کند و هزینه‌های هماهنگی بی چندین بازیکن که نیاز به دسترسی همان اطلاعات در همان زمان دارند را کاهش می‌دهد.

صدای ارزجو ارزهای دیجیتال مبادله اتمی EtherDelta

این مزایا اثرات ثانویه متعددی دارند. با کدگذاری معاملات طرفین و بازپرداخت‌های وام می‌تواند به بخش‌هایی از جمعیت اعتبار ببخشد. همچنین می‌تواند بازدهی بازار در مناطقی که خریداران به طور ذاتی از انگیزه فروشندگان و کیفیت دارایی آگاه هستند مانند بازارهای اتومبیل و هنرهای زیبا ایجاد کند. این مزایا همچنین می‌توانند اشتراک گذاری اطلاعات بین نهادهای مرزی و در ترخیص کالاهای وادراتی گمرک بهبود ببخشد.

هدف این مقاله بررسی استفاده از بلاک چین برای حل مشکلات پیچیده تجاری در سراسر بخش‌ها و حوزه‌های مختلف زندگی، برآوردهای ریاضی و چالش‌های اطراف بلاک چین است. همچنین در این مقاله در مورد سیاست دولت آمریکا درباره بلاک چین بحث می‌شود. این مطلب بر روی بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی تمرکز ندارد بلکه سرمایه گذاری بر روی بلاک چین و برنامه‌های بلاک چین اجراشده توسط شرکت‌ها یا سازمانی برای اجتماع خاصی از کاربران تمرکز دارد.

در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و استفاده از تکنولوژی بلاک چین برای حل مشکلات تجاری پیچیده می‌پردازیم.

۱- منجر به توسعه استانداردهای جهانی بلاک چین در سازمان استانداردهای بین المللی می‌شود. سازمان استانداردهای بین المللی (ISO) به تشویق نوآوری‌ها می‌پردازد و از مواردی که با برنامه‌های بلاک چین درگیر هستند استفاده می‌کند. مقیاس پذیری پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های بلاک چین و درستی و مفید بودن اطلاعات و قراردادهای هوشمند ساخته شده  بر روی بلاک چین

 

۲-تقویت نوآوری‌ها و سرمایه گذاری در بلاک چین از طریق اطمینان و انعطاف پذیری رگولاتوری از طریق جعبه شنی (sandbox) بلاک چین یعنی قادر ساختن کسب و کارها  برای تست بازارها برای راه حل‌های جدید بلاک چین و به وسیله قانون «safe harbor» که به مدیران پلتفرم‌ بلاک چین اجازه می‌دهد از مسئولیت برای فعالیت‌های کاربران پلتفرم در امان باشند.

 

۳-تعهد صندوق‌های فدرال برای تسریع در توسعه موارد کاربرد بلاک چین، امنیت بلاک چین و تکنولوژی‌های رمزگذاری و شرکت‌های خصوصی و دولتی در زمینه‌هایی مانند دفاع، سازمان ضد جاسوسی، حفاظت از مرز و گمرک، اجرای تجارت و مدیریت مراقبت‌های بهداشتی.

 

مبادله اتمی کریپتو صدای ارزجو

۴-ایجاد یک صندوق توسعه جهانی بلاک چین با متحدان کلیدی و توسعه شرکا برای تسریع بخشیدن به درک بلاک چین در توسعه کشورها و بهبود محیط‌های تجاری، پیش بردن اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد و ایجاد فرصت‌های جدید برای شرکت‌های تکنولوژی آمریکا در اقتصادهای در حال توسعه.

 

۵-تسریع  پذیرفتن بلاک چین از طریق افزایش آگاهی در مورد مزایای بلاک چین میان رگولاتورها، ادارات دولتی ایالت و فدرال و کسب و کارهای آمریکا

 

چه چیزی منجر به تاثیرگذاری بلاک چین شده است؟

بلاک چین در سال ۲۰۰۸ توسط فردی یا گروهی از اشخاص ناشناس ابداع شد که بعدا در سال ۲۰۱۴ کد اپن سورس (مت باز) اصلی آن منتشر شد. این فناوری به آرامی در حال دگرگونی چرخه تولید، کمک به کسب و کارهای کوچک، مدیریت ذنجیره تامین و لجستیک تجارت بین الملل است. این تکنولوژی به ویژه می‌تواند در موقعیت‌هایی با هزینه‌های بالای واسطه گری، شبکه‌های گسترده کاربران، عدم هماهنگی اطلاعاتی بین کاربران و نگرانی‌ در مورد تقلب تغییراتی ایجاد کند. در ادامه با ۵ ویژگی که باعث تاثیرگذاری بلاک چین شده‌اند آشنا می‌شویم.

 

۱-بلاک چین می‌تواند بدون هیچگونه هاب مرکزی یا قدرتی اجرا شود. برای مثال، این فناوری قادر است در میان وام دهندگان و وام گیرندگان کسب و کارهای کوچک بدون دخالتی هیچ بانکی عمل کند. بلاک چین یک شبکه غیرمتمرکز است از همین رو آن را دفتر کل توزیع شده می‌نامند. به عنوان مثال، تکنولوژی بلاک چین می‌تواند ترکیبی از وام دهندگان و وام گیرندگانی باشد که به طور مستقیم با یکدیگر در تعامل هستند. هر تعامل یا معامله‌ای از یک آدرس IP برخوردار است که به کاربران بلاک چین این امکان را می‌دهد معالات انجام شده توسط هر صاحب IP را مشاهده کنند. با این حال تمام هویت‌ها مهر و موم شده‌اند و همه تراکنش‌ها در جای امن نگه داری و معاملات به طور ناشناس انجام می‌شوند.

 

۲-هر ثبت یا ورودی در بلاک چین تغییرناپذیر است به این معنی که نمی‌توان اطلاعات ثبت شده را مانند یک پایگاه داده معمولی تغییر داد یا حذف کرد. در واقع این ویژگی به معنی صرفه جویی در هزینه‌های عمده برای شرکت‌ها و دولت‌هایی که چنین فعالیت‌هایی را جهت اعتبار بخشیدن به پایگاه‌های داده و سیستم‌ها انجام می‌دهند است. اطلاعات  در بلاک چین همچنین اساسا قابل اعتماد هستند و هرگونه عدم هماهنگی اطلاعاتی در بین کاربران حذف می‌شود. برای مثال، در مورد بلاک چین برای وام‌های کوچک هر کاربر یک سابقه اعتباری در بلاک چین ایجاد می‌کند که برای کاربران دیگر قابل مشاهده است. بلاک چینی که برای خودروهای استفاده می‌شود این امکان را کاربران می‌دهد که رکورد طول عمر هر ماشین، سوابق بیمه، مالکان و غیره را مشاهده کنند و بدان وسیله خیلی سریع اتومبیل سالم از غیرسالم را تشخیص دهند. به طور کلی در بلاک چین آنچه را که می‌بینید همان چیزی است که دریافت می‌کنید.

 

۳- هرکاربر در بلاک‌چین یک هویت ایمن دارد و می‌تواند بخشی از آن را افشا کند. در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۱۷ میلیون آمریکایی قربانی هویت‌های جعلی شدند. هویت‌های مبتنی بر بلاک چین می‌توانند خود مستقل باشند که توسط صاحبان هویت کنترل می‌شوند و بر پایه شناسه‌های غیرمتمرکز (DiDs) هستند و به طور رمزنگاری شده در دفترکل بلاک چین ذخیره می‌شوند.

هر شناسه غیرمتمرکز(DiD) به بخش‌های مختلف هویت کاربر اختصاص دارد. به عنوان مثال یکی از شناسه‌ها مربوط به نام شما هستند و دیگری به شماره پاسپورت ربط دارد. به عنوان یک کاربر، می‌توانید به انتخاب خودتان هر کدام از بخش‌های شناسه کاربر خود را در دسترس شخص ثالث قرار دهید یا می‌توانید انتخاب کنید که هیچ کدام از آنها به هویت شما دسترسی نداشته باشند.

ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال کریپتوکرنسی

۴- یکی از ویژگی‌های خوبی که بلاک چین از آن برخوردار است سیستم اتوماتیک بودن آن است. به این صورت که بلاک‌چین تکمیل تعهدات قرارداری را به طور خودکار انجام می‌دهد. به اصطلاح قراردادهای هوشمند می‌توانند در بلاک چین به طور اتوماتیک ایجاد شوند. بدین گونه موجب حذف فرآیندهای دستی و مبتنی بر کاغذ و واسطه‌های گران قیمت می‎شود.

مثال خوبی که می‌توان برای آن آورد تجارت بین الملل است. اگر صادرات و واردات به صورت قراردادهای هوشمند باشند بانک وارد کننده به طور خودکار به صادر کننده زمانی که کالا را بدست آورد پرداخت می‌کند که این به نوبه خود موجب متوقف ساختن بسیاری از تراکنش‌های بین بانک و دیگر طرفین معامله می‌شود.

 

۵- بلاک‌چین می‌تواند دارایی‌هایی از قبیل انرژی، ملک یا آب‌ها دنیا به دارائی ‌ها معینی تفکیک کند. در غیر این صورت امکان پذیر نیست بدون بلاک‌چین بتوان مثلا بخش‌هایی از اقیانوس رو به روی یک عمارت، اسب مسابقه، الماسی بزرگ، نقاشی پیکاسو یا یک مزرعه را خریداری کرد. بلاک چین در حقیقت باعث می‌شود تمام این معاملات به راحتی با کوچک کردن یا تفکیک کردن این دارایی‌ها صورت بگیرد. بلاک‌چین قادر است هر دارائی را به توکن‌های دیجیتالی تبدیل کند که قابل تعویض و قابل معامله هستند همچنین به راحتی می‌توان آنها را در میان کاربران بلاک چین خرید و فروش کرد. یک توکن عددی تصادفی الگوریتمی است که اساسا اطلاعات حساس و را به داده‌های غیرحساس تبدیل می‌کند و این جداسازی از جعل کارت‌های اعتباری جلوگیری می‌کند.

 

بلاک‌چین پلتفرم نوپایی نیست یعنی نسخه امن‌تر و هوشمندانه‌تر هر پایگاه داده‌ای است که معاملات بین کسب و کارها، مصرف کنندگان و دولت‌ها را امکان پذیر می‌کند. این فناوری به طور قابل توجهی شفافیت دارائی‌ها و معاملات را بهبود می‌بخشد و همچنین جریان پرداختی‌ها را افزایش می‌دهد و هویت کاربران را ایمن نگه می‌دارد.

این ویژگی‌ها کاربران را قادر می‌سازد که در این سیستم به یکدیگر اعتماد کنند و موجب ایجاد مزایای بیشماری در انواع مختلف بازارها و افزایش بازارها در نواحی خاص که که بین طرفین معامله اعتمادی وجود ندارد می‌شود.

 

بلاک چین همانند بیت کوین می‌تواند ضدانحصاری باشد یعنی هرکسی قادر است به شبکه کاربران بپیوندد. با این حال بسیاری از بلاک چین‌ها می‌توانند انحصاری باشند یعنی کاربران برای ورود نیاز به مجوز دارند. در مواردی مانند مبادله انرژی در میان خانوارها، قطع شدن بیمه بین کشاورزان و بیمه کنندگان یا تامین مالی تجارت بین بانک‌های جهانی نیاز به مجوز ورود است. تعدادی تکنولوژی‌های بلاک چین از قبیل «IBM Hyperledger’s Fabric»  و «R3’s Corda» نیز برای ایجاد بلاک چین‌های مجوز محور استفاده می‌شوند.

 

در مقاله بعدی با چگونگی تاثیر بلاک چین در کسب و کارها و کاربرد بلاک چین در زمینه‎های مختلف صنعتی آشنا خواهیم شد…