video thumb

اطلاعات نیم میلیارد کاربر فیس بوک در دسترس دیگران قرار گرفت

به گفته یک تحلیلگر امنیتی، اطلاعات حساس شخصی بیش از نیم میلیارد کاربر فیس بوک به بیرون درز کرده است – یک خطر بالقوه برای میلیون ها معامله گر ارز رمزپایه و هودلر که اکنون ممکن است در برابر تعویض سیم کارت و سایر هویت ها آسیب پذیر باشند.

این نشت اطلاعات برای اولین بار توسط آلون گال (Alon Gal)، مدیر ارشد امنیتی Hudson Rock کشف شد و در اوایل امروز طی پستی در توییتر در مورد این نشت اطلاعاتی ارسال کرد و اظهار داشت:

تمام ۵۳۳،۰۰۰،۰۰۰ رکورد فیس بوک به صورت رایگان لو رفته است. این بدان معنی است که اگر شما یک حساب فیس بوک دارید، به احتمال زیاد شماره تلفن مورد استفاده برای این حساب لو رفته است. من هنوز ندیده ام که فیس بوک این سهل انگاری مطلق داده های شما را تأیید کند.

طبق گفته گال، این اطلاعات مربوط به یک آسیب پذیری امنیتی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ کشف شد. در ژانویه ۲۰۲۱، مشخص شد که هکرها می توانند از این اطلاعات برای دسترسی به شماره تلفن های کاربران استفاده کنند. این درز اطلاعات اکنون شامل “شماره تلفن، شناسه فیس بوک، نام کامل، مکان، مکان قبلی، تاریخ تولد، (بعضی اوقات) آدرس ایمیل، تاریخ ایجاد حساب، وضعیت ارتباط و بیوگرافی” می باشد.

طبق گفته گال، این اطلاعات اکنون می تواند هکرها و کلاهبرداران را قادر به استفاده از انواع سوء استفاده های اجتماعی و سایر اعمال نفوذی کند. وی در این باره اظهار داشت:

“بازیگران بد مطمئناً از این اطلاعات برای مهندسی اجتماعی، کلاهبرداری، هک و بازاریابی استفاده می کنند.”

کاربران ارز رمزپایه در معرض خطر خاصی از چنین حملاتی هستند. در اوایل سال جاری، یک قربانی حمله تعویض سیم کارت از شرکت تلفن همراه T-Mobile برای سرقت ۴۵۰ هزار دلار شکایت کرد و Kaspersky Labs در سال ۲۰۱۸ دریافت که هکرها قادر به سرقت ۲۱۰۰۰ اتریوم بودند که در حال حاضر بیش از ۴۳ میلیون دلار ارزش دارد.

همچنین باید عنوان کرد که نقض داده از شرکت Ledger در اواخر سال گذشته صورت گرفته است. اندکی پس از آنکه اطلاعات بیش از ۲۷۰،۰۰۰ کاربر به صورت آنلاین فاش شد، کاربران از تهدیداتی خبر دادند که از آنها درخواست دریافت باج داشتند و پرونده های حقوقی را علیه این شرکت کیف پول سخت افزار باز کردند.