سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

غول های فناوری چین پذیرش یوان دیجیتال را هدایت می کنند

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که برنامه های آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) به سمت به کارگیری پیش می روند، زیرا غول های اینترنتی، فین تک ها و تجارت های الکترونیکی چینی پیشتاز به کارگیری یوان دیجیتال هستند.

در حالی که به نظر می رسد چهره های شاخص بانک مرکزی در غرب مانند جروم پاول و کریستین لاگارد در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تعلل می کنند، چین همچنان به پیشرفت قابل توجهی در اینم زمینه ادامه می دهد.

پروژه پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال چین یا DCEP که توسط بانک مرکزی این کشور اداره می شود، همچنان مشارکت قابل توجهی در بخش خصوصی را شاهد است. از غول های فناوری گرفته تا مجامع تجارت الکترونیکی، بسیاری از شرکت های بزرگ بخش خصوصی در تلاش برای ایجاد یوان دیجیتال نقش اصلی را ایفا می کنند.

آزمایش DCEP همچنان گسترش می یابد و از طریق قرعه کشی در چندین شهر مورد آزمایش قرار گرفته است. بانک هایی مانند Agricultural Bank و Industrial Commercial Bank نقش اصلی را در این پروتکل های آزمایشی DCEP ایفا کرده و کیف پول کاربر را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده اند.

Tencent و Ant Group اصلی ترین بازگیران یوان دیجیتال هستند

در میان طرح های آزمایشی DCEP در سراسر چین، عدم وجود Ant Group و Tencent ، اپراتورهای دو سیستم عامل پرداخت الکترونیکی کشور – AliPay و WeChat Pay – باعث گمانه زنی های قابل توجهی شدند. در واقع، پروژه یوان دیجیتال بعنوان پاسخ پکن برای مهار دوقطبی بودن هر دوی این شرکت ها تبلیغ شده است.

این گمانه زنی ها پس از ناپدید شدن جک ما (Jack Ma)، یکی از بنیان گذاران Alibaba در پی انتقاد از قانون گذاران مالی چین نیز شدت گرفت. این میلیاردر در سخنرانی خود در اجلاس Bund Finance Summit  که در اکتبر سال ۲۰۲۰ در شانگهای برگزار شد، پکن را متهم کرد که نوآوری را از بین می برد و بانک های چینی را به عنوان پاون شاپ معرفی می کند.

Ant Group به عنوان یک شرکت هلدینگ که در آستانه عرضه اولیه ۳۷ میلیارد دلاری قرار داشت، با توقف ناگهانی  برنامه های IPO خود روبرو شد. نظریه پردازان در آن زمان ناپدید شدن Ma و توقف این IPO را به اظهارنظرهای مطرح شده در این رویداد تحمیل کردند.

با این حال ، در حالی که Ant Group هنوز تحت نظارت شدید نظارتی در چین است، گزارش ها حاکی از آن است که یک شرکت هولدینگ مالی از سال ۲۰۱۷ در پروژه یوان دیجیتال با بانک مرکزی همکاری دارد. در واقع، این افشاگری به معنای همکاری شرکت ما و بانک خلق چین در چیزی است که DCEP  نامیده می شود.

علاوه بر این، MYbank مورد حمایت Ant Group نیز یکی از موسسات مالی است که برای ارائه یوان دیجیتال معرفی شده است. بخش تحقیقات ارز دیجیتال PBoC از محیط توسعه برنامه تلفن همراه Ant برای ایجاد برنامه های تلفن های هوشمند برای DCEP استفاده کرده است.

در ماه فوریه، MyBank و WeBank با پشتیبانی Tencent نیز به عنوان شرکت کننده در آزمایش های دیجیتال یوان دیجیتال تایید شدند. WeBank ، بزرگ ترین بانک دیجیتال چین با بیش از ۲۰۰ میلیون مشتری سابقه قابل توجهی در زمینه بلاک چین با این موسسه مالی دارد و سومین شرکت از نظر تعداد ثبت اختراع مربوط به فناوری جدید در سال ۲۰۱۹ می باشد.

Yifan He ، مدیرعامل Red Date Technology ، یک ارائه دهنده اصلی زیرساخت در شبکه خدمات بلاک چین کشور در مورد احتمال رقابت DCEP با ریل های پرداخت الکترونیکی مستقر در چین اظهار داشت:

“من واقعاً فکر نمی کنم که هدف DCEP رقابت با پرداخت Alipay / WeChat باشد. اگر دولت واقعاً بخواهد آنها را از بین ببرد، آنها روشهای زیادی دارند. چشم انداز DCEP بسیار بزرگتر از این چیزهاست. “

از قرعه کشی ها گرفته تا جشنواره های خرید، بانک های چینی در تلاشند تا یوان دیجیتال را برای پذیرش در خرده فروشی ها در چندین شهر تبلیغ کنند. به نظر می رسد این دوره های آزمایشی بر پذیرش کاربر برای DCEP و تعامل مستقیم با کیف پول و سیستم عامل های پرداخت متمرکز است.

با این حال، می توان استدلال کرد که یوان دیجیتال به پذیرش بیشتری در صحنه پرداخت تجارت از طریق تجارت نیاز دارد. غول تجارت الکترونیکی JD.com یکی از معدود شرکت هایی است که DCEP را برای پرداخت های B2B آزمایش می کند.

در اوایل ماه آوریل، این خرده فروش آنلاین نشان داد که در حال حاضر از یوان دیجیتال برای پرداخت های B2B به شرکت های همکار و همچنین برای تسویه حساب های بین بانکی استفاده می کند. این نوع موارد استفاده احتمالاً مرزهای DCEP را به شکل فعلی به یک CBDC واقعی منتقل می کند.

JD.com همچنین نشان داد که از ژانویه تاکنون از یوان دیجیتال برای پرداخت حقوق استفاده می کرده است. این شرکت با حمایت از چند برنامه آزمایشی DCEP ، حدود ۴٫۶ میلیون دلار برای دومین قرعه کشی عمومی که در سوژو برگزار شد، کمک کرده است.

این شرکت همچنین نمونه دیگری از نقش مهمی است که توسط بخش خصوصی در تقویت پذیرش بیشتر DCEP ایفا می شود. در ماه دسامبر، این غول خرده فروشی آنلاین شروع به پذیرش یوان دیجیتال به عنوان روش پرداخت در پلتفرم خود کرد و تقریباً ۲۰،۰۰۰ سفارش با بودجه DCEP در هفته پس از اعلامیه خود در آن زمان دریافت کرد.

JD.com نیز مانند Tencent و Ant Group در زمینه توسعه ماتریکس DCEP نقش دارد. در حقیقت، بخش فین تک این شرکت، JD Technology و Digital Currency Research Institute از سپتامبر ۲۰۲۰ یک شریک توسعه با بانک خلق چین بوده است.

به گفته وانگ پنگ (Wang Peng)، همکار تحقیقاتی در موسسه مطالعات مالی چونگ یانگ از دانشگاه رنمین چین، این به نفع این شرکت هاست که در توسعه یوان دیجیتال با بانک خلق همکاری کنند. با این حال، این روند که احتمالاً موقعیت شرکت های فین تک را در عرصه خدمات مالی چین بالا می برد، به ضرر بانک های تجاری و نقش آنها در این صنعت است.

بانکداران مرکزی، ضمن اظهار نظر در مورد CBDC، غالباً درمورد اینکه چگونه ارزهای دیجیتال حاکم می توانند باعث برچیده شدن بانک های تجاری شون.، بحث می کنند. از نظر جیسون بلینک (Jason Blink)، مدیرعامل بانک دیجیتال EQIBank :

“به کارگیری بلاک چین در بسیاری از کلاس های دارایی به دلیل منسوخ شدن بیش از حد فرآیندها و خدمات، ناگزیر همه گیر خواهد شد. فناوری بلاک چین در بازارهای سرمایه بزرگ، بانکداری، صرافی ها، وام دهی و سایر خدمات مالی جنبش فوق العاده ای پیدا می کند، زیرا ذینفعان به دنبال حذف فرآیندهای ناکارآمد در کل چرخه زندگی هستند. “

به گفته بلینک، فرایندهای دیجیتالی مانند فناوری دفتر کل غیرمتمرکز در نهایت نه تنها بانکداری، بلکه کل زیرساخت های بازار جهانی سرمایه به ستون اصلی تبدیل خواهند شد. با این حال، ییفان اظهار داشت که DCEP نشانه پایان کار بانک ها در چین نیست و به کوین تلگراف می گوید:

“در آینده قابل پیش بینی، کلیه فعالیت های DCEP باید بر اساس طراحی و ساختار فعلی از طریق بانک های تجاری انجام شود. بنابراین، تأثیر بسیار کمی روی بانک های تجاری دارد. اما در طولانی مدت، وقتی PBoC به اشخاص ثالث اجازه می دهد حساب های DCEP را باز کنند یا به حساب های DCEP در هر جای دنیا دسترسی پیدا کنند، آنگاه تأثیر زیادی بر بانک های تجاری چین خواهد داشت.

از نظر ییفان، یوان دیجیتال بدون شک بانک های تجاری را مجبور می کند تا در مدل های تجاری خود، خصوصاً در میان رقابت شرکت های فین تک، تجدید نظر کنند. ییفان در این باره افزود: “اما من فکر این امر باعث از بین رفتن آها شود، زیرا وظایف اصلی بانک های تجاری ارائه خدمات به کاربران نهایی است.”

یوان دیجیتال ممکن است هنوز یک CBDC تمام عیار نباشد، اما پیشرفت سریع چین در توسعه یک ارز دیجیتال حاکم، مسلماً باعث پیش گرفتن این کشور از سایر اقتصادهای بزرگ جهان می شود. حتی گزارشاتی حاکی از آن است که این کشور قصد دارد تا به ورزشکاران خارجی و سایر بازدیدکنندگان اجازه دهد تا از یوان دیجیتال در جریان بازی های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ استفاده کنند.

در حالی که چین در مراحل آزمایش سریع است، بانک مرکزی اروپا هنوز هم نیاز به شروع مطالعه رسمی در مورد CBDC ها را ارزیابی می کند. اخیراً، بانک مرکزی اروپا نتایج یک مشاوره عمومی درباره یورو دیجیتال احتمالی را منتشر کرد که تقریباً نیمی از شرکت کنندگان در این مطالعه خواستار حفظ حریم خصوصی به عنوان مهم ترین ویژگی CBDC اروپا هستند.

در واقع، نگرانی درباره حریم خصوصی در بحث در مورد CBDC معمول است، زیرا مصرف کنندگان نسبت به افزایش فعالیت های پولی خود تحت الگوی ارز دیجیتال ملی نگران هستند. در حال حاضر، در صحنه کازینو ماکائو این ترس وجود دارد که یوان دیجیتالی که کاملاً قابل ردیابی می باشد، ممکن است نشان دهنده زنگ مرگ برای اپراتورهای junket باشد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا پیش از این اظهار داشت که تولید یورو دیجیتال ممکن است چهار سال به اروپا طول بکشد که تا آن زمان، DCEP چین می تواند به نفوذ داخلی دست یابد. طبق گفته مونیکا سینگر Monica Singer () از توسعه دهنده زیرساخت های اتریوم ConsenSys ، بانک مرکزی اروپا و سایر بانک های مرکزی جهانی در صورت عدم تصمیم گیری درمورد CBDC ، با خطر از دست دادن موقعیت خود در برابر چین و شرکت های فین تک روبرو خواهند شد.

در عین حال، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده همچنان در موضع قاطعانه باقی خواهد ماند که ایالات متحده در رقابت CBDC با چین شرکت نخواهد کرد. به گفته پاول، بانک فدرال بیش از آنکه عجله کند تا در این زمینه به چین برسد، بیشتر به فکر استفاده درست از آن است.

در انگلستان نیز بانک مرکزی این کشور اخیراً یک گروه ویژه CBDC ایجاد کرده است. گزارش شده است که بانک مرکزی انگلیس استخدام کارشناسان CBDC را برای بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی آغاز کرده است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location