سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

ارز دیجیتال چین


ارز دیجیتال چین ( یوان دیجیتال)

چین یکی از کشورهای پیشرو در دنیا در زمینه استفاده از ارزهای دیجیتال بوده است که در راستای مشارکت در تنظیم چارچوب اقتصاد جهانی از یک ارز دیجیتال جدید به عنوان یوان دیجیتال یا دیجیتال RMB رونمایی کرده است.

این ارز یک ارز دیجیتالی برگرفته از یکای رسمی واحد پول چین است که توسط بانک مرکزی چین با استفاده از فناوری بلاک چین اختراع شد و در آینده ای نزدیک در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. کاربران می توانند با استفاده از نرم افزارهایی مانند علی پی ( Ali pay) و وی چت پی ( wechat pay) به صورت آنلاین این ارز را معامله کنند.

مزیت های یوآن دیجیتالی

– برای کشور چین

چین امروزه بازار تجارت جهانی را در دست دارد و در حال حاضر معاملات را به صورت دیجیتالی رهبری می کند و نکته حائز اهمیت این است که ۴۴ درصد از کل پرداخت های دیجیتال جهانی توسط چین اتفاق می‌افتد. بنابراین چین تصمیم گرفت با اختراع یک ارز دیجیتال مستقل برای خود در جهان روی گردش ارز خود کنترل کامل به دست آورد.

– برای کاربران معمولی

ارزهای دیجیتال به دلیل اینکه برای مشترکان خود پرداخت هایی ایمن را به همراه دارند، طرفداران زیادی در سراسر جهان را به خود جذب کرده اند، زیرا کاربران می توانند بدون اتصال به اینترنت و دسترسی به حساب های بانکی خود معاملات مدنظر خود را انجام دهند و به همین دلیل بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال می‌توانند بدون داشتن یک حساب بانکی توسط ارزهای دیجیتال معامله کنند. به این ترتیب از مالیات و هزینه های دیگر که توسط حساب‌های بانکی اعمال می‌شود، راه گریزی خواهند داشت.

علاوه بر این فعالیت های غیرقانونی مانند جعل پول، پولشویی و فرارهای مالیاتی در ارزهای دیجیتال معنایی ندارد. همین امر موجب شده چین تصمیم بگیرد از ارز دیجیتال مستقل خود استفاده کند. در مرحله اول یوآن دیجیتالی تنها برای مصارف داخلی خود چین قابل استفاده خواهد بود، اما مطمئناً در آینده ای نزدیک افراد می توانند از یوان چین در سرتاسر جهان برای معاملات دیجیتال خود استفاده کنند. این مسئله خصوصاً برای افرادی که در بخش‌های واردات و صادرات با کشور چین در حال تعامل هستند حائز اهمیت خواهد بود، زیرا می‌توانند معاملات خود را با یوآن دیجیتالی انجام دهند و از مالیات فرار کنند. همچنین در این مشاغل تجاری با استفاده از یوان(رن مین بی) دیجیتال می توان زمان تسویه حساب‌ها را کاهش داد و معاملاتی ایمن بدون وجود خطرات امنیتی انجام داد.

– برای تاجران

یوان دیجیتال چین برای انجام معاملات تجاری در جاده ابریشم یک مسئله فوق‌العاده خواهد بود، زیرا کشورهای شریک در این مسیر تجاری مانند روسیه، ایران و ونزوئلا می توانند با استفاده از این ارز دیجیتال مستقل و واحد، معاملات خود را به صورت ایمن انجام دهند. بنابراین پول دیجیتال چین به تدریج در سراسر جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت و همین امر موجب تغییر شکل نظام پرداختی در سراسر جهان خواهد شد.

در حال حاضر تسویه حساب‌های معاملات تجاری در سراسر جهان با استفاده از سوئیفت آمریکا صورت می‌گیرد و همین امر موجب شده ایالات متحده بتواند به سادگی از این ابزار برای تحریم های مالی کشورهای دیگر استفاده کند. بنابراین ارز دیجیتال چین یا یوآن دیجیتال می تواند راهی برای فرار از تحریم ها و سلطه‌گری آمریکا باشد.

بنابراین اگر کسی از ارز دیجیتال چین برای انجام معاملات خود استفاده کند، دیگر نیازی به تحت سلطه بودن تحت نظام مالی آمریکا ندارد و به راحتی می‌تواند معاملات خود را در سرتاسر جهان با شرکای خود گسترش دهد و تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگیرد. پیش‌بینی می‌شود با گسترش ارز دیجیتال چین، حاکمیت اقتصادی دنیا تحت سلطه‌ی کشور چین در بیاید.

تفاوت ارز دیجیتال چین با سایر ارزهای رمز پایه

تفاوت اساسی که بین یوآن دیجیتال با سایر ارزهای رمزپایه وجود دارد، این است که معاملات بیت کوین یا ارزهای رمزپایه مشابه آن رایانه‌ای هستند و تحت تاثیر افکار عمومی بهای آنها تغییر می‌کند، اما یوآن دیجیتال توسط کشور چین پشتیبانی می شود و دارای یک شبکه رایانه متمرکز و کنترل شده است که افکار عمومی روی آن تأثیر نخواهند گذاشت و ارزش ارز دیجیتال چین طبق مقررات واحد توسط دولت تعیین خواهد شد و همین امر نکته حائز اهمیت این ارز دیجیتال در مقایسه با سایر ارزهای رمزپایه است.

ارز دیجیتال یا اسکناس کاغذی؟

چین تصمیم دارد به مرور مردم را به سمت استفاده از ارز دیجیتال سوق دهد. البته رئیس موسسه تحقیقات ارز دیجیتال چین عنوان کرده است تا زمانی که مردم از ارزهای اسکناس کاغذی استفاده می کنند، همچنان بانک مرکزی اسکناس های کاغذی را عرضه خواهد کرد. نکته جالب اقدام دولت چین برای تشویق مردم چین به شرکت در طرح های آزمایشی یوان دیجیتال است، زیرا افرادی که در مدت ایجاد آزمایشی یوآن دیجیتال با این دولت همکاری داشته‌اند، می‌توانند روی یکی از کیف پول های دیجیتال خود پاداش هایی را از طرف دولت دریافت نمایند.

دولت چین قصد دارد طی سه سال آینده یوان دیجیتال چین را به صورت اجرایی در بیاورد و به این ترتیب به سلطه مالی آمریکا و تحریم‌های این کشور علیه سایر کشورها پایان دهد. البته وجود ضعف در بازار های مالی چین موجب می شود این روند به کندی صورت بگیرد.

اما نگرانی‌هایی نیز در خصوص یوان دیجیتال وجود دارد. به عنوان مثال مسلماً از شروع استفاده این ارز دیجیتال سایر کشورها نیز به استفاده از یوان دیجیتال روی می‌آورند و مسئله اینجاست که جامعه بین المللی چگونه می تواند رن مین بی ( ارز دیجیتال چین) را با دلار و یا سایر ارزهای اصلی مقایسه کند و این ارز دیجیتال را به اولویت تبدیل نماید. مسئله دوم نیز بحث تامین حریم خصوصی یوان دیجیتال توسط کشور چین است که آیا می‌توان در این زمینه به مقامات چینی اعتماد کرد یا خیر؟

نتیجه گیری

به طور خلاصه می توان گفت کشور چین به دنبال این است تا با استفاده از ارز دیجیتال چین یا همان یوآن دیجیتال جایگزینی برای دلار آمریکا ایجاد کند تا بتواند نقش آمریکا در معاملات تجاری جهانی را کمرنگ تر نماید. کشورهای زیادی که تحت سلطه آمریکا روی بازارهای مالی تحریم شده اند، به سراغ استفاده از یوان دیجیتال برای انجام معاملات خود خواهند رفت تا تحریم‌ها را دور بزنند. این ارز دیجیتال می تواند پرداخت و معاملات بین‌المللی برای سرتاسر جهان را بهبود بدهد و به این ترتیب اقتصاد چین بزرگترین رقیب آمریکا در جهان خواهد شد. البته به دلیل وجود ضعف در بازارهای مالی چین این روند ممکن است به آهستگی پیشرفت کند. باید به این نکته نیز توجه داشت که در مسیر رقابت و سبقت گرفتن از دلار آمریکا یوآن دیجیتال باید از یورو و پوند نیز پیشی بگیرد و با رمز ارز های پایه مانند بیت کوین رقابت کرده برتری خود را به جهانیان ثابت کند.

کلمه کلیدی: ارز دیجیتال چین

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location