video thumb

چگونگی تعیین ارزش بیت کوین


روز به روز به تعداد افرادی که به ارزهای دیجیتال علاقه نشان می دهند، افزایش پیدا کرده است. اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است، این است که ارزش بیت کوین به چه چیزی وابسته است؟ مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که قیمت و ارزش بیت کوین متغیر است. قیمت توسط بازاری که معاملات در آن انجام می گیرد، یعنی به وسیله تعامل بین عرضه و تقاضا تعیین می شود، اما نمی توان گفت قیمت آن نشانگر ارزش بیت کوین است. به عنوان مثال با کاهش قیمت بیت کوین کاهش پیدا نمی‌کند بلکه ارزش به دلیل کارایی و کاربردی که این ارز دارد، تعیین خواهد شد. قیمت چیزی است که به طور منظم در حال تغییر است و از عوامل گوناگونی تاثیر می پذیرد.

در ابتدا لازم است با مفهوم عرضه و تقاضا آشنا شوید.

عرضه و تقاضا

در اقتصاد هر چیز که در عین کارآیی کمیاب باشد، ارزشمند می‌شود و برای آن تقاضا افزایش می یابد. مانند طلا چون کمیاب است و کارایی هم دارد، گرانقیمت است. ارزش بیت کوین توسط بازاری که معاملات در آن صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود و این امر هم به وسیله عرضه و تقاضا رخ خواهد داد. بیت کوین هم منابع عرضه ی کمی دارد و به نوعی می‌توان گفت کمیاب است، در عین حال قابل معاوضه و قابل تقسیم است و در بازارهای خرید و فروش ارز دیجیتال جهانی تایید شده است. پس کاربردی هم هست. بنابراین از کنار هم قرار گرفتن عنصر کمیابی و کارایی می‌توان گفت بیت کوین ارزشمند است. در واقع بازار بیت کوین مانند بازار طلا و نفت به معاملات انجام گرفته و نحوه تعامل خریداران و فروشندگان وابسته است. به عنوان مثال اگر خریداران به دلیل دید مثبتی که به آینده دارند، هزینه بیشتری برای خرید بیت کوین پرداخت کنند، قیمت بیت کوین نیز متعاقباً افزایش می یابد و اگر این افراد به دلیل نگرانی هایی که در خصوص آینده دارند به فروش بیت کوین رو بیاورند، قیمت بیت کوین کاهش خواهد یافت.

نکته حائز اهمیت در بازار بیت کوین این است که به دلیل آنکه مقدار پول موجود در این بازار  نسبت به نفت و طلا کمتر است، بنابراین با وارد کردن و یا خارج کردن مقدار کمی پول به این بازار در مقایسه با بازار نفت و طلا می‌توان قیمت‌ها را به طور چشمگیر تغییر داد.

برای درک بیشتر تاثیر خرید و فروش و انجام معاملات روی قیمت بیت کوین به این مثال توجه کنید: قیمت بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ یعنی در آغاز کار خود حدود ۶ سنت بوده و امروز قیمت هر بیت کوین تا نزدیک ۴۰ هزار دلار رسیده است. بنابراین می‌توان در یافت تعیین قیمت بیت کوین وابسته به بازار است.

در خصوص مسئله عرضه و تقاضا و ارتباط با ارزش بیت کوین می توان گفت هرچه عرضه و تقاضا با هم در تعادل باشند، قیمت متعادل تر خواهد بود. اما اگر تقاضا بیش از عرضه باشد، قیمت رو به افزایش است و اگر عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت رو به کاهش خواهد رفت. بنابراین بخشی از قیمت بیت کوین توسط خریداران و فروشندگان تعیین می شود و پشتوانه ای ندارد. بنابراین امر تعیین کننده قیمت‌بیت‌کوین، ارزش ذاتی خودش خواهد بود. ارزش ذاتی بیت کوین نیز همانطور که پیش از این عنوان شد بر اساس کارایی و کاربرد و تاثیری که روی عرضه و تقاضا دارد، تعیین می شود. هر چه بیت کوین بتواند بیشتر مورد مبادله قرار بگیرد، ارزش بیشتری پیدا می کند.

نقش پورتال بلاک چین در تعیین قیمت بیت کوین

در کنار عرضه و تقاضا یک عامل دیگر به نام پروتال بلاک چین نیز روی قیمت بیت کوین تاثیر گذار است. پورتال بلاکچین بیش از آنکه روی بیت کوین تاثیر بگذارد، از قیمت بیت کوین تاثیر می‌پذیرد. یعنی رشد بیت کوین به معنی رشد بلاکچین و سقوط آن به معنی سقوط بلاک چین خواهد بود. تعیین قیمت بیت کوین نیز  در دست گروه یا دولت خاصی نیست، بلکه تنها افرادی می‌توانند ارزش بیت کوین را تغییر دهند که بتوانند کاربری آن را تغییر بدهند، مانند آن چه ایلان ماسک که در چند هفته اخیر انجام داد. وی با توییت های تاثیرگذار خود در ابتدا موجب شد قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند و سپس با یک توییت که عنوان کرد بیت کوین با محیط زیست سازگار نیست، باعث سقوط میلیونی بیت کوین شد.

عوامل محیطی تاثیرگذار روی قیمت بیت کوین

علاوه بر افراد، اخبار بازار نیز به شدت روی ارزش بیت کوین تاثیر می گذارد. به عنوان مثال خبر ممنوع شدن بیت کوین در ایران و یا چین موجب شد تعداد فروشنده های این رمز ارز بیشتر شده، تقاضا کم شود و بنابراین بیت کوین از روند صعودی خود جا ماند. مهمترین کشوری که اخبار آن روی قیمت ‌بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد، ایالات متحده است. زیرا قیمت بیت کوین همبستگی زیادی با قیمت دلار دارد و فراز و فرودهای هر یک روی دیگری تاثیر می گذارد.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

در کنار این مسائل، وقایع مهم تاریخی و جهانی نیز می تواند روی قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد. البته منظور از وقایع تاریخی و وقایعی هستند که به قدری بزرگند که توجه جهانیان را به خود جلب می‌کنند، مانند هک شدن یک حساب بزرگ. نکته جالب توجه این است که یکی از گزارش‌های سیندزک بیان می‌کند وقایعی که روی قیمت‌بیت‌کوین تاثیر می گذارند بیشتر وقایعی هستند که اصلاً ربطی به بیت کوین ندارند.

اکنون که با کلیات عوامل موثر بر قیمت بیت کوین آشنا شدید در ادامه به صورت تیتر وار فاکتورهای مهم تاثیرگذار روی قیمت این ارز پایه معرفی می شوند.

  • عرضه و تقاضا، اولین عامل و مهمترین عامل که پیش از این نیز به آن پرداخته شد، مفهوم پایه علم اقتصاد است. هرچه قیمت محصول بالاتر باشد، تقاضای خرید پایین آمده، فروشندگان بیشتر اقدام به فروش می کنند و از کنار هم قرار گرفتن عرضه و تقاضا قیمت یک محصول تعیین می شود.
  • هزینه استخراج بیت کوین، بیشترین هزینه استخراج بیت کوین هزینه برق مصرفی در فرآیند استخراج است و همینطور هزینه تامین تجهیزات مورد نیاز. دقت داشته باشید که فرآیند استخراج بیت کوین به صورتی است که ماینرها با حل مسائل ریاضی پیچیده و رمزنگاری شده بیت کوین استخراج شده را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد که این فرآیند روی قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد. هر ۱۰ دقیقه یک بار یک بیت کوین استخراج می‌شود، بنابراین می‌توان دریافت که چرا هزینه های استخراج بیت کوین زیاد است.
  • کارمزد برای تایید تراکنش ها در بیت کوین، ماینرها در هنگام انجام معاملات در بلاک چین برای تایید تراکنش ها کارمزدی دریافت می کنند که عموما در حدود ۲ درصد است و با افزایش حجم معادله کارمزد افزایش می یابد و در نتیجه با افزایش کارمزد نیز قیمت بیت کوین زیادتر می شود.
  • رقابت موجود در بازار ارز های دیجیتال بین بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه، بیت کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال و گزینه‌ی اول سرمایه گذاری در مقایسه با سایر ارزهای رمزپایه مانند اتریوم، بایننس و غیره است و به دلیل تنوع زیاد بین ارزهای رمز پایه، قیمت این ارز دیجیتال بالا است و شاید اگر بیت کوین تنها ارز رمز پایه بود، قیمت آن کمتر از مقدار کنونی می شد.
  • مقررات موجود در بازار ارز دیجیتال، تنظیم کنندگان بازار بیت کوین درباره طبقه بندی ارزهای دیجیتال نظرات متفاوتی دارند و قیمت این ارز پایه متاثر از قوانینی است که دولت ها تصویب می کنند. با وجودی که بیت کوین وابسته به دولت یا گروه خاصی نیست و غیر متمرکز است، اما در صورتی که در کشوری قوانین سرکوبگرانه در خصوص این رمز ارز اعمال شود، ارزش آن کاهش خواهد یافت.
  • پوشش رسانه ها، اخبار و رسانه ها روی توجه عمومی به بیت کوین تاثیرگذار هستند. در صورتی که این توجه ها به صورت مثبت باشد، ارزش بیت کوین افزایش یافته و در صورت منفی گرایانه بودن نظرات، ارزش آن کاهش خواهد یافت.
  • تحلیل درباره آینده بیت کوین، با وجودی که آینده ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین مشخص نیست، اما این صنعت روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است. پیش بینی آینده بیت کوین توسط تحلیلگران می تواند روی قیمت این ارز پایه تاثیر بگذارد. اگر پیش‌بینی‌ها مثبت باشد، قیمت رو به افزایش و در صورت منفی بودن رو به کاهش خواهد رفت.
  • تقسیم مالکیت بیت کوین، مالکیت بیت کوین به صورت نامساوی در بین سهامداران تقسیم شده است. عده‌ای از سرمایه‌گذاران، حجم زیادی از بیت کوین را در دست دارند و در نتیجه با فروش این حجم زیاد می توانند قیمت‌بیت‌کوین را کاهش دهند و یا با خرید یک حجم زیاد نیز می توانند باعث افزایش قیمت این رمز ارز باشند.

نتیجه گیری

به طور کلی آنچه در این مقاله سعی بر ارائه آن داشتیم، عوامل تاثیر‌گذار روی تعیین قیمت ‌بیت‌کوین بود که مهم ترین آنها بحث عرضه و تقاضا در بازار بیت کوین است. علاوه بر این اگر چه به صورت ظاهری ارزش بیت کوین وابسته به دولت یا گروه خاصی نیست، اما شرکت های بزرگ مانند تسلا می‌توانند روی ارزش بیت کوین تاثیر بگذارند. همچنین بیان کردیم اخبار کشورهای مختلف به خصوص اخبار اقتصادی آمریکا به دلیل ارتباط تنگاتنگ دلار با بیت کوین روی ارزش این ارز دیجیتال تاثیر می گذارد. بنابراین قیمت‌بیت‌کوین به عوامل متعددی وابسته است و توصیه می‌شود قبل از انجام هر معامله، ریسک آن را بپذیرید و تحقیقات خود را به طور کامل انجام داده سپس تصمیم گیری کنید.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس