video thumb

۱۲ سناریو مختلف از بیت کوین؛ از آینده ای روشن تا نابودی این ارز دیجیتال ( بخش اول )


این مقاله در چهار بخش تهیه شده است, که ۱۲ سناریوی مختلف در مورد بیت کوین بررسی شده است.

هیچ کس نمی داند که در آینده برای بیت کوین چه اتفاقی خواهد افتاد، حتی خود ساتوشی ناکاموتو نمی تواند آینده بیت کوین را پیش بینی کند. موضوعی که بخشی از جذابیت بیت کوین برای طرفداران این ارز دیجیتال است. همانطور که الیزابت استارک مدیر شرکت Lightning Labs گفته است، تکنولوژی های پر استفاده در ۱۰ سال آینده مواردی هستند که امروز برای ما غیرممکن به نظر می رسند. چه کسی در سال ۲۰۱۰ فکر می کرد قیمت ارز دیجیتال به نام بیت کوین که ۰٫۰۸ دلار قیمت داشت، قرار است در سال ۲۰۲۰ به ۶۰ هزار دلار برسد؟

به همین دلیل است که پیش بینی نوع استفاده از ارزهای دیجیتال مانند خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین در آینده سخت است. آندریاس آنتونوپولوس سفیر بلامنازع بیت کوین، به این معتقد است که بیت کوین تک منظوره نخواهد بود.
«یک مورد استفاده واحد برای این ارز وجود نخواهد داشت. ایده های مختلفی وجود دارد؛ استفاده از بیت کوین برای ذخیره ارزش، استفاده در مبادلات یا دیگر روش هایی که از این ارز می توان استفاده کرد. بیت کوین در تمام روش ها قابل استفاده است، تنها تفاوت مکان استفاده است. هرچه بیت کوین به طور گسترده تر به کار گرفته شود، موارد استفاده از آن پراکنده تر می شود.»

بیت کوین در حال حاضر در حالات مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است و ممکن است در آینده در روش ها و مکان هایی استفاده شود که ما قادر به پیش بینی آن نیستیم.
بیت کوین یک ایده آینده نگر است. برخی از افراد فعالیت های امروزه بیت کوین را کافی می دانند، اما بیشتر کاربران مشتاق فعالیت ها و موارد استفاده آینده این ارز دیجیتالی محبوب هستند.

پس در نهایت آینده بیت کوین چگونه خواهد بود؟ در این مقاله سعی کرده ایم با در نظر گرفتن رشد و پیشرفت های جهان تا سال ۲۰۳۰، سناریو های مختلف بیت کوین را بررسی کنیم. این ۱۲ سناریو شکست ها و موفقیت های آینده بیت کوین را بررسی می کند. این سناریو ها هرکدام طرفداران و مخالفان خود را دارد و این کاملا قابل قبول است، همانطور که تا الان بارها گفته ایم هیچکس از آینده بیت کوین خبر ندارد.

سناریو اول: بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال رشد می کند (رشد مثبت)

ساده ترین سناریو، سناریو اول است. پیتر مک کورماک میزبان پادکست “بیت کوین چه کاری انجام داد” این سناریو را ادامه روند معمولی بیت کوین می داند. «این موضوع تقریبا قطعی است که بیت کوین همان کاری که الان در حال انجام است را در آینده نیز انجام دهد، فقط افراد بیشتری به استفاده از آن روی می آورند و در نتیجه ارزش شبکه افزایش پیدا می کند.»
بیت کوین پتانسیل استفاده در صندوق های بازنشستگی، صندوق های سرمایه داری و ترازنامه های دولتی را دارد. موضوعی که می تواند رشد بالای ارزش بازار این ارز دیجیتال و حتی شکست بازار طلا را در رقابت در پی داشته باشد.

اما قیمت تنها بخشی از داستان است. ایسایا جکسون، نویسنده کتاب “بیت کوین و جامعه سیاه پوستی آمریکا” با توجه به این سناریو، به نقش بیت کوین در کاهش شکاف طبقاتی اشاره می کند.
«۲۵ درصد از جامعه سیاه پوستان آمریکا حساب بانکی ندارند»
موضوعی که آنها را وادار می کند تا سرمایه خود را در خانه های خود نگهداری کنند، موضوعی که در نهایت باعث آسیب دیدن آنها از تورم می شود.

«تورم به طور مساوی به افراد تحمیل نمی شود. تورم بی شک و تردید نابود کننده است.»

به همین دلیل است که جکسون در وبینار گروه های مالی سیاه پوستان شرکت می کند و در تلاش برای انتقال پیام توانمند سازی مالی از طریق استفاده از بیت کوین است.

الکس گلدشتاین، مدیر ارشد استراتژی سازمان حقوق بشر معتقد است این سناریو به تنهایی برای امیدواری به آینده بیت کوین کافی است. امروزه ۱۳۰ میلیون حساب بیت کوین در سراسر جهان وجود دارد، تعدادی که تا سال ۲۰۳۰ می تواند به ۱ میلیارد برسد.

«مردم فکر می کنند برای موفقیت بیت کوین، باید این امکان ایجاد شود که با آن یک فنجان قهوه خریداری شود. اما این یک تصور غلط است. موفقیت بیت کوین وابسته به ارائه امکان خرید فنجان قهوه به کاربران خود نیست.»

سناریو دوم: بیت کوین توسط دولت ها نابود می شود (رشد منفی)

در حال حاضر چند کشور از جمله نیجریه، هند و چین در حال مقابله با بیت کوین هستند. اگر بقیه کشورهای جهان که اقتصاد قدرتمندی دارند نیز به مخالفت با بیت کوین بپردازند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

جیسون ویلیامز نویسنده کتاب “پولی که نمی شود با آن مقابله کرد: چرا بیت کوین ارز بعدی ذخیره جهانی خواهد بود” می گوید زمانی که کشورها تلاش کردند ارزهای دیجیتال را نابود کنند، موفق نشدند.

«زمانی که هند رمزارز ها را غیرقانونی اعلام کند، کافی است به یک کشور دیگر بروید. ممنوعیت نمی تواند جلوی ارزهای دیجیتال را بگیرد.»

جهان سیال است و انتقال تجارت های ارز دیجیتال به دیگر کشورها کار راحتی است. به گفته جکسون ممنوعیت این ارز در کشورهای ابرقدرت مانند ایالات متحده آمریکا در نهایت برعکس عمل می کند و حتی ممکن است باعث کمیابی و در نتیجه به طور بالقوه ارزشمند تر شدن آن شود.

با اینکه ممنوعیت ارزهای دیجیتال توسط کشورهای مختلف و کم تعداد می تواند در نتیجه به نفع بیت کوین باشد، اما یک سناریو و حالت خاص وجود دارد که حتی ویلیامز نیز برای آن راه حلی ندارد.

«مقررات واحد جهانی بزرگترین خطر است.»

اگر رهبران جهان برای ایجاد یک سیاست واحد در مورد ارزهای دیجیتال (مانند توافق نامه آب و هوای پاریس) گرد هم آیند و توافق کنند تا با ایجاد اقدامات و قوانین سخت گیرانه رمزارزها را محدود کنند، این موضوع می تواند اثرات مخربی در ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین داشته باشد. اما به گفته ویلیامز محقق شدن این موضوع بسیار دشوار خواهد بود، زیرا توافق بر روی یک قانون واحد برای چندین کشور می تواند پیچیده باشد و معمولا کشورهای جهان در این موارد نمی توانند با یکدیگر به توافق برسند.

سناریو سوم: بیت کوین به ارز ذخیره اینترنتی تبدیل می شود (رشد مثبت)

به گفته آنتونی پمپلیانو متخصص ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین، بسیاری از مردم به سختی می توانند باور کنند که بیت کوین در آینده به ذخیره ارز جهانی تبدیل شود؛ اما قبول بیت کوین به عنوان ارز ذخیره اینترنتی برای آنها راحت تر و ساده تر است.

آنتونی پمپلیانو معتقد است هنگام خرید اینترنتی یک محصول، از لحاظ تجربه کاربری برای خریدار تفاوتی نمی کند که با چه ارزی قرار است پرداخت خود را انجام دهد. مشتری بر روی یک دکمه کلیک می کند یا یک کد QR را اسکن می کند، سپس با واحد پولی مختلف، چه دلار، چه تومان ایران یا بیت کوین پرداخت خود را انجام می دهد. تجربه کاربری یکسان است، پرداخت انجام شده است و محصول به دست مشتری می رسد.

او در ادامه همچنین به اصطکاک کمتر معاملات اینترنتی اشاره می کند. با این حال نوع ارز پرداختی در دنیای خارج از اینترنت اهمیت بسیاری پیدا می کند؛ زیرا خرید یک کتاب از دیجیکالا با خرید پیتزا از فست فود محله تفاوت بسیاری دارد.

بیت کوین می تواند به ارز اینترنتی تبدیل شود و به کسب و کارهای محلی امکان تجارت با سراسر جهان و همچنین تطبیق ‌پذیری با شرایط روز جهان را دهد. پمپلیانو در این رابطه می گوید:«هنگامی که شما از ارزهای مانند بیت کوین استفاده می کنید، واسطه ها را حذف می کنید و این امکان را پیدا می کنید تا در یک محیط دیجیتالی بدون توجه به موقعیت جغرافیایی معاملات خود را انجام دهید»

برای خواندن بخش دوم ۱۲ سناریو مختلف بیت کوین اینجا کلیک کنید