video thumb

۱۲ سناریو مختلف از بیت کوین؛ از آینده ای روشن تا نابودی این ارز دیجیتال ( بخش دوم )


این مقاله در چهار بخش تهیه شده است, که ۱۲ سناریوی مختلف بخش اول در مورد بیت کوین بررسی شده است.

سناریو چهارم: ایجاد بیت کوین متمرکز توسط دولت ها (رشد منفی)

الکس گلدشتاین، مدیر ارشد استراتژی سازمان حقوق بشر فکر می کند دولت ها ترجیح می دهند به جای ممنوعیت ارزهای دیجیتال، از راهی هوشمندانه برای مبارزه با بیت کوین استفاده کنند.

در این سناریو، دولت ها به صورت کوتاه مدت منع کامل رمزارزها را اجرایی نمی کنند و در عوض مبادلات مردم در ارزهای دیجیتال را محدود می کنند. به طور دقیق تر، مانع برداشت وجوه آنها از صرافی های ارز دیجیتال می شوند. تصور کنید کاربران ایالات متحده قادر به استفاده از بیت کوین های خود در صرافیCoinbase  نباشند. گلدشتاین این راه را برجسته ترین و قابل قبول ترین راه حل دولت ها در برابر ارزهای دیجیتال می داند.

«این موضوع بیت کوین را به دو ارز متفاوت تبدیل می کند؛ اولین بیت کوین مورد قبول دولت است و در مکان های تحت نظر دولت مانند پی پال یا کوین بیس نگهداری می شود و در سمت دیگر بیت کوین های آزاد که در اختیار مردم بود را خواهیم داشت که آنها را فقط در بازار سیاه بیت کوین می توان معامله کرد.»

در چنین شرایطی بیت کوین بازار سیاه می تواند ارزش بیشتری نسبت به بیت کوین موجود در صرافی ها پیدا کند. هرچند در حال حاضر مشخص نیست که این محدودیت می تواند وجهه قانونی پیدا کند یا خیر.

با اینکه این راه حل می تواند عملی ترین راه برای مقابله با ارزهای دیجیتال برای دولت ها باشد، اما گلدشتاین با توجه به چالش های حقوقی اجتناب ناپذیر و نفوذ افراد قدرتمند فعال در بلاکچین پیاده سازی این سناریو را بعید می داند

سناریو پنجم: مالیات برای بیت کوین وضع می شود (رشد منفی)

این سناریو، کمترین و ساده ترین راهی است که دولت ها می توانند برای مقابله با خرید و فروش ارزهای دیجیتال انجام دهند. این سناریو می تواند اثرات مخربی برای فعالان ارزهای دیجیتال داشته باشد. به عنوان مثال، فرض کنید شهروندان آمریکایی مجبور شوند تا مالیات سودهای تحقق نیافته در بیت کوین را بپردازند. ایده مالیات بر سودهای تحقق نیافته توسط وزیر خزانه داری آمریکا، جنت یلن مطرح شده است و پیاده سازی این ایده چندان دور از واقعیت نیست.

چنین مالیاتی برای تمام هولدرهای بیت کوین که با صبر و حوصله ماه ها در انتظار سود خرید بیت کوین خود هستند ناامید کننده خواهد بود. وجود مالیات بر بیت کوین همچنین می تواند باعث خروج شرکت های بزرگ جهان مانند Teslas، Squares و MicroStrategys از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بیت کوین شود. اگر شرکت های معتبر جهان استفاده از بیت کوین را متوقف کنند، بازار سقوط می کند و شک و تردید در میان فعالان بازار افزایش پیدا می کند.

دلیل ارزشمندی بیت کوین در این است که مردم آن را ارزشمند می بینند. به همین دلیل است که اگر این ارز در نگاه مردم ارزش خود را از دست دهد و دیگر از آن استفاده نشود، بازار آن سقوط می کند. وجود این سناریو دلیلی برای مخالفان بیت کوین و مدافعین طلا از جمله پیتر شیف است که در صحبتی گفته بود:«بیت کوین طلای احمق ها است و هرکسی که آن را بخرد احمق است»

در نگاه گلدشتاین اما اعمال چنین مالیاتی دور از ذهن خواهد بود. «بخش خصوصی و سرمایه داران خرد بیت کوین شدیدا به مخالفت با این نوع مالیات خواهند پرداخت. بیش از ۱۰ درصد آمریکایی ها صاحب بیت کوین هستند و آمریکا دارای نظام سیاسی دموکراسی است؛ اقلیت کوچک اما پر سر و صدایی که با اعتراض مداوم به نمایندگان کنگره در سراسر کشور از اعمال مالیات جلوگیری می کنند.»

همچنین در حال حاضر سیاست اکثر دولت ها در جهت همراهی و موافقت با بیت کوین حرکت می کند. از جمله سخن شهردار میامی مبنی بر اینکه این شهر می تواند مرکزی برای رمزارزها باشد. علاوه بر میامی، نامزد شهرداری نیویورک وعده داده است تا این شهر را تبدیل به مرکز ارزهای دیجیتال کند. در آمریکا ایالت ها با یکدیگر رقابت دارند، اگر میامی و نیویورک به پایگاه رمزارزها و تکنولوژی تبدیل شوند این احتمال وجود دارد که دیگر شهر ها و ایالت ها علاوه بر اینکه قوانینی بر علیه ارزهای دیجیتال وضع نکنند، بلکه به سمت استفاده و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال حرکت کنند.

گلدشتاین در ادامه می گوید که حتی اگه آمریکا تصمیم بگیرد با اعمال مالیات دوران تاریک ارزهای دیجیتال را شروع کند، افراد می توانند به راحتی دارایی های خود را به کشورهایی که از رمزارزها حمایت می کنند مانند تایوان، سنگاپور یا نروژ منتقل کنند.

دولت ها می توانند ایده های غیرمنطقی زیادی داشته باشند، اما با وجود افراد قدرتمند منطقی در صحنه سیاست، تصویب و اجرایی شدن بسیاری از این ایده ها دور از ذهن است.

سناریو ششم: بیت کوین در زندگی روزمره استفاده می شود (رشد مثبت)

اکثر افراد موافق هستند که برای موفقیت بیت کوین به عنوان پول دیجیتال، ابتدا نیاز است که با موفقیت تبدیل به طلای دیجیتال شود. قبول شدن بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یک پیش نیاز برای رشد و گسترش آینده آن است.

بیت کوین در حال حاضر در معاملات مختلفی از جمله تجارت های بین کشوری و در کشورهایی که مشکلات و محدودیت های ارزی دارند استفاده می شود. همچنین تیم ها و شرکت های مختلفی از بیت کوین برای پرداخت حقوق همکاران و کارکنان خود در سراسر جهان استفاده می کنند. با این وجود، همچنان بیت کوین تنها بخش خیلی کوچکی از معاملات جهان را تشکیل می دهد. اما آیا

این شرایط تا سال ۲۰۳۰ تغییر خواهد کرد؟ چقدر احتمال دارد که اکثر مردم دنیا برای معاملات روزمره خود از بیت کوین به عنوان پول الکترونیکی همتا به همتا استفاده کنند؟ این موضوع پیچیده است و فاکتورهای مختلفی در آن نقش دارند.

به گفته گلدشتاین در سال ۲۰۳۰ به احتمال زیاد هزینه تراکنش ارسال بیت کوین افزایش پیدا می کند و این افزایش هزینه غیرقابل جلوگیری است، در غیر این صورت مزرعه های استخراج بیت کوین فعالیت خود را متوقف می کنند.

«در قرن آینده، هزینه تراکنش تبدیل به بخشی بزرگی از آنچه ماینرها بدست می آورند می شود. زیرا به مرور زمان با انجام هاوینگ پاداش شبکه کاهش پیدا می کند تا در نهایت در سال ۲۱۴۰ پاداش شبکه به ۰ برسد. در سال ۲۰۳۰ استفاده از بیت کوین بسیار گران تمام می شود، تا جایی که پرداخت کمتر از ۱۰۰ دلار با بیت کوین غیرمنطقی به نظر می رسد.»

علاوه بر این موضوع، مشکل نوسانات قیمت یکی دیگر از دلایلی است که از استفاده روزمره بیت کوین جلوگیری می کند. رائول پال، مدیر سابق Goldman Sachs که اکنون ریاست گروه Real Vision را بر عهده دارد نوسانات قیمت را مانعی مهم در گسترش بیت کوین می داند. در نظر پال تا سال ۲۰۳۰ نوسانات بیت کوین متعادل می شود، اما این تعادل برای استفاده از بیت کوین برای خرید نان و دیگر خریدهای روزمره کافی نیست.

در مقیاس نوسان ۱ تا ۱۰۰، اگر میزان نوسان اوراق قرضه ۳ یا ۴ و بازار سهام ۲۰ تا ۳۰ باشد، نوسانات فعلی بیت کوین به گفته پال ۷۰ است و در آینده ممکن است به ۳۰ کاهش پیدا کند. با اینکه این کاهش یک پیشرفت قابل توجه خواهد بود، اما مشکل نوسانات را حل نمی کند.
«به عنوان یک تاجر اگر صاحب کسب و کاری باشم، پذیرش بیت کوین به عنوان ارزی برای انجام معاملات کسب و کار من یک کابوس خواهد بود. زیرا در زمانی که ما آن را در ترازنامه مالی حساب می کنیم، ۲۰ تا ۵۰ درصد در یک ماه تغییر قیمتی تجربه می کند. موضوعی که باعث می شود نتوانم مدل کسب و کاری خود را براساس آن تنظیم کنم.»

اگرچه اکثر افراد استفاده از بیت کوین برای انجام خریدهای روزمره مانند خرید یک فنجان قهوه در سال ۲۰۳۰ را غیرممکن می دانند، اما سناریو بعدی می تواند گزینه بهتری برای آینده بیت کوین باشد.

برای خواندن بخش سوم ۱۲ سناریو مختلف از بیت کوین اینجا کلیک کنید.