video thumb

۱۲ سناریو مختلف از بیت کوین؛ از آینده ای روشن تا نابودی این ارز دیجیتال ( بخش سوم )


این مقاله در چهار بخش تهیه شده است, که ۱۲ سناریوی مختلف در مورد بیت کوین بررسی شده است.

اگر بخش دوم ۱۲ سناریو مختلف از بیت کوین را مطالعهکلیک کنید.

سناریو پنجم: مالیات برای بیت کوین وضع می شود (رشد منفی)

این سناریو، کمترین و ساده ترین راهی است که دولت ها می توانند برای مقابله با ارزهای دیجیتال انجام دهند. این سناریو می تواند اثرات مخربی برای فعالان ارزهای دیجیتال داشته باشد. به عنوان مثال، فرض کنید شهروندان آمریکایی مجبور شوند تا مالیات سودهای تحقق نیافته در بیت کوین را بپردازند. ایده مالیات بر سودهای تحقق نیافته توسط وزیر خزانه داری آمریکا، جنت یلن مطرح شده است و پیاده سازی این ایده چندان دور از واقعیت نیست.

چنین مالیاتی برای تمام هولدرهای بیت کوین که با صبر و حوصله ماه ها در انتظار سود بیت کوین خود هستند ناامید کننده خواهد بود. وجود مالیات بر بیت کوین همچنین می تواند باعث خروج شرکت های بزرگ جهان مانند Teslas، Squares و MicroStrategys از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بیت کوین شود. اگر شرکت های معتبر جهان استفاده از بیت کوین را متوقف کنند، بازار سقوط می کند و شک و تردید در میان فعالان بازار افزایش پیدا می کند.

دلیل ارزشمندی بیت کوین در این است که مردم آن را ارزشمند می بینند. به همین دلیل است که اگر این ارز در نگاه مردم ارزش خود را از دست دهد و دیگر از آن استفاده نشود، بازار آن سقوط می کند. وجود این سناریو دلیلی برای مخالفان بیت کوین و مدافعین طلا از جمله پیتر شیف است که در صحبتی گفته بود:«بیت کوین طلای احمق ها است و هرکسی که آن را بخرد احمق است»

در نگاه گلدشتاین اما اعمال چنین مالیاتی دور از ذهن خواهد بود. «بخش خصوصی و سرمایه داران خرد بیت کوین شدیدا به مخالفت با این نوع مالیات خواهند پرداخت. بیش از ۱۰ درصد آمریکایی ها صاحب بیت کوین هستند و آمریکا دارای نظام سیاسی دموکراسی است؛ اقلیت کوچک اما پر سر و صدایی که با اعتراض مداوم به نمایندگان کنگره در سراسر کشور از اعمال مالیات جلوگیری می کنند.»

همچنین در حال حاضر سیاست اکثر دولت ها در جهت همراهی و موافقت با بیت کوین حرکت می کند. از جمله سخن شهردار میامی مبنی بر اینکه این شهر می تواند مرکزی برای رمزارزها باشد. علاوه بر میامی، نامزد شهرداری نیویورک وعده داده است تا این شهر را تبدیل به مرکز ارزهای دیجیتال کند. در آمریکا ایالت ها با یکدیگر رقابت دارند، اگر میامی و نیویورک به پایگاه رمزارزها و تکنولوژی تبدیل شوند این احتمال وجود دارد که دیگر شهر ها و ایالت ها علاوه بر اینکه قوانینی بر علیه ارزهای دیجیتال وضع نکنند، بلکه به سمت استفاده و سرمایه گذاری در خرید ارزهای دیجیتال حرکت کنند.

گلدشتاین در ادامه می گوید که حتی اگه آمریکا تصمیم بگیرد با اعمال مالیات دوران تاریک ارزهای دیجیتال را شروع کند، افراد می توانند به راحتی دارایی های خود را به کشورهایی که از رمزارزها حمایت می کنند مانند تایوان، سنگاپور یا نروژ منتقل کنند.

دولت ها می توانند ایده های غیرمنطقی زیادی داشته باشند، اما با وجود افراد قدرتمند منطقی در صحنه سیاست، تصویب و اجرایی شدن بسیاری از این ایده ها دور از ذهن است.

سناریو ششم: بیت کوین در زندگی روزمره استفاده می شود (رشد مثبت)

اکثر افراد موافق هستند که برای موفقیت بیت کوین به عنوان پول دیجیتال، ابتدا نیاز است که با موفقیت تبدیل به طلای دیجیتال شود. قبول شدن بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یک پیش نیاز برای رشد و گسترش آینده آن است.

بیت کوین در حال حاضر در معاملات مختلفی از جمله تجارت های بین کشوری و در کشورهایی که مشکلات و محدودیت های ارزی دارند استفاده می شود. همچنین تیم ها و شرکت های مختلفی از بیت کوین برای پرداخت حقوق همکاران و کارکنان خود در سراسر جهان استفاده می کنند. با این وجود، همچنان بیت کوین تنها بخش خیلی کوچکی از معاملات جهان را تشکیل می دهد. اما آیا این شرایط تا سال ۲۰۳۰ تغییر خواهد کرد؟ چقدر احتمال دارد که اکثر مردم دنیا برای معاملات روزمره خود از بیت کوین به عنوان پول الکترونیکی همتا به همتا استفاده کنند؟ این موضوع پیچیده است و فاکتورهای مختلفی در آن نقش دارند.

به گفته گلدشتاین در سال ۲۰۳۰ به احتمال زیاد هزینه تراکنش ارسال بیت کوین افزایش پیدا می کند و این افزایش هزینه غیرقابل جلوگیری است، در غیر این صورت مزرعه های استخراج بیت کوین فعالیت خود را متوقف می کنند.

«در قرن آینده، هزینه تراکنش تبدیل به بخشی بزرگی از آنچه ماینرها بدست می آورند می شود. زیرا به مرور زمان با انجام هاوینگ پاداش شبکه کاهش پیدا می کند تا در نهایت در سال ۲۱۴۰ پاداش شبکه به ۰ برسد. در سال ۲۰۳۰ استفاده از بیت کوین بسیار گران تمام می شود، تا جایی که پرداخت کمتر از ۱۰۰ دلار با بیت کوین غیرمنطقی به نظر می رسد.»

علاوه بر این موضوع، مشکل نوسانات قیمت یکی دیگر از دلایلی است که از استفاده روزمره بیت کوین جلوگیری می کند. رائول پال، مدیر سابق Goldman Sachs که اکنون ریاست گروه Real Vision را بر عهده دارد نوسانات قیمت را مانعی مهم در گسترش بیت کوین می داند. در نظر پال تا سال ۲۰۳۰ نوسانات بیت کوین متعادل می شود، اما این تعادل برای استفاده از بیت کوین برای خرید نان و دیگر خریدهای روزمره کافی نیست.

در مقیاس نوسان ۱ تا ۱۰۰، اگر میزان نوسان اوراق قرضه ۳ یا ۴ و بازار سهام ۲۰ تا ۳۰ باشد، نوسانات فعلی بیت کوین به گفته پال ۷۰ است و در آینده ممکن است به ۳۰ کاهش پیدا کند. با اینکه این کاهش یک پیشرفت قابل توجه خواهد بود، اما مشکل نوسانات را حل نمی کند.
«به عنوان یک تاجر اگر صاحب کسب و کاری باشم، پذیرش بیت کوین به عنوان ارزی برای انجام معاملات کسب و کار من یک کابوس خواهد بود. زیرا در زمانی که ما آن را در ترازنامه مالی حساب می کنیم، ۲۰ تا ۵۰ درصد در یک ماه تغییر قیمتی تجربه می کند. موضوعی که باعث می شود نتوانم مدل کسب و کاری خود را براساس آن تنظیم کنم.»

اگرچه اکثر افراد استفاده از بیت کوین برای انجام خریدهای روزمره مانند خرید یک فنجان قهوه در سال ۲۰۳۰ را غیرممکن می دانند، اما سناریو بعدی می تواند گزینه بهتری برای آینده بیت کوین باشد.

سناریو هفتم: بیت کوین از توکن های دیفای و معاملات سریع حمایت می کند (رشد مثبت)

الیزابت استارک پیش بینی می کند در آینده استفاده از بیت کوین به گونه ای همه گیر می شود که اکثر کاربران حتی متوجه نمی شوند که در حال استفاده از بیت کوین و شبکه لایتنیگ هستند، همانطور که اکثر کاربران امروزه اینترنت نمی دانند که از TCP/IP استفاده می کنند.

با اینکه افراد نمی دانند چه تکنولوژی باعث ارسال پیام آنها به دوستان خود می شود، اما از آن استفاده می کنند. به گفته استارک پول در آینده به همین روش و با بیت کوین به عنوان بنیاد خود عمل خواهد کرد.

«بیت کوین می تواند به عنوان پروتکلی برای معاملات اینترنتی عمل کند. از پرداخت های مرزی گرفته تا پرداخت های درون برنامه ای برنامه ها و بازی ها و حمایت مالی از هنرمندان و سازندگان با بیت کوین قابل انجام است.»

آنتونی پمپلیانو با این ایده موافق است و پیشنهاد می کند که بیت کوین در شرایط مشابه استراتژی سرمایه‌گذاری هالتر به عنوان پول دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد. در استراتژی سرمایه گذاری هالتر، سرمایه بین دارایی های بسیار امن و یا دارایی های با نوسانات شدید و ناپایدار تقسیم می شود.

با اینکه عمده مردم در معاملات بازه ۲۰ تا ۵۰ دلاری فعالیت دارند، اما بیت کوین می تواند در کمترین و بیشترین معاملات تجاری بدرخشد. نیاز است تا ۲۰ میلیون دلار به بانک شهر زوریخ پاریس منتقل شود؟ بیت کوین ارزان ترین و بهترین روش برای انجام این انتقال است. در سمت مقابل همچنین ارسال یک سنت به صورت رایگان در شبکه لایتینگ امکان پذیر است.

گلدشتاین، این نوع از راه حل های لایه ای را آخرین مرحله از یک داستان اقتصادی طولانی می داند. او در این رابطه می گوید:«پول همیشه به صورت لایه ای مقیاس بندی شده است. در دوره ای که طلا پشتوانه پول بود، افراد در جیب خود طلا حمل نمی کردند. در عوض، طلا با اسکناس جایگزین شده بود. پول های کاغذی یک لایه بودند. با استفاده از طلا می توان معاملات مختلفی را انجام داد، در ادامه پول نقد معاملات بیشتری را پوشش می دهد و در نهایت با کارت های اعتباری می توان تقریبا تمامی معاملات را انجام داد. بزودی لایه های بیشتری ایجاد می شود.»

این همان چیزی است که او فکر می کند ممکن است در دهه های آینده برای بیت کوین اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه در لایه پایه بیت کوین تنها امکان انجام هفت معامله در ثانیه وجود دارد، با ادامه مقیاس گذاری بیت کوین گلدشتاین انتظار دارد در آینده این ارز بتواند تراکنش های بزرگی را پشتیبانی کند و در نهایت تبدیل به یک کشتی پر از کانتینر غول پیکر شود که هر کانتینر شامل یک میلیون تراکنش کوچک باشد.

«من و شما می توانیم برای یک سال تراکنش های خود را در شبکه لایتینگ انجام دهیم و نیاز نداشته باشیم تا پول های خود را به زنجیره اصلی منتقل کنیم.»

سوالی که مطرح می شود این است که دقیقا به چه شکل قرار است امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای در این موضوع مشارکت کند؟ چه ارتباطی میان دیفای و بیت کوین وجود دارد؟ به گفته پال، بیت کوین همان دیفای است.
«بیت کوین مکتب امور مالی غیرمتمرکز است. بیت کوین خود پول غیرمتمرکز است»

با اینکه در حال حاضر چگونگی برقرار این ارتباط مشخص نیست اما او معتقد است که در نهایت بیت کوین با پروژه های دیفای از جمله دریافت وام و خرید اوراق بهادار ادغام می شود.

«در حال حاضر ما نمی دانیم که آیا بیت کوین به دیگر بلاکچین ها مانند Wrapped Bitcoin یا tBTC منتقل می شود یا در عوض ما به سادگی یک زیرساخت غیرمتمرکز خواهیم داشت که با استفاده از بیت کوین ساخته شده است.»

با اینکه در حال حاضر نمی توان پیش بینی کرد که در آینده چه اتفاقی رخ می دهد، اما به گفته پال این موضوع برای عموم مردم اهمیتی ندارد.
«اینکه بیت کوین قرار است به چه شکل در معماری دیفای مشارکت کند مهم نیست. در نهایت راهی برای انتقال بیت کوین به زنجیره های مختلف پیدا خواهد شد، موضوعی که چگونگی انجام آن برای من و شما اهمیت ندارد.»

او در ادامه به تکنولوژی های حال حاضر مانند ایمیل و برنامه Zoom که برای انجام جلسات ویدیویی استفاده می شود اشاره می کند:«من نمی دانم که از چه رایانه ای استفاده می کنید. ما راه های ارتباطی مختلفی از جمله برنامه Zoom را داریم که هیچکس نمی داند به چه شکل کار می کند، اما کافی است تا بر روی یک دکمه کلیک کنید و سپس به راحتی با دوست خود صحبت کنید»

اما در بحث بیت کوین، حتی ممکن است نیازی به کلیک بر روی دکمه نباشد. در آینده پرداخت های خرد بیت کوین می تواند به صورت خودکار انجام شود و با استفاده از فناوری بیت کوین پول به راحتی جریان می یابد.
یکی از این موارد پرداخت حقوق است، طبق صحبت های پال زمان پرداخت حقوق ها نیز با پیشرفت تکنولوژی می تواند تغییر کند:«چرا هر ما حقوق می گیرید؟ چرا هر روز و در پایان ساعت کاری حقوق خود را دریافت نمی کنید؟ این یک مشکل در حوزه تکنولوژی است»

پرداخت های خودکار و مداوم با استفاده از تکنولوژی بیت کوین، می تواند با پیشرفت و تغییر سیستم انتقال مستقیم وجه، یک جریان سیال پرداختی به حساب بانکی شما ایجاد کند. پرداخت به موقع حقوق فقط یک مثال است و در مقیاس بزرگتر و طبق پیش بینی استارک، ماشین ها می توانند با استفاده از این تکنولوژی خود هزینه های خدمات را بلافاصله پرداخت کنند.

سناریو هشتم: بدترین سناریو؛ نابودی شبکه به دلایل مختلف

شبکه بیت کوین غیرقابل نفوذ است و بیت کوین هرگز هک نشده است، موضوعی که بیت کوین را امن تر از حساب های بانکی می کند. اما این جملاتی است که تا به الان درباره این ارز گفته می شد، اگر امنیت بیت کوین به خطر بیفتد چطور؟ یک نفوذ می تواند به معنای پایان فعالیت این ارز باشد. اتفاقی که قطعا خوشحالی افرادی مانند پیتر شیف از طرفداران طلا و مخالفان ارزهای دیجیتال را به دنبال دارد.

نظریه قوی سیاه به برخی از رویداد های غیرقابل پیشبینی و نادر اشاره دارد که اثرات شدیدی از خود به جا می گذارند؛ نظریه قوی سیاه در بیت کوین می تواند به چندین شکل تعریف شود: یک حمله ۵۱ درصدی که توسط رایانش های کوانتومی و یا توسط نوعی خطای شبکه یا خرابی که هیچکس انتظار آن را نداشته است رخ می دهد. رویدادی که دونالد رامسفلد آن را “ناشناخته های ناشناخته” نامیده است.

در نگاه طرفداران بیت کوین این خرابکاری با اینکه قابل انجام است اما در حال حاضر بعید به نظر می رسد. گلدشتاین در این رابطه می گوید:«هزینه تجهیزات و مراحل انجام اقدامی که یک شرکت یا دولت با استفاده از آن بتواند بلاکچین بیت کوین را تصاحب کند، تغییر دهد یا نابود کند بیش از حد زیاد است.»

علاوه بر هزینه تخمینی که بیش از ۵ میلیارد دلار است، ساخت تجهیزات استخراج ارز زمان زیادی می برد و در حال حاضر تمام تجهیزات استخراج موجود در بازار به فروش رسیده اند. علاوه بر این موضوع، تراشه های نیمه رسانا در جهان کمیاب هستند و با وضعیت موجودی فعلی، کشورهای مختلفی از جمله چین و و ژاپن برای ساخت خودروهای خود با مشکل مواجه شده اند. به همین دلیل است که گلدشتاین ایده ساخت و راه اندازی تجهیزات کافی برای استخراج بیت کوین به میزانی که بر شبکه قدرت پیدا کنید را بعید می داند.

اما درباره هک و نفوذ توسط محاسبات کوانتومی چه راه حلی وجود دارد؟ پمپلیانو این موضوع را یک خیال پردازی می داند که هیچ ریشه ای در واقعیت ندارد و دلیل آن را به این شکل توضیح داده است:«هرچه ظرفیت تکنولوژی مخرب و تهاجمی افزایش پیدا کند، توانایی تکنولوژی دفاعی نیز افزایش خواهد یافت. در ارزهای دیجیتال این موضوع مانند بازی موش و گربه است. علاوه بر این موضوع، اگر کسی به رایانه کوانتومی دسترسی داشته باشد، احتمالا رمزارزها هدف حمله او نخواهد بود. زیرا با این حمله ارزش رمزارز از بین می رود و هیچ سودی برای مهاجم ندارد. بنابراین منطقی است که یک هدف سودآور انتخاب شود.»

اما تمام افراد با این سخنان موافق نیستند. در تحلیل منتشر شده توسط شرکت فرانسوی Deloitte با عنوان “رایانه های کوانتومی و شبکه بلاکچین بیت کوین” اشاره شده است که با اینکه در حال حاضر و در شکل فعلی رایانه های کوانتومی، امکان نفوذ به شبکه بیت کوین وجود ندارد اما در آینده این موضوع می تواند تغییر کند.
«در تخمین های علمی فعلی پیش بینی می شود که شکستن یک کلید RSA برای یک رایانه کوانتومی حدود هشت ساعت طول بکشد و برخی دیگر از محاسبات پیش بینی می کنند که امضای بیت کوین در ظرف ۳۰ دقیقه قابل هک است. این بدان معناست که بیت کوین در حال حاضر باید در برابر حملات کوانتومی مقاوم باشد. با این حال، اگر رایانه های کوانتومی بتوانند زمان استخراج کلید خصوصی از یک کلید عمومی را به ۱۰ دقیقه برساند، بلاکچین بیت کوین از بین خواهد رفت.»

گوگل اکنون یک کامپیوتر کوانتومی دارد و با اینکه این احتمال وجود دارد که توسعه دهندگان بیت کوین با توجه به این تهدید جدید راه حل های هوشمندانه ای را ارائه کنند، اما نباید سخنان مدیر عامل گوگل، سوندار پیچای در مجمع جهانی اقتصاد را فراموش کنیم:«در یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله، محاسبات کوانتومی می توانند رمزگذاری هایی که امروزه می شناسیم را بشکنند.»

برای خواندن بخش چهارم ۱۲ سناریو مختلف از بیت کوین اینجا کلیک کنید.